"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Akvarium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
JonasJ
Reactions:

Akvarium

Indlæg af JonasJ »

Hvem er gode producenter af akvarier i 19 mm weissglas, som kan producere efter egne specifikationer?
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarium

Indlæg af madsjeppe01 »

https://www.facebook.com/aquariumdiamond.sk

Ham her har lavet 3 af mine akvarier efter mine ønsker. Han er skide dygtig, også var prisen dengang væsentligt under hvad andre skulle have.
han kan også lave din sump, skab m.m.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarium

Indlæg af Tykki »

Hvorfor 19 mm? Hvor højt skal det være?
JonasJ
Reactions:

Re: Akvarium

Indlæg af JonasJ »

180x90x70.

Jeg ved godt, at jeg kunne nøjes med 12 eller 15. Jeg vil gerne have 19, fordi det er fremtidssikret.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Akvarium

Indlæg af Seniorreefer »

JonasJ skrev: søn 12. mar 2023 14:39 180x90x70.

Jeg ved godt, at jeg kunne nøjes med 12 eller 15. Jeg vil gerne have 19, fordi det er fremtidssikret.
Hvad mener du med fremtidssikret… af et akvarie. Enden er det bygget korrekt eller ikke.😜 og holder forhåbenligt vandet inde bag ved glasset også i fremtiden
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarium

Indlæg af Tykki »

Samme spørgsmål ville jeg også gerne have stillet
JonasJ
Reactions:

Re: Akvarium

Indlæg af JonasJ »

Så et akvarie på 19 mm har ikke en længere levetid end et akvarie på 12 mm?
Det kan da godt være, at I har ret i det. Det lyder bare ulogisk :)
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Akvarium

Indlæg af Seniorreefer »

JonasJ skrev: søn 12. mar 2023 17:02 Så et akvarie på 19 mm har ikke en længere levetid end et akvarie på 12 mm?
Det kan da godt være, at I har ret i det. Det lyder bare ulogisk :)
Tykkelse på glasset har ikke noget med levetid at gøre, men brud styrke på presset af vandet i akvariet. Siliconefugen er det som giver levetid og evnen til at hæfte samt elastisk styrke. Det lyder bare logisk, ikke :wink:
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarium

Indlæg af Tykki »

Min balje er 90 høj. Det giver et gevaldigt pres på glasset, men glasset er 15 mm tykt, og må være rigeligt.. der er også limet tværstiver på bølgebryderne, så jeg er ikke nærvøs for uheld.
JonasJ
Reactions:

Re: Akvarium

Indlæg af JonasJ »

Det er det samme som at sige, at en bildør ikke er mere brudsikker om den er 5 eller 10 cm tyk, fordi hængslet er det svageste led. Det er sikkert rigtigt her og nu, men derfor har det stadigvæk en betydning om rusten skal trænge igennem 5 eller 10 cm.

Med et konstant vandpres i 10-30-50 år, ville jeg tro at 19 mm er mere holdbart end 12 mm.
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarium

Indlæg af madsjeppe01 »

Dit akvarie kommer maks til at holde 5-10 år alligevel, så hvorfor skulle man dog bruge penge på tykkere glas end nødvendigt...
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarium

Indlæg af Tykki »

Decoccean akvarier levere varen til døren til den absolut bedste pris! Der har jeg købt min balje, og kvit og frit fået hjælp med opsætning
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Akvarium

Indlæg af Seniorreefer »

JonasJ skrev: søn 12. mar 2023 17:14 Det er det samme som at sige, at en bildør ikke er mere brudsikker om den er 5 eller 10 cm tyk, fordi hængslet er det svageste led. Det er sikkert rigtigt her og nu, men derfor har det stadigvæk en betydning om rusten skal trænge igennem 5 eller 10 cm.

Med et konstant vandpres i 10-30-50 år, ville jeg tro at 19 mm er mere holdbart end 12 mm.
Nej for silikonefugen bestemmer levetiden. Silikonerne begynder at miste hæfsteevne over tid. Ca 8-10 år, Glastykkelse bestemmer styrke for presset af vandet. Eller helt præcis bøjningen af glasset, før det går i stykker pga presset. Det beregnes i forhold til højde og længde

Edit: derudover er der ikke noget som gør glasset svagere eller tæring. Det er kun hvis silikonen begynder at slippe og trykket gør glasset får en udbøjning og knækker
JonasJ
Reactions:

Re: Akvarium

Indlæg af JonasJ »

[/quote]

Nej for silikonefugen bestemmer levetiden. Silikonerne begynder at miste hæfsteevne over tid. Ca 8-10 år, Glastykkelse bestemmer styrke for presset af vandet. Eller helt præcis bøjningen af glasset, før det går i stykker pga presset. Det beregnes i forhold til højde og længde

Edit: derudover er der ikke noget som gør glasset svagere eller tæring. Det er kun hvis silikonen begynder at slippe og trykket gør glasset får en udbøjning og knækker
[/quote]

Det skal ikke være rimless, men med metal i enderne. Jeg har læst om flere på udenlandske fora, der har haft den type akvarier siden 80'erne og 90'erne.
Jeg har også læst, at der er tilfælde, hvor glasset begynder at bøje udad, hvilket må skyldes at glasset ikke er tykt nok.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Akvarium

Indlæg af Seniorreefer »

JonasJ skrev: søn 12. mar 2023 18:36
Nej for silikonefugen bestemmer levetiden. Silikonerne begynder at miste hæfsteevne over tid. Ca 8-10 år, Glastykkelse bestemmer styrke for presset af vandet. Eller helt præcis bøjningen af glasset, før det går i stykker pga presset. Det beregnes i forhold til højde og længde

Edit: derudover er der ikke noget som gør glasset svagere eller tæring. Det er kun hvis silikonen begynder at slippe og trykket gør glasset får en udbøjning og knækker
[/quote]

Det skal ikke være rimless, men med metal i enderne. Jeg har læst om flere på udenlandske fora, der har haft den type akvarier siden 80'erne og 90'erne.
Jeg har også læst, at der er tilfælde, hvor glasset begynder at bøje udad, hvilket må skyldes at glasset ikke er tykt nok.
[/quote]

Det er korrekt. Hvis der beregnes forkert tykkelse i forhold til højde og længde. Rimless kræver meget tykkere glas for ikke at have en udbøjning og derfor store akvarier altid bruger 1500mm + 19mm og tykkere bund, men mindre op til 1200, netop pga manglende støtte i toppen af glasset. Idag bruger man frames (akvastabil) eller eurobraching for at undgå bøjning i toppen af akvarie glasset og kan derfor bruge mindre tykkelser for at sikre der ikke sker en udbøjning. Når beregning er lavet og tykkelsen valg bliver den ikke svagere over tid. Du kan jo ikke ændre på trykket

Edit. Derudover bruger en safety gangefaktor, for hvis nogen falder ind mod akvariet, det ikke revner eller lignede.
Eurobraching er 3.6 og rimmless er 7
JonasJ
Reactions:

Re: Akvarium

Indlæg af JonasJ »

Min hjerne har lidt svært ved at forstå, at tykkelsen af glasset ikke spiller ind på holdbarheden.. Men ok, hvis det er silikonefugen, kan den vel skiftes..

Her svarer 60% af brugerne, at et akvarium kan holde i +20 år.
https://www.reef2reef.com/threads/how-l ... st.689004/

Der er folk, der har haft deres i 50 år.

Ift. denne beregner, så er det 12 mm:
http://www.brillant-aquarium.de/Aquariu ... /index.php
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarium

Indlæg af Tykki »

Lige meget, dine penge, din glastykkelse, mht svar, så mener jeg at du, når tid er, bør kontakte decoccean , det er mit svar på dit spørgsmål , også kan du jo rådføre dig med dem som bygger baljen. De vil anbefale det nødvendige , og det vil de uanset hvad du har svært ved at forstå, for deres erfaringer er det som afgøre sagen, ikke gætten på holdbarhed for evighedesbaljer!
JonasJ
Reactions:

Re: Akvarium

Indlæg af JonasJ »

Hvis det er gængs standard, at et moderne akvarium kun holder i 5-10 år og dem der blev bygget i 70’erne holdt i 40-50 år, så er der noget galt et sted…
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Akvarium

Indlæg af Seniorreefer »

JonasJ skrev: søn 12. mar 2023 22:11 Hvis det er gængs standard, at et moderne akvarium kun holder i 5-10 år og dem der blev bygget i 70’erne holdt i 40-50 år, så er der noget galt et sted…
Det er jo ikke det der siges. Der siges silikonerne mister deres maximalt hæfte evne over tid samt deres elasticitet, Som regel 8-10 år hvor de begynder at blive hårde. Det er jo ikke sådan den ikke holder længere. Men ja en del akvarier har problemer med limninger. Prøv at søg på red sea akvarier, så kan du forstå “limingen” er = holdbarhed
Du spørger til glastykkelse som holdbarhed, og det er det ikke. Det er kun “limen” som holder akvariet sammen. Hvis man som i US bruger frames er der ikke meget pres på furende , derved er levetiden længere.

Som andre siger, skal du gøre som du helst selv vil, som du føler dig tryg ved og giver dig roen på den holder længe.
:heart:
JonasJ
Reactions:

Re: Akvarium

Indlæg af JonasJ »

Jeg kan sagtens erkende, når jeg tager fejl, hvilket jeg åbenbart gjorde.

Jeg bryder mig ikke om, at jeg bare skal lukke øjnene og sige tak og amen til en forretning og det nærmest virker forbudt og provokerende at spørge.

Men jeg er da blevet klogere... Frame er stærkere end eurobrading, som igen er stærkere end rimless.

Samtidig handler det om kvaliteten på fugen, om man flytter på sit akvarium, om det står stabilt og plant (helst på et materiale, der kan give sig).

Jeg har godt læst om red sea akvarier. De får hug...
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Akvarium

Indlæg af Seniorreefer »

JonasJ skrev: søn 12. mar 2023 23:02 Jeg kan sagtens erkende, når jeg tager fejl, hvilket jeg åbenbart gjorde.

Jeg bryder mig ikke om, at jeg bare skal lukke øjnene og sige tak og amen til en forretning og det nærmest virker forbudt og provokerende at spørge.

Men jeg er da blevet klogere... Frame er stærkere end eurobrading, som igen er stærkere end rimless.

Samtidig handler det om kvaliteten på fugen, om man flytter på sit akvarium, om det står stabilt og plant (helst på et materiale, der kan give sig).

Jeg har godt læst om red sea akvarier. De får hug...
Jeg forstår fuldstændig din holdning, og du har helt ret i nogle gange kan man opleve lignende du oplever. Jeg vil på ingen måde sige om nogen har ret eller uret, men der er mange myter i vores hobby, som oftes ikke bygger på facts eller videnskab.

Et rigtigt godt eks. Er boble alger, som i årtier der har været myter om, man ikke måtte poppe boblerne , for så spreder de sig i hele akvariet. En myte, som jeg også var overbevist om, var rigtigt. Alle fortæller det jo 🫣
Den myte er lige blevet manet til jorden, da videnskab testede myten, for at se om der var sporer eller frø i vandet som var inde i boblen. Det er nu videnskabeligt bevist der ikke er, nu kan vi bare poppe dem.
Så nu er livet blevet lidt lettere for os hobbyister❤️

Du har helt ret, red sea har fået hug. Det har været deres borde som ikke understøtter nok og deres limninger.

Vi er her for at hjælpe hinanden , dele vores erfaring, dele viden da vi ikke alle kan vide alt og på alle måder hjælpe hinanden.

Som jeg læser, har du jo virkelig også tilegnet dig meget viden allerede i din research , hvilket er virkelig godt❤️

Du spøger bare løs, for der er ingen dumme spørgsmål, men dumme svar😉

Held og Lykke med dit projekt
JonasJ
Reactions:

Re: Akvarium

Indlæg af JonasJ »

Tak :)

Jeg er sikker på, at der er en uudtømmelig brønd af dumme spørgsmål fra mig, der bare venter på at poppe ud. Det er kun et spørgsmål om tid :D
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"