"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Indlæg af crazy seahorse »

Tænkte at jeg ville lave en lille stribe af indlæg med stort og småt af, hvad der sker her i revet i Ganløse. Så er de samlet et sted, ikke mindst for min egen skyld. Det er indlæg på godt og ondt. Pudsigheder, særheder og forskellige emner som jeg synes er interessante, i hvert fald er de det for mig og hvis andre kan gøre brug af det, så er det fint. Der har været et par stykker der kunne komme ind under emnet:
Kuglehaner: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96261
Ulykker: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96139
Icp test og sporstoffer: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96164
Skadedyr: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=95435

Efter jeg har haft mit Majano helvede, hvilket stadig kører, omend på lidt lavere niveau end tidligere, så har jeg flyttet mange koraller for at redde dem. De er pillet ud af revet, det døde klippet af og resten er fragget og sat på tiles inde i fragment tankene. Da det ikke bare er en enkelt eller to, så fylder det selvfølgelig en del. De frags vokser til og bliver større og større. De encruster ud over "gulvet" som de står på og bekriger hinanden på den måde. Nogle er mere aggressive end andre. De vokser hurtigere og ser ingen hindring i, at en koral er væsentlig større end dem. De moser bare på.
I starten synes jeg det var lidt charmerende og måske også lidt spændende. Visse steder i begge fragtanke er "gulvet" helt overgroet og korallerne er begyndt at sende grene op fra deres fundament. Således har en Montipora setosa bredt sig hæmningsløst og er begyndt at gro grene op fra fundamentet. Lidt cool - mest fordi det er en setosa. Det samme gælder for nogle af acroerne og for et par af gorgoniaerne. Ventalina og den tykgrenede Eunicea skyder også fra deres base. En enkelt af de lækre lyseblå acroer, satte af til en ny koloni på bagruden. Den begyndte at vokse selvstændigt ud der fra. Når jeg nu finder alt det liv der opstår så spændende, hvor er så problemet?
Jo, for nogle gange er det ikke en koral, som jeg ønsker skal brede sig der gør det. I den ene fragtank er det en Montipora spongodes, som jeg egentlig har udfaset, der gør det. I den anden fragtank er det en Favites pentagona. Den vil jeg dog gerne beholde, men kontrollere.
Spongodes er nok for nu det største problem. Den breder sig virkelig heftigt. Vokser hen på de tiles som korallerne er monteret på. Så kan jeg ikke flytte rundt på dem. Kan heller ikke lige pille dem op, når der er en der skal have et frag. De vokser også op på tilen og begynder at arbejde sig op på den koral der sidder der. Så det skulle der gøres noget ved. DER SKULLE LÆGGES NYT GULV I DEN ENE FRAGTANK :HA :HA :HA

Så nu kommer jeg til en lille beretning om søndagens strabadserende arbejde. Der er en masse billeder, hvor jeg lægger lidt tekster ind under hvert enkelt.
Når man skal lave sådan en opgave, skal der bruges en masse saltvand. Der samler sig en bunke skidt i bunden af sådan en fragtank, det kender alle til. Selvom jeg suger på bunden regelmæssigt, gør det ved hvert vandskift, så er der meget som ikke kommer med op. Der står koraller på bunden og de besværliggør slamsugningen. Fakta er, at når "gulvet" er pillet op, så kan man komme til og få lavet et ordentligt arbejde.
Jeg starter med at koble min vandskifte sump fra systemet. Det giver mig 180 L at arbejde med. Så pumper jeg 60 L op i en blå bøtte, som jeg fylder tilbage på systemet. Så har jeg 60 L at bruge af til en start. Jeg suger op og bruger en bøtte magen til til spildevand og slam, så jeg hele tiden holder styr på min salinitet. Når ATO starter ved jeg også, at nu har jeg brugt de 60 L. Det er en ekstra sikkerhed.
Jeg havde allerede gjort en balje (bedroller) klar til koraller og frags. Den blev fyldt med cirka 35 L fra vandskifte sumpen. Her i lagde jeg korallerne fra den første halvdel af "gulvet". Jeg gjorde det af to omgange, så jeg kunne beholde de sarteste koraller nede i tanken. Jeg flyttede dem over på den anden halvdel imens. Det var koraller som batunai, lokani, caroliniana og nogle nye frags, walindii, turaki og florida.
Et problem som jeg ikke var helt/nok forberedt på var, temperatur forskellen. Temperaturen i rummet er lige over 21 grader, mens den i akvarierne ligger på 25. De 4 grader føles overraskende af meget når man stikker hånden ned i vandet. Så korallerne måtte udlignes når de skulle tilbage i systemet. Med 5 -10 koraller er det ikke så slemt. Men her var mange. Men det gik, selvom nogle af dem slimede en del. Latistella typerne var ikke vildt begejstrede. Men alle klarede den.
Da jeg var cirka halvvejs, var vandet brugt. Så jeg måtte hente 60 L mere. Så i alt brugte jeg 150 L på øvelsen. Fik også suget bunden i skummersumpen og fik hevet lidt alger og cyano op fra displayet. Så alt i alt en god dag. Start 12.25 og slut omkring Kl 19.30, med en indlagt frokost, da der var Formel 1 og håndbold landskamp. Benene fra "gulvet" skulle alligevel ligge i syre i en rimelig tid. Så det passede.
Nu til lidt billeder:
Sådan så fragtanken ud, inden start på dagens arbejde.
Sådan så fragtanken ud, inden start på dagens arbejde.
De første 60 L pumpes tilbage på systemet.
De første 60 L pumpes tilbage på systemet.
Montipora pokerstar eller superman har bredt sig ud over gulvpladen. Der har ikke stået frags af disse i fragtanken i et år eller mere. En lille rest på gulvet og så har man balladen. Info. Det er det grønne (pokerstar) og det røde (superman) Er cirka midt i billedet. Mobilens kamera ville bare ikke fokusere på det, så det står lidt uskarpt.
Montipora pokerstar eller superman har bredt sig ud over gulvpladen. Der har ikke stået frags af disse i fragtanken i et år eller mere. En lille rest på gulvet og så har man balladen. Info. Det er det grønne (pokerstar) og det røde (superman) Er cirka midt i billedet. Mobilens kamera ville bare ikke fokusere på det, så det står lidt uskarpt.
Spongodes er den mest aggressive. Den overvokser alt og gror op af de koraller den kan komme til. Lidt synd, for det er en utroligt smuk koral. Jeg har bare udfaset den, da den ikke passer i mit system mere. Det er det samme som med de andre montier, der har ikke stået spongodes som frags i over et år. En lille stump og så kører den.
Spongodes er den mest aggressive. Den overvokser alt og gror op af de koraller den kan komme til. Lidt synd, for det er en utroligt smuk koral. Jeg har bare udfaset den, da den ikke passer i mit system mere. Det er det samme som med de andre montier, der har ikke stået spongodes som frags i over et år. En lille stump og så kører den.
Baljen til frags og koraller stod klar på bordet, fyldt med vand fra vandskiftesumpen. Der er cirka 35 L i den. Den står på bordet af hensyn til varmen.
Baljen til frags og koraller stod klar på bordet, fyldt med vand fra vandskiftesumpen. Der er cirka 35 L i den. Den står på bordet af hensyn til varmen.
Så er den venstre hylde ryddet for koraller og frags. Klar til at blive hevet op. Benene klippes af og lægges i citronsyre.
Så er den venstre hylde ryddet for koraller og frags. Klar til at blive hevet op. Benene klippes af og lægges i citronsyre.
Frags og koraller fra den første hylde. De sarte er rykket rundt ned i fragtanken, så de er flyttet til den hylde der stadig står der nede.
Frags og koraller fra den første hylde. De sarte er rykket rundt ned i fragtanken, så de er flyttet til den hylde der stadig står der nede.
Der stod nye "gulve" klar, så jeg ikke skulle bruge tid på rensning af dem også. Det tager forholdsvis lang tid, da alle huller skal renses individuelt efter de har ligget i syre.
Der stod nye "gulve" klar, så jeg ikke skulle bruge tid på rensning af dem også. Det tager forholdsvis lang tid, da alle huller skal renses individuelt efter de har ligget i syre.
Første hold ben har ligget i syre og er nu rengjort, klar til montering.
Første hold ben har ligget i syre og er nu rengjort, klar til montering.
Så er den første hylde monteret med ben og er klar til at blive sat ned. Når man har prøvet det nogle gange, så går det hurtigt med monteringen af benene.
Så er den første hylde monteret med ben og er klar til at blive sat ned. Når man har prøvet det nogle gange, så går det hurtigt med monteringen af benene.
Så er første hylde på plads og koraller flyttet over, fra den anden hylde der stod tilbage.
Så er første hylde på plads og koraller flyttet over, fra den anden hylde der stod tilbage.
Så kom turen til den anden hylde, der var klart mere belagt. Korallerne skulle fjernes med lidt forsigtighed, da de sad fast i et panser af overgroning. Så jeg klippede de fleste af med koralsaksen.
Så kom turen til den anden hylde, der var klart mere belagt. Korallerne skulle fjernes med lidt forsigtighed, da de sad fast i et panser af overgroning. Så jeg klippede de fleste af med koralsaksen.
Spongodes havde lavet sin egen koloni på denne hylde. Cirka midt i billedet står stadig en acro der er fuldstændig omsluttet af spongodes. Det har forhindret den i at få lys og den kan ikke skille sig af med affaldsstoffer eller få næring på de områder der er dækket af spongodes.
Spongodes havde lavet sin egen koloni på denne hylde. Cirka midt i billedet står stadig en acro der er fuldstændig omsluttet af spongodes. Det har forhindret den i at få lys og den kan ikke skille sig af med affaldsstoffer eller få næring på de områder der er dækket af spongodes.
Midt vejs måtte der så 60 L vand mere på systemet.
Midt vejs måtte der så 60 L vand mere på systemet.
Så blev det færdigt. Som man ser er billedet mere blåt nu. Tiden er fremskreden så lyset er skiftet over og blevet mere blåt i det.
Så blev det færdigt. Som man ser er billedet mere blåt nu. Tiden er fremskreden så lyset er skiftet over og blevet mere blåt i det.
Højre side er færdig. Koraller rykket lidt rundt, så de kan stå der en tid.
Højre side er færdig. Koraller rykket lidt rundt, så de kan stå der en tid.
Der ligger en meget stor desalwii på den venstre hylde. Den kommer fra display tanken, hvor den blev flyttet for at redde den fra Majano helvedet. Den skal klippes til og der skal laves nogle fragmenter af den. Den er ikke så almindelig, så jeg passer godt på den.
Der ligger en meget stor desalwii på den venstre hylde. Den kommer fra display tanken, hvor den blev flyttet for at redde den fra Majano helvedet. Den skal klippes til og der skal laves nogle fragmenter af den. Den er ikke så almindelig, så jeg passer godt på den.
Til slut et fts efter endt arbejde. Nye gulve og bunden er støvsuget. Der ser lidt afpillet ud, men det skal nok komme sig. Der mangler lige en latistella der skal rejses op. Den blev holdt oprejst af spongodes. Efter de ikke er der mere, er den for tung i toppen. Skal lige have en større frag klods.
Til slut et fts efter endt arbejde. Nye gulve og bunden er støvsuget. Der ser lidt afpillet ud, men det skal nok komme sig. Der mangler lige en latistella der skal rejses op. Den blev holdt oprejst af spongodes. Efter de ikke er der mere, er den for tung i toppen. Skal lige have en større frag klods.
De gamle "gulve" ligger i en kraftig blanding af citronsyre og vand. Når de har ligget der i, bliver de som nye. Alle de huller tager bare en hulens tid at rense. Når det er gjort er de så flotte.
De gamle "gulve" ligger i en kraftig blanding af citronsyre og vand. Når de har ligget der i, bliver de som nye. Alle de huller tager bare en hulens tid at rense. Når det er gjort er de så flotte.
Og så lige et tip her på falderebet.
Nu har jeg to gange inden for den senere tid, hørt fra to venner hvis lamper er fladet ned i akvariet. Det kan de i sagens natur ikke holde til.
Jeg har sikret alle mine lamper, både på display og på fragtankene, så det ikke kan ske. Jeg kan skubbe til dem uden der sker det mindste.
Da jeg skulle have de "gulve" op fra fragtanken, så var det rart at jeg bare kunne skubbe lampen til side, uden at spekulere over om den kunne falde ned. Det kan de ikke.
Der hænger 2 stk Radion G1 over. De hænger lavt og er derfor i vejen, hvis man skal have større ting op og ned i tanken. De er sikret så man kan skubbe til dem, uden at være nervøs for at de ryger ned.
Der hænger 2 stk Radion G1 over. De hænger lavt og er derfor i vejen, hvis man skal have større ting op og ned i tanken. De er sikret så man kan skubbe til dem, uden at være nervøs for at de ryger ned.
De hænger i nylon belagte wire.I bunden er de sikret med wirelåse der er klemt fast sammen, De skal klippes op, hvis de skal pilles af.
De hænger i nylon belagte wire.I bunden er de sikret med wirelåse der er klemt fast sammen, De skal klippes op, hvis de skal pilles af.
I toppen hænger de i lukkede øjer (ikke i kroge) og de hænger i karabinhager der skal åbnes manuelt, hvis de skal ned. Jeg har aldrig, på trods af en del rumsteren med dem, oplevet at de har givet sig det mindste.
I toppen hænger de i lukkede øjer (ikke i kroge) og de hænger i karabinhager der skal åbnes manuelt, hvis de skal ned. Jeg har aldrig, på trods af en del rumsteren med dem, oplevet at de har givet sig det mindste.
Jeg har også arbejdet med de ophæng der følger med og de er udmærkede. Jeg havde bare ikke nogen ved hånden da jeg monterede dem.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Indlæg af Tykki »

Da jeg hader likes, emojies osv , og egentligt heller ikke er den store koralfan, er jeg jo nød til at skrive! Seværdig læsning gamle slynger! Det kræver mere arb end at holde hund! Ha en Go dag!
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4665
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Indlæg af Anders månsson »

god detalje med de wire sikringer til lamperne!
Jeg kender en der var så klodset at smide hans gamle trofaste og højt elske ATI t5 lampe i baljen
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4012
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Indlæg af Engelquist »

Tykki skrev: tirs 7. mar 2023 06:59 Da jeg hader likes, emojies osv , er jeg jo nød til at skrive!
…og alligevel ligger du på en flot tredieplads for flest modtaget Likes😄
B4DF821D-53AD-433F-A996-761FC93B1F04.png
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Indlæg af Tykki »

Fordømt! Hvad skal der dog til for at nå toppen???
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Indlæg af crazy seahorse »

10.03.23 En hurtig opdatering fra dagens arbejde.
180 L vand skiftet. Cirka 60% af vandet i karantæneakvariet skiftet med vand fra vandskiftesumpen, 40 liter vand hældt retur på systemet. De 40 liter blev brugt på sugning i den anden fragtank. Diverse detritus suget fra bunden og løse alger og lidt cyano suget fra bagvæggen. Det sidder ovenpå kalkalgerne og er nemt at suge ud. Skummer koppen renset og fiskene fodret. I alt en times arbejde. Nu står de to blandepumper og mikser saltet i vandskiftesumpen. Det er færdigt på den tid det tager at spise aftensmad. Så skal der lige doseres diverse. Og så, Job done :beer: .
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 104
Tilmeldt: lør 16. jul 2011 22:42
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Indlæg af RasmusAaby »

Meget spændende læsning! Vil meget gerne forbi og se det en dag! Jeg har jo ikke så langt :GO
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Indlæg af crazy seahorse »

RasmusAaby skrev: tirs 28. mar 2023 18:38 Meget spændende læsning! Vil meget gerne forbi og se det en dag! Jeg har jo ikke så langt :GO
Du skal være velkommen, Rasmus.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Indlæg af crazy seahorse »

Well, så er det tid til en ny opdatering.
Jeg har været på ferie, første gang siden 2019. Det var rart med lidt sol og varme. Fik så lige en gang influenza da jeg kom hjem. Er så sjældent syg, så det er meget anderledes og varer for allltid. Ikke sådan en "jeg ligger lige her og lider omgang", men mere sådan en med hoste, lejlighedsvis feber og træthed. Om formiddagen gik det rigtig fint og så - kl 12.00 er der udsolgt. Jeg har været på arbejde hver dag (er jo selvstændig), så det er arbejde, hjem og sove og så ned til akvariet til det er sengetid. Men alt er klaret og jeg er næsten ovenpå igen. Nå, unyttig info.

Da jeg tog afsted var jeg allerede obs på, at jeg måtte i gang med flere tiltag. Jeg havde bemærket at gha havde taget til. Mine pumper var sat helt til i alger. Det er ellers ikke ret længe siden de blev renset. Det er jo underordnet hvornår de sidst fik en tur, de var sat til. Så pumperne har været oppe og få en tur. 5 stk. Mangler stadig et par stykker. De kommer. Tager lidt tid når man føler sig lidt skamskudt.

Jeg har stoppet mine tilsætninger af næring for over en måned siden. Mine værdier ligger ellers i den lave ende, specielt No3 som er nede omkring 0. Men der er jo masser af næring i systemet, ellers havde jeg ikke alle de alger. De skal væk. Jeg vælger en kombi med at udsulte dem og fjerne dem manuelt. Så hver gang en pumpe blev taget ud for rens, blev ruden renset grundigt af for alger.
Visse steder på bagruden sad algerne som et tæppe og bevægede sig i flowet. Dem er jeg også i gang med og suger dem ud. Lidt besværligt pga nogle af korallerne. Men jeg skal nu nok få has på dem. Jeg hælder 40L vand tilbage på systemet når jeg laver vandskift, så har jeg masser af vand til at bruge, når jeg suger de alger. Jeg skal stadig være forsigtig når jeg fjerner alger i venstre side, da der stadig står en over 60 cm høj koralstøtte (Oregon tort) og balancerer. Den står sikkert nok (vejer godt nedad) men der skal ikke skubbes for meget til den, så vælter den.
Hvorfor er de nu kommet? Min tese er, at med alle de koraller, der er fjernet pga Majanoer og med det seneste tilt af en del af venstre side, så er der fjernet rigtig megen koralmasse. Dermed er forbruget af primært de 3 hellige, faldet betragteligt, Samtidig er biologien også presset helt i bund.
Jeg havde undret mig over, at hvor min kalkreaktor havde svært ved at følge med, jeg kunne kun lige holde en Kh på 7,5, så steg Kh pludseligt. Den er nu på over 9, hvilket for mig er lige til den høje side. Jeg tror at alle de staghorns der røg ud (jeg har 2x22Kg saltspande fyldt med koralskeletter) gjorde, at nu tippede det altså. Væksten er nok også sat lidt tilbage, men er ikke stoppet.

Jeg er nu gået i gang med den bakteriekur, som min gode ven, Henrik anbefalede mig, da han var her sidst. Den skal køre over 6 uger med tilsætning 2 x ugl. Jeg havde købt det hjem for en måned siden, men ville ikke starte det op før efter ferien.
Det er lidt tidskrævende, ikke så slemt, men det tager lidt tid. Først skal bakterierne aktiveres. 1L akvarievand og så 36 gram bakterier. Det skal bevæges/omrøres flere gange i løbet af en time. Efter en time hældes det i og skummeren stoppes. Skummeren skal være slukket i 6 timer. Akvariet bliver meget tåget, men det fortager sig hurtigt. På torsdag skal det have endnu en omgang. Så har det kørt i 2 uger.
04.04.23 ReBiotic.jpg
04.04. ReBiotic 1.jpg
Det sidste jeg vil nævne er, at jeg sendte en ICP test afsted (med angst og bæven) Mere for at få en status. Også for at finde ud af, hvordan min tilsætning af de to TM produkter (A- og K+) influerer på mine værdier. Specielt min Jod var jeg spændt på. Her tilsætter jeg 1,75ml dagligt.
Jeg tilsætter 4 ml dagligt af de TM produkter. Det er i underkanten, men jeg vil hellere fylde efter, end jeg vil have for meget af et sporstof. Tror dog at jeg øger den til 5 ml. Testsvaret kom i dag. Der er nogle elementer som der skal efterfyldes en del af og jeg skulle gerne ramme lidt bedre.
Men alt i alt er jeg fint tilfreds med min fremgangsmåde. Det tager lidt længere tid, men det er sikkert. Det tog mig i sin tid 3 måneder og 4 icp tests at skyde mig ind på en daglig Jod tilsætning. Men nu sidder den der.
Min salinitet er faldet og skal justeres ind. Det undrer mig lidt, for den justeres ved hvert vandskift. Jeg må have kigget på mit saltkryb igen. Der skal nok skiftes nogle o-ringe i et par kuglehaner.
Før jeg tog på ferie fik jeg skiftet alle filtre og mit 11L harpiks filter i mit RO anlæg, så det er også på plads. Der var lidt forurening i den seneste ICP test. Det ser ud til at være til en side nu.
Hvis nogen vil se testen, så er den her: //lab.atiaquaristik.com/share/81db2177103df01aa0a0
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"