"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Min seneste ICP test (Ny ATI test)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Min seneste ICP test (Ny ATI test)

Indlæg af S1m0n »

Hej alle.
For ikk så længe siden fik jeg sendt test afsted til Triton. Både ICP og NDOC.
Vil sætte stor pris på hvis nogen af jer vil prøve at kigge på dem og høre hva i tænker.
Jeg syns bare jeg bliver lidt små forvirret. For hvad skal jeg reagere på og hvad skal jeg ikke reagere på.

Kh calcium og magnesium har jeg siden testen hævet doseringen en lille smule, da de var lige i den lave ende.
Det høje silicone niveau, beskrev Triton kunne være fra osmose anlægget. Og rigtigt nok var tds målingen blevet målbar. Så der er skiftet harpiks så der igen er en tds på 0 hvilket jeg satser på vil reducere silicone niveauet igen.

Derudover har jeg ikke foretaget mig noget siden testen.
Hvad tænker i om resultaterne?

Link til NDOC resultaterne:
https://www.triton-lab.de/en/showroom/n-doc/13208

ICP testen:
Senest rettet af S1m0n man 27. feb 2023 21:07, rettet i alt 1 gang.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Min seneste Triton ICP & NDOC

Indlæg af Engelquist »

Får du ingen anbefalinger af Triton ifm testen?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min seneste Triton ICP & NDOC

Indlæg af S1m0n »

Engelquist skrev: tirs 7. feb 2023 07:25 Får du ingen anbefalinger af Triton ifm testen?
Jo det gjorde jeg. Blandt andet at jeg skulle hæve de 3 hellige. Et for højt nitrogen niveau. Hvilket jeg bruger NoPox til at få ned.

We have detected a high level of organic carbon.
Her foreslår de blandt andet at jeg dosere for meget Carbon aka NoPox. Så her har jeg også reduceret doseringen da mine P og N målinger begynder at se fine ud.

Spore stofferne er jeg lidt mere usikker på.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Min seneste Triton ICP & NDOC

Indlæg af crazy seahorse »

Det er længe siden jeg har brugt en Triton test og jeg troede de var kommet med og havde de samme elementer som de andre tests. Det er de så ikke. Der mangler så vidt jeg kan se en måling for salinitet og ikke mindst N03.
Jeg skiftede til ATI, som jeg har brugt siden og der er begge dele med. Her kan du også, uden ekstra omkostninger (udover de 36,00 i ekstra porto. Tuben med Ro vand får lige vægten op over 100 gram ) få testet dit RO vand. Der er anbefalinger med hvilke mængder der skal tilsættes, med i testen.

Det er ikke Silicone der er målt for, det er Silicium. Silicium der er forbundet med et eller flere metaller er silikat. Det fjernes af harpiksfilteret.

Strontium er for lav. Det sker i mange akvarier. Min egen var lavere end din, siden har jeg tilsat over 1L. Den skal helst ligge omkring 10. Strontium optages hurtigt i akvariet, da korallerne bruger det til dannelsen af deres skelet. Faktisk er der rapporteret, at koraller kan optage Strontium i stedet for Calcium, hvis der er Ca mangel. Den reguleres med tilsætning. Jeg bruger ATI Sr tilsætning. Det er heldigvis et af de billigere elementer.

Litium er for høj. Det stammer typisk fra cement. Hvis man har kunstige søjler eller sten, er der tit cement i dem. Fortyndes via vandskift.

Molybdæn er for høj. Kommer via foder, frostfoder specielt, tilsætning (all round i Balling feks) og i saltet man bruger. Fortyndes via vandskift.
For høj Molybdæn er vigtig ifth korallernes evne til at udnytte No3. For høje værdier kan give stigende næringsværdier No3 typisk.

Jod. Er lidt for høj. Sjældent et problem, da det oxideres hurtigt ud. Hold øje med det. Kommer gerne fra foderet eller salt.

Fosfat. Til den høje side, men det ved du sikkert. Fjernes med Rowaphos. Kommer gerne ind via foder, specielt hvis man bruger Noritang. Kig på balancen mellem import og eksport af næringsstoffer. Faste regelmæssige vandskift fjerner både No3 og PO4
Men du er jo klar over at dine næringsværdier ligger til den høje side. VI mangler den No3 værdi. Men den er sikkert ikke for lav. Her er import og eksport af næringsstoffer også vigtig.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Min seneste Triton ICP & NDOC

Indlæg af charlie saltvand »

Erik, der er en beregnet værdi af No3 i NDOC testen, det er der altid. Den siger No3 = 9,55.

Simon, jeg ville også vælge ATI tests fremover, eller et andet brand, selv om du evt har en masse triton tilsætningsstoffer stående, der er nogenlunde det samme i flaskerne, så du kan sagtens bruge deres produkter :GO :biggrin: Der kan dog være en forskel ift koncentrationen, så lad være m at overdoser.

Jeg har masser af triton væsker og pulver jeg gladeligt bruger, så du behøver absolut ikke smide det ud, selv om du evt skifter "tilgang".

Jeg var en af "pioneerene" ift at bruge Tritons tilgang og deres ICP og tilsætninger her hjemme.

Jeg må (desværre) sige at jeg syntes de er blevet overhalet både inden om og uden om af flere af konkurenterne. Jeg fandt ALDRIG ud af at læse deres NDOC tests rigtigt, heller ikke den Danske (første impotør) kunne finde ud af at læse og bruge dé målinger ordentligt. Så UD med det lort :y

Disclaimer: Det er bare min mening og mine erfaringer og jeg er IKKE i lommen på hverken nogle producenter eller forhandlere, har bare gjort mig nogle erfaringer :y
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Min seneste Triton ICP & NDOC

Indlæg af crazy seahorse »

@Charlie. Nåh, det vidste jeg ikke. Jeg åbnede den ikke, da jeg heller ikke kan finde ud af at læse den. Prøvede den en gang lige da den kom frem. Så der var flere i US der spurgte ind til tolkning af den, men selv de garvede entusiaster kunne ikke finde ud af det. Kan have ændre sig.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min seneste Triton ICP & NDOC

Indlæg af S1m0n »

Tak for jeres svar, det gjorde mig da lidt klogere på tingene.
Jeg ville faktisk også bruge ATI’s test fremover, det var bare lige 2 Triton test jeg havde liggende som sku fyres af☺️

Siden testene blev sendt afsted, er min no3 og po4 faldet noget, jeg vidste godt den var nedadgående da jeg var igang med at finde sweetspot for NoPox.
Lige pt hedder målingerne
No3 2.5 (Salifert)
Po4 0.04 (Hanna)

Jeg læste vist lige her for nyligt et sted at tritons tilsætninger var op imod 10x mere konsentreret end ATI’s blandt andet. Hvilket jo er godt lige at ha i baghovedet hvis man bruger Triton tilsætninger ud fra ATI’s anbefalinger.

Ang Litium, så har jeg kun levende sten i baljen. Kan det stamme andre steder fra? Kan det komme ind fra diverse plugs som korallerne oftest sidder på?
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Min seneste Triton ICP & NDOC

Indlæg af Engelquist »

S1m0n skrev: ons 8. feb 2023 21:25 Tak for jeres svar, det gjorde mig da lidt klogere på tingene.
Jeg ville faktisk også bruge ATI’s test fremover, det var bare lige 2 Triton test jeg havde liggende som sku fyres af☺️

Siden testene blev sendt afsted, er min no3 og po4 faldet noget, jeg vidste godt den var nedadgående da jeg var igang med at finde sweetspot for NoPox.
Lige pt hedder målingerne
No3 2.5 (Salifert)
Po4 0.04 (Hanna)

Jeg læste vist lige her for nyligt et sted at tritons tilsætninger var op imod 10x mere konsentreret end ATI’s blandt andet. Hvilket jo er godt lige at ha i baghovedet hvis man bruger Triton tilsætninger ud fra ATI’s anbefalinger.

Ang Litium, så har jeg kun levende sten i baljen. Kan det stamme andre steder fra? Kan det komme ind fra diverse plugs som korallerne oftest sidder på?
ATI er også min fortrukne ICP test- bl.a fordi de også tester N, P og osmosevandet.
Der følger anbefalinger med, ifm testsvaret.
Nu bruger jeg Aquaforrests Ballingsalte og tilsætninger, så jeg skal lige omregne deres anbefalinger ift koncentrationen i AF's næringsstoffer- men det tager 5 minutter og er til at overse :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Min seneste Triton ICP & NDOC

Indlæg af crazy seahorse »

S1m0n skrev: ons 8. feb 2023 21:25 Ang Litium, så har jeg kun levende sten i baljen. Kan det stamme andre steder fra? Kan det komme ind fra diverse plugs som korallerne oftest sidder på?
I princippet kan det vel komme fra frag plugs. Det kan komme alle steder fra, hvor man har anvendt cement eller cementbaseret materiale.
Mange limer/klistrer deres aquascape sammen med noget der kan være cement baseret. Jeg har da selv fået noget hvidt cement eller beton agtigt værk, som kom fra et byggemarked. Det blev brugt til frag plugs.

Når det er sagt, så skal man op på ret høje værdier før det bliver rigtig problematisk,
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min seneste Triton ICP & NDOC

Indlæg af S1m0n »

Hvor køber i andre jeres ATI icp tests ?☺️
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Min seneste Triton ICP & NDOC

Indlæg af Engelquist »

S1m0n skrev: søn 12. feb 2023 21:45 Hvor køber i andre jeres ATI icp tests ?☺️
Decocean har dem i webshoppen
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min seneste ICP test (Ny ATI test)

Indlæg af S1m0n »

Så fik jeg svar på en ny test lavet ved ATI
Er egentlig lidt overrasket over at det umiddelbart er ret spot on. Eneste anbefalinger der er:
2 doser af Strontium
1 dose af Manganese

Derudover er det tidligere forhøjet indhold af Silicon blevet elemineret efter jeg skiftede harpiks på mit RO anlæg :K

Som i kan se er min KH stadig i den lave ende (6.63dkh)
Men min calcium er derimod en smule over det anbefalede (454.9mg/l) eller ihvertfald så høj at jeg ikke tænker det er nogen go ide at skrue op for min Triton core7 dosering.
Hvad ville i råde mig til her? Hæve kh’en individuelt? Eller lade den være hvor den er og se det som den ‘ideelle’ kh værdi i netop mit akvarie baseret på calcium værdien?

658C5B77-30DA-4880-B38A-7C5364E33947.png
3D78EF5F-A6F5-42AE-9E1A-CCA751DEE19A.png
FE447208-C7B0-489A-A523-ACD9C31C4D32.png
787263B6-D3E0-484D-8744-FCE8C277B039.png
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Min seneste ICP test (Ny ATI test)

Indlæg af Engelquist »

Det ser flot ud!👍
Jeg ville hæve kh til mellem 7,5 og 8.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Min seneste ICP test (Ny ATI test)

Indlæg af crazy seahorse »

Ja, jeg ville hæve den manuelt til den passer den værdi du gerne vil have.
Det gør man også, hvis man kører med kalkreaktor. Er Ca for lav, så hjælper det ikke at skrue op for reaktoren, for så følger Kh med.
Her tilsætter man Ca manuelt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min seneste ICP test (Ny ATI test)

Indlæg af S1m0n »

Tak for j’ers svar ☺️
Jeg vil få købt noget at hæve den med. Umiddelbart tænker jeg at bruge tritons nu det er core7 jeg dossere med.

Når jeg hæver kh’en seperat, vil den så derefter blive vedligeholdt at min oprindelige dosering? Eller vil den med stor sandsyndlighed falde stille og roligt igen hvis ikke jeg buffer den i ny og næ?
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Min seneste ICP test (Ny ATI test)

Indlæg af Engelquist »

Jeg kender ikke Tritons produkter, men normalt hæver man KH over nogle dage, til den er oppe hvor man vil have den. Derefter skal man finde ud af den daglige tilsætning for at holde den på plads og det kræver daglige målinger, indtil den ligger stabilt.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min seneste ICP test (Ny ATI test)

Indlæg af S1m0n »

Engelquist skrev: tirs 28. feb 2023 06:15 Jeg kender ikke Tritons produkter, men normalt hæver man KH over nogle dage, til den er oppe hvor man vil have den. Derefter skal man finde ud af den daglige tilsætning for at holde den på plads og det kræver daglige målinger, indtil den ligger stabilt.
Det jeg tænker er at hvis jeg skruer op for mine tilsætninger (core7 som tilsættes lige meget af hver) samtidigt med at jeg får buffet mit kh op, så vil min calcium og magnesium jo også stige, hvilket de ikke rigtigt tåler ud fra testen.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Min seneste ICP test (Ny ATI test)

Indlæg af Engelquist »

S1m0n skrev: tirs 28. feb 2023 07:45
Engelquist skrev: tirs 28. feb 2023 06:15 Jeg kender ikke Tritons produkter, men normalt hæver man KH over nogle dage, til den er oppe hvor man vil have den. Derefter skal man finde ud af den daglige tilsætning for at holde den på plads og det kræver daglige målinger, indtil den ligger stabilt.
Det jeg tænker er at hvis jeg skruer op for mine tilsætninger (core7 som tilsættes lige meget af hver) samtidigt med at jeg får buffet mit kh op, så vil min calcium og magnesium jo også stige, hvilket de ikke rigtigt tåler ud fra testen.
Det er nu ret Alm at man må tilsætte forskelligt af hver væske efter behov…
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Min seneste ICP test (Ny ATI test)

Indlæg af crazy seahorse »

Når du hæver Kh, så er tommelfingerreglen max 1 i Kh øgning/dgl.
Det skal ikke ske hurtigere.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"