"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp mine euphyllia mistrives

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Sarah R »

Hej
Jeg håber der er nogle kyndige folk derude som kan hjælpe mig:
Jeg har simpelthen fået så svært ved at holde liv i mine euphyllia. Det hele startede i september, hvor jeg pillede mit gamle 588 liters akvarie ned. Sumpen forblev uændret, dog med nogle flere levende sten i fra akvariet. Alle koraller og de levende sten der var plads til, kom i et 160 liters akvarie og bum, problemer lige siden. De få euphyllia jeg beholdte efter nedtagningen, har langsomt svundet ind. De skrumper ind dag for dag og dør, og jeg kan ikke finde ud af hvad der er galt. Lyset og lysindstillingen er det samme.
Jeg har målt følgende værdier i dag:
Nitrat 5
KH 8,3
Calcium 400
Magnesium 1080 ( hæves langsomt til 1250)
fosfat 0,025
saltindhold 1,024
temperatur 26

Det akvarie de kom fra, havde en nitrat på 25 og fosfat på 0,050. De stortrivedes i de høje næringsværdier.
Jeg skiftede salt-mærke i sommers, og mistænker om det er det der er galt?
Nu har jeg forsøgt at placere nogle i sumpen, som ser ud til at komme sig langsomt igen. Men ved ikke om det er tilfældigheder.

På billederne kan I se hvor dårligt de står :crybaby:
Vedhæftede filer
Screenshot_20230115_140237_Video Player.jpg
29119.jpg
29117.jpg
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af nielsk »

Den der rodactisskov du har beholdt er noget skrammel. De kan puste sig op om natten og brænde nabokoraller og formentlig også udføre kemisk krig.
De er på samme hylde som palozoa i min optik. De hører ikke hjemme i vores akvarier
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Sarah R »

Kan det være at den mindre vandmængde gør at hammerkorallerne nu bliver påvirket af rodactis? For de var der også i det gamle akvarie i store mængder
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af SamuelChristensen »

Hvad doserer du i akvariet og får du skiftet vand?
Hvad nu hvis at alger/cyano og anemoner udkonkurrerer dine euphyllia for sporstoffer og fosfat. :-?

I mit nano akvarie på 120 der er spækket med stenkoraller, skifter jeg vand 30% hver 14. dag og doserer sporstoffer dagligt. Alt trives deri, så det ville jeg prøve hvis jeg var dig. :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Sarah R »

Jeg doserer med balling light. Så sporstofferne er blandet i de to dunke med calcium og karbonat. Jeg skifter sjældent vand.
Men hvis det skulle være mangel på bestemte sporstoffer, hvordan finder jeg så ud af hvilke det er? Kan jeg teste for det?
Jeg doserer med vodka dagligt og ellers ikke andet.
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af SamuelChristensen »

Nemmest bare at skifte det.
Når jeg ser dine billeder, så ser det lidt ud som om at det er en masse andet end stenkoraller, der vokser. Men det kan selvfølgelig bare være et lille udsnit af revet vi kan se :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Sarah R »

Du har ret, der er både cyano, bobbelalger og alt hvad man ellers ikke vil have i et rev :embarassed: Det er blevet rigtig slemt efter jeg er begyndt at hæve magnesium. Men det kan også bare være en tilfældighed :? Jeg har bestilt en spand med det saltmærke jeg plejede at bruge. Så nu står den på vandskift. Det er måske bare det der skal til :)
Tør ikke vise resten af revet :oops: Men jeg har et par pæne favia der vokser fint.
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af SamuelChristensen »

Og hæv din PO4 :)

Det skal du ikke være ked af, tror der er mange der ikke har lyst til at vise akvarierne frem.
Jeg har heller ikke haft lyst til at fortælle om at mine goniopora er blevet syge og at jeg mister den jeg har groet i små 4 år.
Men hobbyen går op og ned, det er sku helt normalt.

Nyt salt, store vandskift, ud med algerne og i med et par lækre koraller, så kører det :D
Tropic Marins danske repræsentant.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Seniorreefer »

Sarah R skrev: man 16. jan 2023 18:39 Tør ikke vise resten af revet :oops: Men jeg har et par pæne favia der vokser fint.
Du skal bestemt ikke være bange for at vise din rev frem. Det er modgang vi lærer af og nogle gange er det bare naturens vej. Vi har desværre ikke en guds hånd, selvom vi nogle gange tror vi er lidt bedre end naturen til at styre. :wink:

Jeg er sikker på vi alle har rev som ikke lige lever op til dem som ses på Instagram og mange er sat op kun for billeder og film. Ses tydelig på koraller som bare er plantet for det skal se smuk ud på billederne. Flot hvid sand, som ligner noget som lige er lagt i. Ikke en eneste glasroser, alge osv osv.

Så bare frem med kameraet og få lavet lidt billeder, små film osv, vis os andre vejen og livet på dit lille rev :heart:
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af crazy seahorse »

Euphyllia er ikke glade for kraftigt flow - ikke i starten i hvert fald. Jeg ved godt at man ser videoer af Euphyllia i stiv kuling med håret tilbage, men du kan godt opleve det modsatte. Jeg har måtte flytte en, som var helt sammentrukken. Så snart den kom i roligere forhold, så lignede den sig selv igen. Nu er de kommet i et mindre akvarie og hvis dine pumpe indstillinger er de samme, så kan det være at de ikke bryder sig om det.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Tykki »

Dit/dine akvarier har altid været en god seværdighed ! Passet og plejet med god grundighed ! Bare frem med det Sara , min balje er en kloak , men det er MIN og jeg nyder den
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af nielsk »

Sarah R skrev: man 16. jan 2023 17:07 Kan det være at den mindre vandmængde gør at hammerkorallerne nu bliver påvirket af rodactis? For de var der også i det gamle akvarie i store mængder
Det kan det sagtens skyldes.
Når du ikke har mere vand længere så lav et par massive vandskift.
Jeg ville overveje aktivt kul også.
Evt nulstille et par af de mest overgroede sten.
SPS : Stability provides succes
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Anders månsson »

jeg vil mene det er din ret lave po4, så foder dine fisk lidt ekstra , så skal de nok blive glade igen
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af MortenL »

Jeg vil heller ikke være bange for at hæve PO4'en, men som Nielsk også skriver så ville jeg rydde ud i rhodactis skoven. Har også selv haft en masse grønne rhodactis'er de er ganske fine, men helt umulige at styre.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Anders månsson »

nu ser jeg også at dine temp er på ca 26 grader, den kunne du sænke til 24 grader og spare strømmen og få mange mange flere penge til at hygge om dine euphyliaer :beer:
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Sarah. Du har fået mange fine svar her. Én ting du ikke nævner noget om er lys.... Kører du med det samme lys over og får de koraller der ikke trives nøjagtig samme PAR osv som hvor de stod i det store akvarie? Kan være de har fået et "lys shock"....

Som mange af de andre skriver, så har du altid , for mig virket som en dygtig og grundig akvarist, så du må ikke "flove dig" over at det driller pt. kan kun opfordre dig til at vise fotos af det der IKKE spiller også, så vi alle kan lære mere :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Sarah R »

crazy seahorse skrev: man 16. jan 2023 19:34 Euphyllia er ikke glade for kraftigt flow - ikke i starten i hvert fald. Jeg ved godt at man ser videoer af Euphyllia i stiv kuling med håret tilbage, men du kan godt opleve det modsatte. Jeg har måtte flytte en, som var helt sammentrukken. Så snart den kom i roligere forhold, så lignede den sig selv igen. Nu er de kommet i et mindre akvarie og hvis dine pumpe indstillinger er de samme, så kan det være at de ikke bryder sig om det.
Jeg har prøvet at flytte lidt rundt på hammerkorallerne så de ikke står i for høj cirkulation, men uanset hvor lidt/ meget de får, bliver de mere og mere sløje at se på.
charlie saltvand skrev: tirs 17. jan 2023 11:25 Hej Sarah. Du har fået mange fine svar her. Én ting du ikke nævner noget om er lys.... Kører du med det samme lys over og får de koraller der ikke trives nøjagtig samme PAR osv som hvor de stod i det store akvarie? Kan være de har fået et "lys shock"....

Som mange af de andre skriver, så har du altid , for mig virket som en dygtig og grundig akvarist, så du må ikke "flove dig" over at det driller pt. kan kun opfordre dig til at vise fotos af det der IKKE spiller også, så vi alle kan lære mere :-)
Tak for de mange venlige ord. Jeg tager nogle fotos i morgen, så I kan se hvordan et rev ser ud, når det er blevet forsømt i længere tid. Det er ved at drukne i anemoner, cyano, brunalger, bobbelalger, pestanemoner og rhodactis :embarassed:
Men så kan det heller ikke blive meget grimmere. Fiskene har det fint i det brune landskab :|
Jeg havde to Philips Coralcare lamper over det gamle. Nu hænger den ene over det "nye" akvarium og den anden over sumpen. Lysindstillingen er den samme, dog hænger lamperne højere oppe end de gjorde før, så der kommer nok lidt lavere PAR. Jeg rykkede nogle af hammerkorallerne ned i sumpen, hvor de har stået i et par dag nu. De ser faktisk ud til at have fået det bedre igen. De puster sig lidt mere op nu :dizzy:
Tykki skrev: man 16. jan 2023 20:37 Dit/dine akvarier har altid været en god seværdighed ! Passet og plejet med god grundighed ! Bare frem med det Sara , min balje er en kloak , men det er MIN og jeg nyder den
I morgen får du noget at se der vil få dit til at ligne et slot :T

Tak for alle de gode råd. Jeg skifter vand i morgen, og sætter fodringen op :)
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Emils Far »

En jeg følger på youtube (fragbox Corals) siger at han altid har kørt med høj magnesium 1500, som skulle være godt til LPS.
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Sarah R »

Jeg har skiftet vand i dag, og taget nogle fotos af baljen. Jeg har for et par dage siden flyttet nogle af hammerkorallerne ned i sumpen, og jeg synes at de er i bedring, så nu har jeg også flyttet de resterende ned. Siden de får det bedre i sumpen, får det mig til at tænke på, om der er noget i akvariet som de ikke kan lide? Jeg har ikke observeret noget kravle rundt på dem eller nippe i dem. Så jeg ved ikke, om det bare er en tilfældighed :-?
Som I kan se på billederne er der rigtig mange pestanemoner, og jeg har forsøgt at slå dem ihjel med citronsaft ( så en video på youtube om at det kunne erstatte købeprodukter), men der er bare SÅ mange. Findes der et dyr som spiser dem? Jeg har også rigtig mange i sumpen, så jeg vil kunne flytte fisk/dyret rundt i de forskellige rum.
Cyano er vendt tilbage igen for fuld skrald, og jeg plejer egentlig bare at suge det op, og så på et tidspunkt forsvinder det. Det håber jeg i hvert fald at det også gør denne gang :((
Så har jeg også en del brune alger med bobler på. De forsvinder om natten, og om dagen blomstrer de op igen og laver en masse små bobler. Ved ikke, hvad det er for noget skidt. Måske dinoflagellater, eller noget andet? Selvom min nitrat er på 5 og fosfat på 0,025, så synes jeg godt nok at der er mange alger. Er der noget jeg har overset? Jeg bruger osmose vand og har skiftet filtrene for nyligt og kører med uv 24/7.
Og sidst men ikke mindst er jeg ved at drukne i bubbletip igen. Fik ellers solgt alle undtagen 2. Nu har jeg 23 på 3 måneder, og selvom klovfiskene er glade for dem, så kravler de jo rundt konstant alle steder:embarassed:
Må indrømme at det er lang tid siden at jeg har kæmpet med sådan nogle plager, så jeg er rimelig rusten i at bekæmpe det :ymblushing:
Vedhæftede filer
Et foto af den sidste hammerkoral der ikke var lagt i sumpen endnu. Den ser mega skidt ud. I morgen tager jeg et billede af den igen. Er spændt på om den har fået det bedre ligesom de andre
Et foto af den sidste hammerkoral der ikke var lagt i sumpen endnu. Den ser mega skidt ud. I morgen tager jeg et billede af den igen. Er spændt på om den har fået det bedre ligesom de andre
De største pestanemoner jeg nogensinde har set. De er 10 cm lange og 1,5 cm i dameter ved foden!
De største pestanemoner jeg nogensinde har set. De er 10 cm lange og 1,5 cm i dameter ved foden!
Hammerkorallerne er mellemlandet i sumpen, hvor jeg forsøger at undgå at anemonerne kravler rundt på dem. Men de har fået det bedre i forhold til et par dage siden
Hammerkorallerne er mellemlandet i sumpen, hvor jeg forsøger at undgå at anemonerne kravler rundt på dem. Men de har fået det bedre i forhold til et par dage siden
Det brune look
Det brune look
Der er måske håb for deres overlevelse. De ser bedre ud. Skillevæggene skyldtes at jeg har nogle par klovnfisk gående
Der er måske håb for deres overlevelse. De ser bedre ud. Skillevæggene skyldtes at jeg har nogle par klovnfisk gående
Der vokser pestanemoner rigtig mange steder, og de har alle størrelser. Prøver at dræbe dem, men der er så mange.
Der vokser pestanemoner rigtig mange steder, og de har alle størrelser. Prøver at dræbe dem, men der er så mange.
Lidt cyano med noget brunt algevæsen?
Lidt cyano med noget brunt algevæsen?
De små anemoner sidder efterhånden overalt igen. Men hjernekorallen har det rigtig godt i det midste
De små anemoner sidder efterhånden overalt igen. Men hjernekorallen har det rigtig godt i det midste
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Anders månsson »

hej sarah R.
Det kunne være fedt hvis du lavede en akvarie tråd under medlemmers akvarier, så kan vi alle og du selv følge udviklingen over den næste tid!

angående algerne så tænker jeg det bare er lidt opstart alger (diatom) evt tilsæt lidt opstart bakterier...
personligt har jeg NO3=20 og po4= 0,08-0,1 (altså i mit akvarie :dizzy: )

jeg fodrer over to gange med med 1 stk frost terning og lidt tørfoder blandet i pr fodring
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Sarah R »

Anders månsson skrev: ons 18. jan 2023 19:55 hej sarah R.
Det kunne være fedt hvis du lavede en akvarie tråd under medlemmers akvarier, så kan vi alle og du selv følge udviklingen over den næste tid!

angående algerne så tænker jeg det bare er lidt opstart alger (diatom) evt tilsæt lidt opstart bakterier...
personligt har jeg NO3=20 og po4= 0,08-0,1 (altså i mit akvarie :dizzy: )

jeg fodrer over to gange med med 1 stk frost terning og lidt tørfoder blandet i pr fodring
Det var en god ide. Har haft en akvarie tråd for det gamle akvarie, men det er lukket ned, så måske jeg skulle starte en ny :GO
Jeg fodrer 3 gange dagligt, mest med flage og pellets. I mit gamle akvarium var nitraten skyhøj og det samme med fosfat, og alt trivedes simpelthen så fint. Det undrer mig nu at de lavere værdier, som jeg troede var bedre, giver den modsatte effekt.
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis du har virkelig mange Majanoer, så kan du ikke holde dem nede med citronsaft, uanset hvor sympatisk det lyder. Heller ikke saltsyre eller aiptasiaX kan klare det.
En Majano vil, hvis den føler sig truet, sende en sky af sporer ud i vandet - og så er man lige vidt. De formerer sig eksplosivt. De vil også på sigt tage livet af dine Euphylliaer. Det kan også være forklaringen på at de mistrives. De sætter sig på skelettet og så arbejder de sig op ad. De stikker polypperne med nældegift og det dør de af. De fik taget livet af en stor frogspawn hos mig. Den var som en lille håndbold i størrelse, men de slog den ihjel bid for bid.

Filfisk tager dem, men det går langsomt. De er gode at have gående som løbende kontrol. Så hvis du har virkelig mange, altså som i 100 vis, så skal du have en destroyer i. En Chaetodon kleinii eller lunula. De er heldigvis ikke så dyre og er tit til at få fat i. De er yderst effektive. Men de kan finde på at gå på dine euphylliaer, når der ikke er flere Majanoer.
Hvis du kan og har plads, så flyt alle euphylliaer ned i din sump. Så slip kleinii eller lunula løs i dit display. Det kan også være at de vil tage alle de xenia eller hvad det er du har i mængde. Jeg kunne faktisk godt forestille mig, at de vil tage dem. Har du Zoaer som du er glad for, så skal de også ned i sumpen. Når de så har ryddet dit display, så kan du bytte rundt og sætte euphylliaerne tilbage i displayet og flytte destroerne ned i sumpen. Inden du gør det, så kig dine Euphylliaer grundigt efter og fjern de Majanoer der evt sidder på dem. De kan fjernes med en pincet. Hav briller eller sikkerhedsbriller på. De sprøjter når du fjerner dem og det er noget biks at få i øjnene. Så burde du få løst Majano problemet.
Hvis ikke du har set det, så har jeg lavet en tråd om mit Majano problem. Jeg har fjernet over 1.500 af dem manuelt (har talt) og så har jeg lagt koraller der var slået ihjel af dem (var fyldt med Majanoer) ned i karantænetanken og de æder dem på få timer. Alle er væk. De er meget voldsomme i deres adfærd, de flår dem af og æder dem. Der er videoer af det i tråden, så vidt jeg husker.
Tråden er her: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=95435

Edit: Det kan også være at dine bubbletip anemoner er i fare. Flyt dem også hvis du kan.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Sarah R »

Tak for al infoen. Det er primært pestanemoner (aiptasia) jeg kæmper med. Majanoanemoner er ikke noget jeg har endnu🤞
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Sarah.

Hvad er status, har det hjulpet at sætte dem i sumpen og har du fundet en årsag?

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af bmvw »

Halløjsa.

Er det bare mig eller er der ik rigtig nogen der påpeger det indlysende 🤷‍♂️

Mg er bare alt, alt for lav og i takt med du hæver den skal dine Euphylia nok få det bedre igen 👍

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af SamuelChristensen »

bmvw skrev: søn 22. jan 2023 14:26 Halløjsa.

Er det bare mig eller er der ik rigtig nogen der påpeger det indlysende 🤷‍♂️

Mg er bare alt, alt for lav og i takt med du hæver den skal dine Euphylia nok få det bedre igen 👍

Mvh Sonny
Mine euphyllia så sådan ud da de levede i et akvarie der ikke fik Mg.
Den var under 800mg/l i en lang periode. Så indlysende, det vil jeg ikke kalde det :)
Vedhæftede filer
euph.jpg
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Sarah R »

Jeg har lavet et stort vandskift og sat doseringen af magnesium meget op :GO
De er alle placeret i sumpen og er i bedring. Deres hoveder er foldet mere ud, men de er stadig ikke 100% pæne.
Lige så snart jeg sætter dem op i akvariet igen trækker de sig fuldstændig sammen. Men det er jo det samme lys og vand i begge akvarier, så jeg ved simpelthen ikke, hvad det er de ikke kan lide i akvariet.
Jeg har forsøgt at tage et billede af dem i sumpen, men det er svært med genskær fra lyset. :sunny:
Vedhæftede filer
29141.jpg
29132(1).jpg
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Anders månsson »

jeg tænker der er mere blæs i din display kontra sumpen... Det er nok derfor dine euphyliaer trækker sig lidt indendørs ;)
Hvad er dine værdier...
kh?
Ph?
mg?
ca?
po4?
temp?
salinitet?
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Sarah R »

Jeg har ikke voldsomt meget cirkulation i display, og uanset hvor jeg placerede dem, så trak de sig mere og mere sammen. Nu står de alle stadig i sumpen og kommer sig. Mine værdier er:
kh: 8,3
Ca: 400
Mg: 1200
Nitrat: 5-10
Fosfat: 0,075
Temp. 25
Salinitet: 1,024
Magnesium er jeg stadig i gang med at hæve.
Men hammerkorallerne ser væsentlig bedre ud. Det har måske været en kombination af en lav nitrat og fosfat og en for lav magnesium, der næsten tog livet af dem.
Men til gengæld har mine bubbeltip aldrig været så flotte i farverne som nu :) Der er stadig cyano og noget andet brunalgevæsen, men det er i tilbagegang.
Jeg lægger nogle fotos op senere :GO
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjælp mine euphyllia mistrives

Indlæg af Anders månsson »

Ja dine værdier ligger lidt i den lave ende...
Jeg kæmper med en kh der kigger på ca 15, så vi hygger alle med hver vores X(
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"