"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Samuel, hjælp mig lige her :-)

Her kan man stille spørgsmål til Tropic Marin.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3743
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Samuel, hjælp mig lige her :-)

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Samuel.

Jeg vil skide gerne forsøge at køre med de nærings tal I anbefaler og finde nogle gode rutiner som er NEMME at tilgå og passe.

Jeg har med stor interesse fulgt dine indlæg herinde og det lyder så "nemt" hvis man følger de anbefalinger I kommer med, så det vil jeg gerne prøve :sneaky2:

Så, nu har du chancen for at lærer en (doven, sjusket, utålmodig, glemsom, fyld selv mere på her) saltvandsakvarist, hvordan jeg skal angribe det med at opretholde nogle gode næringsværdier og rutiner ift dette.

Mit setup er ca 4 md gammelt og har kørt lidt op og ned i værdier her i indkøringsfasen og jeg har rodet lidt (sikkert en del) rundt med gfo, tilsætning af både po4 og no3 osv osv. Det blir pænt ustabilt, og det er jo ikke godt for hverken koraller eller bakterier eller alt det andet i baljen så langt er jeg med.

Jeg har ca 280 L vand i alt. Startede med en god blanding af døde og levende sten. Har "malawi ciklide" sand som bundlag, mellem 2 - 5 cm i tykkelse og jeg kan se der er kommet masser af liv i bundlaget. Jeg har doseret massive mængder af PODS og kan se at populationen har svinget meget op og ned og op og ned...

Jeg har ikke så mange fisk i systemet.
2 små klovn.
2 små kauderni
1 lille kirurg
2 små ildhale kutling.
nogle rejer og en del store og små snegle: Turbo, Nassarius, bumble bee.

Jeg kører LPS balje, så ikke nogle sps.

Så, lad os starte med starten.
Hvor køber jeg TM produkter henne? Helst her i Dk, hvis det ikke er muligt, hvor så?

Når jeg har fået det hjem, så læser jeg lige jeres anbefalinger igennem igen og så har jeg sikkert flere ?

I´ll be back
og på forhånd TAK Jeg GLÆDER mig til at lære en hel masse :y

Her er et par screen shots af min næring.
Målt i dag.

Po4 målt m Hanna ultra = 0.024
No3 målt med red sea pro 0.000000
Po4
Po4
No3
No3
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4017
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Samuel, hjælp mig lige her :-)

Indlæg af Engelquist »

Mht at købe TM produkter i DK, kan de bl a købes hos Decocean :-)
https://decocean.dk/?s=Tropic+marin&jet ... pe=product
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3743
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Samuel, hjælp mig lige her :-)

Indlæg af charlie saltvand »

Tak Bo, der er jo nogen leveringstid på det hos Carsten. Kan være jeg ender der da jeg gerne vil støtte de Danske forhandlere 👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1014
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Samuel, hjælp mig lige her :-)

Indlæg af Seniorreefer »

charlie saltvand skrev: fre 13. jan 2023 15:57 Tak Bo, der er jo nogen leveringstid på det hos Carsten. Kan være jeg ender der da jeg gerne vil støtte de Danske forhandlere 👍🏼
Oceanreef har også lige fået hjem
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Samuel, hjælp mig lige her :-)

Indlæg af SamuelChristensen »

charlie saltvand skrev: fre 13. jan 2023 09:49 Hej Samuel.

Jeg vil skide gerne forsøge at køre med de nærings tal I anbefaler og finde nogle gode rutiner som er NEMME at tilgå og passe.

Jeg har med stor interesse fulgt dine indlæg herinde og det lyder så "nemt" hvis man følger de anbefalinger I kommer med, så det vil jeg gerne prøve :sneaky2:

Så, nu har du chancen for at lærer en (doven, sjusket, utålmodig, glemsom, fyld selv mere på her) saltvandsakvarist, hvordan jeg skal angribe det med at opretholde nogle gode næringsværdier og rutiner ift dette.

Mit setup er ca 4 md gammelt og har kørt lidt op og ned i værdier her i indkøringsfasen og jeg har rodet lidt (sikkert en del) rundt med gfo, tilsætning af både po4 og no3 osv osv. Det blir pænt ustabilt, og det er jo ikke godt for hverken koraller eller bakterier eller alt det andet i baljen så langt er jeg med.

Jeg har ca 280 L vand i alt. Startede med en god blanding af døde og levende sten. Har "malawi ciklide" sand som bundlag, mellem 2 - 5 cm i tykkelse og jeg kan se der er kommet masser af liv i bundlaget. Jeg har doseret massive mængder af PODS og kan se at populationen har svinget meget op og ned og op og ned...

Jeg har ikke så mange fisk i systemet.
2 små klovn.
2 små kauderni
1 lille kirurg
2 små ildhale kutling.
nogle rejer og en del store og små snegle: Turbo, Nassarius, bumble bee.

Jeg kører LPS balje, så ikke nogle sps.

Så, lad os starte med starten.
Hvor køber jeg TM produkter henne? Helst her i Dk, hvis det ikke er muligt, hvor så?

Når jeg har fået det hjem, så læser jeg lige jeres anbefalinger igennem igen og så har jeg sikkert flere ?

I´ll be back
og på forhånd TAK Jeg GLÆDER mig til at lære en hel masse :y

Her er et par screen shots af min næring.
Målt i dag.

Po4 målt m Hanna ultra = 0.024
No3 målt med red sea pro 0.000000

9D599A72-B995-4E20-BD8C-B2BD016A194D_1_201_a.jpeg
B732B4C8-223C-4C13-8823-7434B98606B2_1_201_a.jpeg
Hej Charlie,

Det lyder skide spændende. :GO

Du efterspørger næringskontrol og manipulation a la TM. Well, det er faktisk ret simpelt og især nemt. Nu skal du bare høre ;)

Fundamentet er tre forskellige produkter.
Plus-NP, NP-Bacto-Balance og Elimi-NP (https://www.tropic-marin.com/naehrstoff ... le?lang=en)
Carbon-Cosing - EN - advertising.jpg
Vi er lidt ligeglade med din NO3. Dine koraller fortæller dig hvis du mangler nitrogen, men hvis du kan holde den på 1 mg/l er det fint som en buffer til situationer som strømsvigt og den slags.

Istedet handler det om PO4. Billedet jeg har vedhæftet viser øverst de tre fundamentale produkter.

Til venstre har du Plus-NP.
Den står ud for det felt der hedder PO4 <0.03.
Det betyder at du skal dosere Plus NP, når din PO4 er under 0.03. (Som din er lige pt)

Din PO4 skulle gerne stige med doseringen af Plus-NP. Koralmasse kan godt opbruge det hele, og i så fald er der et ekstra produkt du kan bruge. Se OBS*

Når din PO4 måler 0.03 til 0.1 (eller rettere det loft du har sat din tolerance til, mit loft er på 0.25) Skal du bruge NP-Bacto-Balance. Den vil hjælpe dig med at holde dig ved den næringsværdi du ønsker. Skulle den falde alligevel til under 0.03, skifter du bare til Plus-NP igen.

På den måde vil du aldrig udsulte korallerne og systemet for PO4 (som direkte resultat af doseringen, hvis du bruger kemi oveni er der ingen garantier). Og du skal teste PO4 og KH mindst en gang om ugen.

Hvis dine næringsværdier er løbet løbsk og alt for høje ifht. til din tolerancetærskel, så bruges Elimi-NP indtil du er indenfor NP-Bacto-Balances territorie.

Kombineret med en skummer og jævnlige vandskift er det en opskrift på nem succes.
Alt dosering med de tre produkter startes ud med 25% i et akvarie der ikke har prøvet det føre eller er vant til det.
Så når du starter med Plus NP, så skal du dosere 0.25 ml pr 100 liter.

Hvis du har brug for at få noget andet uddybet, så sig endelig til. Jeg er meget glad for dine spørgsmål og din interesse. Det er mega hyggeligt!
Hvis du nogensinde kommer forbi Silkeborg, så skriv lige. Jeg har et TM studio/kontor til akvarierne og deler varepøver ud ;)

OBS: Hvis PO4 ikke stiger vil de to nye produkter Phos-Feed og Phos-Start være brugbare. De indeholder fosfat i partikelform. Phos-Start vil være min anbefaling til dit unge akvarie:


Mit SPS nano får Plus-NP og Phos-Feed hver morgen. NO3 = 0.00 og PO4= 0.09.
LPS trives fint i det. Jeg har en håndfuld "favites" i akvariet.
Vedhæftede filer
20230113_203920.jpg
20230113_203754.jpg
20230113_203716.jpg
20230113_203703.jpg
Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Tropic Marin"