Kalkwasser
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 5
- Postnummer: 9460 Brovst
- Saltvand siden?: 2017
Kalkwasser
Hej
Er ved at starte kalkwasser op og ville lave en prøve i går
Brugte rowa kalk. Har brugt ca 1 te ske til 2 liter.
Men den bliver ikke klar og er stadig meget hvid Hvad gør jeg forkert?
Er ved at starte kalkwasser op og ville lave en prøve i går
Brugte rowa kalk. Har brugt ca 1 te ske til 2 liter.
Men den bliver ikke klar og er stadig meget hvid Hvad gør jeg forkert?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Re: Kalkwasser
Det skal røres i 15 - 20 minutter...... Laaaaaang tid, derefter tålmodighed 

Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 5
Så det skal være mere klart?
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2014
Hvis jeg ikke tager fejl hedder Max mæthed 1,5g pr liter, og jeg rørte rundt et minut, plejer at være rigeligt og så næsten klar næste dag, jo mere du rører des mere luft kontakt jo mindre potent er blanding(siger de kloge vist)
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 5
Jeg har hørt det samme. Syntes bare ikke det var særligt klartViggoN skrev: man 9. jan 2023 19:11 Hvis jeg ikke tager fejl hedder Max mæthed 1,5g pr liter, og jeg rørte rundt et minut, plejer at være rigeligt og så næsten klar næste dag, jo mere du rører des mere luft kontakt jo mindre potent er blanding(siger de kloge vist)
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Altså i mit tilfælde var den “klar” efter 24-36timer, men helt klar synes jeg aldrig den blev, skyldes måske at der sætter sig noget støv på indersiden af doseringsboksen, bruger den samme som du har, den er nu permanent støvet også når den er tom. Lille kalkwasser fif, glem ikke at måle din MAG en gang imellem, min vidste sig at være meget lav efter at have brugt kalk i 2måneder, og jeg bare tænkte “pyt den plejer ikke at ændre sig”, selv med ugentlig vandskifte. Ikke for at sige at kalk ændre den, men jeg glemte den og det skal passe på med:)mhansen1010 skrev: man 9. jan 2023 19:28Jeg har hørt det samme. Syntes bare ikke det var særligt klartViggoN skrev: man 9. jan 2023 19:11 Hvis jeg ikke tager fejl hedder Max mæthed 1,5g pr liter, og jeg rørte rundt et minut, plejer at være rigeligt og så næsten klar næste dag, jo mere du rører des mere luft kontakt jo mindre potent er blanding(siger de kloge vist)
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 5
ViggoN skrev: man 9. jan 2023 20:05Altså i mit tilfælde var den “klar” efter 24-36timer, men helt klar synes jeg aldrig den blev, skyldes måske at der sætter sig noget støv på indersiden af doseringsboksen, bruger den samme som du har, den er nu permanent støvet også når den er tom. Lille kalkwasser fif, glem ikke at måle din MAG en gang imellem, min vidste sig at være meget lav efter at have brugt kalk i 2måneder, og jeg bare tænkte “pyt den plejer ikke at ændre sig”, selv med ugentlig vandskifte. Ikke for at sige at kalk ændre den, men jeg glemte den og det skal passe på med:)mhansen1010 skrev: man 9. jan 2023 19:28Jeg skal nok huske at måle MAG. Har blandet en ny omgang og lader den stå igen til i morgenViggoN skrev: man 9. jan 2023 19:11 Hvis jeg ikke tager fejl hedder Max mæthed 1,5g pr liter, og jeg rørte rundt et minut, plejer at være rigeligt og så næsten klar næste dag, jo mere du rører des mere luft kontakt jo mindre potent er blanding(siger de kloge vist)
Jeg har hørt det samme. Syntes bare ikke det var særligt klart
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Fedt hvor meget regner du med at skulle dosere dagligt i hvor stor et akvarie?mhansen1010 skrev: man 9. jan 2023 20:10ViggoN skrev: man 9. jan 2023 20:05Altså i mit tilfælde var den “klar” efter 24-36timer, men helt klar synes jeg aldrig den blev, skyldes måske at der sætter sig noget støv på indersiden af doseringsboksen, bruger den samme som du har, den er nu permanent støvet også når den er tom. Lille kalkwasser fif, glem ikke at måle din MAG en gang imellem, min vidste sig at være meget lav efter at have brugt kalk i 2måneder, og jeg bare tænkte “pyt den plejer ikke at ændre sig”, selv med ugentlig vandskifte. Ikke for at sige at kalk ændre den, men jeg glemte den og det skal passe på med:)mhansen1010 skrev: man 9. jan 2023 19:28Jeg skal nok huske at måle MAG. Har blandet en ny omgang og lader den stå igen til i morgenViggoN skrev: man 9. jan 2023 19:11 Hvis jeg ikke tager fejl hedder Max mæthed 1,5g pr liter, og jeg rørte rundt et minut, plejer at være rigeligt og så næsten klar næste dag, jo mere du rører des mere luft kontakt jo mindre potent er blanding(siger de kloge vist)
Jeg har hørt det samme. Syntes bare ikke det var særligt klart
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 5
Jeg har et red sea reefer 170. Hvormeget jeg skal dosere er jeg ikke sikker på. Starter med det mindste min doseringspumpe kan som er ca 150ml om dagen. Går nok lidt forsigtigt frem
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Hvad dosere du for? Ikke for at spørge dumt, men er det for at holde Kh+ca eller PH?mhansen1010 skrev: man 9. jan 2023 21:42 Jeg har et red sea reefer 170. Hvormeget jeg skal dosere er jeg ikke sikker på. Starter med det mindste min doseringspumpe kan som er ca 150ml om dagen. Går nok lidt forsigtigt frem
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 5
Det et ikke dumt. Begge dele er vel endemål. Men til en start er det ph
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Ja okay godt ord igenmhansen1010 skrev: man 9. jan 2023 22:09 Det et ikke dumt. Begge dele er vel endemål. Men til en start er det ph

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 5
Jeg har en d-d kontinuerlig doseringspumpe som kan dosere ned til 0,1 i minuttet
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Ah det jo perfekt, heldige kartoffel…så det da bare med at komme igang, jeg er ihvertfald kæmpe fan af kalk selvom det sviner:)mhansen1010 skrev: man 9. jan 2023 22:33 Jeg har en d-d kontinuerlig doseringspumpe som kan dosere ned til 0,1 i minuttet
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2009
Hvad kan det som Balling ikke kan/gør?
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 5
Jammen det kan jo ca det samme. Man tilsætter ca/kh men man gør det jo så bare med 1 væske. Det jeg er efter er den pH hævende effekt af kalk og så er det møg billigt hvilket lyder forkert i denne hobby

-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2009
Nå prisen altså?
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Ja det påvirker vist ikke saliniteten, Plus det er dosering af en enkle ting istedet for 3, så kræver kun en pumpe en spand…done og så som der bliver sagt møgbilligt….mhansen1010 skrev: tirs 10. jan 2023 07:00Jammen det kan jo ca det samme. Man tilsætter ca/kh men man gør det jo så bare med 1 væske. Det jeg er efter er den pH hævende effekt af kalk og så er det møg billigt hvilket lyder forkert i denne hobbyman får heller ikke tilsat salt som man vist nok gør af Balling.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 5
Pris er bare et bonus. Vil gerne se om det hæver pH
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Det var det samme mål jeg satte, bare pas på med at kigge kun på PH da KH og Ca, også stiger…synes at huske at det er omkring 1.25% af tankensvolume af mættet kalk det kræver for at hæve pH.07, så hvis ens udgangs punkt er 7.8ph så er der nok ændre ting man samtidigt skal kigge på?
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 5
-
- Rev haj
- Reactions:
- 2
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: Viborg
- Kontakt:
Som jer har jeg altid brugt kalkwasser. Selv i 90 erne hvor det var meget populært. Kalkwasser KAN være farligt, hvis den ikke styres korrekt. En overdosering kan slå alt ihjel i din tank.
Når det er sagt, ser jeg kun fordele ved at anvende kalkwasser, især PH delen. Desværre er det kun muligt at tilføje den maximalt fordampning gennem dagen, som er forskellig fra sommer til vinter og kan gøre det svært at kontrollere kh og ca værdierne stabile.
Jeg bruger personligt et hjemmebygget system, som kan lave en kontrolleret dosering baseret på KH og PH og i min tank dosere 3,1ml/min, for at opretholde PH drop om natten. Min pH i tanken ligger mellem 8,2-8.4 men med den daglige gennemsnit på 8.3. Dog er den blevet ustabil den seneste måned grundet dårlig PH probe, men bliver rettet.
Det er mulig for mig at kontrollere den præcise dosering gennem automatisk kh tester, computer, Calsium reaktor
Når det er sagt, ser jeg kun fordele ved at anvende kalkwasser, især PH delen. Desværre er det kun muligt at tilføje den maximalt fordampning gennem dagen, som er forskellig fra sommer til vinter og kan gøre det svært at kontrollere kh og ca værdierne stabile.
Jeg bruger personligt et hjemmebygget system, som kan lave en kontrolleret dosering baseret på KH og PH og i min tank dosere 3,1ml/min, for at opretholde PH drop om natten. Min pH i tanken ligger mellem 8,2-8.4 men med den daglige gennemsnit på 8.3. Dog er den blevet ustabil den seneste måned grundet dårlig PH probe, men bliver rettet.
Det er mulig for mig at kontrollere den præcise dosering gennem automatisk kh tester, computer, Calsium reaktor
600L - 90% LPS/SPS. - Its all about stability
Min rejse https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 94&t=93642
My Photo Web https://seniorreefer.dk/
Instagram https://www.instagram.com/senior_reefer/
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Uhh det er præcist det setup jeg selv vil have i fremtiden og venter lidt på det nye Apex system rammer Danmark, for så lyder det jo forholdsvis nemt at bruge kalk. Godt sagt mht fordampning. Men kræver apex at man også bruger deres dosering maskine hvis det skal kører automatisk?Seniorreefer skrev: tirs 10. jan 2023 10:21 Som jer har jeg altid brugt kalkwasser. Selv i 90 erne hvor det var meget populært. Kalkwasser KAN være farligt, hvis den ikke styres korrekt. En overdosering kan slå alt ihjel i din tank.
2AE2D622-DA38-4606-BB43-BFDD8357D659.png
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 5
Seniorreefer skrev: tirs 10. jan 2023 10:21 Som jer har jeg altid brugt kalkwasser. Selv i 90 erne hvor det var meget populært. Kalkwasser KAN være farligt, hvis den ikke styres korrekt. En overdosering kan slå alt ihjel i din tank.
1B9AECE0-DA5C-44AD-B9BA-5D05DAC77C79.jpeg
Er osse derfor jeg starter meget langsomt. Har en apex pH probe på til at holde øje med pH. Overvejer at koble doseringspumpe på apex så den kam slukke for kalkwasser hvis pH skulle blive for høj. Din pH er ret stabil ser det ud til.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 2
- Kontakt:
Nej det behøver du ikke. Jeg har haft APEX doseringspumper på, men jeg kunne ikke acceptere lyden fra dem. Desuden Store og klodsede er de også, og DYRE for kineser fabrikation.ViggoN skrev: tirs 10. jan 2023 10:31Uhh det er præcist det setup jeg selv vil have i fremtiden og venter lidt på det nye Apex system rammer Danmark, for så lyder det jo forholdsvis nemt at bruge kalk. Godt sagt mht fordampning. Men kræver apex at man også bruger deres dosering maskine hvis det skal kører automatisk?Seniorreefer skrev: tirs 10. jan 2023 10:21 Som jer har jeg altid brugt kalkwasser. Selv i 90 erne hvor det var meget populært. Kalkwasser KAN være farligt, hvis den ikke styres korrekt. En overdosering kan slå alt ihjel i din tank.
Jeg anvender Ecotech versa pumper. Siger intet og kan styres meget præcis med deres app. Jeg indstiller den faktisk til konstant dosering på 3,1 ml/min som svarer til næsten Maximum fordampning vinter perioden og jeg laver on/off på computeren.
Du kan nemt anvende andre typer, men vigtigt den kan dosere konstant. Nogle gange skal den dosere flere timer af gangen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 2
- Kontakt:
Det er også en utrolig godt grundlag at begynde med. On/off på doseringspumpe som kan stilles på mængde. Så bare igangmhansen1010 skrev: tirs 10. jan 2023 10:52Seniorreefer skrev: tirs 10. jan 2023 10:21 Som jer har jeg altid brugt kalkwasser. Selv i 90 erne hvor det var meget populært. Kalkwasser KAN være farligt, hvis den ikke styres korrekt. En overdosering kan slå alt ihjel i din tank.
1B9AECE0-DA5C-44AD-B9BA-5D05DAC77C79.jpeg
Er osse derfor jeg starter meget langsomt. Har en apex pH probe på til at holde øje med pH. Overvejer at koble doseringspumpe på apex så den kam slukke for kalkwasser hvis pH skulle blive for høj. Din pH er ret stabil ser det ud til.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
FED TRÅD
Hvad ligger jeres 3 hellige på? og tilsætter i MAG?
Jeg begynder på kalkwasser dosering om ikke så længe og vil lade min apex, ph probe styrre doseringspumpen i form af følgende kode:
Fallback OFF
If pH > 8.40 Then OFF
Det er en helt alm billig 6 kanals doseringspumpe fra ATI, der kan sættet til at dosere alt ml 1 - 9999 ml og 24 gange pr døgn. Jeg tænker den primært skal dosere om natten (her falder ph lidt i baljen). Jeg har test doseret manuelt for at se hvordan ph påvirkes af dosering. Har pt ca 300 L vand og har doseret 50 ml på én gang som det højeste, dette giver en stigning på ca 0.02 i PH over et par timers tid.
Så, vil det ikke være forsvarligt at sætte doseringsmaskinen til at smide 25 ml kalkwasser i baljen fx hver anden time i de mørke timer (fx 10 timer, ml kl 21 - 07.00 ) Dette giver i alt 125 ML kalkwasser pr. nat og så FØLGE PH, KH, CAL tæt i løbet af et par døgn?
Er det forsvarligt?
Ps. Seniorreefer, jeg har også kørt med DOS pumperne fra Apex tidligere, kæft noget HØ....DYRE Store, klodset, larmende og de der optiske sensore der følger med beholderne og også noget møg.... Never again!

Hvad ligger jeres 3 hellige på? og tilsætter i MAG?
Jeg begynder på kalkwasser dosering om ikke så længe og vil lade min apex, ph probe styrre doseringspumpen i form af følgende kode:
Fallback OFF
If pH > 8.40 Then OFF
Det er en helt alm billig 6 kanals doseringspumpe fra ATI, der kan sættet til at dosere alt ml 1 - 9999 ml og 24 gange pr døgn. Jeg tænker den primært skal dosere om natten (her falder ph lidt i baljen). Jeg har test doseret manuelt for at se hvordan ph påvirkes af dosering. Har pt ca 300 L vand og har doseret 50 ml på én gang som det højeste, dette giver en stigning på ca 0.02 i PH over et par timers tid.
Så, vil det ikke være forsvarligt at sætte doseringsmaskinen til at smide 25 ml kalkwasser i baljen fx hver anden time i de mørke timer (fx 10 timer, ml kl 21 - 07.00 ) Dette giver i alt 125 ML kalkwasser pr. nat og så FØLGE PH, KH, CAL tæt i løbet af et par døgn?
Er det forsvarligt?
Ps. Seniorreefer, jeg har også kørt med DOS pumperne fra Apex tidligere, kæft noget HØ....DYRE Store, klodset, larmende og de der optiske sensore der følger med beholderne og også noget møg.... Never again!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 5
Ca 450 kh 8,4 og mag 1300. Tænker jeg kommer til at skulle tilføre mag ved siden af. Kommer til at skulle holde godt øje med værdier de næste mange dage
-
- Rev haj
- Reactions:
- 2
- Kontakt:
KH 8, Alkatronic viser for høj værdi.
Calsium 440-460
Mag 1400
Jeg dosere aldrig mag. Forbruget bliver dækket ind med vandskift
Ang. Din probe, gør jeg det lidt anderledes
Fallback OFF
If pH > 8.32 Then OFF
If pH < 8.3 Then ON
Dette skal tages med forbehold. I min artikel som jeg har lavet, om min avanceret PH stabilisator er det vigtigt at forstå årsagen til jeg kan gøre det.
Uddrag fra min ikke færdig gjorde artikel.
Metoden til PH stabilisator
Jeg har opbygget mit system, så det kan være automatisk, uden store omkostninger til medier, elektrisk forbrug osv. samt low maintenance system.
Jeg vil meget hellere bruge penge på koraller og fisk.
Det betyder ikke, du uden alt hardware, ikke kan implementere lignede system hos dig, men med tilpasninger, som passer på dit system.
Derudover skulle systemet kun regulere KH/Calcium værdierne, som kan styres af mit allerede indkøbte hardware og være prisbilligt.
Som tidligere nævnt, ang inspiration, faldt min løsning på Calcium hydroxide, eller populær navnet kalkwasser, som er prismæssigt billigt og aflaster min Calcium reactor, samt ophæver den lave pH, som kommer fra denne.
Da jeg bruger en Destaco Calcium reactor som er automatisk, med natte sænkning af dosering, var det helt oplagt, at dosere/automatisere om natten, hvor pH falder efter den fotosyntetiske periode slutter.
Min PH kontroller( Mit tilfælde APEX ), styrer faktisk næsten alt. Den bestemmer hvornår der kan tændes/slukkes for dosering, tænder/slukker kalkreaktor ved evt. for høj kh, kontrollere KH fra Alkatronic, omrører reaktoren osv.
Alt dette gør, jeg kan holde det i et kontrolleret miljø, som kan trimmes op eller ned, uden evt katastrofe med overdosering af kalkwasser.
Systemet og metoden, er bygget på et gammelt kalk slurry projekt , jeg byggede i sin tid, som jeg gik fra rimelig hurtigt, både pga. det svineri det gav, og den mest primære årsag, som var uopløst calcium hydroxide, som doseres ind i akvariet, som jeg på sigt ikke havde nogen fornemmelse af hvad som kunne ske med det over tid.
I den periode byggede jeg et lukket system, da jeg ikke brød mig om, det åbne system med pumpe som cirkulere kalk opløsningen, men det lukkede er perfekt til kalkwasser og undgår kontakt med den omkringliggende luft, der ellers nedbryder kalkwasser opløsningen (sænker PH værdien i opløsningen, samt krystaller på toppen af opløsningen)
Metoden jeg anvender, gør jeg kan holde en konstant pH på 12,44 i reaktoren, som er fyldt med masser af kalk, som røres rundt hver 3 times med en magnetomrører i 1,30 minutter. Jeg dosere maximalt hvad der fordampes dagligt, i vinterperioden.
I sommerperioden, hvor fordampningen er større, bruges en Almindelig ATO, til at fylde det fordampede vand på.
Kalkwasser reaktoren, Kan Kaldes en lukket kalk stirrer
Da jeg dosere ned gennem kalket i bunden af reaktoren og langsomt fortynder opløsningen, er det vigtigt at der omrøres, for jeg kan holde den konstante høj pH.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Senior.... Du kan sgu da ikke beskrive den "kalkstirre" uden at komme med fotos af den
Jeg vil se hvad du har bygget. Jeg forstår ikke helt hvordan den virker? Jeg har tilgang til magnetomrøre og kan nok negle en lille model med hjem, men kan jeg ikke få lov at se hvad du har bygget? også ift det du skriver med at du dosere ud gennem bunden og dermed kalken???
Fotos please

Fotos please