"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

All-For-Reef af Tropic Marin

Her kan man stille spørgsmål til Tropic Marin.
Besvar
Tropic Marin
Forhandler
Forhandler
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 6. sep 2022 19:40
1
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

All-For-Reef af Tropic Marin

Indlæg af Tropic Marin »

Tropic Marins All-For-Reef er det nyeste skud på stammen af mineraltilsætninger til saltvandsakvarier.

Hans-Werner Balling, der opfandt Balling metoden brugt verden over, har gjort sig meget umage med at lave et produkt, der gør det meget nemmere at holde saltvandsakvarier.
Dette er fordi alle de typisk nødvendige mineraler og sporstoffer er samlet i ét produkt, der kun behøver en enkelt daglig tilførsel for at holde stabile værdier. :K

Her er en lille guide til produktet, der kan hjælpe dig med at finde ud af om du vil prøve det på dit rev, eller om du vil bruge det på det næste.

Når du køber din All-For-Reef køber du den enten i en væskeform eller pulverform.
Væsken er færdigblandet og klar til brug med det samme. Med pulveret kan du opblande din egen væske.
Afr emballage.jpg
Væskeformen kommer i en smart emballage der gør manuel dosering meget nemt og hurtigt. Hvis man vil dosere manuelt, det vil sige uden en automatisk styret doseringspumpe, vil jeg foreslå at man starter med at købe en væske og derefter pulveret for at genfylde beholderen.
Der er også en ny og mere bæredygtig emballage, som er begyndt at komme på markedet. Begge fungerer suverænt.

Når du skal i gang med at dosere All-For-Reef skal du sørge for at have en god test til dKH og gerne også en til Calcium klar. På grund af All-For-Reefs opbygning, kan du ikke måle værdierne med det samme efter dosering. Mineralerne frigives løbende som korallerne har brug for det og bakterierne nedbryder det. Så derfor skal man i starten gerne teste dKH hver 2. til 3. dage og sikre sig at man doserer den rigtige mængde, målt i tendenser.
Udgangspunktet er at man doserer 5 ml pr 100 liter akvarievand om dagen i starten. Det vil tilføje akvariet 2 mg/l Calcium og hæve dKH med 0.28.
Der tilføjes magnesium og sporstoffer i en balanceret mængde, der passer til forbruget.
test.jpg
Hvis man er ganske uerfaren i at holde koralrev og ikke tester vandet ofte, skal man passe på med at dosere mere end 25 ml pr 100 liter saltvand. Spørg gerne her, inden du overstiger doseringen, der er nogle forbehold, der skal overvejes først.

Hvis man har et kørende akvarie, der allerede doseres, skal man finde ud af hvor meget dKH det forbruger om dagen, og gange doseringen op. Der er også en god lommeregner tilgængelig på produktsiden: https://www.tropic-marin-smartinfo.com/ ... ef?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Ellers må man meget gerne spørge.

Når du skal lave din egen væske af pulveret skal du bruge en køkkenvægt eller den måleske der kommer med dit All-For-Reef pulver. 6 måleskefulde, svarer ca til 160 gram, skal opløses i 900 ml RO vand. Resultatet er 1 liter All-For-Reef væske.
Det betyder at du kan få 5 liter All For Reef ud af beholderen med 800 gram All-For-Reef pulver og 10 liter af den med 1600 gram.
pulver.jpg
Når du doserer det, kan du hælde det direkte i akvariet, bare helst ikke direkte ovenpå korallerne.
En doseringspumpe kan sagtens tilsættes beholderen med et lille hul boret i låget.
dosering.jpg
Hvis der er nogle spørgsmål eller kommentarer til produktet er I velkomne til at skrive.

Happy reefing!
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4678
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: All-For-Reef af Tropic Marin

Indlæg af Anders månsson »

jeg elsker dette produkt!!!
hjalti45
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: man 26. nov 2018 20:23
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1999

Re: All-For-Reef af Tropic Marin

Indlæg af hjalti45 »

Super godt beskrevet for os der er på første uge jeg har 350 l tank - ca 50 kg sten så jeg doserer pt 15 ml pr dag, og måler pænt kh og ca, kh er steget til 12,5 nok ikke farligt men prøver at sænke dgl. Tilførsel til 10 ml i et par dage.
Tropic Marin
Forhandler
Forhandler
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 6. sep 2022 19:40
1
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: All-For-Reef af Tropic Marin

Indlæg af Tropic Marin »

Anders månsson skrev:jeg elsker dette produkt!!!
Fedt! Hvordan var det for dig at starte op med? :)
hjalti45 skrev:Super godt beskrevet for os der er på første uge jeg har 350 l tank - ca 50 kg sten så jeg doserer pt 15 ml pr dag, og måler pænt kh og ca, kh er steget til 12,5 nok ikke farligt men prøver at sænke dgl. Tilførsel til 10 ml i et par dage.
Ja, der skal være noget vækst i forvejen før opstartsdosen rammer perfekt. Godt du reducerer mængden!
Evt. kan du pause doseringen indtil din KH er nede hvor du vil vedligeholde den, og så begynde dosering igen.
hjalti45
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: man 26. nov 2018 20:23
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1999

Re: All-For-Reef af Tropic Marin

Indlæg af hjalti45 »

Jep jeg holdt igen i går og tænker en test i dag må være vejen frem indtil den ligger ok igen, men alle koraller ser ud til at trives fint, især mine gl hjernekoraller er godt nok blevet glade ( oppustede )
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4678
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: All-For-Reef af Tropic Marin

Indlæg af Anders månsson »

jeg startede mit akvarie primo 2022 og startede bare med at dosere sporadisk med all for reef... men nu dosere jeg dagligt pga eller faldt min kh ret heftigt ... men nu kører jeg også med dsb og så er kan kh godt svinge i det første år...
jeg har ca 400liter og dosere nu 25ml pr dag... og måler kh en gang om måneden
hjalti45
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: man 26. nov 2018 20:23
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1999

Re: All-For-Reef af Tropic Marin

Indlæg af hjalti45 »

Jeg har 350 l minus rev så ca 300 l doserer 8-10 ml all for reef dgl. I ca en måned nu, KH ligger på 12-12,5 ved ikke om det er for meget men korallerne har det fantastisk, nu har jeg købt en single doser, men spændende at se om KH dumper nedad med tiden :)
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: All-For-Reef af Tropic Marin

Indlæg af SamuelChristensen »

Jeg var et smut i Tropeland i går - det er altid hyggeligt - og minsandten om ikke der står All-For-Reef på hylderne derinde.
Så jer der bruger det, I kan skaffe det hos Tropeland og støtte en dansk virksomhed i processen. :D
Tropic Marins danske repræsentant.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4678
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: All-For-Reef af Tropic Marin

Indlæg af Anders månsson »

har I ikke en opdatering fra nogle af forsøgs akvarierne, hvor I doserer allforrreef?
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: All-For-Reef af Tropic Marin

Indlæg af SamuelChristensen »

Anders månsson skrev: man 29. apr 2024 11:20 har I ikke en opdatering fra nogle af forsøgs akvarierne, hvor I doserer allforrreef?
Jeg er ikke sikker på hvilke akvarier du mener - produktet har været på markedet i mange år og er solgt i hele verden. Der er mange akvarier du kan se med en hurtig søgning :)

Akvariet der er brugt til guiden (som har fået AFR doseret dagligt) endte sådan her inden jeg begyndte at lave om på tingene. Det er et af de sidste billeder taget til guiden sammen med et halvvejs punkt.
Vedhæftede filer
afr3.jpg
afr2.jpg
AFR1.jpg
Tropic Marins danske repræsentant.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4678
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: All-For-Reef af Tropic Marin

Indlæg af Anders månsson »

Det var dit akvarie dee var sjovt at se efter nogen år hvordan du tilsætte afr...

Skulle du dosere Ca og mg ekstra nogen gange ?
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: All-For-Reef af Tropic Marin

Indlæg af SamuelChristensen »

Anders månsson skrev: fre 3. maj 2024 09:20 Det var dit akvarie dee var sjovt at se efter nogen år hvordan du tilsætte afr...

Skulle du dosere Ca og mg ekstra nogen gange ?
ahh okay. :)

To-tre gange lavede jeg nogle kæmpe vandskift for at fjerne alle alger og alt snask i filter og sandbund. Det udlignede også eventuelle ubalancer i CA/KH/MG.
Og et par gange dumpede jeg mængder af KH buffer i, fordi jeg ikke fik testet og opdagede en for lav KH.
Men ellers er det ganske problemfrit at bruge AFR. :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Tropic Marin"