"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rækkefølge i sump på reaktorer

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Viborgrev
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 395
Tilmeldt: man 1. aug 2022 21:54
1
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Karup

Rækkefølge i sump på reaktorer

Indlæg af Viborgrev »

Hejsa forum
Hvis jeg skal køre med rullefilter / rollermat eller hvad de hedder så er det jo det første led i filtrering
Er næste led så skummer for derefter evt reaktorer ? Jeg kommer til at Køre med carbon, rowaphos og zeomix så hvilken række følge bør jeg have på mine reaktorer carbon, rowaphos, zeomix eller zeomix, carbon, rowaphos ?
På forhånd tak for hjælpen
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Rækkefølge i sump på reaktorer

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har filtersokker på mit, men det svarer vel til din rollermat. Mine "sokker" er også placeret ved indgangen til sumpene, så alt vandet fra tankene kommer der igennem først.
Mit sidste kammer inden returkammeret er ret stort. Der står min skummer og hvis jeg skal bruge andre reaktorer, så vil de også blive placeret i det kammer.
Tror ikke du skal tænke på en bestemt rækkefølge. Igen af dem modarbejder hinanden. Nu er jeg ikke klar over hvad det Zeomix gør, har aldrig brugt det. Men hvis det tilfører noget, som de andre fjerner (som af have rowaphos på, mens man tilfører Po4, jeg har faktisk set nogen gøre det) Så skal det placeres så de andre reaktorer ikke kan nå at fjerne det.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Rækkefølge i sump på reaktorer

Indlæg af Seniorreefer »

Viborgrev skrev:Hejsa forum
Hvis jeg skal køre med rullefilter / rollermat eller hvad de hedder så er det jo det første led i filtrering
Er næste led så skummer for derefter evt reaktorer ? Jeg kommer til at Køre med carbon, rowaphos og zeomix så hvilken række følge bør jeg have på mine reaktorer carbon, rowaphos, zeomix eller zeomix, carbon, rowaphos ?
På forhånd tak for hjælpen
Som Erik skriver.

Jeg bruger også sokker i første kammer. Så alt vand renset for partikler.

Andet kammer, sidder min skummer, som holder den faste vandstand i sumpen. Her er alle min reaktor, eller skal jeg sige aktiv kul og ikke Andet. Skal der evt. bruges lidt rowaphos indimellem bruger jeg en lille nylonstrømpe og skyllet igen for at få de små partikler ud og som jeg smider ned i filtersokken.
Du kan selvfølgelig bruge lidt hård tjente penge på en reaktor :)

Da der er fast højde i vandstand, tages vand til reaktorende osv. i dette rum og returneres der.


3 rum hos mig er returpumpe kammer. Der smider jeg alt dosering i, evt kobles en uv på hvis nødvendig

Hvis du er i opstart, vil jeg bestemt ikke anbefale dig at anvende rowaphos osv, og kun anvende en skummer. Du har ingen belastning eller ophobning og dine sten osv. tager lang tid af få op at køre.

I min optik er rowaphos, zeomix, Carbon osv, værktøjer som først skal tages i brug på længere sigt, når evt værdier begynder at ændre sig i den forkerte retning eller behovet opstår og ikke i et opstartet akvarie :)

Brug hellere nogle af alle de penge på koraller og fisk. Og køb teknik når du evt skal anvende det :P

Helt og Lykke med dit forsatte research. Igen er du velkommen til at komme forbi
Viborgrev
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 395
Tilmeldt: man 1. aug 2022 21:54
1
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Karup

Re: Rækkefølge i sump på reaktorer

Indlæg af Viborgrev »

Tak for svar det er blot inden jeg laver rørføring at jeg skal planlægge jeg er med på at de tre carbon rowaphos og zeomix ikke skal i drift dag 1
Viborgrev
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 395
Tilmeldt: man 1. aug 2022 21:54
1
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Karup

Re: Rækkefølge i sump på reaktorer

Indlæg af Viborgrev »

Jeg har fundet svaret ved at se en video fra AF om brug af deres zeomix
Zeomix - rowaphos - carbon skulle rækkefølge være
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"