"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens akvarie- November 2022

Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Månedens akvarie- November 2022

Indlæg af Engelquist »

Månedens Akvarie, byder denne gang på et kig indenfor hos Thomas fra Stockholm
FTS.jpg
Lidt om Thomas
Thomas, 35 år gammel, bosat i Stockholm siden 2003 hvor jeg er med i styrelsen på en søsterside til denne.
Gift og har 2 drenge på 8 og 13, hvor den lille skal have en butik når han bliver stor, og bare sælge store fisk, hvordan han skal få tid er jeg usikker på da han også skal være professionel tennis-, fodbold-, og basketball spiller.
FTS med Thomas.jpg
Historie og tidligere akvarier
Jeg startede med et 120 liters system, teknikken var en påhængsskummer og en LED lampe fra Bauhaus i farven tissegul. Det virkede dog og efter bare 1 måned mente fruen at saltvand var meget sjovere og flottere end mit dumme Discus akvarie, så hun spurgte om man ikke kunne have salt i det i stedet?
Den kommentar har hun siden fortrudt mange gange…
Mit 575 blev bygget om til saltvand med samme skummer og efter et års tid kom der på en sump med et overløb på siden. Jeg kæmpede længe med trådalger, lige til jeg fik tipset at høje Mg. Dengang kørte jeg vandbytte og de små blå flasker.
I 2012 flyttede vi i hus og jeg opgraderede til 2 akvarier, med 2 sumpe og ny skummer DT 720 + 480 og sumpene 480 + 575 liter. Designet med sumpene var ikke for smart, så systemet kom aldrig rigtig til sin ret, kan også være fordi jeg havde andre planer…
Så i 2016 begyndte jeg at bygge mit store, og jeg klarede den uden akvarie i hele 6 måneder, men så kunne jeg ikke mere og satte i gang et af de gamle 480 liters.
Ja man tror det er løgn, men det tog mig ca. 1½ år at få vand i akvariet, men den 21 april 2017 kom der vand i baljen.

Displaytanken
I cm er de udvendige mål 300 * 106 * 76 (LDH)
Display FTS.jpg
Sumpen
5 sumpe har jeg, i rækkefølge;
1) En ca. 120 liters sump som er limet på siden af akvariet, og siden skåret et stort hul så det er en del af akvariet, det fungere som mit closed loop, og jeg har 6 cirkulationspumper der på 12 000 – 15 000 liters cirkulation.
2) Skummer sump på 140 * 60 * 60 der står min skummer.
3) Refugium 90 * 90 * 70, jeg havde ideer om en algescrubber, men nu er det refigium med macroalger.
4) Teknik og retur 90 * 90 * 60 Deltech rullefilter, Ozon reaktor og retur er alt teknik jeg har i den nu.
5) Karantæne og fragtank 80 * 70 * 60 til at begynde med havde jeg også macroalger i denne, men de tog ud for meget nærring i vandet, så denne blev til karantæne.
Sump.jpg
Dekoration
Skib .jpg
I dag er det primært SPS, og mest Millipora samt fisk.
Havde en ide om at jeg skulle satse 100% på LPS, men det er der alt for meget arbejde med, så jeg er tilbage med SPS, og kejsere samt andet ikke SPS sikkert, men jeg har jo stort akvarie.
Display3.jpg
Display2.jpg
Display1.jpg
Lys
100% LED, 2 * Sicche, 2* Philips Coral Care gen 1 og nu er jeg stille og roligt I gang med at opgradere med lidt Orpeh ORP3 LED, mest for at få mere blå.
Lys2.jpg
Lys1.jpg
Cirkulation
Closed loop ca. 75 000 liter I timen, I baljen har jeg ca. 70 000 liters cirkulation i timen fordelt på 3 stk Tunze Steam 3+, en 6255 og en 6150 mener jeg det er.

Returpumpe
Jebao 3000, det er alt.

Skummer
En kina kopi af en RM 400, pumperne fik jeg bytte efter 3 måneder til 2 stk Jebao 12 000, og den skal suge ind 4000 liter luft i timen
Skummer.jpg
Filtrering
Skummer, refugium, rullefilter og sidst ozonreaktor
Teknik1.jpg
Temperaturstyring
Om vinteren er det manuelt, jeg åbner eller lukker for lågerne om det bliver for koldt/varmt, om sommeren står lågerne altid åbent og jeg har blæsere over akvariet. Når det bliver rigtig varmt lukker jeg døren til kontoret og sætter på en ret stor AC, som får arbejde en hel del da det jo ikke bare er varm luft, men også fugtigt. Denne sommer var AC bare på i 2 dage grundet elpriserne.

Kalkreaktor eller Balling?
Startede med TritonLab, men da de sluttede sælge deres 10 liters dunke gik jeg over til ATI, men i maj 2022 blev det kalkreakter. Et bæst på 120 cm, men det behøves og jeg dosere i dag 70 ml i minuttet i 10 timer/dag.

Dossering
Det svinger lidt, men i dag blev det 30 ml NoPoX og 60 ml KNO3, passer opskriften forbruger jeg 3 NO3 om dagen.
Derudover dosere jeg ½ liter Phytoplanktom om dagen, har en reaktor i et skab, Zn dosere jeg altid, AF LIFE SOURCE, jeg er bare tosset med sådanne produkter.
Og så dosere jeg efter mit månedlige IPC test.

UV/Ozon
Ozon, jeg trykker 200 mg i reaktoren, den aktive kuld skifter jeg ved behov, eller ca. hver 6 måned.

Øvrig teknik
Ikke ud over XL Osmos med 18 liter silikatfilter på.
Teknik2.jpg
Teknikrummet.jpg
Vandværdier
https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/165637" onclick="window.open(this.href);return false;
Værdierne snyder lidt da jeg havde lavt saliniti.

Vedligeholdelse
Jeg måler med Hanna KH, NO3 og PO4 mellem 2-3 gange i ugen, og eller ikke andet end at skarpe ruden, alt er automatiseret ud over den del.
Vand bytter jeg ikke, medmindre værdierne er meget dårlige, det er helt enkelt for dyrt at bruge 1 spand salt om ugen.

Foder
Hovedfodder til alle dyr er Vitalis, Marine Grazer, og i blandt pellets og som oftest frosset ”Marine Mix”, om sommeren får kirugerne mælkebøtter, om vinteren salat blade 1-2 gange per måned.

Koraller
Mixed reef, men primært SPS og kan jeg vælge Millipora. Der findes alt muligt, fra ZOA, skiver, rikodera, Gorniopora, ja listen er lang.
Goniopora.jpg
Forskellige acroer.jpg
acropora.jpg
Fisk og invertebrater
fish.JPG
Endnu en meget lang liste, hvor starter man,
Kiruger, 3 * Gul kirug, 2 * Xanturum, Naso Unicorn, Naso Elegans, Doris og Oliviacerus.
Kejsere, opdrættet Paracentropyge multifasciata, opdrættet Pygoplites diacanthus, opdrættet Pomacanthus navarchus, ”fireball” og Lamark.
Nemoer, par i Maroon Lightning, par i Pikasso og Snowflake.
Andre interassante fisk, Chaetodon semilarvatus (min favorit), Pipefish, kopperbandet, Magnifica (kaninfisk).
15+ wrasser, 30+ Damsheller primært Chrysiptera springeri, +10 Blennys, Gobys, Chromis, og så er der helt sikker noget jeg har glemt (ikke ser).
En hær af snegle i alle udformninger, store Ophiarachna incrassata, annulosa, Holothuria edulis, med meget mere.
copperband.jpg
copperband.jpg (22.09 KiB) Vist 757 gange
Olivia.jpg
Olivia.jpg (19.52 KiB) Vist 757 gange


Problemstillinger og udfordringer
Der er jo konstant problemer og udfordringer, det sidste store problem jeg har haft var før sommeren hvor min APEX hang sig den ikke slukkede for osmosen, min osmos er sat direkte på vandet, så jeg kom meget langt ned i salinitet. Det var fristende at smide i 60 kg salt med det samme, men det blev gjort over en lille måned for ikke at stresse alt for meget. Det kostede naturligvis lidt koraller.
Enorme problemer har jeg haft med små snegle som sætter sig i alt, men nu jeg har skiftet til Tunze er det ikke et problem længere.
Har vel 1 000 000 små hvide søstjerner i baljen, dem vil jeg gerne ha væk, men jeg tror en af mine wrasser elsker rejer for de bare forsvinder, dog ikke min store Harlequin reje, nej den fik bare benene bidt af (skal man kalde det karma)
Ellers er det balancen mellem PO4 og NO3 som jeg bruger mest energi på.

Afslutning
Fremtiden for akvariet har jeg klart for mig langt om længe, det er en 2-3 års plan og den slutter med en Achilles.
Inden den kommer i skal der fyldes på rigtig mange fisk, og det i rigtig rækkefølge og i rigtig størrelse.
I karantænen har jeg en opdrættet Paracentropyge multifasciata og en ”Fireball” gående, de er ca 2 cm, så de er alt for små at smide op i det store, de burde jo havde været i inden de andre kejsere, men opdrættet Diacanthus og Navarcus er ikke noget man ser hver dag. Så planen er at få de sidste dværgkejsere hjem, og gerne i karantænen om de ikke får tæsk, og det er en lang liste.
Derefter er det store kejsere, starter med en Gold Flake, og så har jeg ikke helt bestemt mig hvad der skal i efter, men Blueface, Imperator og så er jeg meget varm på et par Chaetodontoplus Duboulayi…
Ja og så er jeg ved at varme op så jeg kan blive månedens akvarie igen om 1 års tid, tanken er et 90 liters akvarie jeg har stående. 20-30 cm DSB, mangrove og luftpumpe.

Følg mig på Instagram.
https://www.instagram.com/large_reef_in ... olm_2400l/" onclick="window.open(this.href);return false;
fisk 1.jpg
fisk 2.JPG
Fisk.JPG
Kejser reefsafe.JPG
Unicorn.JPG
mushroom.jpg
Monti.jpg
SPS heaven.jpg
Uddybende spørgsmål, ris og ros modtages naturligvis som altid i denne tråd :wink:
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Månedens akvarie- November 2022

Indlæg af Engelquist »

Hermed november månedens akvarie.

God valgdag! :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens akvarie- November 2022

Indlæg af Tykki »

En imponerende samling fisk! Jeg glæder mig til at se det par goldflake snart! Æder alle de kejsere ikke dine zoas?
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Månedens akvarie- November 2022

Indlæg af Holst »

Lækker balje!
Har baljen kørt siden 2017 som den står der? Du skriver nemlig din energi går på st “jagte” po4 og no3, men er det så nødvendigt i en balje med de år på bagen?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens akvarie- November 2022

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Først en stor tak.

Om alt går som planeret komer der en goldflake i baljen rundt jul, eller rettere der kommer en goldflake i karantæn rundt jul. Han skal lige gå der i en måneds tid inden den kommer op i det store, og så skal jeg planere så der kommer minst 3 nye fisk i samtidigt.
Kan låne en XXL afklimatiseringsboks, så håber det kommer gå galant.
Det kunne meget vel blive en blueface og en imperator, måske en Scopas.

Jeg har mange Zoa rundt omkring, og jo det ser ud til at min Diachantus napper lidt i visse, men den er stadig en lille fisk så de kan klare det endnu. Har en ret stor koloni med Knopia sp, jasmine som jeg faktisk håber de snart begynder at spise :)

Som den stor i dag har den stået i 1 års tid, jeg brugte det meste af 2021 på at scape om 75% af stenene.

Denne årstid er det jo bare akvariet som får kærlighed, så jeg "jager" PO4, NO3, KH og PH.
PO4 i mit system er ofte lidt for højt, da jeg jo mader en hel del, og med høj mener jeg 0,1
NO3 på den anden side har jeg svært ved at holde over 10, så jeg doser en hel del KNO3.
KH vil jeg have så lavt som muligt, gerne 7 om det var muligt. Jeg ligger på max 9,0
PH vil jeg have op mellem 8,3 - 8,5 det gør jeg ved at arbejde med en CO2 Scrubber på mine mikrobobler, og kalkwasser om natten, har jp en stor kalkreaktor, som modarbejder mig.

Anledningen til at øge PH er at korallerne skulle vokse 2-3 gange hurtigere om PH er højt.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Månedens akvarie- November 2022

Indlæg af MortenL »

Lækker balje, sjældent med så stort et akvarie. Fedt med så mange fisk, tænker ikke det er pladsen du er nervøs for når du køber nye fisk.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens akvarie- November 2022

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Morten,

Nej det er ikke pladsen jeg tænker på :) min Naso Unicorn er allerede rundt 40 cm.

Jeg tænker mest af alt på hvordan de skal få nok mad til at trives, og hvordan jeg undgår de bliver slaktet af alle de andre fisk, og her tænker jeg mest af alt på mine gule kiruger og mine Xanturum.

For at undgå at mine nye fisk bliver mobbet så går alle fisk i min karantæn i mindst 2 uger, de skal vænne sig til at spise det som jeg fodre med helt enkelt. Derefter kan jeg nu låne en XXL introboks, hvor de så kan gå indtil aggrationerne er håndterbare. Sidst smider jeg aldrig 1 fisk i baljem, det er altid 2-4 på en gang.
Stort spegl står altid klart og så fosre jeg som et bæst 2-3 dage inden de slippes.

Jeg har længe gerne ville have en "Scar", og har forsøgt 3 gange, men må nok erkenne at det er en fisk der ikke rigtig passer til mit system da de helt enkelt spiser for langsomt. Joo jeg kan jo bare fodre mere, men jeg fodre allerede med ½ plade MarineMix fryst hver dag, og de er ikke gratis.
Skulle jeg finde en der spiste store pellets, ja så tester jeg nok igen, men ingen der "bare" spiser frost.

Nu håber jeg at mine macro alger får lidt fart på igen, for når de trives så kan man fodre mere :)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens akvarie- November 2022

Indlæg af Tykki »

I sådan en stor balje , hvad gør du så med den fine hvide belægning ( slam, detrius ) som ligger sig på stenene ? Jeg har forsøgt at puste det af med en pumpe , vifte det af osv men uden megen held! Tager de klamme børste orm det? Dem har jeg ingen af, så jeg tror der er nogen hos mig som spiser dem? Hvad gør du?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens akvarie- November 2022

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Slam og detrius har jeg ikke ret meget af på stenene, jeg tror dels det er fordi jeg ikke har så store sten, mit er mest af alt et skelet, og så græsser mine fisk konstant på stenene.

Der jeg har meget skidt er i sandet så jeg er begyndt at bytte 150 liter vand hver uge, jeg støvsuger så sandet for skidt med en "klokke" og tro mig, der er meget skidt i sandet at jeg ikke kan se igennem klokken som vel bare er ø40 og en halv meter lang.
Sandet har jeg delt op i 2 så jeg suger 50% af sandet i ugen. (når jeg husker det).

Dette er dog ikke nok, da jeg stadig har masser af "svæv" i vandet. Har lidt planer for hvad jeg skal teste mig med inden jeg går helt amok og "bygger" mig ud af problemet.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Månedens akvarie- November 2022

Indlæg af nielsk »

Det er altså bare en dejlig fiskesamling og fedt akvarie. Det er som aktid en fornøjelse at læse om.
Jeg kan anbefale en bluefaced. Det er en super hyggelig fisk og mere sky end de andre
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens akvarie- November 2022

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja jeg har haft en blueface, og den kunne godt lide ZOA :) og jeg er helt enig med dig at det er en meget forsigtig kejser, måske ikke drømmefisken, men perfekt til at holde min Navarcus lidt optaget om hun bliver sur på mine kommende Goldflakes. (plural)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens akvarie- November 2022

Indlæg af Anders månsson »

jeg elsker dit akvarie... og ordet elsker misbruger jeg ikke :-)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens akvarie- November 2022

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Anders, og jer alle andre igen,

Om alt går som jeg forventer og håber, må jeg herind igen og opdatere om et år (ud over min tråd naturligvis).

Heldigvis kan man blive ved med at lære i denne hobby, blive ved med at overraskes og forundres.

Så tak igen til jer alle.

Thomas
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"