"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Slut med T5 og T8 rør fra 2023

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Slut med T5 og T8 rør fra 2023

Indlæg af MortenL »

Hej

Blev lige klar over at der faktisk er sat et udløb på salg af T5 og T8 rør i EU.

https://eeb.org/eu-bans-toxic-lights-co ... portation/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://ens.dk/presse/forbud-om-hjoerne ... es-til-led" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har læst det flere steder, og det mest skarpe jeg har set er at det fra 23. august 2023 er forbudt at sælge T5 og T8 rør, men at man godt må sælge fra butikslager. Istedet skal der bruges LED rør.

Årsagen er ikke energi effektivitet, men mængden af kviksølv der bruges og dermed tildels også udledes.

Så er der vel kun LED tilbage til akvarie brug, der kan ikke være mange som stadigvæk bruger HQL.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Slut med T5 og T8 rør fra 2023

Indlæg af Seniorreefer »

Ja så ender muligheden for det bedste lys til koraller. Udviklingen tager over, men kan se de allerede er på vej med tiltag til erstatning

https://daytime.de/led-system/?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Slut med T5 og T8 rør fra 2023

Indlæg af SamuelChristensen »

Mener at have læst et sted at rør til dyrehold, som vores akvarier og producenterne jo er, ikke indbefattes af de nye regler. Men kan ikke lige finde kilden igen.
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Slut med T5 og T8 rør fra 2023

Indlæg af nbd »

Hm, det kan ramme krybdyr-folket. Min søn har netop investeret i møgdyre T5-rør med højt UV-output. Jeg er ikke sikker på at led kan gøre det efter... :(
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Slut med T5 og T8 rør fra 2023

Indlæg af MortenL »

SamuelChristensen skrev:Mener at have læst et sted at rør til dyrehold, som vores akvarier og producenterne jo er, ikke indbefattes af de nye regler. Men kan ikke lige finde kilden igen.
Jeg har heller ikke fundet noget om det. Kan dog se at det er RoHS direktivet som har sat gang i forbudet, så tvivler på at vi til privat brug får en undtagelse. Jeg har svært ved at se at LED ikke løser opgave med at give lys til koraller. Ved godt at det ikke er alle der er enige, men sådan var det også da glædepærer døde, der var det hele kunstbranchen som ikke mente at alternativerne var gode nok, den kamp vandt de ikke.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Slut med T5 og T8 rør fra 2023

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:Hm, det kan ramme krybdyr-folket. Min søn har netop investeret i møgdyre T5-rør med højt UV-output. Jeg er ikke sikker på at led kan gøre det efter... :(
Mon ikke det kommer hvis der er en efterspørgsel på det?
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Slut med T5 og T8 rør fra 2023

Indlæg af SamuelChristensen »

MortenL skrev:
SamuelChristensen skrev:Mener at have læst et sted at rør til dyrehold, som vores akvarier og producenterne jo er, ikke indbefattes af de nye regler. Men kan ikke lige finde kilden igen.
Jeg har heller ikke fundet noget om det. Kan dog se at det er RoHS direktivet som har sat gang i forbudet, så tvivler på at vi til privat brug får en undtagelse. Jeg har svært ved at se at LED ikke løser opgave med at give lys til koraller. Ved godt at det ikke er alle der er enige, men sådan var det også da glædepærer døde, der var det hele kunstbranchen som ikke mente at alternativerne var gode nok, den kamp vandt de ikke.
Jeg fandt min kilde - det er Giesemann selv, som jeg spurgte da jeg købte min Aurora V8. De rammes ikke af forbuddet da deres rør er lavet til at passe dyr.
Så med det i tankerne er jeg ganske tryg. :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Slut med T5 og T8 rør fra 2023

Indlæg af MortenL »

I den svenske tråd er der svar fra Giesemann:
https://saltvattensguiden.se/topic/6514 ... m-eu-2023/" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er åbenbart en række undtagelser fra EU:
https://environment.ec.europa.eu/news/c ... 1-12-16_en" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
10
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Slut med T5 og T8 rør fra 2023

Indlæg af Jesper Krogh »

Jeg har forstået således at det EU Regulativ kun gælder arbejdspladsser og ikke private hjem ( der ved ikke vores hobby )
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Slut med T5 og T8 rør fra 2023

Indlæg af MortenL »

Jesper Krogh skrev:Jeg har forstået således at det EU Regulativ kun gælder arbejdspladsser og ikke private hjem ( der ved ikke vores hobby )

Mener nu at læse at det gælder alle, men at der er udtagelse for visse typer rør, og her kommer rør til dyr ind i billedet. Så de alm T5 og T8 rør man har i bryggers, værksted loftet mm bliver forbudte. Hele princippet i RoHS er at man skal erstatte giftige produkter med alternativer, hvilket er at finde som LED. LED er dog ikke i stand til at levere lys med lav bølgelængde, læs UV og tæt på UV, derfor undtagelsen.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"