"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lystrup rev

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Lystrup rev

Indlæg af MortenL »

Hvilken alu baseret fosfatbinder bruger du, og hvorfor skifter du fra jern baseret?

Lige en sen kommentar på din desjardini, havde samme problem for et par år siden, de bliver lynhurtig store, men er fede og rolige fisk at have i baljen.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lystrup rev

Indlæg af nielsk »

Suk nu har jeg brudt en af mine grundregler og mine koraller ser bedre ud end i lang tid.
Der er ændret på 2 - måske 3 parametre på samme tid.
Jeg har hævet min jod.
Alu baseret fosfatfjerner sænker barium - som måske generer sps.
Måske er min fosfat kørt helt i bund.
Planlægger icp ca 1.10

Måske er det bare mange bække små.
Men min kH falder igen og jeg tager det som udtryk for vækst
Rammer snart 400 ml aquafair kH i døgnet
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Lystrup rev

Indlæg af Engelquist »

@nielsk Barium findes i naturligt saltvand (0.0010 - 0.0400 mg/l) og optages af mange organismer, bl.a koraller. Normalt oplever vi ikke forhøjet barium, tværtimod må det af og til tilføres for at opretholde det anbefalede niveau...

Iod er et meget vigtigt element der bl.a booster mørkeblå og purple på sps'er- Iod skal tilføres på dagligt basis for at opretholde niveauet på 0.0550 - 0.0700 mg/l

Hvis du virkelig vil have det bedste ud af dine sps, er det værd at sætte sig ind i sporeelementernes betydning for farver og vækst ;)

Welcome to the dark side (månedlige ICP tests og + 20 flasker sporeelementer i skabet) 😈
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lystrup rev

Indlæg af nielsk »

@engelquist
Tak for ordene men tilsætter sporelementer via aquafair balling flere gange dagligt.
Jvf mit omfattende skriv af 9.7 har jeg overvejet barium og læst en del om det.
Min mavefornemmelse siger mig at mit positive koralrespons skyldes fjernet fosfat.
SPS : Stability provides succes
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Lystrup rev

Indlæg af Anders månsson »

jeg kan anbefaletropic marin po4 test sæt :GO
men selvfølgelig er en icp test bedst!
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lystrup rev

Indlæg af nielsk »

De 3 pomacanthus kejsere vokser godt til og kræver noget foder.
Indtil videre er der ikke de store aggressioner mellem dem.
Det håber jeg varer ved
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
SPS : Stability provides succes
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Lystrup rev

Indlæg af Tykki »

Det er en fornøjelse at følge udviklingen i dit akvarie! Du er en stor kilde til inspiration og jeg er glad for den sparing vi har. Uden ville min hobby ikke være den samme!
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Lystrup rev

Indlæg af Seniorreefer »

Ser godt ud. Dejlige fisk blandt de flotte koraller😊
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lystrup rev

Indlæg af nielsk »

Dejlig indkørt papegøjefisk leveret i Århus idag
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
SPS : Stability provides succes
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Lystrup rev

Indlæg af Tykki »

Dit heldige møgdyr!
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Lystrup rev

Indlæg af Anders månsson »

vi vil også have et billede af når den har puttet sig i sin bobbel :GO
stort tillykke med en af de mest charmerende fisk :beer:
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Lystrup rev

Indlæg af crazy seahorse »

Den er sørme flot. Du er ikke bekymret for dine koraller?
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Lystrup rev

Indlæg af Casper M »

nielsk skrev: tirs 10. okt 2023 15:54 Dejlig indkørt papegøjefisk leveret i Århus idag
Tillykke med den er den ikke fra Nicklas?

Hvis det er tilfældet så er det min gamle fisk :)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lystrup rev

Indlæg af nielsk »

Den er ganske rigtigt købt af Nicklas

Det er en scarus quoyi, dem har jeg haft af flere omgange i mine tidligere baljer. De rører ikke koraller og er meget forsigtige. De plejer heller ikke at vælte noget når de gnaver alger på stenene. Men de er hårde ved kalkalger, så hvis man drømmer om tykke lilla plamager på sin stensætning er det ikke en drømmefisk.

Jo jeg skal have luret hvor den vælger at sove i fremtiden. Nu kom den lige ind ad døren igår. Så jeg har ikke være på "sovepose" jagt endnu.
SPS : Stability provides succes
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Lystrup rev

Indlæg af madsjeppe01 »

Fed fisk, og fedt akvarie. Kan vi få et billede af hele herligheden?
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lystrup rev

Indlæg af nielsk »

Jeg skiftede først den alu-baserede fosfatbinder igår.
Jeg har desværre ikke fået lavet ICP som planlagt. Men testen er indkøbt og skal indsende næste uge.
Jeg kan virkeligt se forskel på mine mere sarte acropora. De er begyndt at blive mere blå.
Men om det er barium eller fosfat fald som påvirker i postiv retning kan ICP forhåbentligt være med til at vise.
nielsk skrev: tors 17. aug 2023 18:22 I henhold til mit noget omfattende skriv har jeg i dag skiftet til alu baseret fosfatbinder.
Det er helt anderledes. Små tunge perler. Nu er der kommet 1 kg i reaktoren.
Nu skal korallerne inspiseres grundigt de næste uger og ny ICP til oktober
nielsk skrev: søn 9. jul 2023 16:15 Jeg fik lavet et ny ICP test ( ATI ) i denne uge. Mine sps var begyndt at se lidt mørke ud og en større frogskin koloni var afgået ved døden. Jeg mistænkte fosfat fordi jeg havde skiftet til andet mærke af fosfatbinder for nogle mdr. siden.
Baljen udkom også med den fosfat på 0,53 mg/L - altså faktor 12 forhøjet. Min nye hanevandsanalyse viste 0 i fosfat.

Så der kom nyt GFO i reaktoren og jeg regner med at skifte det igen så snart det teoretisk er mættet.
Min nitrat kom ud på 11 - så det er jeg yderst tilfreds med. Det er mange store fisk som bor i baljen efterhånden.

Meget interessesant var mit hanevand her fra Århus N denne gang. Det er fra min top off bajle med godt 200 liter.
Litium på 14 ug/L, silicilum på 14460 ug og barium på 248 ug.

I revsystemt var både litium og silicium kun lettere forhøjet ( 30 % ) og indenfor det tilladte. Så det er optaget i algerne og korallerne og indbygget i systemet eller skummet ud.

Barium er et lidt finurligt element og forhøjet til 80 (milligram) ug/l - svt. faktor 8 forhøjet. Det kan lækkes fra aktivt kul som jeg også kører med. Men tænker jeg får det fra hanevandet.
Det bindes af aluminium baseret GFO og kan derved relativt let fjernes fra systemet, men ikke den jernbaserede som jeg altid kører med. Så tænker jeg jo straks at jeg skal køre med begge dele.
Men Randy Holmes-Farley skriver at skadelige effekter først er registret over 200 mg/l og omregnet svarer mine 80 ug altså til 0,08 mg/L.
Så det er noget af en forskel.
Det er underligt hvor de cut-off værdier kommer fra. Men det er nok noget med at gå med livrem og seler...

Samlet konklusion: Århus hanevand er stadig super og jeg har ikke brug for osmoseanlæg (-:

ICP er altid godt til at tjekke de større værdier og jeg prøver at få en indsendt hver 6 måned.
SPS : Stability provides succes
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Lystrup rev

Indlæg af Gino »

Ser dælme godt ud Niels! Og tillykke med den gøje, elsker den, har haft den flere gange og de har heller ikke rørt en eneste koral ved mig 🙂

Og de har en sjov tildens at skide lige foran udstrømmer på Cirkulationspumper så der var sand i hele akvariet 🤣😂

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lystrup rev

Indlæg af nielsk »

Gino skrev: lør 4. nov 2023 23:43 Ser dælme godt ud Niels! Og tillykke med den gøje, elsker den, har haft den flere gange og de har heller ikke rørt en eneste koral ved mig 🙂

Og de har en sjov tildens at skide lige foran udstrømmer på Cirkulationspumper så der var sand i hele akvariet 🤣😂

Mvh
Det tendens har min nye gøje heldigvis ikke. Men den sover troeligt hver nat i en keramik hule som egentligt var tiltænkt mirakelbarserne. Det er en hyggelig og smuk fisk.
SPS : Stability provides succes
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Lystrup rev

Indlæg af Gino »

nielsk skrev: søn 5. nov 2023 11:08
Gino skrev: lør 4. nov 2023 23:43 Ser dælme godt ud Niels! Og tillykke med den gøje, elsker den, har haft den flere gange og de har heller ikke rørt en eneste koral ved mig 🙂

Og de har en sjov tildens at skide lige foran udstrømmer på Cirkulationspumper så der var sand i hele akvariet 🤣😂

Mvh
Det tendens har min nye gøje heldigvis ikke. Men den sover troeligt hver nat i en keramik hule som egentligt var tiltænkt mirakelbarserne. Det er en hyggelig og smuk fisk.
Ja det er en rigtigt sjov og flot fisk! Altid noget den ikke gør det:-) Hvor stor er din ca?
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lystrup rev

Indlæg af nielsk »

Den er 15 cm
SPS : Stability provides succes
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lystrup rev

Indlæg af nielsk »

Der er søndagshygge i kloakrøret.
Nu bliver det spændende om de går hele vejen.
De småskændes lidt i hverdagen
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
SPS : Stability provides succes
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Lystrup rev

Indlæg af Casper M »

Er miraklerne nået frem til enighed?
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lystrup rev

Indlæg af nielsk »

nielsk skrev: søn 9. jul 2023 16:15 Jeg fik lavet et ny ICP test ( ATI ) i denne uge. Mine sps var begyndt at se lidt mørke ud og en større frogskin koloni var afgået ved døden. Jeg mistænkte fosfat fordi jeg havde skiftet til andet mærke af fosfatbinder for nogle mdr. siden.
Baljen udkom også med den fosfat på 0,53 mg/L - altså faktor 12 forhøjet. Min nye hanevandsanalyse viste 0 i fosfat.

Så der kom nyt GFO i reaktoren og jeg regner med at skifte det igen så snart det teoretisk er mættet.
Min nitrat kom ud på 11 - så det er jeg yderst tilfreds med. Det er mange store fisk som bor i baljen efterhånden.

Meget interessesant var mit hanevand her fra Århus N denne gang. Det er fra min top off bajle med godt 200 liter.
Litium på 14 ug/L, silicilum på 14460 ug og barium på 248 ug.

I revsystemt var både litium og silicium kun lettere forhøjet ( 30 % ) og indenfor det tilladte. Så det er optaget i algerne og korallerne og indbygget i systemet eller skummet ud.

Barium er et lidt finurligt element og forhøjet til 80 (milligram) ug/l - svt. faktor 8 forhøjet. Det kan lækkes fra aktivt kul som jeg også kører med. Men tænker jeg får det fra hanevandet.
Det bindes af aluminium baseret GFO og kan derved relativt let fjernes fra systemet, men ikke den jernbaserede som jeg altid kører med. Så tænker jeg jo straks at jeg skal køre med begge dele.
Men Randy Holmes-Farley skriver at skadelige effekter først er registret over 200 mg/l og omregnet svarer mine 80 ug altså til 0,08 mg/L.
Så det er noget af en forskel.
Det er underligt hvor de cut-off værdier kommer fra. Men det er nok noget med at gå med livrem og seler...

Samlet konklusion: Århus hanevand er stadig super og jeg har ikke brug for osmoseanlæg (-:

ICP er altid godt til at tjekke de større værdier og jeg prøver at få en indsendt hver 6 måned.
Bedre sent end aldrig. Men jeg kan konstatere at aluminumbaseret GFO binder Barium. Det er faldet til 14,2 ( 80 ) og Fosfat halveret til til 0,26 ( 0 , 53 ) så jeg synes og det er ligeså effektivt som det jernbaserede. Så jeg har købt 5 alu-baseret fosfatbinder hjem til det næste år.

Der er kommet flere farver på korallerne, men stadig ingen polypudfoldelse på acros.

Nu er flere spor elementer gået i 0

Jern umåleligt lavt
Zink umåleligt lavt
Mangan umåleligt lavt
Vanadium umåleligt lavt.

Er der nogen af de kloge reefers som vil komme med deres mening om dette? Jeg kører fortsat Aquafair Balling og tilsætter ekstra strontium og jod ved siden af. Skal jeg bare tilsætte flere sporstoffer til basisblandingen?
SPS : Stability provides succes
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lystrup rev

Indlæg af nielsk »

Casper M skrev: tirs 28. nov 2023 22:05 Er miraklerne nået frem til enighed?
Nej desværre ikke, de er tilbage til at opdele akvariet i 2 ( 400 Liter ) Men ikke de store aggressioner.
SPS : Stability provides succes
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Lystrup rev

Indlæg af Seniorreefer »

Hej Niels

Måske jeg kan hjælpe dig lidt på vej. Har du evt et link eller kopi af din test.

Har du fundet ud af hvad som optager så mange sporstoffer.
Jeg ville beregne og tilsætte det i blandingen du anvender.

Ang. Brug af postevand fra vandværk, er jeg bestemt af en anden opfattelse og tør jeg simpelhen ikke med acropora.
Det er selvom dee tester vandet, men meget kan ske, før den når din spand.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lystrup rev

Indlæg af nielsk »

AQUA elements 2
Cobalt chloride hexahydrate, manganese sulfate hydrate, copper sulfate pentahydrate, zinc sulfate heptahydrate, nickel sulfate hexahydrate, ferrous sulfate heptahydrate, potassium chromium sulfate dodecahydrate

Det virker som om der slet ikke har været nok tilsat af element 2.
TILFØJELSE: det ser ud som om der er ekstra bundfald i dunken. Så jeg har tilsat dobbelt sporelement 2 og rystet dunken.
+ jeg har tilsat ekstra 50 ml i sumpen.
Jeg er lidt nervøs for zink og jern som er umådeligt lavt
Senest rettet af nielsk søn 3. dec 2023 18:01, rettet i alt 1 gang.
SPS : Stability provides succes
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lystrup rev

Indlæg af nielsk »

Seniorreefer skrev: søn 3. dec 2023 13:53 Hej Niels

Måske jeg kan hjælpe dig lidt på vej. Har du evt et link eller kopi af din test.

Har du fundet ud af hvad som optager så mange sporstoffer.
Jeg ville beregne og tilsætte det i blandingen du anvender.

Ang. Brug af postevand fra vandværk, er jeg bestemt af en anden opfattelse og tør jeg simpelhen ikke med acropora.
Det er selvom dee tester vandet, men meget kan ske, før den når din spand.
Tak for det. Prøver lige med link. Nej det ved jeg - hanevand er en ekstra risiko - men det kommer ikke til at være anderledes :dizzy: Det er for bøvlet med osmose
Her er lidt aktuelle shots. Farverne er ok for min smag
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af nielsk søn 3. dec 2023 18:03, rettet i alt 2 gange.
SPS : Stability provides succes
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Lystrup rev

Indlæg af Seniorreefer »

Den kræver login, ,mon ikke der en share knap et sted.

Ang. Dine elemtenter

Jeg oplever ofte det er de samme som mangler, men så i en periode nogle helt andre elementer, derfor er det svært at styre.
Feks F har jeg måtte dosere i 2 måneder, men kommet op. Samme med kobber, vanadium, jern så du kan opleve der er forskellige elementer som mangler, og grundet du dosere efter produktets blandningforhold, gør det svært kun at dosere et eller 3 elementer ekstra, uden at tilføje for meget af andre som ikke mangler.

Det er bla. Årsagen til jeg bruger separate sporelementer og kun anvender Tropic Marin A- og K+ som basic supplement (sikkerhed for der er noget indtil næste icp)
Desuden optager dine alger også forskellige sporstoffer, så når du skruer op for lyset suger de også sporstoffer, og du beskriver det så godt med ekstra jod.
Rowaphos eller lignede optager også forskellige sporstoffer og selvfølgelig aktiv kul, som også afgiver lidt til dit vand
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lystrup rev

Indlæg af nielsk »

SPS : Stability provides succes
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Lystrup rev

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg synes bestemt det ser godt ud.
Alle lps’erne ser fine ud og glade, maåske pga. af dit no3 pg po4😜

Efter at have set dine test, er der egentligt ikke så meget at gøre andet end og få tilsat. Alle dine Micro elementer er der ikke😔 og kan give dig STN/RTN

Den ubalance du har i sporstofferne, skal du havde fundet ud af, hvad som tager så meget. Kan være dit refugium , kul og dit medie til po4

Det er sjælden jeg har set magnesium så højt, og du skal have lavet en beregning på ikke at tilføje det, eller årsagen til den er så høj

Jeg ville i en periode, sende en icp hver 14 dag, indtil du kender dit behov for de forskellige sporelementer
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"