"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ID af dyr på ruden

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

ID af dyr på ruden

Indlæg af christiantt »

Siden jeg startede mit nye akvarie op, så har jeg kun set små hvide pods på ruderne.
Men nu er der begyndt at være en del brune også.
Er der nogen som ved hvilken det er?? Det ligner ikke flatworms...

Det sidste billede er zoom ind på et af de største fra første billede.
Den kravler nedad. Så de 2 "ben" er dem som er bagerst.
Vedhæftede filer
IMG_3856.jpg
Skærmbillede 2020-07-27 kl. 15.04.59.jpg
Skærmbillede 2020-07-27 kl. 15.04.59.jpg (85.64 KiB) Vist 2074 gange


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: ID af dyr på ruden

Indlæg af Marco R »

Jeg synes, desværre, godt nok, at det kunne ligne en planaria udfra formen :rolleyes:


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: ID af dyr på ruden

Indlæg af christiantt »

Jeg forstår bare ikke hvordan de er kommet.
Akvariet er startet op med døde Marco rocks og kun podet med sten fra mit gamle akvarie. Der havde jeg aldrig skyggen af dem :-/


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: ID af dyr på ruden

Indlæg af christiantt »

Jeg har googlet dem en del, og det ser trods alt ikke ud til at det er dårlige dyr.
Det ligner disse Amphiscolops.
Fandt en tråd på ReefCentral omkring det, hvor der skrives at de ikke er farlige for korallerne. Indtil videre gør jeg ikke noget ved dem.
De er kun på ruderne, så det ser ikke ud til at de kravler på korallerne og stenene.
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2079395" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er også denne omkring dyr med samme form, men bare i hvid:
https://www.reef2reef.com/threads/white ... rms.85789/" onclick="window.open(this.href);return false;


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: ID af dyr på ruden

Indlæg af Marco R »

christiantt skrev:Jeg forstår bare ikke hvordan de er kommet.
Akvariet er startet op med døde Marco rocks og kun podet med sten fra mit gamle akvarie. Der havde jeg aldrig skyggen af dem :-/
Jeg havde også nogle, som kun levede på min skiver, men pludselig spredte de sig. Måske da nogle af de fisk som holdte bestanden nede i mit akvarium døde, kan ikke huske det helt :beer:

Hvis jeg ikke husker helt forkert, så er det vidst også de røde af dem, som er de værste af dem, men jeg vil nok skaffe et par gylter eller en Scooter Blenny, eller begge, som flere har gode erfaringer med :happy:


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: ID af dyr på ruden

Indlæg af christiantt »

Marco R skrev:
christiantt skrev:Jeg forstår bare ikke hvordan de er kommet.
Akvariet er startet op med døde Marco rocks og kun podet med sten fra mit gamle akvarie. Der havde jeg aldrig skyggen af dem :-/
Jeg havde også nogle, som kun levede på min skiver, men pludselig spredte de sig. Måske da nogle af de fisk som holdte bestanden nede i mit akvarium døde, kan ikke huske det helt :beer:

Hvis jeg ikke husker helt forkert, så er det vidst også de røde af dem, som er de værste af dem, men jeg vil nok skaffe et par gylter eller en Scooter Blenny, eller begge, som flere har gode erfaringer med :happy:
Jeg går også efter en seksstribet gylte. Men ville egentlig gerne have ventet til senere, så den ikke fik for meget ejerfornemmelse i akvariet :D


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: ID af dyr på ruden

Indlæg af Marco R »

christiantt skrev:
Marco R skrev:
christiantt skrev:Jeg forstår bare ikke hvordan de er kommet.
Akvariet er startet op med døde Marco rocks og kun podet med sten fra mit gamle akvarie. Der havde jeg aldrig skyggen af dem :-/
Jeg havde også nogle, som kun levede på min skiver, men pludselig spredte de sig. Måske da nogle af de fisk som holdte bestanden nede i mit akvarium døde, kan ikke huske det helt :beer:

Hvis jeg ikke husker helt forkert, så er det vidst også de røde af dem, som er de værste af dem, men jeg vil nok skaffe et par gylter eller en Scooter Blenny, eller begge, som flere har gode erfaringer med :happy:
Jeg går også efter en seksstribet gylte. Men ville egentlig gerne have ventet til senere, så den ikke fik for meget ejerfornemmelse i akvariet :D
Der findes også andre gylter, som er mere fredelige, selvom det kan være meget forskelligt, hvilken personlighed ens Seksskribet har, da nogle er fredelige og andre bæster :hehe:

Men ellers vil jeg også kigge efter Wetmorella-arterne, som jeg personligt er helt vilde med, meget fredelige, søde og super personlighed :happy:

Jeg havde disse 2:

Wetmorella nigropinnata (Yellow Banded Possum Wrasse)
Pseudocheilinops ataenia (Pink-Streaked Wrasse)

Pseudocheilinops ataenia ligner den Seksstribede, men forskellen er, at den er super fredelig :y


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: ID af dyr på ruden

Indlæg af christiantt »

Marco R skrev:Men ellers vil jeg også kigge efter Wetmorella-arterne, som jeg personligt er helt vilde med, meget fredelige, søde og super personlighed :happy:

Jeg havde disse 2:

Wetmorella nigropinnata (Yellow Banded Possum Wrasse)
Pseudocheilinops ataenia (Pink-Streaked Wrasse)

Pseudocheilinops ataenia ligner den Seksstribede, men forskellen er, at den er super fredelig :y
Det var et par gode bud! Dem vil jeg absolut have med i tankerne! :TH


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"