Cyano – en kamp man ikke kan vinde ??? Artikel komplet
: fre 24. jul 2020 10:18
Det her er en artikel med mange ord og ikke så mange billeder. Altså, hvor mange billeder relateret til Cyano kan man lægge ind.
Jeg har forsøgt at lægge relevante billeder ind, for at det ikke skal blive for tørt. Jeg har været lidt kreativ omkring billederne (nogle er fra min have, men der er en mening med det) og har da også genbrugt et enkelt.
Billederne er med fordi der er nogle passager der er videnskabelige og til tider indviklede. Hvis det bliver én lang tekst er jeg bange for, at det bliver for kedeligt med alle disse lange biologiske forklaringer.
De er dog nødvendige for at forstå emnet. Det var det for mig. (hvis I synes de er kedelige og indviklede, så skulle I se noget af det jeg har læst igennem i min research)
Jeg har været så meget på udebane her. Jeg synes det er svært stof, men jeg har virkelig lært meget nyt. Specielt en mængde nye input om bakterier var meget interessante og det har givet mig nyttig viden om bakterier generelt og jeg har virkelig fået udvidet min videns base.
Som jeg har gjort et par gange ved tidligere artikler, så deles denne i to. Første del, med de fleste billeder, er lidt nemmere og måske mere tilgængelig. Anden del, der ikke forstyrres af en masse billeder, er mere med videnskabelige informationer om bakterier og om hvilke muligheder der er for bekæmpelse, samt en konklusion og links.
Så, som en serviceinformation er her lidt guidelines inden man går i gang.
De rigtigt dovne kan bare læse i overskrifter. Dem har jeg markeret med fed skrift. Fanger dét, kan man læse videre.
De forklarende, uddybende passager, har jeg markeret med rød skrift. Gider man læse dem, ligger der flere interessante informationer. Er man rigtig engageret, så kan man med fordel læse nogle af de links jeg har lagt ind nederst. Jeg har ikke lagt alle ind, men har valgt de mest interessante.
Hvis ikke man magter det, så kan man bare springe det markerede over og gå videre til teksten efter det.
Mens jeg sidder og lægger det her ind kan jeg se, at jeg har skiftet lidt i mellem at skrive Cyano og cyano. Det er en fejl, men jeg magter ikke at kigge det hele igennem og rette.
Jeg ville nok glemme eller overse noget og jeg kan ikke beslutte hvad der er det rigtige alligevel. Håber at I vil bære over med det.
[center] [/center]
Forord:
Jeg har i de forgangne par uger, brugt en del tid på at fjerne ukrudt mellem mine sten (wannabe munkesten) på gangstien i indgangen og ned mod haven bag huset.
Alle sten skal pilles op og der skal lægges nye. Pga tidspres som følge af alt det Corona-halløj, så lægges der først nye sten i løbet af efteråret. Stenene ligger som Kong Volmers R.. i blæse vejr. Det skyldes rødder fra for længst fældede træer. Hm. (Hvem var ham Kong Volmer egentlig? Og bugtede hans r.. sig virkelig så meget?
Kong Volmer kommer faktisk fra Valdemar Atterdag, Volmer = Valdemar – og det gode danske ord røv, mener man er en forvanskning af ordet reb
Når man i middelalderen opmålte jord, brugte man reb som markeringslinjer. Både Valdemar den Store og Valdemar Sejr havde travlt med at opmåle land og opkræve jordskatter. Ofte var disse skillelinjer skæve. Deraf kom udtrykket "skæv som kong Volmers reb". Måske.
En anden forklaring er, at kong Valdemar Atterdag anlagde en masse snoede jagtstier ved slottet Gurre i Nordsjælland. Disse stier kaldte man for "rumper". Stierne gik "ud og ind", og derfor opstod udtrykket "ud og ind som kong Volmers rumpe". Sakset fra Fyens. Dk
Så fik jeg lige sneget lidt unyttig paratviden ind. Historiske fakta er aldrig at kimse af, men det har faktisk ikke ret meget med emnet at gøre – Sorry.
[center] [/center]
[center] [/center]
Hvorfor så bruge oceaner af tid på at fjerne ukrudt, når nu det hele skal pilles op om højst 6 mdr?
Det er et godt spørgsmål som jeg har stillet mig selv, mens jeg gik og arbejdede. Man kan jo ikke lave så meget andet end at tænke tanker mens man arbejder – for der er helt ærligt ikke mange udfordringer i at fjerne ukrudt. Så jeg har været vidt omkring i tankerækkerne. (Nu nærmer vi os emnet - cyano)
En af de tanker der meldte sig var “det er sgu som at slås med cyano i tanken, man fjerner det og når man er færdig og vender sig om – så er det begyndt at vokse frem igen, lige der hvor man begyndte”.
Det gør ukrudt og det gør cyano.
Jeg har egentlig aldrig interesseret mig specielt for Cyano. Det har aldrig været et problem for mig.
Hvis jeg endelig fik lidt, så var det gerne i min fragtank. Så skiftede jeg Rowaphos og rensede cirkulationspumpen og så forsvandt det.
Da jeg brød min gamle tank ned, fik jeg jo lejlighed til at kigge efter i alle hjørner og kroge og der var faktisk cyano – og forskellige typer af macroalger. Det meste havde ligget og hygget sig bag levende sten og under korallerne.
Det gav mig et hint om, at man skal være obs på områder i akvariet man ikke selv kan renholde og hvor ens gartnere og andre hjælpere, heller ikke kan komme til.
Men - nu har jeg så oplevet at bøvle med Cyano i mit nye system. Jeg har efterhånden fået godt styr på det, men det har været en sej kamp.
I lyset af dette, satte jeg mig for at undersøge emnet nærmere.
Cyano:
Historisk set har Cyanobakterier haft en stor betydning for liv på jorden. De har været en vigtig faktor i dannelsen af jordens iltatmosfære. Cyanobakterier har mange vigtige funktioner.
Kort fortalt er de feks vigtige leverandører af kvælstofgødning til dyrkning af ris og bønner. Kloroplast (grønkorn) der er de organeller hvor fotosyntesen foregår, er faktisk også cyanobakterier. Kloroplast lever inde i planternes celler og medvirker til at levere føde til planten igennem fotosyntese. Det er som en slags ”betaling” til værten (planten) for husly. Med andre ord, den laver sin egen mad. Det er ret smart.
Vi kender den samme funktion fra de symbiotiske furealger (zooxantheller) der lever, får husly, i vores korallers væv og som retur leverer vigtige næringsstoffer (feks carbohydrater, sukkerstof, brændsel) til værten. Det er samme ”noget for noget” princip, der ligger til grund her.
Der er skrevet meget om Cyano på alle medier. Alle mulige forslag til at få has på det, er blevet bragt I spil.
Også alle faktorerne der forårsager cyano har været fremme. Det er nok, sammen med alger og dinoer, en af de plager der er ofret mest spalteplads på. Så det vil jeg ikke bruge så meget tid på – det står der jo allerede. Og så alligevel, så kommer der lidt yderligere info længere nede, for det hele hænger sammen.
Men jeg vil godt lige rekapitulere en lille smule. Cyano er en bakterie og ikke en alge. Men det kan se ud som om de lever af det samme - og det gør de sådan set også – i hovedtrækkene. De er for øvrigt også nært beslægtede. Men der ER forskelle og de er væsentlige for at forstå, hvorfor cyano er så svær at bekæmpe.
[center] [/center]
[center] [/center]
Hvorfor er cyano så svær at komme til livs?
Nu er jeg hverken biolog, kemiker eller på nogen måde uddannet i den slags. Jeg har benyttet min erfaring gennem 15 år og så noget almindelig sund fornuft.
Så jeg har måtte ty til eksterne kilder til det jeg skriver (det videnskabelige) Jeg har lagt de links jeg har benyttet og lånt/hentet fra, ind nederst. De virker ret valide. Jeg har været langt omkring i min research og har fundet ret interessante oplysninger.
Planter, alger og cyanobakterier er alle det man kalder for primærproducenter. De kan udføre fotosyntese, altså opbygge organisk stof ved at anvende lysenergi.
Forskellen på planter, alger og Cyano er, at fjerner du næringen og lyset fra en plante eller en alge – så dør den. Har man feks et algeproblem, har man som regel også et næringsproblem. Fjern næringen, så mistrives algen. Fjerner man også lyset – helt, så dør algen. Uden lys, ingen fotosyntese. Alger er jo dybest set en plante, så det er ret simpelt. Ingen hokus pokus i det.
Med Cyano er det en anden sag, for den dør ikke nødvendigvis fordi man fjerner næringen – eller lyset for den sags skyld. Cyano kan leve på/af stort set alt. Fjern en faktor, så skifter den bare over til noget andet. Den kan holde gang i sit stofskifte under de mest umulige forhold. Det skyldes en bestemt evne som cyano besidder. Den kan lave sin egen næring.
Cyanobakterier er autotrofe, det vil sige at de laver selv alle de indholdsstoffer de skal bruge.
Kvælstof eller Nitrogen (N2) udgør 78,1% af jordens atmosfære.
For at optage nitrogen, er det nødvendigt at, at N2 fra luften bliver omdannet til nyttige forbindelser som fx ammonium (NH4+), nitrat (NO3–), nitrogenoxid (NO) og nitrogendioxid (NO2). Processen ved sådanne omdannelser kaldes nitrogen-binding eller nitrogen-fiksering. Det sker på land, men det sker også i havet.
Visse steder i havet er der ikke lys nok til at de andre primærproducenter (alger og planter) kan danne fotosyntese og dermed kan de ikke få fat på nitrat, som er en nitrogenforbindelse. Cyanobakterier derimod, har specialiseret sig til at kunne overleve ved lav lysintensitet og udnytte lysenergien mere effektivt end de andre primærproducenter. De kan derfor overleve i de dybere, mørkere vandlag. Og samtidig kan de omdanne frit nitrogen til stoffer, de kan vokse af og give videre i fødekæderne.
Så nitrogenfiksering er en medvirkende årsag til, at cyano er så sejlivet.
Det var så, kort, biologien bag cyano i naturen. Men hvad så i akvariet – dit og mit akvarie?
Når man har et angreb kan det nogle gange godt se ud som om cyanoen er væk, men pludselig titter den frem igen. Det virker som om, i hvert fald her hos mig, at den har en slags cyklus.
Jeg kan give mit rev den helt store tur, hvor alt synligt er fjernet. Efter ca 10 dage, så blomstrer den op igen. Nogle gange mere end andre. Det bølger frem og tilbage. Men det er ret præcist. 10 dage, og så er den der igen.
Derfor er det vigtigt at man er vedholdende og bliver ved med at være på nakken af den.
[center] [/center]
[center] [/center]
Det giver så anledning til et væsentligt spørgsmål.
Cyanobakterier er en del af revet og vil altid være til stede. Har man et saltvandsakvarie, stort eller lille, så HAR man cyano. Der ligger altid en population af cyano et eller andet sted i akvariet. Der kan ligge større eller mindre mængder, men de er der. Det er først hvis de får mulighed for at blive for store i antal, at de bliver et problem. Det er det vi kalder et cyanoudbrud.
Så spørgsmålet er – om det er en god idé, helt at forsøge at udradere dem?
Man skal i den forbindelse tænke på, at cyanobakterier er en af de få organismer, der er i stand til at fiksere kvælstof.
Selvom der er masser af kvælstof i vores atmosfære (Husk: næsten 80% af jordens atmosfære er kvælstof), så er der en flaskehals i kvælstofkredsløbet, hvor mængden af brugbart kvælstof er begrænset. Der er altid en konkurrence i økosystemerne om det kvælstof der er til rådighed.
Derfor har cyanobakterier en vigtig mission – også i vores akvarier. Den omdanner det frie N2 til stoffer som alle organismer i vores akvarier har brug for.
[center] [/center]
[center] [/center]
Hele det økosystem som vores akvarier jo er, er en samling af mange nicher. Der foregår en stadig kamp om pladsen. Fjerner man noget, er der straks noget andet der tager pladsen. Ingen plads får lov til at stå tom.
Derfor er den rigtige balance i bakteriefaunaen så vigtig. Det er den balance man skal tilstræbe.
Det er her at en af nøglerne til kontrol af Cyano ligger efter min opfattelse. For jeg mener vi skal kontrollere den – ikke forsøge at fjerne den, for det kan vi alligevel ikke. (se afsnittet ”kan man ikke få en pille der får det til at gå over”)
”Du kan ikke hindre fugle i at flyve hen over hovedet på dig – men du kan forhindre dem i at bygge rede i dit hår”.
Baseret på gammelt kinesisk ordsprog.
Jeg har valgt at se på Cyano, som jeg gør med Po4. Systemet skal bruge det for at trives optimalt, men kun i meget begrænsede mængder.
For ikke ret mange år siden, blev næring (No3 og Po4) set som den store dræber. Det kan Po4 også være – hvis den får lov til at stige ukontrollabelt. Så kan den blive en dræber, medmindre specielle forhold er til stede. Kontrollerer man den derimod, så bliver den en gavnlig (og værdsat) faktor i revets trivsel, med glade koraller til følge. Fulde af vækst og farver.
Cyano har også positive, gavnlige virkninger, men den skal kontrolleres strengt.
Som udgangspunkt: Kontrollen af Cyano skal ske på alle de måder man kan komme i tanke om.
Den skal angribes hele tiden. Den må ikke få tid til at kolonisere sig, altså danne ”måtter”, sammenhængende belægninger, der bliver tykkere og tykkere. Sker det, så har vi balladen.
Dem der har hus og have kan tænke ukrudt her. Hvis man fjerner ukrudt så snart man ser det, så tager det sekunder at bøje sig ned og fjerne det. Lader man stå til, så breder det sig og bliver til et weekend projekt med hårdt arbejde flere gange hen over året. Tro mig - jeg ved hvad jeg taler om, jeg har været der.
[center] [/center]
Hvad forårsager så et udbrud?
Populært siger man, at det ofte kan skyldes at man er uerfaren. Man er uvidende om, hvornår man skal agere på en hændelse og hvad man skal gøre når det sker. Så kan man uforvarende komme til at handle forkert. Det spiller en stor rolle.
Man har måske ikke gjort sig ikke klart, at det er et kompliceret stykke natur man har med at gøre. Men selvom det er i meget mindre målestok, så er det de samme regler som gælder i havet. Det er ikke så underligt, at man som ny laver fejl. Alle med nogle år på bagen har været der i begyndelsen af deres saltvandskarriere.
For det første, cyano lever jo af noget, så for megen næring kan medvirke til et udbrud. Specielt hvis der ligger uspist foder rundt omkring på bund og under stensætningen. Disse bunker/samlinger af debris indbyder til et cyanoangreb.
Den anden grund er, ustabilitet. Når man får en ustabilitet, så rykkes der ved balancen i revet som et hele.
Svingninger i temperatur, i Ph, i salinitet, i sporstoffer ja alt kan påvirke stabiliteten. Når stabiliteten bliver udfordret, så stiger risikoen for et cyanoudbrud.
Den tredje grund er, at man fejler i kemien og det er nemt at komme til. Det er ikke gjort med, at ”de tre hellige” ligger helt stabilt. De er vigtige, men der er mere i det end som så.
Hver gang man kommer noget i akvariet, så ændres vandets sammensætning. Det vil akvariet begynde at udligne. Hele kemien i akvariet ændres og det giver en ubalance.
Man skifter måske saltmærke, kommer nogle aminosyrer i (det er det værste hos mig, det giver et udbrud lige med det samme), laver extraordinære store vandskift, eller begynder at komme sporstoffer i.
Jeg vil tillade mig at komme med nogle uddybende kommentarer til ovenstående.
Nu skal man ikke blive grebet af panik. Det er jo ikke sikkert at det fører til et udbrud, men muligheden er til stede. Ting der skal gøres, skal man selvfølgelig gøre. Man skal bare være obs på det.
Et indkørt akvarie vil hurtigt få udlignet eventuelle ubalancer. Så det retter sig normalt af sig selv.
Temperaturen, det giver sig selv. Den skal helst være så stabil som muligt. Varmelegeme og køler klarer nemt det problem. Svinger den op og ned er det en risikofaktor.
Ph er en faktor der er kommet mere opmærksomhed på i de senere år. Man har fundet ud af, at en højere Ph giver mere vækst og bedre farver. Derfor er svingninger i Ph en ustabilitet der selvfølgelig har betydning.
Det er normalt at Ph er lavere om natten når lyset er slukket. Men kan man holde en Ph på 8 eller derover målt på hele døgnet, så det at forestrække.
Store ekstraordinære vandskift kan også give forbigående svingninger. Vandet i vandsøjlen bliver hurtigt udlignet, men i bundlaget og inde i de levende sten går det noget langsommere.
Skift i saltmærke. Alle producenter har deres egen opskrift, men de sigter efter naturlige værdier. De vægter dog forskelligt. Specielt omkring de små sporstoffer. Her kan der være forskelle i hvilke stoffer de sigter efter en over- eller underrepræsentation af. (Strontium er et eksempel på et af de stoffer producenterne vægter forskelligt. Nogle har en overrepræsentation, andre ikke) Bruger man det samme saltmærke hver gang, så er forskellene minimale.
Aminosyrer, Næring og sporstoffer. Det giver igen sig selv at man ændrer på kemien, når man tilsætter ekstra stoffer. Skal/vil man tilsætte, bør man gøre det så skånsomt som muligt og gerne i mindre mængder over en periode. Alt for at gøre forskellene så små som muligt.
Et eksempel:
Hver gang jeg tilsætter sporstoffer efter en ICP test, så kommer jeg aldrig den fulde anbefalede mængde i på en gang. Jeg deler den anbefalede mængde op over 4 uger og tilsætter det på ugebasis. Feks en anbefalet tilsætning af Mangan på 6 ml, tilsætter jeg over 4 x 1,5ml. Ved større mængder deles det over 30 gange. 3 dage af 240ml Strontium (anbefalet) tilsættes som 720:30 = 24 ml dagligt.
Alt for at bevare så megen stabilitet som muligt.
Stabiliteten en meget vigtig faktor i kampen mod cyano.
[center] [/center]
Lidt erfaringer omkring kemien, fra mit eget akvarie:
Da jeg startede mit nye rev op, havde jeg store udfordringer med mine nye koraller. De blev blege, mistede farven helt og stod som næsten hvide eksemplarer. Jeg havde ingen næring i overhovedet. Begyndte at tilsætte No3 og fik den op på et fornuftigt niveau. Intet skete.
Lidt i desperation skrev jeg ind på en tråd på R2R om samme emne. Der var en der havde nøjagtig de samme udfordringer som jeg. Trådstarter var en af dem, som jeg søger hjælp hos når det kniber.
Mit akvarie var 6 mdr gammelt +. Han bad om en ICP test og en beskrivelse af hvad jeg havde gjort.
Hans svar var: ”Du har lavet en god indkøring, lige efter bogen. Men du har fejlet på kemien, big time. Det er ikke gjort med at du har No3, de andre ting skal også med”.
Det var det – og så kunne jeg så gruble over, hvad han mente helt præcist. You failed on the chemistry.
Når vi taler om advanced chemistry, så får man ikke en fiks og færdig køreplan hvis man spørger en ekspert. Det kan man ikke, for der er så mange faktorer der spiller ind.
Jeg fik dog lidt hjælp senere. Han gav mig en liste over alle sporstoffer, med et target point for hvert enkelt.
For flere af dem anbefalede han at man havde en buffer, så værdien er højere end den man ellers regner som værende ideel.
Men vejen derhen måtte jeg selv finde.
Det involverer selvfølgelig en del ICP test og at man må se lidt henover de anbefalinger man får fra ATI, Triton, eller hvem man benytter, omkring target point. ATI ved feks ikke hvor mange eller få koraller jeg har. Jeg er på vej og arbejder mig stille og forsigtigt fremad.
Hvad gør jeg så – og virker det – hvis det da virker?
Jeg har nævnt og beskrevet det jeg gør i min erfaringstråd. Jeg benytter stadig den samme metode, men nu har jeg 18 mdr´s yderligere erfaring med metoden og kan nærmere beskrive udvikling og virkning.
Den metode jeg anvender er:
1: Kontrol og styring af in- og output af næring.
2: Løbende rengøring med opsugning af detritus i både akvariet og sump, herunder på stensætning.
3: Manuel fjernelse af Cyano ved at suge det ud.
4: Tilførsel og regelmæssig vedligeholdelse af gavnlige bakterier.
5: Løbende vedligehold af det tekniske grej. (pumper, skummer mv.)
Lidt pudsigt, efter jeg har kørt på denne måde i en længere periode, har jeg efterfølgende set et par videoer om emnet. Den ene var fra Tidal Gardens og den anden var BRS tv. Begge taler om den samme måde at angribe problemet på, som den jeg praktiserer.
Jeg vil uddybe de enkelte punkter her. Lidt om hvorfor og hvordan.
Add. 1: Kontrol og styring af in- og output af næring.
En af de ting vi ved Cyanobakterier skal bruge, er næring. Her er No3 og Po4 et oplagt sted at starte, for det kan bakterierne leve af. Cyano kan snildt trække en del af deres næring fra den opløste (uorganiske) næring i vandet. Det er næring der ligger frit tilgængeligt i vandsøjlen (det er den vi kan måle med vores testsæt). Den er altså ikke optaget andet sted.
Så er der den organiske næring. Det er den næring der er bundet i systemet, i detritus, i de levende sten, men også i de levende organismer. Koraller og andre levende individer binder også næring. Den organiske næring udgør suverænt den største del af den samlede næring. Det er den ”dark horse” vi har, for der ligger rigtig meget bundet næring mange steder i vores system. Detritus er typisk et sted der fungerer som ”lager” for næring.
Så det burde ligge lige til højrebenet – fjern næringen fra vandet og så er den jo væk – eller?
For det er let nok næsten at fjerne den helt. Man kan stort set strippe sit akvarie for al målbar næring.
Men, hvis man fjerner næringen, så kommer ens koraller til at lide under det. Korallerne skal bruge næring for at vokse og trives. Jeg har selv prøvet at have alt for lidt næring i og det mistede jeg flere koraller ved.
Der er selvfølgelig koraller der er mere sarte end andre, men de fleste stenkoraller vil som minimum mistrives og ikke udvikle deres fulde potentiale med vækst og farver, når næringsniveauet er for lavt.
Desuden kan det blive vanskeligt at fjerne den helt, så længe man har fisk i.
Vi fodrer vores fisk og en meget stor del af næringen i systemet kommer herfra. Derfor er kontrol af fodermængden vigtig. Gør man det, så ved man hvor megen næring man tilfører systemet (input).
Jeg vejer mit foder af hver gang jeg fodrer. Når man har fundet den rette mængde, så vil akvariet indrette sig efter det. Skummeren, de levende sten og mængden af bakterier vil håndtere den mængde man tilfører. De faste vandskift vil akvariet også rette sig ind efter (output). Det hele hænger sammen.
Det er vigtigt at man holder øje med sit næringsniveau ved at måle. I starten tit (jeg gjorde det dagligt i starten), men efter en periode er de ugentlige målinger som regel nok. Hyppigheden af den algefilm der dannes på forruden er en god indikator.
Add. 2: Løbende rengøring med opsugning af detritus i både akvariet og sump, herunder på stensætning.
Da jeg har en DSB i mit display har jeg stort set ingen detritus på bunden, ikke synligt i hvert fald. Men i mine fragtanke og i sumpene har jeg detritus på bunden.
Detritus kan binde ret meget No3 og Po4. Da mængden af bundne næringsstoffer er svær at kontrollere, så skal det ud. Har man næringsproblemer (for megen næring), så er det et godt sted at sætte ind.
Hos mig fungerer det sådan, at jeg udover mit faste ugentlige vandskift, laver et ekstra 60L vandskift hver anden uge. Jeg hælder 60L frisk saltvand på systemet og så går jeg i gang med at suge. Mine sumpe og fragtankene står inde i teknikrummet. Her er min ato også, så jeg kan suge indtil jeg hører min ato går i gang. Så har jeg brugt mine 60L. Jeg kan ofte suge alle sumpe rene og bunden på fragtankene også.
Jeg har 6 filtersokker på. De renses ved hvert vandskift i saltvand der alligevel skulle i afløbet (saltvand, da ferskvand slår bakteriefaunaen ihjel). Det detritus der er i sokkerne kan også være lager for Po4 og No3.
En god kraftig neglebørste og så ned i en balje og skrubbe grundigt på yder- og indersiden. Det tager 5 min og kan snildt klares mens saltet opløses i vandskiftesumpen. Mangler der noget, så kommer det med ved næste sugning.
[center] [/center]
Add. 3: Manuel fjernelse af Cyano ved at suge det ud.
Jeg som nævnt har fundet ud af at cyano har en cyklus hos mig der gør, at det popper op i mit display hver anden uge. Det er ret præcist. Det passer fint med min sugning af detritus, så der fjerner jeg det så.
Jeg suger først den cyano der er synlig i displaytanken og det er både på bundlag og stensætning.
Herefter bliver stensætningen skrubbet med en tandbørste på alle flader også inde under korallerne. Det der måtte have sat sig på bag- og sideruderne fjernes også med børsten (sidder ikke ret godt fast, så det skal bare børstes let).
[center] [/center]
Når det er gjort, så blæses HELE revet igennem med en turkey baster. Ind under alle koraller og ned i alle hjørner og kroge. Dette løsner evt cyano og får det blæst ud i vandsøjlen og ud igennem overløbet. Jeg blæser også hele stensætningen med basteren. Det fjerner meget af det gunk som lægger sig på de levende sten inde i mellem korallerne. Noget af det vil finde vej ind i de porøse sten og vil binde næring, som de kan lække tilbage til vandet senere. Derfor, væk med det.
[center] [/center]
[center] [/center]
Samtidig får alle koraller også et blæsevejr. Det løsner alt det smågrus som fiskene har afleveret oppe i korallerne. De små samlinger af sten (specielt på plademontier og tabletops) giver grobund for både alger og cyano. De små stensamlinger/bunker stjæler lyset og korallerne kan gå til lokalt pga manglende lys. Samtidig er der er jo helt jomfruelige overflader på de sten (de har været igennem fiskene først), så det er det perfekte sted for alger og cyano at fæste sig på. Så det skal væk. Jeg blæser faktisk mine plader og Scolymiaer rene for grus dagligt når jeg fodrer. Jeg bruger den ”lille” baster, da de som regel bare skal have et lille pust. Har man Aiptasia (glasroser) i samlinger eller små skove af dem, så er det også et perfekt sted for cyano at trives. Det kan man også blæse rent. At fjerne glasroserne hjælper altså også i kampen.
[center] [/center]
[center] [/center]
En anden fordel man har ud af at lave denne omgang er, at man får kigget lidt nærmere på tætheden af ens koraller. Står de så tæt, så det ikke er til at komme til at gøre rent? Hvis ikke man kan komme til med en tandbørste, eller man ikke kan blæse ordentligt med basteren - så kan ens gartnercrew heller ikke komme til. Så vil man højst sandsynligt få alge eller Cyano problemer før eller siden.
Det er rigtigt rugbrødsarbejde, ja kedeligt, at lave det her, men det skal gøres for det gavner big time at bruge den tid.
Når det er gjort, er alle overflader rene og modtagelige. Pladsen er ledig. Så er det tid til pkt 4.
Jeg deler artiklen her, for det er nu alt det videnskabelige og snørklede kommer. Resten af artiklen fortsætter om et par dage i det første kommentar felt.
Jeg har forsøgt at lægge relevante billeder ind, for at det ikke skal blive for tørt. Jeg har været lidt kreativ omkring billederne (nogle er fra min have, men der er en mening med det) og har da også genbrugt et enkelt.
Billederne er med fordi der er nogle passager der er videnskabelige og til tider indviklede. Hvis det bliver én lang tekst er jeg bange for, at det bliver for kedeligt med alle disse lange biologiske forklaringer.
De er dog nødvendige for at forstå emnet. Det var det for mig. (hvis I synes de er kedelige og indviklede, så skulle I se noget af det jeg har læst igennem i min research)
Jeg har været så meget på udebane her. Jeg synes det er svært stof, men jeg har virkelig lært meget nyt. Specielt en mængde nye input om bakterier var meget interessante og det har givet mig nyttig viden om bakterier generelt og jeg har virkelig fået udvidet min videns base.
Som jeg har gjort et par gange ved tidligere artikler, så deles denne i to. Første del, med de fleste billeder, er lidt nemmere og måske mere tilgængelig. Anden del, der ikke forstyrres af en masse billeder, er mere med videnskabelige informationer om bakterier og om hvilke muligheder der er for bekæmpelse, samt en konklusion og links.
Så, som en serviceinformation er her lidt guidelines inden man går i gang.
De rigtigt dovne kan bare læse i overskrifter. Dem har jeg markeret med fed skrift. Fanger dét, kan man læse videre.
De forklarende, uddybende passager, har jeg markeret med rød skrift. Gider man læse dem, ligger der flere interessante informationer. Er man rigtig engageret, så kan man med fordel læse nogle af de links jeg har lagt ind nederst. Jeg har ikke lagt alle ind, men har valgt de mest interessante.
Hvis ikke man magter det, så kan man bare springe det markerede over og gå videre til teksten efter det.
Mens jeg sidder og lægger det her ind kan jeg se, at jeg har skiftet lidt i mellem at skrive Cyano og cyano. Det er en fejl, men jeg magter ikke at kigge det hele igennem og rette.
Jeg ville nok glemme eller overse noget og jeg kan ikke beslutte hvad der er det rigtige alligevel. Håber at I vil bære over med det.
[center] [/center]
Forord:
Jeg har i de forgangne par uger, brugt en del tid på at fjerne ukrudt mellem mine sten (wannabe munkesten) på gangstien i indgangen og ned mod haven bag huset.
Alle sten skal pilles op og der skal lægges nye. Pga tidspres som følge af alt det Corona-halløj, så lægges der først nye sten i løbet af efteråret. Stenene ligger som Kong Volmers R.. i blæse vejr. Det skyldes rødder fra for længst fældede træer. Hm. (Hvem var ham Kong Volmer egentlig? Og bugtede hans r.. sig virkelig så meget?
Kong Volmer kommer faktisk fra Valdemar Atterdag, Volmer = Valdemar – og det gode danske ord røv, mener man er en forvanskning af ordet reb
Når man i middelalderen opmålte jord, brugte man reb som markeringslinjer. Både Valdemar den Store og Valdemar Sejr havde travlt med at opmåle land og opkræve jordskatter. Ofte var disse skillelinjer skæve. Deraf kom udtrykket "skæv som kong Volmers reb". Måske.
En anden forklaring er, at kong Valdemar Atterdag anlagde en masse snoede jagtstier ved slottet Gurre i Nordsjælland. Disse stier kaldte man for "rumper". Stierne gik "ud og ind", og derfor opstod udtrykket "ud og ind som kong Volmers rumpe". Sakset fra Fyens. Dk
Så fik jeg lige sneget lidt unyttig paratviden ind. Historiske fakta er aldrig at kimse af, men det har faktisk ikke ret meget med emnet at gøre – Sorry.
[center] [/center]
[center] [/center]
Hvorfor så bruge oceaner af tid på at fjerne ukrudt, når nu det hele skal pilles op om højst 6 mdr?
Det er et godt spørgsmål som jeg har stillet mig selv, mens jeg gik og arbejdede. Man kan jo ikke lave så meget andet end at tænke tanker mens man arbejder – for der er helt ærligt ikke mange udfordringer i at fjerne ukrudt. Så jeg har været vidt omkring i tankerækkerne. (Nu nærmer vi os emnet - cyano)
En af de tanker der meldte sig var “det er sgu som at slås med cyano i tanken, man fjerner det og når man er færdig og vender sig om – så er det begyndt at vokse frem igen, lige der hvor man begyndte”.
Det gør ukrudt og det gør cyano.
Jeg har egentlig aldrig interesseret mig specielt for Cyano. Det har aldrig været et problem for mig.
Hvis jeg endelig fik lidt, så var det gerne i min fragtank. Så skiftede jeg Rowaphos og rensede cirkulationspumpen og så forsvandt det.
Da jeg brød min gamle tank ned, fik jeg jo lejlighed til at kigge efter i alle hjørner og kroge og der var faktisk cyano – og forskellige typer af macroalger. Det meste havde ligget og hygget sig bag levende sten og under korallerne.
Det gav mig et hint om, at man skal være obs på områder i akvariet man ikke selv kan renholde og hvor ens gartnere og andre hjælpere, heller ikke kan komme til.
Men - nu har jeg så oplevet at bøvle med Cyano i mit nye system. Jeg har efterhånden fået godt styr på det, men det har været en sej kamp.
I lyset af dette, satte jeg mig for at undersøge emnet nærmere.
Cyano:
Historisk set har Cyanobakterier haft en stor betydning for liv på jorden. De har været en vigtig faktor i dannelsen af jordens iltatmosfære. Cyanobakterier har mange vigtige funktioner.
Kort fortalt er de feks vigtige leverandører af kvælstofgødning til dyrkning af ris og bønner. Kloroplast (grønkorn) der er de organeller hvor fotosyntesen foregår, er faktisk også cyanobakterier. Kloroplast lever inde i planternes celler og medvirker til at levere føde til planten igennem fotosyntese. Det er som en slags ”betaling” til værten (planten) for husly. Med andre ord, den laver sin egen mad. Det er ret smart.
Vi kender den samme funktion fra de symbiotiske furealger (zooxantheller) der lever, får husly, i vores korallers væv og som retur leverer vigtige næringsstoffer (feks carbohydrater, sukkerstof, brændsel) til værten. Det er samme ”noget for noget” princip, der ligger til grund her.
Der er skrevet meget om Cyano på alle medier. Alle mulige forslag til at få has på det, er blevet bragt I spil.
Også alle faktorerne der forårsager cyano har været fremme. Det er nok, sammen med alger og dinoer, en af de plager der er ofret mest spalteplads på. Så det vil jeg ikke bruge så meget tid på – det står der jo allerede. Og så alligevel, så kommer der lidt yderligere info længere nede, for det hele hænger sammen.
Men jeg vil godt lige rekapitulere en lille smule. Cyano er en bakterie og ikke en alge. Men det kan se ud som om de lever af det samme - og det gør de sådan set også – i hovedtrækkene. De er for øvrigt også nært beslægtede. Men der ER forskelle og de er væsentlige for at forstå, hvorfor cyano er så svær at bekæmpe.
[center] [/center]
[center] [/center]
Hvorfor er cyano så svær at komme til livs?
Nu er jeg hverken biolog, kemiker eller på nogen måde uddannet i den slags. Jeg har benyttet min erfaring gennem 15 år og så noget almindelig sund fornuft.
Så jeg har måtte ty til eksterne kilder til det jeg skriver (det videnskabelige) Jeg har lagt de links jeg har benyttet og lånt/hentet fra, ind nederst. De virker ret valide. Jeg har været langt omkring i min research og har fundet ret interessante oplysninger.
Planter, alger og cyanobakterier er alle det man kalder for primærproducenter. De kan udføre fotosyntese, altså opbygge organisk stof ved at anvende lysenergi.
Forskellen på planter, alger og Cyano er, at fjerner du næringen og lyset fra en plante eller en alge – så dør den. Har man feks et algeproblem, har man som regel også et næringsproblem. Fjern næringen, så mistrives algen. Fjerner man også lyset – helt, så dør algen. Uden lys, ingen fotosyntese. Alger er jo dybest set en plante, så det er ret simpelt. Ingen hokus pokus i det.
Med Cyano er det en anden sag, for den dør ikke nødvendigvis fordi man fjerner næringen – eller lyset for den sags skyld. Cyano kan leve på/af stort set alt. Fjern en faktor, så skifter den bare over til noget andet. Den kan holde gang i sit stofskifte under de mest umulige forhold. Det skyldes en bestemt evne som cyano besidder. Den kan lave sin egen næring.
Cyanobakterier er autotrofe, det vil sige at de laver selv alle de indholdsstoffer de skal bruge.
Kvælstof eller Nitrogen (N2) udgør 78,1% af jordens atmosfære.
For at optage nitrogen, er det nødvendigt at, at N2 fra luften bliver omdannet til nyttige forbindelser som fx ammonium (NH4+), nitrat (NO3–), nitrogenoxid (NO) og nitrogendioxid (NO2). Processen ved sådanne omdannelser kaldes nitrogen-binding eller nitrogen-fiksering. Det sker på land, men det sker også i havet.
Visse steder i havet er der ikke lys nok til at de andre primærproducenter (alger og planter) kan danne fotosyntese og dermed kan de ikke få fat på nitrat, som er en nitrogenforbindelse. Cyanobakterier derimod, har specialiseret sig til at kunne overleve ved lav lysintensitet og udnytte lysenergien mere effektivt end de andre primærproducenter. De kan derfor overleve i de dybere, mørkere vandlag. Og samtidig kan de omdanne frit nitrogen til stoffer, de kan vokse af og give videre i fødekæderne.
Så nitrogenfiksering er en medvirkende årsag til, at cyano er så sejlivet.
Det var så, kort, biologien bag cyano i naturen. Men hvad så i akvariet – dit og mit akvarie?
Når man har et angreb kan det nogle gange godt se ud som om cyanoen er væk, men pludselig titter den frem igen. Det virker som om, i hvert fald her hos mig, at den har en slags cyklus.
Jeg kan give mit rev den helt store tur, hvor alt synligt er fjernet. Efter ca 10 dage, så blomstrer den op igen. Nogle gange mere end andre. Det bølger frem og tilbage. Men det er ret præcist. 10 dage, og så er den der igen.
Derfor er det vigtigt at man er vedholdende og bliver ved med at være på nakken af den.
[center] [/center]
[center] [/center]
Det giver så anledning til et væsentligt spørgsmål.
Cyanobakterier er en del af revet og vil altid være til stede. Har man et saltvandsakvarie, stort eller lille, så HAR man cyano. Der ligger altid en population af cyano et eller andet sted i akvariet. Der kan ligge større eller mindre mængder, men de er der. Det er først hvis de får mulighed for at blive for store i antal, at de bliver et problem. Det er det vi kalder et cyanoudbrud.
Så spørgsmålet er – om det er en god idé, helt at forsøge at udradere dem?
Man skal i den forbindelse tænke på, at cyanobakterier er en af de få organismer, der er i stand til at fiksere kvælstof.
Selvom der er masser af kvælstof i vores atmosfære (Husk: næsten 80% af jordens atmosfære er kvælstof), så er der en flaskehals i kvælstofkredsløbet, hvor mængden af brugbart kvælstof er begrænset. Der er altid en konkurrence i økosystemerne om det kvælstof der er til rådighed.
Derfor har cyanobakterier en vigtig mission – også i vores akvarier. Den omdanner det frie N2 til stoffer som alle organismer i vores akvarier har brug for.
[center] [/center]
[center] [/center]
Hele det økosystem som vores akvarier jo er, er en samling af mange nicher. Der foregår en stadig kamp om pladsen. Fjerner man noget, er der straks noget andet der tager pladsen. Ingen plads får lov til at stå tom.
Derfor er den rigtige balance i bakteriefaunaen så vigtig. Det er den balance man skal tilstræbe.
Det er her at en af nøglerne til kontrol af Cyano ligger efter min opfattelse. For jeg mener vi skal kontrollere den – ikke forsøge at fjerne den, for det kan vi alligevel ikke. (se afsnittet ”kan man ikke få en pille der får det til at gå over”)
”Du kan ikke hindre fugle i at flyve hen over hovedet på dig – men du kan forhindre dem i at bygge rede i dit hår”.
Baseret på gammelt kinesisk ordsprog.
Jeg har valgt at se på Cyano, som jeg gør med Po4. Systemet skal bruge det for at trives optimalt, men kun i meget begrænsede mængder.
For ikke ret mange år siden, blev næring (No3 og Po4) set som den store dræber. Det kan Po4 også være – hvis den får lov til at stige ukontrollabelt. Så kan den blive en dræber, medmindre specielle forhold er til stede. Kontrollerer man den derimod, så bliver den en gavnlig (og værdsat) faktor i revets trivsel, med glade koraller til følge. Fulde af vækst og farver.
Cyano har også positive, gavnlige virkninger, men den skal kontrolleres strengt.
Som udgangspunkt: Kontrollen af Cyano skal ske på alle de måder man kan komme i tanke om.
Den skal angribes hele tiden. Den må ikke få tid til at kolonisere sig, altså danne ”måtter”, sammenhængende belægninger, der bliver tykkere og tykkere. Sker det, så har vi balladen.
Dem der har hus og have kan tænke ukrudt her. Hvis man fjerner ukrudt så snart man ser det, så tager det sekunder at bøje sig ned og fjerne det. Lader man stå til, så breder det sig og bliver til et weekend projekt med hårdt arbejde flere gange hen over året. Tro mig - jeg ved hvad jeg taler om, jeg har været der.
[center] [/center]
Hvad forårsager så et udbrud?
Populært siger man, at det ofte kan skyldes at man er uerfaren. Man er uvidende om, hvornår man skal agere på en hændelse og hvad man skal gøre når det sker. Så kan man uforvarende komme til at handle forkert. Det spiller en stor rolle.
Man har måske ikke gjort sig ikke klart, at det er et kompliceret stykke natur man har med at gøre. Men selvom det er i meget mindre målestok, så er det de samme regler som gælder i havet. Det er ikke så underligt, at man som ny laver fejl. Alle med nogle år på bagen har været der i begyndelsen af deres saltvandskarriere.
For det første, cyano lever jo af noget, så for megen næring kan medvirke til et udbrud. Specielt hvis der ligger uspist foder rundt omkring på bund og under stensætningen. Disse bunker/samlinger af debris indbyder til et cyanoangreb.
Den anden grund er, ustabilitet. Når man får en ustabilitet, så rykkes der ved balancen i revet som et hele.
Svingninger i temperatur, i Ph, i salinitet, i sporstoffer ja alt kan påvirke stabiliteten. Når stabiliteten bliver udfordret, så stiger risikoen for et cyanoudbrud.
Den tredje grund er, at man fejler i kemien og det er nemt at komme til. Det er ikke gjort med, at ”de tre hellige” ligger helt stabilt. De er vigtige, men der er mere i det end som så.
Hver gang man kommer noget i akvariet, så ændres vandets sammensætning. Det vil akvariet begynde at udligne. Hele kemien i akvariet ændres og det giver en ubalance.
Man skifter måske saltmærke, kommer nogle aminosyrer i (det er det værste hos mig, det giver et udbrud lige med det samme), laver extraordinære store vandskift, eller begynder at komme sporstoffer i.
Jeg vil tillade mig at komme med nogle uddybende kommentarer til ovenstående.
Nu skal man ikke blive grebet af panik. Det er jo ikke sikkert at det fører til et udbrud, men muligheden er til stede. Ting der skal gøres, skal man selvfølgelig gøre. Man skal bare være obs på det.
Et indkørt akvarie vil hurtigt få udlignet eventuelle ubalancer. Så det retter sig normalt af sig selv.
Temperaturen, det giver sig selv. Den skal helst være så stabil som muligt. Varmelegeme og køler klarer nemt det problem. Svinger den op og ned er det en risikofaktor.
Ph er en faktor der er kommet mere opmærksomhed på i de senere år. Man har fundet ud af, at en højere Ph giver mere vækst og bedre farver. Derfor er svingninger i Ph en ustabilitet der selvfølgelig har betydning.
Det er normalt at Ph er lavere om natten når lyset er slukket. Men kan man holde en Ph på 8 eller derover målt på hele døgnet, så det at forestrække.
Store ekstraordinære vandskift kan også give forbigående svingninger. Vandet i vandsøjlen bliver hurtigt udlignet, men i bundlaget og inde i de levende sten går det noget langsommere.
Skift i saltmærke. Alle producenter har deres egen opskrift, men de sigter efter naturlige værdier. De vægter dog forskelligt. Specielt omkring de små sporstoffer. Her kan der være forskelle i hvilke stoffer de sigter efter en over- eller underrepræsentation af. (Strontium er et eksempel på et af de stoffer producenterne vægter forskelligt. Nogle har en overrepræsentation, andre ikke) Bruger man det samme saltmærke hver gang, så er forskellene minimale.
Aminosyrer, Næring og sporstoffer. Det giver igen sig selv at man ændrer på kemien, når man tilsætter ekstra stoffer. Skal/vil man tilsætte, bør man gøre det så skånsomt som muligt og gerne i mindre mængder over en periode. Alt for at gøre forskellene så små som muligt.
Et eksempel:
Hver gang jeg tilsætter sporstoffer efter en ICP test, så kommer jeg aldrig den fulde anbefalede mængde i på en gang. Jeg deler den anbefalede mængde op over 4 uger og tilsætter det på ugebasis. Feks en anbefalet tilsætning af Mangan på 6 ml, tilsætter jeg over 4 x 1,5ml. Ved større mængder deles det over 30 gange. 3 dage af 240ml Strontium (anbefalet) tilsættes som 720:30 = 24 ml dagligt.
Alt for at bevare så megen stabilitet som muligt.
Stabiliteten en meget vigtig faktor i kampen mod cyano.
[center] [/center]
Lidt erfaringer omkring kemien, fra mit eget akvarie:
Da jeg startede mit nye rev op, havde jeg store udfordringer med mine nye koraller. De blev blege, mistede farven helt og stod som næsten hvide eksemplarer. Jeg havde ingen næring i overhovedet. Begyndte at tilsætte No3 og fik den op på et fornuftigt niveau. Intet skete.
Lidt i desperation skrev jeg ind på en tråd på R2R om samme emne. Der var en der havde nøjagtig de samme udfordringer som jeg. Trådstarter var en af dem, som jeg søger hjælp hos når det kniber.
Mit akvarie var 6 mdr gammelt +. Han bad om en ICP test og en beskrivelse af hvad jeg havde gjort.
Hans svar var: ”Du har lavet en god indkøring, lige efter bogen. Men du har fejlet på kemien, big time. Det er ikke gjort med at du har No3, de andre ting skal også med”.
Det var det – og så kunne jeg så gruble over, hvad han mente helt præcist. You failed on the chemistry.
Når vi taler om advanced chemistry, så får man ikke en fiks og færdig køreplan hvis man spørger en ekspert. Det kan man ikke, for der er så mange faktorer der spiller ind.
Jeg fik dog lidt hjælp senere. Han gav mig en liste over alle sporstoffer, med et target point for hvert enkelt.
For flere af dem anbefalede han at man havde en buffer, så værdien er højere end den man ellers regner som værende ideel.
Men vejen derhen måtte jeg selv finde.
Det involverer selvfølgelig en del ICP test og at man må se lidt henover de anbefalinger man får fra ATI, Triton, eller hvem man benytter, omkring target point. ATI ved feks ikke hvor mange eller få koraller jeg har. Jeg er på vej og arbejder mig stille og forsigtigt fremad.
Hvad gør jeg så – og virker det – hvis det da virker?
Jeg har nævnt og beskrevet det jeg gør i min erfaringstråd. Jeg benytter stadig den samme metode, men nu har jeg 18 mdr´s yderligere erfaring med metoden og kan nærmere beskrive udvikling og virkning.
Den metode jeg anvender er:
1: Kontrol og styring af in- og output af næring.
2: Løbende rengøring med opsugning af detritus i både akvariet og sump, herunder på stensætning.
3: Manuel fjernelse af Cyano ved at suge det ud.
4: Tilførsel og regelmæssig vedligeholdelse af gavnlige bakterier.
5: Løbende vedligehold af det tekniske grej. (pumper, skummer mv.)
Lidt pudsigt, efter jeg har kørt på denne måde i en længere periode, har jeg efterfølgende set et par videoer om emnet. Den ene var fra Tidal Gardens og den anden var BRS tv. Begge taler om den samme måde at angribe problemet på, som den jeg praktiserer.
Jeg vil uddybe de enkelte punkter her. Lidt om hvorfor og hvordan.
Add. 1: Kontrol og styring af in- og output af næring.
En af de ting vi ved Cyanobakterier skal bruge, er næring. Her er No3 og Po4 et oplagt sted at starte, for det kan bakterierne leve af. Cyano kan snildt trække en del af deres næring fra den opløste (uorganiske) næring i vandet. Det er næring der ligger frit tilgængeligt i vandsøjlen (det er den vi kan måle med vores testsæt). Den er altså ikke optaget andet sted.
Så er der den organiske næring. Det er den næring der er bundet i systemet, i detritus, i de levende sten, men også i de levende organismer. Koraller og andre levende individer binder også næring. Den organiske næring udgør suverænt den største del af den samlede næring. Det er den ”dark horse” vi har, for der ligger rigtig meget bundet næring mange steder i vores system. Detritus er typisk et sted der fungerer som ”lager” for næring.
Så det burde ligge lige til højrebenet – fjern næringen fra vandet og så er den jo væk – eller?
For det er let nok næsten at fjerne den helt. Man kan stort set strippe sit akvarie for al målbar næring.
Men, hvis man fjerner næringen, så kommer ens koraller til at lide under det. Korallerne skal bruge næring for at vokse og trives. Jeg har selv prøvet at have alt for lidt næring i og det mistede jeg flere koraller ved.
Der er selvfølgelig koraller der er mere sarte end andre, men de fleste stenkoraller vil som minimum mistrives og ikke udvikle deres fulde potentiale med vækst og farver, når næringsniveauet er for lavt.
Desuden kan det blive vanskeligt at fjerne den helt, så længe man har fisk i.
Vi fodrer vores fisk og en meget stor del af næringen i systemet kommer herfra. Derfor er kontrol af fodermængden vigtig. Gør man det, så ved man hvor megen næring man tilfører systemet (input).
Jeg vejer mit foder af hver gang jeg fodrer. Når man har fundet den rette mængde, så vil akvariet indrette sig efter det. Skummeren, de levende sten og mængden af bakterier vil håndtere den mængde man tilfører. De faste vandskift vil akvariet også rette sig ind efter (output). Det hele hænger sammen.
Det er vigtigt at man holder øje med sit næringsniveau ved at måle. I starten tit (jeg gjorde det dagligt i starten), men efter en periode er de ugentlige målinger som regel nok. Hyppigheden af den algefilm der dannes på forruden er en god indikator.
Add. 2: Løbende rengøring med opsugning af detritus i både akvariet og sump, herunder på stensætning.
Da jeg har en DSB i mit display har jeg stort set ingen detritus på bunden, ikke synligt i hvert fald. Men i mine fragtanke og i sumpene har jeg detritus på bunden.
Detritus kan binde ret meget No3 og Po4. Da mængden af bundne næringsstoffer er svær at kontrollere, så skal det ud. Har man næringsproblemer (for megen næring), så er det et godt sted at sætte ind.
Hos mig fungerer det sådan, at jeg udover mit faste ugentlige vandskift, laver et ekstra 60L vandskift hver anden uge. Jeg hælder 60L frisk saltvand på systemet og så går jeg i gang med at suge. Mine sumpe og fragtankene står inde i teknikrummet. Her er min ato også, så jeg kan suge indtil jeg hører min ato går i gang. Så har jeg brugt mine 60L. Jeg kan ofte suge alle sumpe rene og bunden på fragtankene også.
Jeg har 6 filtersokker på. De renses ved hvert vandskift i saltvand der alligevel skulle i afløbet (saltvand, da ferskvand slår bakteriefaunaen ihjel). Det detritus der er i sokkerne kan også være lager for Po4 og No3.
En god kraftig neglebørste og så ned i en balje og skrubbe grundigt på yder- og indersiden. Det tager 5 min og kan snildt klares mens saltet opløses i vandskiftesumpen. Mangler der noget, så kommer det med ved næste sugning.
[center] [/center]
Add. 3: Manuel fjernelse af Cyano ved at suge det ud.
Jeg som nævnt har fundet ud af at cyano har en cyklus hos mig der gør, at det popper op i mit display hver anden uge. Det er ret præcist. Det passer fint med min sugning af detritus, så der fjerner jeg det så.
Jeg suger først den cyano der er synlig i displaytanken og det er både på bundlag og stensætning.
Herefter bliver stensætningen skrubbet med en tandbørste på alle flader også inde under korallerne. Det der måtte have sat sig på bag- og sideruderne fjernes også med børsten (sidder ikke ret godt fast, så det skal bare børstes let).
[center] [/center]
Når det er gjort, så blæses HELE revet igennem med en turkey baster. Ind under alle koraller og ned i alle hjørner og kroge. Dette løsner evt cyano og får det blæst ud i vandsøjlen og ud igennem overløbet. Jeg blæser også hele stensætningen med basteren. Det fjerner meget af det gunk som lægger sig på de levende sten inde i mellem korallerne. Noget af det vil finde vej ind i de porøse sten og vil binde næring, som de kan lække tilbage til vandet senere. Derfor, væk med det.
[center] [/center]
[center] [/center]
Samtidig får alle koraller også et blæsevejr. Det løsner alt det smågrus som fiskene har afleveret oppe i korallerne. De små samlinger af sten (specielt på plademontier og tabletops) giver grobund for både alger og cyano. De små stensamlinger/bunker stjæler lyset og korallerne kan gå til lokalt pga manglende lys. Samtidig er der er jo helt jomfruelige overflader på de sten (de har været igennem fiskene først), så det er det perfekte sted for alger og cyano at fæste sig på. Så det skal væk. Jeg blæser faktisk mine plader og Scolymiaer rene for grus dagligt når jeg fodrer. Jeg bruger den ”lille” baster, da de som regel bare skal have et lille pust. Har man Aiptasia (glasroser) i samlinger eller små skove af dem, så er det også et perfekt sted for cyano at trives. Det kan man også blæse rent. At fjerne glasroserne hjælper altså også i kampen.
[center] [/center]
[center] [/center]
En anden fordel man har ud af at lave denne omgang er, at man får kigget lidt nærmere på tætheden af ens koraller. Står de så tæt, så det ikke er til at komme til at gøre rent? Hvis ikke man kan komme til med en tandbørste, eller man ikke kan blæse ordentligt med basteren - så kan ens gartnercrew heller ikke komme til. Så vil man højst sandsynligt få alge eller Cyano problemer før eller siden.
Det er rigtigt rugbrødsarbejde, ja kedeligt, at lave det her, men det skal gøres for det gavner big time at bruge den tid.
Når det er gjort, er alle overflader rene og modtagelige. Pladsen er ledig. Så er det tid til pkt 4.
Jeg deler artiklen her, for det er nu alt det videnskabelige og snørklede kommer. Resten af artiklen fortsætter om et par dage i det første kommentar felt.