"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rostratus update - Snowberry reef

Forum for Akvarier 801+ Liter
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Snowberry reef

Indlæg af nielsk »

Fedt at se din imperator. Opfører hun sig pænt
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Snowberry reef

Indlæg af MortenL »

Tykki skrev:Fedt med stabil vækst! Jeg kan skide godt lide dit akvarie, og din tilgang til hobbyen! Det bliver lækkert når Fru imparator udfarver!
Tak for det. Du kigger bare ind hvis du kommer til Århus.

Har været lidt doven hen over sommeren, og har ikke målt værdier så ofte, men da KH-directoren gav alarm på KH over 11, gik det op for mig at pumpen til Ca tog falsk luft ind, og dermed ikke doserede Ca, hvilket jo så reducere forbrug af KH. Jeg har fået Ca op på 350, så den mangler lidt endnu, sigter efter 420.

Tænkte så lige at jeg ville måle fosfat, den var desværre helt vild høj, 0,4 (ULR Hanna'en viste 127 :oops: ). Det viste sig at jeg ikke havde fået lukket ordentligt op for flowet til fosfat reaktoren, håber jeg kan få den banket ned inden korallerne tager for meget skade. Tænker også at skummeren lige skal have en rensning, så den kan trække noget, den har også kørt lidt trægt over sommeren.

Vedr Imperatoren, så sker der virkeligt noget med farverne for tiden, den siger ikke meget, har læst at andres grynter, men det kommer måske senere. Jeg havde en masse sorte svampe i baljen, ikke noget fancy noget, men kan se at de må være ædt af imperatoren, hvilket måske har fået den til at holde sig fra korallerne.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Snowberry reef

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Perfekt fisk at have med en Imperator er Chrommiser :)

Når de bliver lidt større er Chromisser ganske enkle, og de lægger gerne æg på glasset, de forsvare sig mod alt, og så er det jo lidt underholdende at fodre der hvor æggene er.
Din imperator bliver ret sur når en lille pissfisk angriber den så den forvandler sig om til en slagbormaskine, eller den lyder som en.

Jeg lover du bliver overrasket over hvor meget en imperator kan larme, min hed derfor Brumme.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Snowberry reef

Indlæg af MortenL »

Lige en opdatering herfra.
For præcis 2 år siden smed jeg et tomat klovne par (amphiprion frenatus) i baljen med ønske om at ville bosætte sig i den ene ende af tanken og mine alm klovne (ocellaris) ville bo i den anden ende, sådan gik det ikke, det første års tid gik med fights, og siden boede tæt på hinanden i bobbletips og euphyllia. Det nye er nu at ocellaris'erne er flyttet til anden ende af baljen, og jeg nu har et par i hver sin ende. Tomat klovnene har naturligvis været ovre for at se om de kunne genere de andre.
20230123_102107.jpg
Desuden har jeg fået startet en brugt Korallin kalk reaktor op (købt her på SF af NBD, inden han smuttede til Californien). Jeg har prøvet med andre kalk reaktorer, men har haft svært ved at få dem til at kører ordentligt, plus at de larmede eller havde store pumper (læs mange watt). Den her ser ud til at virke, jeg har den koblet sammen med min KH director. Indtil i lørdags styrede KH directoren stadigvæk doseringen af KH væske, det er nu ændret, så den kører i kalk reaktor mode og justere på pH'en istedet. Jeg dosere stadigvæk KH væske, for at undgå KH udsving. Det slutter dog indenfor et par dage, idet jeg løber tør for KH væske.
Næste step er så at få fat i nogle sporstoffer, så de ikke dykker. Nogen erfaringer? Har kigget lidt på Tropic Marins A- og K+, som kunne være en løsning.

Jeg følger op på mine erfaringer.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Snowberry reef nu med kalkreaktor

Indlæg af MortenL »

Jeg lovede jo at følge op på mine erfaringer med kalkreaktor.

Det kører, jeg er helt stoppet med at dosere balling og kalkreaktoren leverer ionerne, vil gerne have KH'en op på 9, men den ligger på ca 8,5. Synes at pH i reaktoren er relativ lav, 6 +/- 0,3, den styres af min KH-direktor, hvilket er super let, da jeg ikke behøver at være bange for om der kommer nok eller for meget output fra reaktoren. Min bekymring er blot om pH'en er for lav.

Jeg har ikke nogen fødepumpe til at levere vand til reaktoren, blot en lille slange fra akvariet, ved godt at den slags har det med at blive tilstoppet, men det er simpelt.

Hvad er pH værdierne i jeres kalkreaktorer?
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Snowberry reef

Indlæg af nbd »

Dengang jeg brugte reaktoren svingede pH mellem 6,0 og 6,8. Jo lavere pH, desto lettere er det at opløse ARM - og dermed dosere kalcium og kH. Overvej evt. et rør med koralgrus til udløbsvandet.
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Snowberry reef

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg har et rør med fint medie efter reaktoren (vand kommer ind via et højere tyndere rør i midten og kommer ud i bunden. Tyngdekraften gør arbejdet) og derefter et rør med en luftsten (mikrobobler), også med et højere rør så vandet kommer ud i bunden, der bare løber over ned i sumpen.
PH værdier er
reaktor udløbsvand: 6,6 - 6,8
degasing chamber (fint medie) udløb: 7,2
rør med luftsten: 7,9
Senest rettet af Mortenbruun tirs 31. jan 2023 12:38, rettet i alt 1 gang.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Snowberry reef

Indlæg af Anders månsson »

hvad er din ph i baljen?
må i ikke se hvordan din balje står nu+ specielt din kæmpe stylopora milka i midten :sneaky2:
hvordan står din "hersker" (selvopfundet navn)i udfarvningen?
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Snowberry reef

Indlæg af MortenL »

Anders månsson skrev: tirs 31. jan 2023 12:36 hvad er din ph i baljen?
må i ikke se hvordan din balje står nu+ specielt din kæmpe stylopora milka i midten :sneaky2:
hvordan står din "hersker" (selvopfundet navn)i udfarvningen?
Jeg har ikke problemer med baljens pH, ligger pænt på 8.2, falder om natten.

Skyder lige en video i aften. Milka'en og den store acro er på vej mod overfladen, det bliver ikke ved med at gå.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Snowberry reef

Indlæg af MortenL »

Nå her til aften ville jeg lige rense ruder og ender med at få skubbet til min store acro, som får rykket sig løst og vælter. Den er heldigvis så stor at den ikke falder helt ned, da den hviler mod ruden.

Det hele ligner en bunke koraller. Jeg havde en stor turbinaria som blev rykket af.

Jeg kommenterer billeder senere.
098B965E-6E15-45B5-A781-A88ED9FE190A.jpeg
95CB0F60-18CE-4D5A-9482-846ACC2F4963.jpeg
E3D25DD2-CCE5-4587-B235-EBA0976B662D.jpeg
A8D0D306-C7A4-40F6-84D1-2F6B9093B522.jpeg
1A357298-0F43-4DCD-9AD2-6E2DEE29441A.jpeg
2433591B-38E0-40B1-8F54-A3E1B09E043B.jpeg
B7A1AC11-7BFE-4E16-A649-97716832AB70.jpeg
Så nu skal der ske noget. Den store acro må videre, nogen der har mod på 40x50x35cm acro?.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Rostratus update - Snowberry reef

Indlæg af MortenL »

Jeg har nu haft min rostratus i mere end 2 år. Det er helt bestemt en af mine ynglingsfisk. Ved mange andre er vilde med den art. Det er desværre en fisk, som ikke altid overlever længe i akvarier, fordi den bl.a. er svær at få til at spise. Jeg vil her dele lidt af mine erfaringer, ikke at det kan kopieres en til en, for fisk er forskellige.
Inden jeg fik den her fisk, havde jeg haft to andre rostratus'er tidligere, som desværre døde pga af mishandling fra mine kirurger, derfor var jeg meget obs på dette, da jeg fik den her med hjem. Jeg er derfor heller ikke hellig omkring det at miste fisk, men min holdning er at man skal gøre sit bedste til at fisk overlever. Jeg startede den i karantæne i 6 uger, hvor jeg kunne få den til at spise levende artemia og blåmuslinger, men ikke andet. Levende artemia, er i min optik noget bøvl, da det er svært at fat på i Århus, og dyrt i forhold til det fisken, får ud af det.
Da jeg flyttede den til det store akvarie, havde jeg den først gående i overløbet, så de andre fisk kunne se den, senere flyttede jeg den over i en kasse lavet af riste til koraller, hvor de andre fisk kom endnu tættere på. I den periode fik den kun levende muslinger. Mine sten er fyldt med pods, så jeg var ikke bange for mangel på foder til den, når den blev lukket ud. Heldigvis gik det godt, med at få den lukket ud, lavt lys og spejl i et par dage, og så kørte det. fortsatte jævnligt at fodre med muslinger, så den ikke åd alle pods. Den spiste mere og mere når jeg fodrede med frosen artemia.
Efter et års tid begyndte den også at nippe til nori tang.
Jeg fodre med frosen artemia og mysis, men mysis rørte den ikke, indtil et par uger siden, hvor den også går til den når der er mysis i baljen, se video.
Den spiser ikke helt små pellets eller flage foder, men den vokser og spiser lystigt af de ovennævnte ting. Har dog ikke fodret med levende muslinger i +6 mdr.

Tænker det er en fisk, der er kræsen, og tager lang tid, at tilvænne nyt foder, og det derfor er vigtigt at der er pods og pestanemoner, den kan fodre på. Jeg har ingen pestanemoner i baljen, men de er i stor stil i sumpen. Så der kommer helt sikkert små anemoner med op i baljen.

https://youtu.be/JkD7WIXXUr8

Som man kan se i videoen så har alle de andre fisk i baljen det også fint. Lidt vildt flere af kirurgerne har gået hos mig i +8 år.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Rostratus update - Snowberry reef

Indlæg af Tykki »

Det er fed deling af viden, og det er noget af det jeg selv elsker ved hobbyen! Svære fisk, og vanskelige sammensætninger af arter! Tak!
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Rostratus update - Snowberry reef

Indlæg af Anders månsson »

Det er en virkelig nænsom og omhyggelig søsætning af en af mine ynglings fisk! Kører du me UV på dit akvarie?
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Rostratus update - Snowberry reef

Indlæg af MortenL »

Anders månsson skrev: ons 22. mar 2023 07:24 Det er en virkelig nænsom og omhyggelig såsætning af en af mine ynglings fisk! Kører du me UV på dit akvarie?
Nej ingen UV, men er generel lettere hysterisk omkring karantæne, hvilket jeg så ikke overholder med koraller.

Får brok fra min kone om, hvorfor jeg har et akvarie stående uden fisk, der er dog efterhånden, en del koraller, primært soft, og anemoner i det.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"