"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

refugium vs alge reaktor ???

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

refugium vs alge reaktor ???

Indlæg af Dan89 »

Er der nogen der har prøvet eller erfaring med hvad der er bedst ?
I bund og grund er det jo samme principper, men er der en forskel i hvor godt det virker ? kan det bedst svare sig at bygge sumpen om eller placere en reaktor der nede ?

Nogen der vil dele deres erfaringer, myter, vandrehistorier eller røverhistorier om emnet ? :)

Mvh Dan
Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: refugium vs alge reaktor ???

Indlæg af Akileuz »

Godaften Dan

Jeg kan varmt anbefale et refugium, men dog skal det siges, at jeg havde først rigtig succes med det, da jeg kom op i en vis volume af DT. Vi kørte med 280L refugie til et DT på 576L og det spillede total godt... desværre crashede det fordi glasset sprang... øv bøv.. men tror en reaktor er god til mindre akvarier, uden at videt det helt 100...
Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: refugium vs alge reaktor ???

Indlæg af Dan89 »

Men hvad så med alge reaktorerne? Hvordan kan de klare sig så når de ikke er mere end et par liter? :D har lidt svært ved at se det? Eller er det kun mig? :D
Ej det er bare hvad der ikke må ske! :(
Mit display er Ca 450Liter havde kigget på tunze algereaktor eller skimz men er tvivl om det er nemmere at bygge sumpen om..
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: refugium vs alge reaktor ???

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg har prøvet begge dele, i en balje på 600L med pænt højt bioload.
Refugiet groede til med "slim alger" og gav en masse svineri i sumpen.
Kørte med chaeto og en seriøs kraftig growth-lamp, og jeg tænker det var en del af forklaringen. Efter nogle få dag lå algerne i vanoverfladen og kørte ikke rundt.
I min reaktor kørte algerne rundt så de ikke akkumulerede "slam", og de voksede pænt og mit næringsværdier var super fine. Til gengæld skulle den vedligeholdes ca. hver 3 uge og nogle gange oftere. Den var et DIY projekt lavet efter Tunze's 1. generation alge reaktor, og det skete at algeklumpen ikke bare ville stå i midten og køre rundt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: refugium vs alge reaktor ???

Indlæg af Carsten »

Jeg havde et refugie på mit gamle akvarie. Faktisk var der ikke meningen, men det blev sådan. Der var en god blanding af Caulerpa og Chaetomorpha.
I starten var der mest Caulerpa, men senere blev det til mest Chaetomorpha.
Refugiet var nok lidt anderledes end de flestes. Jeg havde en stor RD 8000 liters til at stå der i. Den var droslet noget ned men gav vel nok omkring 5000 liter i timen. Havde aldrig nogle uønskede alger der i, og et par Kaudernii unger som var røget i overløbet voksede op og blev kønsmodne dernede. Og de blev aldrig fodret.
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: refugium vs alge reaktor ???

Indlæg af Dan89 »

Det lyder til det der er nemmest at holde er en algereaktor :) så tænker at gå med det :) så er det bare at finde den rigtige ;)
simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: refugium vs alge reaktor ???

Indlæg af simonfchr »

Nu har jeg prøvet med både refugium og reaktor på et reefer 250 og overvejer nu med en algea turf scrubber. De er bare ikke så let tilgængelige i Dk, men overvejer DIY eller den her https://www.santa-monica.cc/RAIN2-Pole- ... _p_87.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: refugium vs alge reaktor ???

Indlæg af Holst »

Kunne godt lige live denne tråd op igen med et spørgsmål omkring refugium..
Har folk refugium for at styre næringsstoffer også er Pod bestanden et bi-produkt. Eller er der nogle der holder refugium for at holde en god Pod bestand også at optag af næringsstoffer er “bi-produktet”..

Overvejer at sætte et lille seperat refugium op for at se og observere pod bestand og sådan..
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: refugium vs alge reaktor ???

Indlæg af Engelquist »

Jeg kører jo uden skummer og er derfor afhængig af næringseksport ad anden vej.
Derfor kører jeg med chaeto alger i refugiet, med lys 24/7- jeg høster en håndfuld et par gange om måneden og kan ikke måle hverken N eller P, så noget fjerner det da :-)
En sidegevinst er, som du selv er inde på, Pods- det myldrer med pods i alle størrelser i mit refugium, som derved spredes op til mit display.

Jeg har også bemærket at min ph altid ligger rimeligt højt- omkring 8,3, på trods af jeg kører uden skummer! Jeg mener at det kun kan skyldes at chaeto algerne jo også optager co2 fra vandet...
image.jpg
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: refugium vs alge reaktor ???

Indlæg af Holst »

Engelquist skrev: lør 28. jan 2023 11:10 Jeg kører jo uden skummer og er derfor afhængig af næringseksport ad anden vej.
Derfor kører jeg med chaeto alger i refugiet, med lys 24/7- jeg høster en håndfuld et par gange om måneden og kan ikke måle hverken N eller P, så noget fjerner det da :-)
En sidegevinst er, som du selv er inde på, Pods- det myldrer med pods i alle størrelser i mit refugium, som derved spredes op til mit display.

Jeg har også bemærket at min ph altid ligger rimeligt højt- omkring 8,3, på trods af jeg kører uden skummer! Jeg mener at det kun kan skyldes at chaeto algerne jo også optager co2 fra vandet...
image.jpg
Imponerende effekt det har, også på din pH!!
Kunne være man skulle overveje det samme..
må i tænkeboksen! Ku være fedt at spare skummeren.. strøm, støj, vedligehold osv.
Har jo rullefilter som fjerner nærmest alt fra vandet også er der kun næringen tilbage
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: refugium vs alge reaktor ???

Indlæg af Engelquist »

Mit akvarie er fuldstændig lydløst!

Jeg startede med at køre lys modsat display og har selvfølgelig også et strømslugende varmelegeme for at holde temperaturen på 25 grader.
Da jeg begyndte at belyse refugiet 24/7 istedet, faldt strømforbruget lidt, hvilket skyldes at der er 26-27 grader i skabet under akvariet, pga varmen fra lampen- det sparer på mit 300 watts varmelegeme 😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"