Hvis noget kan gå galt - så går det galt.
: tors 11. okt 2018 14:33
En lille beretning her fra Ganløse.
Overskriften er taget fra Murphy´s lov og den passer ofte - ikke altid, men tit - ret godt.
Jeg havde får år tilbage bestil koraller i Tyskland. Alt der kunne gå galt med sendingen, gik galt. Jeg har skrevet om det før, men kort hændelses forløb:
Det var vinter, flyet fra det sydlige Tyskland kunne ikke lande i Sturup og blev derfor omdirigeret til Helsingfors i Finland. Her gik det så i stykker.
Det blev repareret i løbet af natten og turen fortsatte tilbage til Sturup. Herfra blev varerne så kørt til Glostrup og puttet ind bag i en varevogn.
Den lå så og raslede rundt i Frederikssund og omegn hele dagen (ca 10 km fra hvor jeg bor) og nåede til Ganløse omkring Kl. 15:00. Det frøs 10 grader og så er en placering bag i et uopvarmet lastrum, ikke hensigtsmæssigt for koraller der i forvejen er 2 dage forsinket. Det meste af sendingen var døde. Kun nogle Zoaer overlevede.
Jeg havde kæmpet med at få kurerfirmaet til at ringe til chaufføren, så jeg evt kunne møde ham på vejen. Det ville man ikke.
Nu bestilte jeg så igen fra samme leverandør. De havde nogle koraller jeg mægtigt gerne ville have. Vi aftaler levering på en bestemt dag og alt burde være godt. Jeg havde tilrettelagt det, så jeg kunne være hjemme. Men så slog Murphy til igen.
Aldrig så snart var flyet lettet og var landet i Køln, før jeg fik en besked om at der var en forsinkelse (teknisk eller vejrmæssigt. Det er ikke yderligere præciseret)
Det KAN jo ske, så jeg besluttede mig for at være lidt proaktiv. Jeg ringede til kurer firmaet og aftalte med dem, at så snart pakkerne landede hos dem, skulle de ringe til mig. Jeg bad dem om at tage pakken indenfor i varmen og holde øje med den, så der ikke blev sat et læs armbolte oven på dem.
Derefter ville jeg så selv komme og afhente varerne. Jeg fortalte dem på min sædvanlige diplomatiske facon, at jeg ikke stolede på at deres chauffører kunne håndtere pakken korrekt, selvom der står "Handle with care, live animals, this end up, dont turn the package upside down, keep in 24 degrees" med store bogstaver uden på kassen.
De var meget imødekommende (jeg havde fortalt om forrige hændelse) og ville gøre som vi aftalte.
Pakken kom og jeg fik en opringning Kl. 08:15 som aftalt. Jeg var på arbejde, men kom og hentede den Kl. 10:00 - så slog Murphy til igen.
Den flinke mand (han er virkelig flink og hjælpsom) sagde "jeg havde overset at der ikke kun var én pakke, der var to!!! - og den anden kører en af vores biler rundt med - men jeg bedt ham om at komme retur med den. Der går 15 min." Nå ja, fejl kan ske og han var flink til at sige, at det var ham der havde overset det med de to pakker. "Fint nok, jeg venter. Hvis du giver en kop kaffe, så passer det sikkert fint". Ingen problemer der. Jeg sad og ventede i en god halv time og drak 3 kopper kaffe.
Jeg fik mine pakker og kørte hjem. Begyndte at pakke ud og alt så fint ud - i den første kasse. I den anden kasse, var to ud af 4 poser mælkede og der lå tydeligt væv på bunden. Korallerne var døde. Temperaturen var ok, 21,5 grader, hvilket ikke er et problem. Hvorfor døde de så? Det har jeg funderet lidt over, for det var ikke pga for lav temperatur.
JEG TROR, men kan jo ikke vide det 100%, at følgende kan være årsagen. Det er et kvalificeret gæt
De to døde kom fra samme kasse og jeg tror at det var den kasse der var røget med i en vogn. Da jeg åbner den kasse lægger jeg mærke til, at avispapiret der var lagt over er vådt. Der er ingen poser der er gået hul på, men poserne står ikke alle op. Hæfter mig først ved det bagefter. Så vandet må være røget ud gennem toppen af en pose. De var lukket med elastikker og ikke med klips.
Jeg gætter på, at kassen har været væltet eller lagt ned. Så kommer poserne i sagens natur til at ligge ned (to af dem i hvert fald) De var ellers pakket fint og stod i spænd mellem en masse chips. Men de står jo bedre i spænd når der er 6 poser, som der var i den første kasse, end når der kun er 4. Kasserne har samme størrelse.
Når poserne vælter, så kommer korallerne til at ligge i deres eget slim og det kan de ikke tåle - slet ikke når de er et døgn forsinkede.
Jeg har nu lavet den aftale med kurerfirmaet, at jeg ringer til dem næste gang jeg skal have koraller fra den samme leverandør. Så tager de pakken ind på kontoret og så burde alt være godt.
Erik
Ps: De andre koraller ser rigtig godt ud til gengæld. Fine størrelser og gode farver. Det er typer som jeg har ønsket mig i et godt stykke tid, så det er rigtig godt.
Overskriften er taget fra Murphy´s lov og den passer ofte - ikke altid, men tit - ret godt.
Jeg havde får år tilbage bestil koraller i Tyskland. Alt der kunne gå galt med sendingen, gik galt. Jeg har skrevet om det før, men kort hændelses forløb:
Det var vinter, flyet fra det sydlige Tyskland kunne ikke lande i Sturup og blev derfor omdirigeret til Helsingfors i Finland. Her gik det så i stykker.
Det blev repareret i løbet af natten og turen fortsatte tilbage til Sturup. Herfra blev varerne så kørt til Glostrup og puttet ind bag i en varevogn.
Den lå så og raslede rundt i Frederikssund og omegn hele dagen (ca 10 km fra hvor jeg bor) og nåede til Ganløse omkring Kl. 15:00. Det frøs 10 grader og så er en placering bag i et uopvarmet lastrum, ikke hensigtsmæssigt for koraller der i forvejen er 2 dage forsinket. Det meste af sendingen var døde. Kun nogle Zoaer overlevede.
Jeg havde kæmpet med at få kurerfirmaet til at ringe til chaufføren, så jeg evt kunne møde ham på vejen. Det ville man ikke.
Nu bestilte jeg så igen fra samme leverandør. De havde nogle koraller jeg mægtigt gerne ville have. Vi aftaler levering på en bestemt dag og alt burde være godt. Jeg havde tilrettelagt det, så jeg kunne være hjemme. Men så slog Murphy til igen.
Aldrig så snart var flyet lettet og var landet i Køln, før jeg fik en besked om at der var en forsinkelse (teknisk eller vejrmæssigt. Det er ikke yderligere præciseret)
Det KAN jo ske, så jeg besluttede mig for at være lidt proaktiv. Jeg ringede til kurer firmaet og aftalte med dem, at så snart pakkerne landede hos dem, skulle de ringe til mig. Jeg bad dem om at tage pakken indenfor i varmen og holde øje med den, så der ikke blev sat et læs armbolte oven på dem.
Derefter ville jeg så selv komme og afhente varerne. Jeg fortalte dem på min sædvanlige diplomatiske facon, at jeg ikke stolede på at deres chauffører kunne håndtere pakken korrekt, selvom der står "Handle with care, live animals, this end up, dont turn the package upside down, keep in 24 degrees" med store bogstaver uden på kassen.
De var meget imødekommende (jeg havde fortalt om forrige hændelse) og ville gøre som vi aftalte.
Pakken kom og jeg fik en opringning Kl. 08:15 som aftalt. Jeg var på arbejde, men kom og hentede den Kl. 10:00 - så slog Murphy til igen.
Den flinke mand (han er virkelig flink og hjælpsom) sagde "jeg havde overset at der ikke kun var én pakke, der var to!!! - og den anden kører en af vores biler rundt med - men jeg bedt ham om at komme retur med den. Der går 15 min." Nå ja, fejl kan ske og han var flink til at sige, at det var ham der havde overset det med de to pakker. "Fint nok, jeg venter. Hvis du giver en kop kaffe, så passer det sikkert fint". Ingen problemer der. Jeg sad og ventede i en god halv time og drak 3 kopper kaffe.
Jeg fik mine pakker og kørte hjem. Begyndte at pakke ud og alt så fint ud - i den første kasse. I den anden kasse, var to ud af 4 poser mælkede og der lå tydeligt væv på bunden. Korallerne var døde. Temperaturen var ok, 21,5 grader, hvilket ikke er et problem. Hvorfor døde de så? Det har jeg funderet lidt over, for det var ikke pga for lav temperatur.
JEG TROR, men kan jo ikke vide det 100%, at følgende kan være årsagen. Det er et kvalificeret gæt
De to døde kom fra samme kasse og jeg tror at det var den kasse der var røget med i en vogn. Da jeg åbner den kasse lægger jeg mærke til, at avispapiret der var lagt over er vådt. Der er ingen poser der er gået hul på, men poserne står ikke alle op. Hæfter mig først ved det bagefter. Så vandet må være røget ud gennem toppen af en pose. De var lukket med elastikker og ikke med klips.
Jeg gætter på, at kassen har været væltet eller lagt ned. Så kommer poserne i sagens natur til at ligge ned (to af dem i hvert fald) De var ellers pakket fint og stod i spænd mellem en masse chips. Men de står jo bedre i spænd når der er 6 poser, som der var i den første kasse, end når der kun er 4. Kasserne har samme størrelse.
Når poserne vælter, så kommer korallerne til at ligge i deres eget slim og det kan de ikke tåle - slet ikke når de er et døgn forsinkede.
Jeg har nu lavet den aftale med kurerfirmaet, at jeg ringer til dem næste gang jeg skal have koraller fra den samme leverandør. Så tager de pakken ind på kontoret og så burde alt være godt.
Erik
Ps: De andre koraller ser rigtig godt ud til gengæld. Fine størrelser og gode farver. Det er typer som jeg har ønsket mig i et godt stykke tid, så det er rigtig godt.