palamo123 skrev:Hej,
Jeg kører med XR30 G4 pro. Jeg er ultra imponeret over deres lys og ikke mindst spredning. Må bare bøje mig i støvet. Jeg kører med 1 stk på mit cube akvarie på 90x75, som ikke er plastret til i sps, men er mixed. Alt fra sps, gorgonia, lps, muslinger på bunden osv. Alt trives. Kører lampen på 80% styrke og er stadig igang med at finde balancen. Efter skift fra hybrid til denne(hvilket jeg var noget skeptisk omkring) har jeg set farver jeg aldrig har set før. Eksempelvis har min småkedelige montipora, som var mørkebrun/lilla før nu skiftet farve til pink

Det er bestemt ikke første gang jeg høre om at farverne bliver mere intens når der skiftes til disse lamper
Schwensen skrev:Jeg tror jeg ville vælge 4 x xr15 for at få så meget spredning og frihed i placeringen som muligt. Men tror nu ikke helt du går galt i byen lige meget hvad.
Jeg må også indrømme at jeg bliver mere og mere overbevist om at det kunne ende med xr15 modellen, specielt efter at have set et hav af film på youtube
Gambi skrev:XR30 modellerne der kører blæseren konstant, men på XR15 der slukker blæseren da trods alt om natten, når der ikke er lys.
Har selv haft 2 stk. XR30 G1 over et 275 liters, hvor de kørte på 50% max, og havde godt med SPS og LPS og fin vækst på det hele. Havde en Montipora Digitata der voksede mellem 6-7 cm om mdr. så var yders tilfreds ned dem, bortset fra at blæserne kørte konstant.
Deres lamme forklaring på hvorfor at blæserne kører konstant, er at det er for at der ikke skal dannes kondens i dem. men hvorfor slukker de så på XR15 ?
mvh. Martin
Argumentet men blæserne som ikke køre konstant samlignet med xr30 har jeg hørt flere gange før og syntes bestemt også at det er en vigtig faktor specielt da jeg (særdeles fruen) sætter stor pris på at støj minimeres. At der derudover så også ved disse lamper er stor vækst kan man kun sætte stor pris på
peder skrev:Med en længde på 200 cm og hvis du vil have Sps vil jeg anbefale min. 4 stk Xr30 men ville vælge 6 stk xr15 som IKKE har blæserne kørende 24/7!
Har selv 3 stk xr30 gen3 Pro på 140x50x50 og det er ihvertfald ikke for meget.
Må indrømme at det lyder helt vildt det du skriver ifh til mængden af lamper, det vil sige at en xr30 kun kan oplyse 50cm i længden og en xr15 33cm. Det er set herfra ret meget overkill også når man læser producentens anbefalinger samt div. film mm. som jeg kan finde på nettet. Må indrømme jeg er lidt chokeret over din mening

men det er da muligt jeg tager fejl, men har bare forholdt mig til de oplysninger jeg har kunne finde.