Grrrr. Kender I det? (+ lidt bygge billeder)
: lør 27. maj 2017 00:29
Som det muligvis er nogle bekendt, er jeg i gang med at bygge et helt nyt setup.
Der er langt mange kræfter og tanker i projektet. Alt er gennemtænkt og planlagt ned til den mindste detalje (nu må vi så håbe at det virker, som vi har planlagt).
Der har været masser af uforudsete problemer, men de er blevet løst efterhånden som de er opstået.
Man kan som bekendt ikke forudse alt og vi (Thomaas, der er det tekniske/praktiske geni og mig selv) har måtte ændre og korrigere flere gange. Men det ser fornuftigt ud.
I hele forløbet har jeg presset på i alle led, for at få tingene til at ske så hurtigt som muligt.
Alle de involverede har ydet en kæmpe indsats og har gjort alt for, at vi skulle holde tidsplanen.
Nogle har måtte rykke aftaler, andre ting er sat til side(firma julefrokost) eller udskudt. Alt sammen for at kunne hjælpe mig med at få det til at glide.
Jeg er meget taknemmelig for al den hjælp jeg har fået.
Pludselig opstår der et problem jeg slet ikke havde set komme. Det kom virkelig bag på mig.
Da projektet er ”custom made” er alt stykket sammen efter de specielle kriterier, som det her projekt kræver. Så godt som alt grej er bestilt i udlandet, da det alligevel ikke er ”hyldevarer” herhjemme.
For at spare tid, har jeg derfor bestilt det selv. Det skulle jo alligevel bestilles hjem først af en forhandler.
Det betyder at jeg har bestilt varer fra så velrenommerede firmaer som GHL, Tunze og Royal Exclusiv (for resten, en lidt spøjs måde at skrive Exclusive på – uden et e til sidst – Eksklusiv. Men det hedder det altså, de må jo vide det)
Det er alle kendte virksomheder der har leveret kvalitetsprodukter til vores hobby i mange år.
Alt er bestilt via webshops/grossister i udlandet, da det er billigere end at handle hos producenten selv.
Sammensætningen af grejet er via mail drøftet med flere af virksomhederne direkte, så jeg er sikker på at jeg får det helt rigtige. Alle producenter har været meget hjælpsomme og skriver gerne de korrekte varenumre på det grej der skal bruges. Det er rart, for jeg hader at skulle bøvle med at sende retur osv osv.
Her stopper herlighederne så også – for jeg har ikke fået det sidste af det bestilte grej endnu.
Så pt, er det leveringen af det bestilte, der stopper hele processen.
Vi har lavet alt det vi kan (så godt som, der mangler lidt finish og lidt andre småting), men vi mangler én vital komponent for at kunne færdiggøre rørføringen og teste med vand i.
Havde det problem ikke været der, så havde vi været 1-2 måneder inde i indkøringen nu.
Men - vi er bare så klar – og jeg glæder mig helt vildt. At der kan være leveringstid kan jeg godt forstå. Ordren skal registreres og behandles. Ting skal pakkes og sendes. Men, det burde kunne overkommes inden for en rimelig tidshorisont.
Den 27.01.17 skriver GHL på flg. deres Facebookside.
“As already mentioned the late delivery of some raw materials to us caused a significant production delay - these problems are now fortunately a thing of the past. Due to the huge amount of preorders it will take a while before everyone will receive a ProfiLux 4. Please ask your dealer for the concrete delivery date.”
Jeg bestilte mit grej, herunder en Profilux 4 og en del andet grej, den 18.02 og har ikke set skyggen af det endnu. De må have haft rigtig mange forudbestillinger.
Pludselig kommer det vel.
Sidste nyt, den 24.05 er, at alt det bestilte er på lager nu – der mangler kun en enkelt del.
Det er desværre den vigtigste brik i hele rørføringen. Den skulle komme hjem i løbet af næste uge.
Da jeg før er blevet skuffet, sætter jeg ikke næsen for højt op efter, at den virkelig kommer som lovet.
Så snart den ankommer, sender de hele ordren.
For de andre varers vedkommende var der sket det - at de havde glemt ordren. Den havde forputtet sig.
Irriterende, men det kan ske for os alle. Vi er kun mennesker.
Det er også lidt specielt, da det ikke er standard varer i deres sortiment. Så de skulle bestilles hjem som en særordre fra producenten først.
Men det har de tilbudt at gøre (fin service) og i sidste uge fik jeg det meste. Mangler nu kun en pumpe og det er til at leve med. Den skulle komme hurtigst muligt.
Jeg har fundet ud af, at når de siger 2 uger, betyder det 8 til 12 uger. Men sådan er der jo så meget.
Der er mange der har ringet/skrevet og spurgt til, hvor langt jeg er. Så jeg vil lige lave en statusrapport.
Jeg har løbende taget billeder og der er rigtig mange, men jeg lægger lidt ind her til at starte med. Jeg har rigtig mange billeder, så jeg har sorteret i dem.
Så kan man danne sig et billede af, hvordan det kommer til at se ud.
I første omgang er det teknikafdelingen (ca 22 kvm. incl trapperummet) jeg viser billeder fra. Jeg håber at det giver et nogenlunde billede af det store arbejde. Det er billeder helt fra begyndelsen og jeg har forsøgt at lave før og efter billeder af de samme områder.
Here we go: Det er så en foreløbig status på, hvor langt vi er nået. Der mangler stadig en del (meget ser jeg nu).
Vi mangler at lave det sidste på rørføringen, bla at montere fragtankene og probecellen.
Vi skal have lavet udluftning, med ventilatorer i både teknikrummet og inde ved akvariet.
Vi skal have færdiggjort rørføringen inde ved akvariet, Der mangler vi at beslutte hvordan returvandet skal komme ind.
Vi mangler el-arbejdet.
Vi mangler at lave ophængningen til lamperne over displaytanken.
Vi mangler at lave en hylde til computeren. Den skal sidde over rørene med probecellen.
Vi mangler at beslutte, hvor RO anlægget skal placeres.
Vi mangler at tilkoble RO tanken.
Vi mangler at få bygget den væg der skal være ved display tanken. Der skal være en dør på hver side af forruden, så man kan komme ind bag akvariet.
Vi mangler at lave vandtilførslen til RO anlægget og til vandhanen der skal sidde ved vasken.
Vi mangler at købe skabe, bordplade, håndvask og armatur der skal være på væggen ind mod vandskiftesumpen.
Vi mangler at få bestilt det sidste grej, bla. kalkreaktor, grus til DSB, lidt manglende lys og salt, så vi ikke får leveringsproblemer pga sommerferien.
Så der er nok at gå i gang med, men nu skal vi have vand i først.
Erik
Der er langt mange kræfter og tanker i projektet. Alt er gennemtænkt og planlagt ned til den mindste detalje (nu må vi så håbe at det virker, som vi har planlagt).
Der har været masser af uforudsete problemer, men de er blevet løst efterhånden som de er opstået.
Man kan som bekendt ikke forudse alt og vi (Thomaas, der er det tekniske/praktiske geni og mig selv) har måtte ændre og korrigere flere gange. Men det ser fornuftigt ud.
I hele forløbet har jeg presset på i alle led, for at få tingene til at ske så hurtigt som muligt.
Alle de involverede har ydet en kæmpe indsats og har gjort alt for, at vi skulle holde tidsplanen.
Nogle har måtte rykke aftaler, andre ting er sat til side(firma julefrokost) eller udskudt. Alt sammen for at kunne hjælpe mig med at få det til at glide.
Jeg er meget taknemmelig for al den hjælp jeg har fået.
Pludselig opstår der et problem jeg slet ikke havde set komme. Det kom virkelig bag på mig.
Da projektet er ”custom made” er alt stykket sammen efter de specielle kriterier, som det her projekt kræver. Så godt som alt grej er bestilt i udlandet, da det alligevel ikke er ”hyldevarer” herhjemme.
For at spare tid, har jeg derfor bestilt det selv. Det skulle jo alligevel bestilles hjem først af en forhandler.
Det betyder at jeg har bestilt varer fra så velrenommerede firmaer som GHL, Tunze og Royal Exclusiv (for resten, en lidt spøjs måde at skrive Exclusive på – uden et e til sidst – Eksklusiv. Men det hedder det altså, de må jo vide det)
Det er alle kendte virksomheder der har leveret kvalitetsprodukter til vores hobby i mange år.
Alt er bestilt via webshops/grossister i udlandet, da det er billigere end at handle hos producenten selv.
Sammensætningen af grejet er via mail drøftet med flere af virksomhederne direkte, så jeg er sikker på at jeg får det helt rigtige. Alle producenter har været meget hjælpsomme og skriver gerne de korrekte varenumre på det grej der skal bruges. Det er rart, for jeg hader at skulle bøvle med at sende retur osv osv.
Her stopper herlighederne så også – for jeg har ikke fået det sidste af det bestilte grej endnu.
Så pt, er det leveringen af det bestilte, der stopper hele processen.
Vi har lavet alt det vi kan (så godt som, der mangler lidt finish og lidt andre småting), men vi mangler én vital komponent for at kunne færdiggøre rørføringen og teste med vand i.
Havde det problem ikke været der, så havde vi været 1-2 måneder inde i indkøringen nu.
Men - vi er bare så klar – og jeg glæder mig helt vildt. At der kan være leveringstid kan jeg godt forstå. Ordren skal registreres og behandles. Ting skal pakkes og sendes. Men, det burde kunne overkommes inden for en rimelig tidshorisont.
Den 27.01.17 skriver GHL på flg. deres Facebookside.
“As already mentioned the late delivery of some raw materials to us caused a significant production delay - these problems are now fortunately a thing of the past. Due to the huge amount of preorders it will take a while before everyone will receive a ProfiLux 4. Please ask your dealer for the concrete delivery date.”
Jeg bestilte mit grej, herunder en Profilux 4 og en del andet grej, den 18.02 og har ikke set skyggen af det endnu. De må have haft rigtig mange forudbestillinger.
Pludselig kommer det vel.
Sidste nyt, den 24.05 er, at alt det bestilte er på lager nu – der mangler kun en enkelt del.
Det er desværre den vigtigste brik i hele rørføringen. Den skulle komme hjem i løbet af næste uge.
Da jeg før er blevet skuffet, sætter jeg ikke næsen for højt op efter, at den virkelig kommer som lovet.
Så snart den ankommer, sender de hele ordren.
For de andre varers vedkommende var der sket det - at de havde glemt ordren. Den havde forputtet sig.
Irriterende, men det kan ske for os alle. Vi er kun mennesker.
Det er også lidt specielt, da det ikke er standard varer i deres sortiment. Så de skulle bestilles hjem som en særordre fra producenten først.
Men det har de tilbudt at gøre (fin service) og i sidste uge fik jeg det meste. Mangler nu kun en pumpe og det er til at leve med. Den skulle komme hurtigst muligt.
Jeg har fundet ud af, at når de siger 2 uger, betyder det 8 til 12 uger. Men sådan er der jo så meget.
Der er mange der har ringet/skrevet og spurgt til, hvor langt jeg er. Så jeg vil lige lave en statusrapport.
Jeg har løbende taget billeder og der er rigtig mange, men jeg lægger lidt ind her til at starte med. Jeg har rigtig mange billeder, så jeg har sorteret i dem.
Så kan man danne sig et billede af, hvordan det kommer til at se ud.
I første omgang er det teknikafdelingen (ca 22 kvm. incl trapperummet) jeg viser billeder fra. Jeg håber at det giver et nogenlunde billede af det store arbejde. Det er billeder helt fra begyndelsen og jeg har forsøgt at lave før og efter billeder af de samme områder.
Here we go: Det er så en foreløbig status på, hvor langt vi er nået. Der mangler stadig en del (meget ser jeg nu).
Vi mangler at lave det sidste på rørføringen, bla at montere fragtankene og probecellen.
Vi skal have lavet udluftning, med ventilatorer i både teknikrummet og inde ved akvariet.
Vi skal have færdiggjort rørføringen inde ved akvariet, Der mangler vi at beslutte hvordan returvandet skal komme ind.
Vi mangler el-arbejdet.
Vi mangler at lave ophængningen til lamperne over displaytanken.
Vi mangler at lave en hylde til computeren. Den skal sidde over rørene med probecellen.
Vi mangler at beslutte, hvor RO anlægget skal placeres.
Vi mangler at tilkoble RO tanken.
Vi mangler at få bygget den væg der skal være ved display tanken. Der skal være en dør på hver side af forruden, så man kan komme ind bag akvariet.
Vi mangler at lave vandtilførslen til RO anlægget og til vandhanen der skal sidde ved vasken.
Vi mangler at købe skabe, bordplade, håndvask og armatur der skal være på væggen ind mod vandskiftesumpen.
Vi mangler at få bestilt det sidste grej, bla. kalkreaktor, grus til DSB, lidt manglende lys og salt, så vi ikke får leveringsproblemer pga sommerferien.
Så der er nok at gå i gang med, men nu skal vi have vand i først.
Erik