"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Energimåler

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Tobber
Reactions:

Energimåler

Indlæg af Tobber »

Jeg har lige investeret i en energimåler fra brugsen (type comfortline 30CLE5001, som kan måle Watt samt Kwh og også beregne pris.
MEN MEN. er er nogle der har prøvet at måle på en pumpe eller HQI lampe med en sådan måler? mine resultater er følgende:
250W giesemann hqi = 680W målt.
75W Black devil pumpe= 180W målt.

har prøvet at teste denne måler op mod (ren ohmsk belastning) kaffemaskine, tekoger m.m og her passer resultatet fint med levandørens oplysninger....hmmm

kan dette være fordi det er kapasativ modstand så som digitale spoler i hqi m.m?
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

HQI og Pumper er induktive belasninger og kan ikke måles med sådan en.
der har engang været en tråd om dette, husker ikke om det var her eller på det andet forum.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

nå ok, jeg mente nok at der måtte være noget om at den nok kun kunne måle ren ohmsk. og ikke induktive,selv om jeg vidst fik skrevet kapasativ
tak for svarret.:O)
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Jeg havde en Comfortline engang, som jeg returnerede. Jeg registrerede også at den målte forkert på nogle apparater.
Iøvrigt sjovt nok, så kontakede jeg producenten og forelagde dem problemet. Men jeg blev blot spist af med en halvsur mail om at der IKKE er noget i vejen med deres måler, og at den kan måle alle typer apparater præcist. Sådan!
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Jeg har nu også en lille Energimåler, dog ikke fra brugsen.
Den fungerer fint, men man bliver ofte overrasket over hvad den viser.
Dog er dine målinger så høje at jeg ikke helt tror dem.

Der er dog lige en lille generel ting man skal være opmærksom på når man sammen ligner Energi.
Ofte er det som er opgivet på pumper m.m den energi som faktisk afgives af motoren og ikke den energi som optages.
Sagt på en lidt anden måde, en pumpe der er mærket med 100Watt kan afgive 100Watt på pumpeakslen, men da der er lidt tab i en pumpe (elmotor) vil den bruge mere end 100Watt, måske 120Watt. Det er dog meget afhængig af belasningen af pumpen.
Ligeledes med en HQI pære, pæren bruger måske 250Watt og spole m.m bruger måske 75Watt, dvs. en HQI lampe på 250W bruger måske 325Watt.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ronny skrev:Der har engang været en tråd om dette, husker ikke om det var her eller på det andet forum.
Der findes denne tråd om emnet - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=55
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

HQI og Pumper er induktive belasninger og kan ikke måles med sådan en.
En alm. watt måler vil ikke måle den induktive belastning. Men da jeg går ud fra at man måler de watt der bliver brugt pga. at man gerne vil vide prisen, er det underordnet om den måler den induktive belastning. De elmålere der sidder i vores huse måler heller ikke den induktive belastning, så den betaler man faktisk ikke for.

Det er derfor at man i industrien skal kompensere for den induktive belastning ved at indsætte kondensatorer, men det er ikke et krav i private hjem.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Nu bliver forvirringen da total, nej selvfølgelig måler man ikke induktiv belastning med en WATT måler.
Ligesom man ikke måler temperatur med en watt måler.

At man i industrien skal kompensere for induktiv belastning har absolut intet med watt forbrug at gøre, men er for at minske transmisionstab, dvs. minske de ubrugte ampere.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Okey.... Ja, jeg er jo bare lærling! :-)
(Altså igang med at lære)

Men vi kan da blive enige om at den måler der sidder ved en alm, husinstallation kun måler den Ohmske belastning, og det dermed kun er den man betaler for?? Eller hvad?

Og man derfor ikke betaler for den induktive belastning, da den ikke bliver målt?
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

jthyge skrev:Okey.... Ja, jeg er jo bare lærling! :-)
(Altså igang med at lære)

Men vi kan da blive enige om at den måler der sidder ved en alm, husinstallation kun måler den Ohmske belastning, og det dermed kun er den man betaler for?? Eller hvad?

Og man derfor ikke betaler for den induktive belastning, da den ikke bliver målt?
Jeg tror faktisk at du mener det rigtige, men det er ikke det du skriver.
Det man betaler for at den energi der forbruges, og energi kan ikke deles op i induktiv, kapacitiv eller ohmst, dog er der mange der gerne bruger begrebet Ohmsk, da det er så dejligt nemt. Ohmsk er så nemt fordi at strøm og såænding er i "fase" dvs. sige at strøm og spænding bruges på nøjagtig samme tid, og derfor at det nemt at sige spænding x strøm = Watt,
Langt sværere bliver det når strømmen er forsinket, dvs. at når den strøm man faktisk måler med et ampere meter, er forsinket (ofte 0.5 *1/4 periode, svarer til cos phi 0.5, induktiv)
Det betyder at når strømmen er eks. 10 Ampere er spændingen faktisk kun 115Volt, da det er veksel strøm. det betyder at man ikke længere kan sige spænding x strøm = Watt
Nu skal man til at bruge cos phi, således at spænding x strøm x cos phi = watt

Og det er helt korrekt at du ikke betaler for hele den induktive belastning, men det er fordi du faktisk ikke bruger noget energi, men "bare" låner nogle ampere og sender dem retur igen.
Grunden til at Industri SKAL kompensere er at det konster faktisk penge at sende mange ampere rundt i elnettet som ikke bliver bruge, du ved nok, tykkere kabler m.m og ligeledes med tabet.
Ved at lave fasekompensering kan man næste halvere ampereforbruget og det sparer lidt på kabeltykkelser.

Men det er lidt komplekst teori som du sikkert lære meget mere om under din uddannelse.

Men spørg gerne hvis jeg skal lave uddybende forklaringer.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Lige precis... Det er det jeg har siddet i skole de sidste par uger for at lære!

Men så er vi jo faktisk enige, bare mig der ikke forstår at formulere det korrekt, og måske ikke lige har 100% styr på det.... :-)

Men det kommer nok!
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Dejligt at vi er enige, men der er f.... også noget meget vanskeligt at beskrive.
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1198
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 16:34
19
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Når vi så endelig er igang...
På en hf forkobling, der burde det jeg måler med en "effektmåler" da være det reelle forbrug ikke? Eller gælder der samme regnestykke her?

/martin
/martin
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

martin skrev:Når vi så endelig er igang...
På en hf forkobling, der burde det jeg måler med en "effektmåler" da være det reelle forbrug ikke? Eller gælder der samme regnestykke her?

/martin
Hej Martin

Det afhænger af hvad det er du mener.
Hvis du har et instrument som måler WATT, kan du være sikker på at det er "FORBRUGET i Watt" du måler, men det er ikke det samme som lysstofrøret bruger, da der også er noget forbrug i HF forkoblingen, det er dog ikke så meget.

Det er der vigtigt i denne diskusion er at en WATT meter måler forbruget.
Og der er det man skal betale for ved el-selskabet, men det forbrug man måler svarer sjældent til den WATT opgivelse der er på apparatet og det kan skyldes mange ting.
Bla. forkoblinger i lys som T5 , T8 og HQI, ved pumper skyldes det belastningen af pumpen.

Nu skal det nok lige siges at det "WATT Meter" som er omtalt i starten af tråden som Tobber har købt vidst ikke virker, eller så er der tale om falsk varebetegnelse.
En WATT måler skal kunne måle WATT og ikke noget tilnærmet VA eller lignende.
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1198
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 16:34
19
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Jeg har en måler som mere eller mindre er magen til den som Tobber har/havde.
Men det der er årsagen til mit spørgsmål er at jeg har ombygget mine armaturer til at benytte hf forkoblinger istedet for jernkerne spoler.
Jeg har 2 dæmpbare armaturer i drift og der er monteret en lysdæmper på begge to, men jeg undrer mig over den måling som måleren kommer med, den får det til at de to armaturer til sammen bruger 23 w. Der er på det ene armatur monteret 2x36 w rør og på det andet 2x24 w rør, de er dæmpet, men ikke nok til at det burde have et så lille forbrug.

Men af hvad jeg kan forstå af ligningen ovenfor, så burde den vise et forbrug der er højere end hvad det egentlig er.

/martin
/martin
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Martin, det er nu meget sandsynligt at dine målinger er korrekte.

Hvis ellers du har monteret måleren korrekt, vil den måle den effekt som du faktisk betaler for.

Lysstofrør med HF spole, både T5 og T8 er ofte angivet en effekt på eks. 36W eller54W.
Denne angivelse er givet under visse forudsætninger, bla. at spændingen skal være 230 eller 240Volt.
Det er vi ikke mange der reelt har så derfor vil effekten også ofte være lavere.
Mine T5 armaturer bruger også mindre en den påtrykte effekt, men det er pga. at jeg kun har ca. 210Volt.

Der er så lige en anden lille hage ved lys, nemlig at man ofte kan dæmpe lys temmeligt meget inden vores øjne opfatter det som dæmpet.

Faktisk reklamere Phillips lys med at ved at dæmpe lyset til kun 80%, vil mange ikke kunne se at det er dæmpet, men faktisk vil energiforbruget være på kun 40-50%.
Der er faktisk mange penge at spare på lys, hvis man dæmper det lidt.

Dette kan dig ikke anvendes i akvarie sammenhæng, da de dyr vi primært har lys på, faktisk nemt kan "se" forskel.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"