Typer Af PAR måler ??
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
Typer Af PAR måler ??
Dette indlæg har sikkert været oppe, men kan ikke finde det. Men fik en lektion om hvor vigtigt par målinger var og vedkommende gerne vil måle mit op mod betaling eller koraller, er jo jyde så kan ikke li folk der er anmassende
på den måde men blev nysgerrig efter hvad er der Af par måler til akvarie og hvor købes de og hvad med pris og kvalitet.

Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Typer Af PAR måler ??
Jeg har et par meter, eller rettere en Seneye. Hvor Par meteret er en del af enheden.
Dengang det lige kom frem, anså vi det for meget vigtigt, men i dag, hvor selv den svageste LED lampe giver lys nok er det gået noget i glemmebogen.
Vi/jeg forsøgte at finde ud af om der var en sammenhæng mellem de forskellige koral slægter og så lys. Men den konklusion vi kom frem til var, at det er der nok, men ikke noget vi kunne finde ud af/bruge i akvarier.
Nu er Par metre ret dyre, så det er ikke noget man lige køber et par stykker af blot for at sammenligne dem.
Dengang det lige kom frem, anså vi det for meget vigtigt, men i dag, hvor selv den svageste LED lampe giver lys nok er det gået noget i glemmebogen.
Vi/jeg forsøgte at finde ud af om der var en sammenhæng mellem de forskellige koral slægter og så lys. Men den konklusion vi kom frem til var, at det er der nok, men ikke noget vi kunne finde ud af/bruge i akvarier.
Nu er Par metre ret dyre, så det er ikke noget man lige køber et par stykker af blot for at sammenligne dem.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Det største problem med dem er vel stadig at de ikke kan måle hele spectrummet. Jeg har gået og overvejet at købe en selv, men ud fra hvad jeg har læst mig frem til, så måler de kun mellem 400 og 700mn, hvilke så betyder de ikke vil måle hele det spectrum en led lampe smider ud f.eks.
Jeg valgte at droppe det, da det var for dyrt og for upræcist til det jeg ville. Men når selv de billigeste led lamper smider lys nok ud til at holde koraller, så er det vel ikke rigtigt nødvendigt. Desuden er det også kommet frem, at når vi snakker led, så har spectrum mere at sige, end om korallen får 300 eller 350 par.
Jeg valgte at droppe det, da det var for dyrt og for upræcist til det jeg ville. Men når selv de billigeste led lamper smider lys nok ud til at holde koraller, så er det vel ikke rigtigt nødvendigt. Desuden er det også kommet frem, at når vi snakker led, så har spectrum mere at sige, end om korallen får 300 eller 350 par.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
Tænkte det nok at der. Var mere i det ind det
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625