Zoahides problemer - søger ekspert viden

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
freddy1993
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2015

Zoahides problemer - søger ekspert viden

Indlæg af freddy1993 »

Godaften i stuerne!

Søger råd fra alle jer zoa eksperter har i den grad brug for DIN hjælp!

Mine zoahides har stået fremragende, flotte farver, hurtig vækst og god polyp udfoldelse . Dog har jeg de sidste par uger bemærket at flere af kolonierne begynder at skyde munden i vejret, trække skørtet tilbage og langsomt smelter væk. Nogle er kolonierne er reduceret med 50% på blot et par dage. Har bemærket at nogle af mine mindre plugs smelter alle hovederne på nær en enkel eller to som så vokser tilbage hvor ned smeltning så starter forfra. Jeg har været grundig med lommelygten om aftenen for kigge efter zoa pox, nudis og hvad der ellers findes af utøj, men uden "held".

Det skal også siges jeg har ingen kejser eller andre koral spisende fisk, derimod har jeg anskaffet mig en gylte for at eliminere en vis chance for utøj.

Lidt info om værdierne i akvariet samt lys/flow.

Akvariet bliver belyst af en Kessil 360w/e lampe sat til omkring 50% intensitet.
Flow styres af tunze på 7096 controller.

værdier:
Nitrat 1-2ppm
fosfat 0.03 - 0.07ppm
Calcium 440
Magnesium 1290
Kh. 7.6 --> har i øjeblikket et stort forbrug af Kh så denne faktor svinger en anelse da min manuel dosering ikke er finstillet endnu.
Jeg benytter også Red Seas reef spec Carbon.

Hvad sker der her? - hvad dælen er der galt? nogle som har oplevet lignede med eventuelle løsninger?
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Zoahides problemer - søger ekspert viden

Indlæg af Allan M »

Nu er jeg ikke ekspert, men har da en del erfaring med Zoa.
Jeg har lige et par spørgsmål for at kunne forstå hvad der sker:
Hvor længe har kolonierne stået? Har de stået på akkurat samme sted og hvad type zoa er det?

Hvor på kolonien dør den? Er det gamle polypper, nye polypper eller uvilkårlige steder på koloninen der dør?
Har du foto?
Har der været ændringer i lys, flow eller vandkvalitet?
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af Allan M »

Hvad er ph og har du målt nitrit? Hvad med kobber?
Kobber får zoas til at smelte.
Og alt efter hvad skalgs zoa du har, har nogle tendens til at smelte hurtigere en andre.
freddy1993
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10

Indlæg af freddy1993 »

De nyeste plugs/kolonier blev smidt i for en måned siden og resten har stået længere tid. Det er uvilkårlige steder hvor smeltning sker, de starter med at skubbe munden fremad (nærmeste spids form), skørtet tilbage og smelter langsomt mens polypperne er åbne. Skørtet ryger først og derfra skrumper de mere og mere sammen. Det drejer sig hovedsageligt om de små zoaer alle mine palys står ubeklageligt og vokser godt.

Lys og flow har der ikke været ændret ved. Som sagt er der lidt ubalance i Kh da mit forbrug er højt og min manuelle dosering ikke er finstemt helt. Har desværre ingen billeder i øjeblikket.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af Allan M »

Som med så mange andre koraller, har zoa behov for stabile værdier.
Hvad siger salinitet?
freddy1993
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10

Indlæg af freddy1993 »

1.025 har tunze osmoator så den også ret stabil. Yep, uden tvivl at vandkvaliteten har noget at skulle have sagt. Dog rygtes zoa ligesom mange andre blødkoraller for at være noget med overbærende overfor en smule svingninger.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af Allan M »

Enig med at de er mere tolerante end så mange andre, men deres lethed er stærkt overdrevet. I nogle kar trives visse zoa, men i andre akvarier smelter de med det samme.
Det med at skyde munden frem oplever jeg specielt hos mine forskellige People eaters, hvis de står i for lavt flow. Strækker de sig, er det som oftest pga for lidt lys (akkurat som planter).
Men der findes også et utal skadedyr, der er svære at finde.
Hvis du har planer om at holde zoa på den længere bane, ville det måske være smart, at få lavet en gennemgående vandtest. Triton f.eks.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Hvor stort og dybt er din balje. En 360 kessil er såvidt jeg husker på 90 watt - dvs du har 45 watt over din balje. Det giver ikke så mange PAR
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hvor længe har de stået og haft det godt?
Hvis du ikke har ændret noget på opsætningen, lys osv., og det har kørt godt i længere tid.
Og det tilmed er flere kolonier på én gang.

Jeg syntes Allans bud på kobber eller udsving, ville lyde mest sandsynligt.
Du skulle vel ikke have fået vand med fra forhandleren, ved et fiskekøb?
freddy1993
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10

Indlæg af freddy1993 »

Baljen er 60x48x48 ca. 150L Så måske lyset er for svagt?

Jeg har ikke ændret i flow eller lys i et godt stykke tiden. Akvariet har kørt siden midt august sidste år så det er ved at være kørt ordentlig ind. Uden tvivl små svingerne i værdierne har noget at skulle have sagt både po4, no3, calcium og mg har ligget rimelig fast det Kh der svinger lidt rundt, som selvfølgelig også spiller en væsentlig rolle. Har overvejet triton, men giver det ikke blot et mindre øjebliksbillede?
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af Allan M »

Syntes at nogle af foto bærer præg af for lidt lys, zoa der strækker sig. Med mindre zoa og dem der ikke kan strække hals, går vækst i stå og bliver mere modtagelig for sygdom. Måske også mindre modtagelig for søstjerne angreb?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Foder?
freddy1993
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10

Indlæg af freddy1993 »

Jeg har forsøgt at skrue en anelse op for lampen. Det der undre mig er selvfølgelig jeg har paly og zoaer som står på bunden som ikke strækker halsen? - Hvad tænker du Ole? - at jeg burde foder med cyclopese/reef roids og den størrelse?
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af Allan M »

Jeg har lige haft en lang dialog med en fyr i UK omkring udfordringer med visse zoa mht lyset.
Hvis lyset ikke er tilstrækkelig, dør zoaxanthellerne i den gældende zoa.
Jeg har selv oplevet nogle kolonier smelte, og det eneste jeg kan tro har forårsaget det, er at jeg sænkede lyset i en periode. Visse zoa blev slet ikke påvirket, imens andre led tydelig skade.

Jeg tror at der kan ske en dominoeffekt, hvor vi først ser skaderne længe efter årsagen skete. Feks, hvis en zoa bliver svækket pga dårlig lys i en periode, bliver dens imunforsvar for dårligt og den kan bukke under af svampeangreb. Vi ser svampeangrebet og tænker SVAMP, uden at tænke på årsagerne. Dermed ender vi op med at symptombehandle.

Der kan være flere årsager til at dine zoa dør. Derfor tror jeg på at sikre at alle de faktorer, vi kan styre, er optimale: Lys, temperatur, fodring(næring i vandet), cirkulation.

Der det bliver svært, er at to forskellige zoa kan have helt forskellige krav. På kortsigt kan begge trives i et kar, men over tid kan den ene mistrives og visner hen, trods vækst i en periode.

Jeg har en helt almindelig Fire and ice i mit større akvarie. Den voksede perfekt, spredte sig og fyldte en hel sten. Pludselig begyndte den at smelte bagfra og nu bærer det helt tydelig præg af, at det nye sted den har spredt sig til, har netop de forhold den vil have.

Jeg ved ikke om du kan bruge mit lange svar til noget Fredrik, men jeg håber at det giver et mere nyanceret billede af Zoalivet i et akvarie.

Jeg har bare måtte sande, at visse typer af zoa ikke trives i mit kar. Uden at det betyder at noget er "galt".
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"