"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks please

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks please

Indlæg af charlie saltvand »

:f3: er der masser af i overløbskammer..... 3 stk Antihas dispar og 2 stk Kauderni yngel der er v at blive STORE.... Kauderni har været der i 2 md+ og dispar i ca en uge.... De har det ok, meeeen de skal sgu da ikke være der.
Jeg kan IKKE komme til med net :wc: :wc: :wc: :BA

Hvad pokker ville i gøre? En (mindst) 40mm slange ned og suge dem op/hævert, eller tømme kammer HELT og skru gennemløb af osv osv....

Pis :devilish:

Memo. LAVE AFSKÆRMNING AF OVERLØBSKAMMER.......

Hvad har i af gode tricks?

Go weekend.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af KasperT »

Kan du ikke få dem til at svømme tilbage igen hvis du fjerner kammen og måske hæver vandstanden en smule?

Jeg plejer at have held med at skubbe lidt til dem så de hopper tilbage igen :-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af Allan M »

Kan du ikke lave låg?
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af Carsten »

Sluk for retur pumpen. Og sug overløbet næsten tomt. Og få fiskene op med et net. Lav derefter et låg over overløbet i tagrendenet
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af charlie saltvand »

Kasper. Det må prøves. Tak

Allan, jo jo SKAL have lå på :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af charlie saltvand »

Tak Carsten. Har netop lavet den øvelse i dag.... Duer IKKE, kan ikke komme til med net. Rørene står tæt og har kasse over baljen osv. Prøvede med 2 stk størrelse XS net, og ca 25 ca vand tilbage. Prøvede i ca 2 timer....... NØJH......

Så den m at hæve vandstand er nok bedste ide so far???
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af Wiinberg »

Kan du ikke fange dem med hænderne? Hiv rørene ud først så der kun er en cm eller to tilbage.
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af Macdoo »

Jeg fjernede kammen og fyldte mere vand i akvariet så vandet var over overløbet som kom de ud hos mig
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af Monica&Jacob »

vi har før suget fisk ud. men der var heller ik tale om kiruger heldigvis. men antihas og jumfrufisk. de tog ingen skade. bare slangen er stor nok
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har set et låg, lavet af den blå filtersvamp. Skåret til på mål og med huller til rørene.
Den var placeret ca 1-2cm nede under vandoverfladen. Fisk der røg over i kunne overleve i vandet og kunne nemt fiskes op igen.

Jeg har fjernet fisk fra overløbet med en tang. Vandet ud så der kun var få cm tilbage og så fat i halen. Har fjernet 3 fridmani på den måde og alle overlevede.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af MoG »

Som wiinberg skriver , så pil rørerne op? Dem har du vel ikke limet i?

Da jeg selv oplevede det, så hev jeg gerne det store monstrum af en lampekasse af og brugte et par net.. (Et til at skræmme med, og et til at fange med! :) )
Nå ikke jeg gad pille kassen af, så Tog det 10 gange så lang tid.. :wink: lettere besværligt at ligge ind under lampekassen og rode, i et 75cm dybt Akvarie .. :biggrin:

En anden gang, så vil jeg nok lave et net... Så ikke det sker..
Morten
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af den_ »

Jeg havde en gylte der godt kunne lide at hoppe over kammen, så jeg har sad tagrendenet foran som også buer for over så den skal springe langt for at kommer over der hjalp.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af Anden »

Ja jeg har en klovn i mit over og det er 85cm dybt og med 3 tykke rør så den har boet der et stykke tid nu, umulig at få op syntes jeg så det er fedt med lidt nye forslag.
Billede
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for jeres inputs...... Jeg tror sgu jeg bliver nød til at hive lampekassen af :devily: :devily: :devily:

Og så prøve lidt af hvert. Først.... Hæve vandstand. Hvis det ikke virker så op med rørene og tømme kammer så der kun er et par cm vand og så fiske med net, hænder, tang....
Derefter LAVE AFDÆKNING :f1: :be:


Så går søndag med det, og mig der ville ud at sejle..... :smart:


Tak for jeres gode bud :biggrin:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 434
Tilmeldt: tors 5. jun 2014 20:21
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Allerød

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af PeterSo »

Jeg blev træt af samme forløb for flere år siden og skar et stykke plexiglas ud som låg på nedløbet. Det virker :-)
Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af PoulD »

En mulighed, i kombination med KasperT's løsning, kunne være at reducere iltindholdet betydeligt i vandet i overløbskassen. Dette burde tvinge fisken op i overfladen og den vil være som var den halvt bedøvet. Så kan du sikkert let komme til at skubbe den ud fra overløbet med hånden, alternativt luk hurtigt op for sikkerhedsrøret så det skaber et stort sug der trækker fisken med ned i sumpen.

Iltindholdet kan reduceres på mange måder, f.eks. ved at tilsætte en anden gasart til vandet i overløbet via en en iltsten, f.eks. N2. Da iltindholdet falder eksponentielt med saliniteten er en måske lettere måde at reducere ilten, blot at kaste nogle håndfulde salt i overløbet. Den måde vil dog få fisken til at drikke enorme mængder vand og dens nyrer vil formentlig komme på overarbejde.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af MoG »

Fik du fanget krapylerne?
Morten
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af charlie saltvand »

He. Nej Morten, der er stadig trængsel i overløbskammeret. Tror jeg får tid igen søndag. Alle lever endnu, men det er sgu "synd" for dem.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af nbd »

Jeg bruger ikke overløbskammer men har et hul isiden med durso. Tagrendenet på røret og dækglas på - så kan intet slippe ned i sumpen ;-)

Billede
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af FEM64 »

2 timer med diverse forsøg.... :-) Så ville jeg nok slukke returen, tømme kammeret, og skrue den ene gennemføring af. Så løber ALT vand ud og udbryderne kan hjælpes ud hvis de ikke selv glider ud med det sidste vand.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Krafthelvede masser af fisk i overløb.... Godt tricks pl

Indlæg af charlie saltvand »

PoulD skrev:En mulighed, i kombination med KasperT's løsning, kunne være at reducere iltindholdet betydeligt i vandet i overløbskassen. Dette burde tvinge fisken op i overfladen og den vil være som var den halvt bedøvet. Så kan du sikkert let komme til at skubbe den ud fra overløbet med hånden, alternativt luk hurtigt op for sikkerhedsrøret så det skaber et stort sug der trækker fisken med ned i sumpen.

Iltindholdet kan reduceres på mange måder, f.eks. ved at tilsætte en anden gasart til vandet i overløbet via en en iltsten, f.eks. N2. Da iltindholdet falder eksponentielt med saliniteten er en måske lettere måde at reducere ilten, blot at kaste nogle håndfulde salt i overløbet. Den måde vil dog få fisken til at drikke enorme mængder vand og dens nyrer vil formentlig komme på overarbejde.

:P :scream: :hehe: :K :K :K
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"