decocean - Ny sending
Tropeland - Lørdagstilbud! Crazy T og Aussie Acros. Blandt andet. ;-)
decocean - Reje Cocktail
decocean - Igen i dag
oceanreef.dk - ny sending og Tilbud
Tropeland - Lørdagstilbud!

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Naso kirurg
Brugeravatar
Postnummer: Sverige
Saltvand siden: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlægaf Thomas fra Stockholm » man 13. maj 2019 18:16

@Marco,
Det siges at akvarier inom saltvand er flottest efter 8 år, jeg tror dog der er betydeligt tidligere, som mit vokser giver jeg det max 4 år inden alt er vokset sammen til en stor rodebutik. Til den tid skal der så ryddes op og formentligt kommer jeg at fortsætte med endnu mere extreme koraller, eller fish only over 5-10 års tid. Jeg tror helt enkelt ikke at jeg har samme glød til den tid, men hvem ved, måske jeg har et anemone akvarium, måske 100% ZOA, ja eller et akvarium bare med Chromis så de kan yngle, ja hvad ved jeg.
Har gået og leget med tankerne om at bygge det om til Iwagumi style, bare med et par discus eller Altum Scalar sammen med 400 NeonTetra, ja mulighederne er uendelige.
Det jeg elsker allermest er er faktisk skabelsen, og så at finetune korallerne og fiskebestanden (og så at handle teknik). Så jeg er vel bare realistisk over at jeg ikke kommer at ville smide lige mange penge efter koraller of fisk om 10 år som jeg gør nu, for min balje koster mig let SEK 6000,- hver måned og det bare i el, vand og sporemner, så har vi mad for ca 1000,- osv osv.

Inden da er jeg dog blevet Nordisk mester i at yngle Nemoer har jeg bestemt mig for, går med tanker om at bygge et stort system bag mig, jeg har en væg der måler 3,5 meter og jeg regner med at tage 1 meter i dybten, da jeg har 3 meter i højden leger jeg med tanken at have sump både over og under akvarierne.
Der skulle kunne blive plads til 12 akvarier på hver 50*50*100, eller 250 liter hver, 1 sten længst ind med 1 (eller flere) anemone. Dette kræver så også at jeg altid har levende mad hjemme, så mon ikke jeg skulle starte med at lave phytoplankton :)

Mulighederne er mange og det er vel bare fantasien og økonomien der sætter grænser, men fedt er det at planere :) bygge og til sigst nyde.

@Charlie,
Nej jeg opdatere den ikke det mindste, det jeg bruger den og min ProFiLux til er engtlig bare sindsyg dyre timere :) Jeg har tidligere programeret på min ProFiLux meeen det gider jeg ikke rigtig længere. Jeg købte faktisk bare APEX maskinen for at kunne måle Salinitet... Og at jeg ikke kunne finde en forhandler der kunne tage hjem til ProFiLux.
Jeg ville meget gerne styre mere i akvariet, specielt pumper men med 2 dårlige exemplar af Vectra L1 pumperne venter jeg gerne på en L2 pumpe (næste generation). Tanken er at bytte tilbage til Vectra L1 når de gamle bliver slidt for på den måde at få mere kontrol på cirkulationen.

Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden: 1983

Indlægaf charlie saltvand » man 13. maj 2019 18:42

He he. Gode, men måske lidt komplicerede timer... :K

Jeg er sgu glad for mit Apex system. Jeg bruger det til næsten det hele og har alarmer på det meste, det giver lidt ro. Det eneste jeg ikke er røget på endnu er deres ALTforPISSEdyre doseringssystem.

Jeg har lige nu følgende på Apex.

Lys.
2 x ati over display. Hertil temp styrede blæsere.
Sump lys.
Kessil lys over “yngel tårnet”

3 x mp40 pumper med MEGET Styring på, de skifter både % og flow mønster gennem døgnet.

ATO der bare VIRKER.

Skummer, slukker v for høj/lav vandstand i sumpen og vand på gulvet

Retur, slukker ved for høj/lav vandstand i sumpen og vand på gulvet

Fodermaskine (powerhead skruer ned 15 når der fodres 2xdøgnet og skummer slukker)

Styring af uv når jeg vil køre med dette.

Floatswich’s rundt omkring, bla i overløbskammer... retur slukker ved for høj/for lav vandstand.

“Flodswitches” som registrerer “vand på gulvet” og slukker retur mm OG giver mig besked via tlf.

Tryg på én knap ved fx vedligehold/rengøring af sump, så slukker det der skal slukke og starter op efter 20 min.

PH, salt, temp, orp følere (m mulighed for pH probe nr2 hvis jeg går på kalkreaktor).

Alarmer på det meste, mulighed for at følge med ligegyldigt hvor jeg er i verden.

Ved sgu ikke om jeg har glemt noget? Måske... ;-).

Jeg forsøger ikke at “sælge” Apex her, er bare glad for den.
Ca1000L i samme system.2 x ati 6x54w. 1 Kessil;3xMP40QD;1xgyre150;Apex fusion styring;Triton tilgang.3xkejser. Mix reef m Nemme sps i dette system.
Min balje http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750

Naso kirurg
Brugeravatar

Indlægaf Thomas fra Stockholm » man 13. maj 2019 19:16

he he, jeg er skam også mega glad for min APEX, den har reddet røven på mig mange gange.
Samtidig er min AlkaTronic nok min vigtigste maskine i dag, sammen med DoseTronic, det er 6 doseringskanaler af allerhøjeste kvalitet, hvoraf 3 af kanalerne er "intilligente/Autonom".

Alternativet er TRIDENT som koster ca $600,- og doseringspumper til SEK 3500,- stk. Det får jeg til ca. SEK 17500,- eller nogenlunde hvad et setup fra AlkaTronic koster.
Nu kommer der snart et lyddæmpningskit til gen2 af AlkaTronic, den glæder vi os til :) Har set film og der er en verden til forskæl.

Naso kirurg
Brugeravatar

Indlægaf Thomas fra Stockholm » tirs 14. maj 2019 18:56

NU spiller det sq for reserve Swennis i Stockholm :)
Efter 1½ år er jeg begyndt at arbejde hjemmefra igen og det sætter gang i tankerne på baljen jeg har stående ved siden af mit skrivebord.

DoseTronic fik jeg testet ordentligt i dag og i går, nu spiller det fandeme, den har doseret KH væske 3 gange i dag hhv 87,7ml, 7,3ml og 43,9ml, og fem minutter derefter har den doseret CORE 1 i samme mængde +/- mindre end jeg kan måle med vægten jeg har som er +/- 1g, samme procedyre for CORE2 her 5 min efter CORE1 er doseret. SMART!

Derudover har jeg endeligt taget mig sammen i weekenden at kople til mine micro bobler på APEX og i dag var det den store dag. Koplede på AOT, WOOOT!!!! Jep ca. 2 år hvor jeg manuelt enten har fyldt på med kranvand, eller koplet til Osmosen med og uden harpixfilter :)
På grafen her kan man gætte sig til hvornår jeg købte mit monster osmos anlæg.
Tænker at sætte en timer funktion på så den bare fylder på lige inden og lige efter microboblerne laves da de bliver produceret i returkammeret hvor min ProFiLux optiske sensor er placeret. Men til at begynde med får den være ON hele tiden så jeg ved hvor ofte den arbejder.

Havde faktiskt tænkt mig at købe en ATO til APEX, men mår man nu har hjemme, som bare er 6-8 år gammelt...
Tid at programere ProFiLux, 3 timer;
1) Installere driver, 15 min.
2) Få kontakt med ProFiLux (forstå hvordan man har trukket kablerne her i huset) 2 timer
3) (kønsord) over at man ikke har skrevet hvad de forskellige kanaler gør, 40 min
4) Programmere og teste, 5 min
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Grøn Chromis
Brugeravatar
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden: 1980

Indlægaf phil » fre 17. maj 2019 17:57

No limits - awesome
Husrevet på østkysten

Naso kirurg
Brugeravatar

Indlægaf Thomas fra Stockholm » tirs 21. maj 2019 11:10

@Phil, lidt limets er der, men dem fjerner jeg ën af gangen. Jeg skal snart igang med at opgradere mine pumper som et eksempel (og skummer). Fisk, koraller, og slt det andet :)

Nu kunne jeg godt bruge lidt tips.
Min forhandler tog hjem en 18+ cm Navarcus til en kunde som i sidste minut ikke ville have fisken, og han var nok lidt for hurtig at bestille hjem enligt ham selv.
Nu har den gået i 2 uger i en lille pissbalje og vi er blevet enige om at om den skal overleve skal den komme i et større hjem (mit). Den gode nyhed er at jeg får den "billigt", og jeg bare betaler om den kommer igang med at spise.
Problemet jeg har er at fruen som normalt ikke er specielt interasseret i fiskene allerede har givet den lille et navn og er dybt forelsket i fisken, som PT ikke spiser.
Den er stadig i fin form, og det er tydeligt at den går og napper på stenene...

Tips?

Jeg har bestilt hjem rød Nori tang til den, tænker sten og elastik.

Naso kirurg
Brugeravatar

Indlægaf Thomas fra Stockholm » tirs 21. maj 2019 18:59

fisk fisk fisk
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden: 1983

Indlægaf charlie saltvand » tirs 21. maj 2019 19:06

:GO :W :GO

Der er ikke så meget at sige Thomas. WELTKLASSE :K :GO :beer:
Ca1000L i samme system.2 x ati 6x54w. 1 Kessil;3xMP40QD;1xgyre150;Apex fusion styring;Triton tilgang.3xkejser. Mix reef m Nemme sps i dette system.
Min balje http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750

Naso kirurg
Brugeravatar

Indlægaf Thomas fra Stockholm » søn 26. maj 2019 21:20

Wooooop, PH gik op med 0,4 i dag, nu måler min APEX og ProFiLux det samme +/- 0,03

Så nu har jeg PH 8,31, regner med at mit KH er fucked da jeg kalibrerede alle PH målere i dag, jeg håber at resultatet bliver at jeg kan "sænke" KH da jeg i dag går efter 8,1 og jeg vil jo gerne ned rundt 7,0 - 7,3 uden at risikere PH-drop under 7,8

Natten er ung og der skal kalibreres 8 kanaler til i aften.

Rev Papegøje fisk
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden: 2006

Indlægaf nielsk » man 27. maj 2019 09:52

spiser din navarchus
Mit nuværende 1050 liters http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=83101

Min 1. større balje fra 2008 viewtopic.php?f=5&t=25350

Mit største projekt https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=44970

Naso kirurg
Brugeravatar

Indlægaf Thomas fra Stockholm » man 10. jun 2019 09:13

:( Jeg fik den til at spise, men som tak fik jeg tynd hvid og lang afførring, 3 dage senere var den død.

Kom hjem fra Danmark i går, og vandet var kommet op på 31,6 grader, så nu er det snart tid til at indhandle en AC. Bliver helt rart da jeg nu har hjemmekontor igen :)
Så 1 koral der ikke så for god ud, men håber naturligvis det er den eneste, mere kan "ske" når ruden er skrabet færdigt og lyset er på...

Naso kirurg
Brugeravatar

Indlægaf Thomas fra Stockholm » tors 13. jun 2019 22:52

AC kommer mandag, slut med +30 grader vand i Stockholm!
Bliver også skønt at ha det lidt koldere i mit kontor, nu jeg arbejder hjemmefra igen. Endnu et pluds er at jeg har købt en der også kan fjerne fugt fra luften, hvilket kommer hjælpe på indeklimaet på loftet om vinteren.

I dag, som plaster på såret købte jeg mig en rigtig fin Sohal, helt vildt hvor dejlig en fisk det er, ingen aggrationer overhovedet.

MIn forhandler har af en fejl fået hjem en Acanthurus olivaceus i grå farve, og jeg har en i gul, skulle de kunne gå sammen?
Doris findes jo også i 2 varianter, og de kan gå sammen, så jeg undre?
Mest fordi den han har er så stor at den nok aldrig bliver solgt, men jeg undre om det skulle gå....

Jeg har for mig at jeg på Den Blå Planet har set fuldvoksne i både gul og grå, min er 2-3 cm større end den han har og stadig gul.

Naso kirurg
Brugeravatar

Indlægaf Thomas fra Stockholm » fre 14. jun 2019 20:37

DUMME MIG!
Det gik sq fint nok de første 3 timer. Men derefter blev det rent Malmö mellem de 2. Shit den fik tæsk, rent drukslagsmål med en fuld Svensker på Østerbro....

Nu går den i sumpen, overlever den er aftalen at min forhandler tager den tilbage.

Foregående

Tilbage til Akvarier 801+ Liter