"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Reaktor indhold

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 22. aug 2004 13:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Reaktor indhold

Indlæg af Kimos »

Jeg har en kalkreaktor "Deltec P500", som jeg køre med groft koralgrus, men syntes ikke at dette levere nok calcium og kH.
Jeg har mediet "A.R.M. Aragonite Reactor Media" stående, så jeg ville høre om der er nogen af Jer, som bruger eller har brugt dette, i denne reaktor, fordi da jeg tidligere prøvede, syntes jeg ikke at jeg kunne styre det, både at vandet blev helt hvidt og det blev hvirvlet så meget rundt at det satte sig fast i pumpen, med stop til følge.
Hvor meget fylder I i jeres reaktor, kan det skyldes for meget i min?
Er der noget andet som I vil forslå?

M.V.H.
Kim O. Sørensen
Brugeravatar
malawifisk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 17:27
19
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark, Jylland, v. Århus
Kontakt:

Indlæg af malawifisk »

Jeg har kun hørt godt om dette medie. Jeg vil selv skifte til det inden for det næste ½ års tid.
Martin

Saltvand gør sindet roligt og pungen tynd.
_____________________________________________________________
740l + 150l sump,
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det er ikke en Deltec PF500 ? Isåfald anbefales der jo Rowalith C+ medie, jeg bruger det og det er ret godt og levere noget saft og kraft !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 22. aug 2004 13:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

Jeg kan ikke lige finde mine papir på den, men jeg mener kun at der står P500.


M.V.H.
Kim
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Sådan en her er en P500/P600 :

Billede

Mens en PF500 som er deres Fluidized Calcium Reactor og derfor bruger det finere rowalith medie der hele tiden holdes i konstant bevægelse, ser sådan her ud :

Billede

Hvis det er en P500 du har så skulle ARM mediet vist være godt nok.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 22. aug 2004 13:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

Det er P500, som jeg har, jeg vil prøve at komme ARM mediet i igen, dog i mindre mængde.

M.VH.
Kim
M.V.H.

Kim O. Sørensen
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 22. aug 2004 13:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

Jeg har nu prøvet at komme ARM i reaktoren, men her efter 4 timer bliver vandet i reaktoren helt hvidt, vandet i akvariet får en hvidligt slør/tåget.
Hvad fanden gør jeg forkert med det medie?
Er der ingen af I andre som bruger dette og virker det godt nok?
Reaktoren er nu instillet med 4 bobler Co2 i minuttet, PH på afgangs vandet 7,7, som kun drypper.
Er der for lidt gennemstrømning igennem reaktoren, skal det løbe hurtigere?
Er jeg den eneste som har dette problem, med dette medie.

HJÆLP!!!!!!

Det er jo ærgerligt at jeg ikke kan bruge dette medie, når jeg nu har det og dette skulle efter sigende være rigtig godt, jo, selv om jeg begynder at tvivle, jeg har også prøvet Hydrocarbonate fra AquaMedic, dette bliver mere hvidt.

Er det mig eller dur denne reaktor ikke til disse medier?

M.V.H.

Kim
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg har også en Deltec P500 kalkreaktor. De førstmange måneder brugte jeg på at få den til at køre optimalt. Jeg oplevede også, at Hydrokarbonat og ligende, gjorde vandet mælkehvidt. da jeg skiftede til Rowalith C+ har jeg ikke haft nogen problemer.

Det skal lige med, at jeg har fyldt de første 3-4 cm med Hydrocarbonat for ikke at Rowalith ind i røret midt i reaktoren. Man skal også være vældig forsigtig med at starte reaktoren op for ikke at få mediet ind i pumpen.
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 22. aug 2004 13:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

Er kommet hjem fra arbejde idag, reaktoren har kørt på fuld gennemstrømning siden i aftes, hvor vandet i reaktoren var helt hvidt, nu i eftermiddag er reaktor vandet næsten klart, mens at akvariet er tåget/sløret, se billed.
Hvad nu når jeg skruer ned for gennemstrømningen, vil det mon så blive hvidt i reaktoren igen, eller skal jeg prøve at lade den køre noget mere,
vandet på udgangen har en PH 8,0, hvor de på mediet forskriver 7,5.
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 22. aug 2004 13:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

ovennævnte billed
Vedhæftede filer
IMG_8221.jpg
IMG_8221.jpg (73.51 KiB) Vist 4114 gange
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det betyder vel ikke noget at vandet i reaktoren er hvidt, for det er jo blot opløst kalk, og da vandet fra reaktoren kun bliver tilsat akvariet dråbe vis, vil hvidfarvningen ikke betyde noget.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Og pas på med at hælde for meget i baljen, det kan stresse dine SPS koraller så de begynder at blege samt miste væv(kaldes RTN og STN) !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg var ude for præcis det samme og det giver vandet et mælkeagtigt skær til trods for, at der kun dyppes lidt vand i ad gangen. For mig var løsningen Rowalith C+. Jeg har instillet den til at dryppe en meget hurtig sekvens af dråber samt jeg tilfører en bobbel CO2 i minuttet.
Ca-værdien er på ca. 420 mg/l. KH er 8-9.
Kimos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 22. aug 2004 13:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense SØ.

Indlæg af Kimos »

Jeg vil prøve at drosle gennemstrøningen ned, og så se hvordan det ser ud om et par dage, ellers vil jeg køre med koralgrus igen, eller måske prøve Rowalith C+.

Ellers tak for svarene, I høre nærmere hvis jeg får det til at virke.

Mvh.
Kim
M.V.H.

Kim O. Sørensen
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

nyberg skrev:Jeg har instillet den til at dryppe en meget hurtig sekvens af dråber samt jeg tilfører en bobbel CO2 i minuttet.
Jeg har som nævnt en PF509 og den kører med 1 dråbe Co2 i sekundet næsten og så har jeg det også til at næsten løbe ud af den ;)
Det er da bare vildt at deres nye bruger så meget Co2 - måske det er pga deres Fluidized Calcium Reactor princip ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Måske er fluidized-princippet heller ikke mere effektivt end som så. Jeg kunne forestille mig, at fordelen ligger i, at mediet ikke stopper til hen ad vejen - hvilket også er ret så væsentligt ;)

Kim, du skal være opmærksom på, at koralgrus KAN indeholde fosfat, som frigives i kalkreaktoren. Så vær OBS på, om du får en uønsket høj koncentration af fosfat. Af samme grund anvender jeg det ikke. Egentlig en skam, for det er et godt medie.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"