Endelig ny tank på tegnebrættet. Råd og vejledning søges.

Forum for generel snak omkring saltvand.
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Endelig ny tank på tegnebrættet. Råd og vejledning søges.

Indlæg af martinknorr »

Hej Alle

Det er nu en del år siden at jeg pga. flytning måtte lukke mit 325 L rumdeler akvarie ned. I alle årene har der været drømt om det ene akvarie efter det andet, dog uden at det er blevet til noget. Nu er der endelig fundet et fast sted at bo og byggeriet er helt færdigt, så nu er det tid til at tænke på hvordan det nye akvarie skal se ud og hvilket udstyr der skal bruges.

Tanken er et lille stuerev med målene 180x60x60 cm (BxDxH). Overløbet er tænkt på midten af bagvæggen og med skrå sider, altså ikke firkantet (håber det gav mening :y ). 3 gennemføringer, 2 på 32 mm og 1 på 25 mm.
Møblet kommer jeg til at bygge selv. Det bliver bygget traditionelt som et træskellet og beklædt med mdf-plader, så det kommer til at ligne et "indbygget". Det samme gælder for lampekassen. Det hele skal selvfølgelig males i enten hvid eller sort.
Sumpen er tænkt med målene 90x50x40 cm (BxDxH), med skummerrum, refugium, bobbelfælde og returkammer. Har ikke helt målene på de forskellige rum da det selvfølgelig ikke ligger fast hvilket udstyr der skal bruges. Det er tanken at ferskvandskammer kommer til at være separat fra sumpen, men på ca. 100 L, ikke nødvendigvis en glasbeholder.

Jeg modtager meget gerne råd om ændringer eller andre forslag.

Så blev det tid til udstyrslisten, det skal dog siges at den ikke er færdig. Men jeg skulle mene at der er det mest nødvendige for at komme i gang. Akvariecomputere, doseringspumper o.l. betragter jeg ikke som en nødvendighed, men nok mere end gode der kunne være rar at have, for at lette det daglige arbejde. Men igen, så kom endelig med råd og ændringer, hvis man synes der er noget der er helt hen i vejret.

Udstyr m.m.:
- 2 x Vortech MP 40wQD
- Returpumpe RD Mini 3500
- Mocean 2000
- Skummer, ATI Powercone 250IS
- Osmose Puratek Deluxe 100 GPD
- Osmolator, Sentry ATO DC
- Lys, Metis hyperion S2 (SMT) 4x75W
- 30 kg sand 1-2 mm, ca. 3 cm bundlag. Det virkede godt i det forrige akvarie.
- 25 kg LS og 45 kg DS. Altså i alt 70 kg sten.

Dette er dog "drømmeudstyret" og står selvfølgelig på listen indtil der kommer en ny drøm eller bedre forslag :GO

Jeg gjorde så det dumme og satte mig ned og regnede lidt på den økonomiske del og det render sku noget stærkere end man lige havde regnet med. Men nu bor jeg jo i det jyske og mon ikke noget af det eller lignende skulle være til at finde brugt. Så der er forhåbentlig lidt penge at sparer.

Nu er der kun tilbage og sige "kom så med alle de gode råd, jeg ved i har". Der er helt sikkert noget jeg ikke har tænkt på. Det er alligevel en del år siden at jeg lukkede ned, så der er jo nok sket lidt siden.

Håber i vil kommentere på mit indlæg... :beer:
MVH
Martin
8370 Hadsten
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Endelig ny tank på tegnebrættet. Råd og vejledning søges

Indlæg af Mic4700 »

Hej Martin.
Lyder som et lækkert projekt :GO
super Teknikvalg , det skal nok blive godt.
Jeg ville droppe alle de mange kg. levende sten i display , men i stedet købe nogle flotte søjler F.eks Aquaroche , og så pode dem med Max. 10kg. Levende sten , du slipper også nemmere over det med hensyn til cirkulation , når du har en let Aquascape med søjler og ikke en bastant klippe væg. :GO
Jeg ville også nøjes med Max. 0,5-1cm. bundlag i display , da du ellers risikerer akvariet "Vælter" P.G.A ophobet næring og detritus i længden. :h
Mvh. Michael
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Du FAAr vores baljer Til at lyde som gylle tanke.
Faktisk,det er Fine Sunde velfungerende ökosystemer
Av min arm:(
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Indlæg af mathias6200 »

hej

lyder rigtig spændende med dit projekt.
lige et lille tip, der er en som har en bubble king 250 til salg her inde brugt til 4500kr, det er altså bare noget der virker og så til den pris ;) det kan anbefales , smider lige linken med ind til dig.
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=115&t=77431" onclick="window.open(this.href);return false;
heller bruge lidt mere tid og penge på at få det rigtig udstyr. ikke fordi den skummer du har valgt ikke også er god, bare lige for at der ingen debat startes om det ;)

held og lykke med projektet
Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

ole kekkonen skrev:Du FAAr vores baljer Til at lyde som gylle tanke.
Faktisk,det er Fine Sunde velfungerende ökosystemer
Av min arm:(
Ole , så vidt jeg husker så gik det ikke super godt med dine 2 sidste nano baljer med Dsb. du lukkede dem hurtigt ned igen , Måske fordi de netop endte som du selv siger "Gylletanke" med ophobet næring og detritus. :Peace:
Av min arm. :(
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Du aner absolut Intet hvad du Taler om!

Og Sorry for OT Til traadstarter
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af martinknorr »

Tak for input indtil videre.

De 3 cm bundlag virkede nok fint for mig sidst, fordi jeg havde 150+ cerith snegle der der gennemgravede det hver dag. Det var meningen at de skulle tilføres igen.
Samtidig er jeg nok også lidt en sucker for de små symbiose par af fisk og rejer. Så der skal være lidt at grave i.

I min gamle tank stod langt de fleste sps'er flot og voksede. Uden at jeg tilsatte andet end mg og ca. Jeg havde lidt en teori om at det kunne være fordi bunden så ofte blev vendt, så der kom lidt "skidt" rundt i systemet og det overskydende blev trukket med ud ved skummeren.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Gid jeg også havde 50000kr at starte et akvarie op for.
Hvorfor vil du have forskel på hul størelse?
Billede
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing

Indlæg af Nicklossi »

Anden skrev:Gid jeg også havde 50000kr at starte et akvarie op for.
Jeg har en idé om at det er pga sikkerhed. Der kan aldrig komme mere vand op gennem røret end der kan komme ned af de store rør, med mindre der er meget tryk på det lille rør selvfølgelig :-)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis du alligevel skal have bygget akvariet, så kunne du overveje en udvendig overløbskasse.
Du skriver, at du vil have skrå sider på din indvendige overløbskasse pga flowet. Det synes jeg er en god tanke.
Rykker man kassen udenfor akvariet, får man et helt firkantet "rum" uden forhindringer for flowet - andet end dem du selv laver med din stensætning.
Kassen behøver ikke at være så stor og vandet løber derned i via en nedskæring i glasset, så vandet "vælter" ned i kassen.
Den kan sættes både på bag- og enderude alt afhængig af, hvor der er bedst plads. Det er en god ide, at have nem adgang til rørføringen.
I grunden er det en lidt bagvendt tanke, som vi gør det idag. Vi bygger en vandtæt kasse, der leder overfladevand ned til bunden af akvariet, hvor man har boret huller så vandet kan komme videre.
Det undgår man ved den udvendige kasse. Den behøver ikke at være i hele akvariets højde. En trediedel er ofte nok.

Ro-anlæg: Jeg har selv haft den store Puratek, men er skiftet over til denne her: http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=468" onclick="window.open(this.href);return false;.
Det er et rigtig fint anlæg med en stor ydeevne. Man kan koble et sådant filter på http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=446" onclick="window.open(this.href);return false; Du kan så montere en måler der måler i µS før og efter harpiksfilteret: http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=506" onclick="window.open(this.href);return false;.
Det har jeg på mit og det kører rigtig længe før man skal overveje at skifte harpiks.
Det var et af problemerne hos mig - jeg skulle skifte harpiks ustandseligt, da der ikke er ret store mængder i de små beholdere.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Nicklossi skrev:
Jeg har en idé om at det er pga sikkerhed. Der kan aldrig komme mere vand op gennem røret end der kan komme ned af de store rør, med mindre der er meget tryk på det lille rør selvfølgelig :-)

Larmer vandet ik i de store rør hvis du ik fylder dem op? og hvis du fylder dem op er der så ik rigtig meget vand i dem og det skal man jo også have plads til i sump hvis returpumpe slukker.
Billede
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing

Indlæg af Nicklossi »

Anden skrev:
Nicklossi skrev:

Larmer vandet ik i de store rør hvis du ik fylder dem op? og hvis du fylder dem op er der så ik rigtig meget vand i dem og det skal man jo også have plads til i sump hvis returpumpe slukker.
Nej, mine rør larmer ikke. Der skal bare ikke løbe så meget vand igennem at det lukker for luften ved indgangen til røret :-)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Inden du begynder - så prøv at kigge på den balge Kenneth har til salg - tror ikke du får bedre bang for the buck! Den er helt unik!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

i stedet for de søjler fra Aquaroche, ville jeg kigge på dem fra Atoll. De er virkeligt flotte. Er lavet af dødesten, og ikke 2 søjler er ens. De er lidt dyrere end Aquaroche søjlerne. Men jeg mener at den prisforskel er pengene værd.
http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... atoll.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

atoll søjlerne kan anbefales, de er super flotte, og er til at betale for.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

crazy seahorse skrev:Ro-anlæg: Jeg har selv haft den store Puratek, men er skiftet over til denne her: http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=468" onclick="window.open(this.href);return false;.
Det er et rigtig fint anlæg med en stor ydeevne. Man kan koble et sådant filter på http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=446" onclick="window.open(this.href);return false; Du kan så montere en måler der måler i µS før og efter harpiksfilteret: http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=506" onclick="window.open(this.href);return false;.
Det har jeg på mit og det kører rigtig længe før man skal overveje at skifte harpiks.
Det var et af problemerne hos mig - jeg skulle skifte harpiks ustandseligt, da der ikke er ret store mængder i de små beholdere.

Erik
Carsten skrev:i stedet for de søjler fra Aquaroche, ville jeg kigge på dem fra Atoll. De er virkeligt flotte. Er lavet af dødesten, og ikke 2 søjler er ens. De er lidt dyrere end Aquaroche søjlerne. Men jeg mener at den prisforskel er pengene værd.
http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... atoll.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg kan kun give Erik og Carsten ret. Jeg har det samme osmoseanlæg som Erik, og det er et lækkert anlæg, som også laver osmosevandet hurtigt :GO

Angående søjlerne bruger jeg også kun selv Atoll-søjler (og lidt JJ-reef søjler da de var til salg her på forummet - JJ laver dem ikke mere). Jeg har valgt dem, som hedder nano, da jeg kører med et shallow reef akvarie (vandstand på 40 cm), og der skal jo være plads til koraller foroven, som også skal kunne vokse :happy: Mest af alt så synes jeg (personlige mening), at Atoll-søjlerne ser meget mere naturlige ud end dem fra Aquaroche, og kan godt lide, som Carsten også nævner, at der ikke er to, der er ens :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af martinknorr »

Bingocaller skrev:Inden du begynder - så prøv at kigge på den balge Kenneth har til salg - tror ikke du får bedre bang for the buck! Den er helt unik!
Jeg så godt den han havde til salg. 180 cm er dog maks målet, da den ellers ikke kan stå det planlagte sted.

Men ja det er et rigtigt fint akvarie han har til salg...
MVH
Martin
8370 Hadsten
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af martinknorr »

crazy seahorse skrev:Hvis du alligevel skal have bygget akvariet, så kunne du overveje en udvendig overløbskasse.
Du skriver, at du vil have skrå sider på din indvendige overløbskasse pga flowet. Det synes jeg er en god tanke.
Rykker man kassen udenfor akvariet, får man et helt firkantet "rum" uden forhindringer for flowet - andet end dem du selv laver med din stensætning.
Kassen behøver ikke at være så stor og vandet løber derned i via en nedskæring i glasset, så vandet "vælter" ned i kassen.
Den kan sættes både på bag- og enderude alt afhængig af, hvor der er bedst plads. Det er en god ide, at have nem adgang til rørføringen.
I grunden er det en lidt bagvendt tanke, som vi gør det idag. Vi bygger en vandtæt kasse, der leder overfladevand ned til bunden af akvariet, hvor man har boret huller så vandet kan komme videre.
Det undgår man ved den udvendige kasse. Den behøver ikke at være i hele akvariets højde. En trediedel er ofte nok.

Ro-anlæg: Jeg har selv haft den store Puratek, men er skiftet over til denne her: http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=468" onclick="window.open(this.href);return false;.

Erik
Det er faktisk ikke nogen dårlig idé, men tror det vil forhindrer det "indbyggede" look jeg går efter. Men jeg vil tage det med i min overvejelse. evt. google lidt for at se om jeg kan finde nogle billeder, hvor der er en smart løsning.

Jeg havde faktisk glemt rent-postevand.dk, det var vidst der jeg fik mit gamle RO-anlæg. Så det vil jeg da helt sikkert kigge nærmere på. Det var vidst også nogle rimelige priser han holdt sig.
MVH
Martin
8370 Hadsten
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af martinknorr »

Ja det ville jeg også :beer: Derfor jeg skrev at jeg håbede at finde lidt brugte ting, men ja det bliver ikke en billig omgang...
MVH
Martin
8370 Hadsten
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af martinknorr »

Carsten skrev:i stedet for de søjler fra Aquaroche, ville jeg kigge på dem fra Atoll. De er virkeligt flotte. Er lavet af dødesten, og ikke 2 søjler er ens. De er lidt dyrere end Aquaroche søjlerne. Men jeg mener at den prisforskel er pengene værd.
Jeg vil helt sikkert kigge nærmere på de søjler. Hvad svare de til i antal kilo sten? Jeg vil jo gerne have en godt udgangspunkt for et stabilt system.
Jeg spørg fordi jeg har 0 erfaring med de forskellige søjler man kan købe.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jeg skal prøve at se, om jeg kan finde nogle billeder til dig. Ellers kan jeg tage nogle. Jeg ved hvor jeg kan det.
I løbet af foråret er det planen, at jeg selv skal have et nyt og det bliver med udvendigt overløb. Jeg er slet ikke i tvivl. Mit bliver også på 180 cm (forhåbentlig) med overløb for enden.
Jeg er glad for at slippe for den indvendige kasse og så synes jeg ikke de passer ind.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af martinknorr »

bump
MVH
Martin
8370 Hadsten
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Ca 30-35% levende sten ser visuelt bedst ud I Baljen imo
Som her foreksempel
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 90#p738691" onclick="window.open(this.href);return false;
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 9320 Hjallerup
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Indlæg af Emils Far »

Det her akvarie har udvendig overløbskasse http://www.reef2reef.com/threads/500-li" onclick="window.open(this.href);return false; ... el.186238/
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af Emils Far »

http://www.reef2reef.com/threads/500-li" onclick="window.open(this.href);return false; ... el.186238/
Så skulle det virke ordentlig
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af Emils Far »

Jeg kan ikke få det til at virke men det er et akvarie i Israel som jeg har linket til
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

martinknorr skrev: Jeg vil helt sikkert kigge nærmere på de søjler. Hvad svare de til i antal kilo sten? Jeg vil jo gerne have en godt udgangspunkt for et stabilt system.
Jeg spørg fordi jeg har 0 erfaring med de forskellige søjler man kan købe.
De svarer ikke til andet end deres vægt.
Så start med at købe søjlerne
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Er du sikker paa det er kvalitet sten
Og hvorfor den stabilitet rigtige koralrev er da alt andet end stabile
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Emils Far skrev:http://www.reef2reef.com/threads/500-li ... el.186238/
Så skulle det virke ordentlig
Jeg kan ikke lige finde den. Hvad kiggede du efter/i for et forum?
Edit: Fandt den. Så må vi se om linket virker. Måske skal man være logget på. Vi ser ad http://www.reef2reef.com/threads/500-li ... el.186238/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg fandt denne her frem omkring udvendigt overløb. Det er coast to coast (C2C), hvor den løber i hele akvariets længde.
Men det jeg har i tanke er mere som i post 14
http://www.reef2reef.com/threads/a-coas ... st-2066065" onclick="window.open(this.href);return false;

Ham her har også lavet det: http://www.reef2reef.com/threads/rebirt ... 050/page-3" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er så med huller i sideglasset. Det er meget mere effektivt at få lavet en nedskæring i glasset. Så får man kun overfladevand ned i og sikkerheden er høj.
Men størrelsen er fint synes jeg, ikke for stor.

Erik

Edit: Jeg tror at grunden til at ham på det sidste link laver det på den måde er, at det er lavet på et eksisterende akvarie. Det er nok mindre bøvlet at lave huller ctr. en nedskæring.
Men får man det lavet når man bestiller akvariet, så kan de lave nedskæringen inden den limer det sammen. Samtidig kan de lave boxen i glas og lime den på. Hans er vist PVC.

Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

En af mine venner, har et 700 liters, med overløbskasse, limet på bagsiden.
Der er så skåret et hak, i bagvæggen der hvor kassen sidder

Det er oprindeligt lavet af JJ, med rislefilter/bioballs i kassen.
Eneste ting jeg tænker, er om det inde i en stue, ikke vil risle/støje , ift durso ?

Men absolut en god og flot løsning.
Sammen med pumpetårne og reefkeramik
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"