Triton analyse, og optimering - hvor
- Castillo
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2010
Triton analyse, og optimering - hvor
Hej forum
Jeg vil prøve sådan en vandtest.
Hvilken forhandler kan efterfølgende guide og optimere, med hensyn til mit forbrug og ændringer.
Erfaring søges
Jeg vil prøve sådan en vandtest.
Hvilken forhandler kan efterfølgende guide og optimere, med hensyn til mit forbrug og ændringer.
Erfaring søges
Red Sea Reefer 250. radion 2 stå xr15w 1xr30 G4 pro, Bubble King mini 180, vortech 2stk mp40wesqd, Reeflink, Osmolator og Apex 2016 med DÓS dosering
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Triton analyse, og optimering - hvor
Flemming hos koralfarmen kan helt sikkert hjælpe dig..
Morten
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Så vidt jeg forstår, kommer Triton så ikke med anbefalinger efter målingen?? 

- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2980 Kokkedal
Tænker at alle forhandler kan komme med råd og vejledning om hvad du skal gøre for at optimere. Triton test er en måde at få en masse målinger på en helt masse ting, men der er ting jeg personligt selv går op i når jeg vil optimere og det er at jeg selv kan måle det her hjemme. For ellers falmer du lidt i blinde, synes de gang jeg har sendt en vandprøve afsted så kommer svaret typisk 14 dage til 3 uger sener og så får du svært ved at rette noget ind hvis ikke du selv kan teste det.
Men hvis du vil optimer dit system så er der flere veje at gå i alle prisklasser men sikker på de forskellige butikker kan hjælpe dig.
Men hvis du vil optimer dit system så er der flere veje at gå i alle prisklasser men sikker på de forskellige butikker kan hjælpe dig.
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Det gør de da.. til dels.. der står røde og gule mærker, og der står hvordan du evt løser disse "problemer"christiantt skrev:Så vidt jeg forstår, kommer Triton så ikke med anbefalinger efter målingen??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Total tysk agtigStarF skrev:Det gør de da.. til dels.. der står røde og gule mærker, og der står hvordan du evt løser disse "problemer"christiantt skrev:Så vidt jeg forstår, kommer Triton så ikke med anbefalinger efter målingen??

- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
Brug da aqua calculator : http://www.aquacalculator.com/wordpress/?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er et lille program som koster 10 $ men er super godt. Det er nogle tyskere der har lavet det.
Du stopper tilførselen af CA, KH og MG og måler dine værdien. Efter 3 dage måler du igen og så taster du tallene ind i en tabel i programmet. Så sætter du balling opskriften til Tritron (programmet kender koncentrationen). Programmet udregner så hvor meget du skal tilsætte pr. dag af KH, MG og CA. For at få dine værdier tilbage på plads kan programmet også fortælle hvor mange ekstra ml af dine væsker du skal tilsætte udover forbruget og i hvor mange dage.
Jeg har opdaget at mit akvarium er begyndt at bruge en del MG efter at jeg er begyndt at dossere efter programmets anvisninger.
Det er et lille program som koster 10 $ men er super godt. Det er nogle tyskere der har lavet det.
Du stopper tilførselen af CA, KH og MG og måler dine værdien. Efter 3 dage måler du igen og så taster du tallene ind i en tabel i programmet. Så sætter du balling opskriften til Tritron (programmet kender koncentrationen). Programmet udregner så hvor meget du skal tilsætte pr. dag af KH, MG og CA. For at få dine værdier tilbage på plads kan programmet også fortælle hvor mange ekstra ml af dine væsker du skal tilsætte udover forbruget og i hvor mange dage.
Jeg har opdaget at mit akvarium er begyndt at bruge en del MG efter at jeg er begyndt at dossere efter programmets anvisninger.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
- Castillo
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5800 Nyborg
Red Sea Reefer 250. radion 2 stå xr15w 1xr30 G4 pro, Bubble King mini 180, vortech 2stk mp40wesqd, Reeflink, Osmolator og Apex 2016 med DÓS dosering
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Nu vi lige har gang i Triton snakken... Hvorfor er det at der skal være så stor returpumpe på systemerne i forhold til "normalt"?? 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Hej Christian.... Det ved jeg ikke om der skal være? De anbefaler 10x vand volumen i flow pr time, dvs fx. 300 Liter tank =3000liter pr time pumpe.
Dette primært fordi Tritons vigtigste element (IMO) er Makro alger i refugium i 1. Rum i sumpen. Du kan finde masser yderlig info på nettet.
Dette primært fordi Tritons vigtigste element (IMO) er Makro alger i refugium i 1. Rum i sumpen. Du kan finde masser yderlig info på nettet.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Der står også at pumpen helst skal være 10 x vandmængden i DT. Men det er ret meget i forhold til hvad der normalt anbefales, er det ikke? 
Ville da mene at længere kontakttid med algerne gjorde at de nemmere optog næring??

Ville da mene at længere kontakttid med algerne gjorde at de nemmere optog næring??
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2980 Kokkedal
Dette er lidt en varm kartoffel, at begynde at rode i, der er mange teorier og løsninger med makro alger, og hvor mange skal man have, har prøvet på mit gammel system at have et 100 liter med m.alger til at holde Po4 og No3 ned med men fakta er at har du et system af en vis størrelse så skal der også en maget stor tank til ved siden af for at det rigtig batter, men dermed ikke sagt det er lort på nogen måde for det det tager jo helt sikket en del af Po4 og No3 men ikke det hele men er super til at opformere pods som vi alle gerne vil have masser af ;O)christiantt skrev:Der står også at pumpen helst skal være 10 x vandmængden i DT. Men det er ret meget i forhold til hvad der normalt anbefales, er det ikke?
men tænker hvis man vil lave et sådan system så vil min teori også være at der skal være medium strøm igennem for hvis man skal holde sig til det med 10 x så skal jeg jo have 20000 liter igennem mit system og det har jeg ikke på nogen måde. har 7000 liter retur pumpe på mit system med samlet 2100 liter vand så det er jo "kun" 1/3 del så husk sund fornuft hele vejen igennem ;O)
Står selv og skal i gang med en 160 liters tank og lave den til "pods tank" den er der en gennem strømning på 800 liter i timen. og det har fungeret som frag tank før med fisk.
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
- Hareskov
- Naso kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2013
Hejchristiantt skrev:Nu vi lige har gang i Triton snakken... Hvorfor er det at der skal være så stor returpumpe på systemerne i forhold til "normalt"??
Jeg må give minedykker ret, der er mange forskellige meninger om det.
Står selv og er ved at lave nyt, og i min optik er der ingen grund til at køre så meget igennem. Hvis vi kikker på alger og skummer, så kan vores skummer tit ikke klarer mere end 2-3 gange display i timen, så alt over det er i min optik unødvendigt. Alger tager vel også det samme i timen, men spørgsmålet er, hvor meget der er tilbage i vandet efter refugium, hvis gennemstrømningen er for stor. Tror ikke man vinder meget ved at øge flowet igennem ref, da kontakt tiden bare bliver mindre. Igen det er min holdning, og der er sikkert folk der ved meget mere end mig, men i mit nye 570L vil jeg nøjes med ca 1500/T ( 1500L effekt efter højde og div er fratrukket )
God weekend
Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det skal fri Bane Ifra refugiet Til displayet,makroalger skal komme efter skummeren Ikke omvendt som paa Tritons tegning.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg tror alger skal komme først, for at de har mulighed for at opsuge næring inden skummeren tager det 

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Jeg tror ikke der er noget SKAL i den forbindelse, men personlig er jeg enig med Ole. Det er der mange grunde til:christiantt skrev:Jeg tror alger skal komme først, for at de har mulighed for at opsuge næring inden skummeren tager det
- Dels tager skummeren hovedsageligt POM og algerne kun DOM, så de er li'som ikke vildt meget konkurrenter.
- Desuden er det i min optik, at vende tingende på hovedet at sikre sig der er rigeligt med næring til algerne. Man har vel algerne for at de skal optage overskydende nitrat og fosfat, ikke omvendt.
- Endvidere vil der, hvis algerne kommer først, sætte sige en pokkers masse ikke opløst materiale i dem. Det er bestemt ikke ønskeligt.
- Derimod er det vel ønskeligt, at det zooplankton der måtte blive i overskud i algerne og som derfor vil begive sig videre ud i verden, ikke bliver snuppet af skummer eller efterfølgende filtervat i boblefælden.
- Det samme gælder for aminosyrer der eventuelt måtte blive produceret af algerne. I særlig grad de 9 essentielle som dyrene ikke selv kan producere
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ja, det giver faktisk god mening hvad du skriver Poul!PoulD skrev:Jeg tror ikke der er noget SKAL i den forbindelse, men personlig er jeg enig med Ole. Det er der mange grunde til:christiantt skrev:Jeg tror alger skal komme først, for at de har mulighed for at opsuge næring inden skummeren tager det
- Dels tager skummeren hovedsageligt POM og algerne kun DOM, så de er li'som ikke vildt meget konkurrenter.
- Desuden er det i min optik, at vende tingende på hovedet at sikre sig der er rigeligt med næring til algerne. Man har vel algerne for at de skal optage overskydende nitrat og fosfat, ikke omvendt.
- Endvidere vil der, hvis algerne kommer først, sætte sige en pokkers masse ikke opløst materiale i dem. Det er bestemt ikke ønskeligt.
- Derimod er det vel ønskeligt, at det zooplankton der måtte blive i overskud i algerne og som derfor vil begive sig videre ud i verden, ikke bliver snuppet af skummer eller efterfølgende filtervat i boblefælden.
- Det samme gælder for aminosyrer der eventuelt måtte blive produceret af algerne. I særlig grad de 9 essentielle som dyrene ikke selv kan producere

Nogle på Triton vognen som kan forklare hvorfor? Jeg har læst guiden på deres side og det får jeg ikke meget ud af

- niels228
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2014
Hej Charliecharlie saltvand skrev:Hej Christian.... Det ved jeg ikke om der skal være? De anbefaler 10x vand volumen i flow pr time, dvs fx. 300 Liter tank =3000liter pr time pumpe.
Hvor har du fundet det billede?
vh
Niels
Akvarier skal vejes i ton.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det kan da være lige gyldigt hvor i systemet algerne er placeret.
skummeren sluger jo ikke alt det vand som kommer gennem sumpen. Så der vil være næring nok til dem uanset hvor de står. Og vandet der kommer op fra sumpen, uanset hvor algerne står er ikke fri for hverken no3 eller po4.
Pods skal nok klare sig uanset hvor algerne er placeret i sumpen. De er ikke kun i algerne men over alt. Der er nok lige så stor risiko for at de ryger i skummerpumpen som i returpumpen.
skummeren sluger jo ikke alt det vand som kommer gennem sumpen. Så der vil være næring nok til dem uanset hvor de står. Og vandet der kommer op fra sumpen, uanset hvor algerne står er ikke fri for hverken no3 eller po4.
Pods skal nok klare sig uanset hvor algerne er placeret i sumpen. De er ikke kun i algerne men over alt. Der er nok lige så stor risiko for at de ryger i skummerpumpen som i returpumpen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
hejddet er noget af et dilemma
somsagt vil jeg selv satse på at refugie indholdet kommer ufiltreret til displayet og det kan man lave let med en y forgrening
I I
I i i I
I i i I
I________i---------------i_________I
refuge retur skummer
somsagt vil jeg selv satse på at refugie indholdet kommer ufiltreret til displayet og det kan man lave let med en y forgrening
I I
I i i I
I i i I
I________i---------------i_________I
refuge retur skummer
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
måske,hvis man har et varmelegeme i sumpen skal det ihverfald være sådan at vandet bliver varmet op og ikke kun vandet i sumpen men der findes varme baljer med relativt lavt gennemstrøm ifra sumpenchristiantt skrev:Der står også at pumpen helst skal være 10 x vandmængden i DT. Men det er ret meget i forhold til hvad der normalt anbefales, er det ikke?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Halløj alle i Triton skeptikere
Her er et link til "beginners guide"
http://forum.triton.de/download/file.php?id=32" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har kørt Triton siden maj md.... Ja, det er ikke flere år, jeg ved det, men det virker for mig. Min tidligere tank kørte også Triton opsætning og det virkede også
JEG køre sumpen som Eshan/Triton anbefaler. Dvs.
Næsten 10x flow.
Refugium med makro alger FØR skummer.
Ingen filter vat eller andet "mekanisk" filtermedie.
Jeg har MASSER af "lort" i mine alger, heller dér end i DT. Min skummer tager MASSER af lort.
Jeg har MASSER af pods i BÅDE sump og DT. Ikke til at tage fotos af pods med Apple udstyr
Prøver at lave en video m mit kamera og smide op.
Jeg kan godt høre jeres logiske argumenter ift. Optag af næring i alger ift flow hastighed, skummer FØR alger, osv. Osv. Men mine vand analyser viser at alle de vigtige sporstoffer er spot on, så tænker ikke der mangler noget. Og mine makro alger gror RIGTIGT fint. Og som Carsten skriver, så er det jo ikke ALT vandet, der hver gang skal igennem skummer ( med mindre man køre overløb direkte i denne) og hvert vand monokyle der hver gang det passere et makro alge blad skal renses af dette
Det korte af det lange for mig er at Tritons anbefalinger ift. Opsætning virker SUPER her.
Én ting er HELT sikker, JEG er glad for og fortsætter med at køre mit system på denne måde
Til trådstarter, sorry for mit lidt lange indlæg.

Her er et link til "beginners guide"
http://forum.triton.de/download/file.php?id=32" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har kørt Triton siden maj md.... Ja, det er ikke flere år, jeg ved det, men det virker for mig. Min tidligere tank kørte også Triton opsætning og det virkede også

JEG køre sumpen som Eshan/Triton anbefaler. Dvs.
Næsten 10x flow.
Refugium med makro alger FØR skummer.
Ingen filter vat eller andet "mekanisk" filtermedie.
Jeg har MASSER af "lort" i mine alger, heller dér end i DT. Min skummer tager MASSER af lort.
Jeg har MASSER af pods i BÅDE sump og DT. Ikke til at tage fotos af pods med Apple udstyr

Prøver at lave en video m mit kamera og smide op.
Jeg kan godt høre jeres logiske argumenter ift. Optag af næring i alger ift flow hastighed, skummer FØR alger, osv. Osv. Men mine vand analyser viser at alle de vigtige sporstoffer er spot on, så tænker ikke der mangler noget. Og mine makro alger gror RIGTIGT fint. Og som Carsten skriver, så er det jo ikke ALT vandet, der hver gang skal igennem skummer ( med mindre man køre overløb direkte i denne) og hvert vand monokyle der hver gang det passere et makro alge blad skal renses af dette

Det korte af det lange for mig er at Tritons anbefalinger ift. Opsætning virker SUPER her.
Én ting er HELT sikker, JEG er glad for og fortsætter med at køre mit system på denne måde

Til trådstarter, sorry for mit lidt lange indlæg.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;