"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koraller med historie.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Koraller med historie.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har et lille - ” hjertebarn” - kan man vel kalde det. Jeg interesserer mig for korallernes navne og deres historik. Mest for dem jeg selv har, eller dem jeg gerne vil have fat i.
Jeg vil gerne vide, hvilke arter, eller typer jeg har. Jeg prøver også at huske, hvor jeg har dem fra.

Lidt baggrund:
Min interesse stammer nok fra min baggrund i killihobbyen, altså æglæggende tandkarper. I denne gren af akvariehobbyen er man meget fokuseret på, at holde arterne, som de oprindelig blev fundet i naturen. De kommer fra, ofte ret svært tilgængelige, små vandløb/søer i Afrika og Sydamerika. Der findes tit farvevarianter af den samme art der lever isoleret fra hinanden, men meget tæt rent geografisk. En farvevariant kan leve på én lokalitet, mens en anden kan leve få kilometer derfra. Nogle gange kan en vej adskille to farvevarianter. Da disse typer ofte kan krydses, holder man dem adskilt i separate akvarier for at holde typen ”ren”.
Tit er det sådan, at en ny art får et navn ud fra dens findested,indtil man ved om der er tale om en ny art, eller om det blot er en farvevariant af en allerede eksisterende art.
Ofte ved man hvilken slægt der er tale om, det kan man se på udseendet. Typen eller arten kan være noget mere kompliceret.
Som eksempel kan jeg nævne, at jeg på et tidspunkt fik en pose tørv med æg, fra en god bekendt i Sverige. Der stod blot C. Route9 km 205 og så en dato på posen. Intet andet.
Det var en henvisning til den lokalitet, hvor de fisk der havde lagt æggene var fanget.
Hvis jeg skal prøve at oversætte, så betyder det, at det er en Cynolebias (hedder noget andet i dag) Den var fanget i et vandhul, 205 km ude af Route 9. Datoen var den dato tørven med æggene var lagt til tørring. Cynolebias er en ”årstidsfisk”, hvis æg kræver en tørretid for at udvikles. Derfor er dato og år vigtigt.
Det var ikke kendt, hvilken type der var tale om og det kunne i princippet være en nyopdaget art. Derfor sætter man gerne species efter familienavnet, men før typenavnet.
Derfor var det en Cynolebias spec. Route 9 km 205. Alt der står efter artsnavnet, bliver ændret når fisken bliver videnskabeligt beskrevet. Arten er senere videnskabeligt beskrevet som Austrolebias luteoflammulatus R9 km 205
Austrolebias luteoflammelatus. Jeg kan desværre ikke finde et billede af den originale Route5 km 205.
Austrolebias luteoflammelatus. Jeg kan desværre ikke finde et billede af den originale Route5 km 205.
Det var en lang indledning, men det er nogle af de regler, lidt forenklet, der gælder for artsbestemmelse, som jeg har fået dem beskrevet af en biolog jeg kender. Han beskæftigede sig på det tidspunkt med artsbestemmelse af killifisk fra det østlige Afrika, nærmere bestemt arter fra Gabon. Det var i forbindelse med udarbejdelsen af hans speciale der netop omhandlede dette emne, at han fortalte mig om reglerne.
Det er de samme principper/regler der gælder i saltvandshobbyen og i andre sammenhænge, kryb og planter etc.

En variant kan kaldes hvad man vil/ønsker, så længe man bevarer det videnskabelige navn.
Men det er det videnskabelige navn der gælder, rent officielt. Alt der kommer efter det videnskabeligt anerkendte navn, bliver i princippet ugyldigt, hvis feks korallen videnskabeligt beskrives som en ny selvstændig art.
De fleste kender en ”Bali slimer”. Det er rent videnskabeligt en Acropora yongei. ”Bali slimer” er bare et populærnavn, et salgsnavn. Så hvis det skal være helt korrekt, så skal den kaldes Acropora yongei ”bali slimer”. Man bruger så ”Bali slimer” for at beskrive hvilken variant der er tale om.
Mange kalder også Acropora enzmann for ”bali slimer”. Det kan i princippet også være korrekt, men alle steder jeg har læst om den, er det A.yongei der kaldes for ”Bali slimer”
”Green Bali slimer” kan være en farvevariant, for den originale A.Yongei er faktisk ikke grøn.
http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0081" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.marinespecies.org/aphia.php? ... &id=207032" onclick="window.open(this.href);return false;

Men der er muligvis tale om den samme art http://www.melevsreef.com/node/570" onclick="window.open(this.href);return false;
Acropora yongei "Bali slimer"
Acropora yongei "Bali slimer"
Slægtssnavnet er altså Acropora og typen/arten er yongei. Slægtsnavnet skrives altid med ”normal skrift”, mens type/artsnavnet skrives med kursiv og altid med lille begyndelses bogstav – hvis det altså skal være korrekt skrevet. Der er dog ikke ret mange hobbyfolk der bekymrer sig om det og det er vel egentlig også underordnet, så længe man er enige om hvad det er man taler om.
Der er mig bekendt ingen regler for, hvordan man skriver ”popnavne”. Derfor skriver jeg dem her i normalskrift med anførselstegn/citationstegn før og efter ”popnavnet”.

Vi kender det også fra Zoanthus der har et utal af ”popnavne” eller salgsnavne af mere eller mindre idérig, åndfuld karaktér. Det samme gælder for Montipora og Acropora.

Der har lige været en del debat på Saltvandsforum omkring Montipora ”jedi mind trick”. Debatten gik på, om den kunne/måtte/burde kalde den for en Tyree koral.
Dette er ikke et indlæg om, hvorvidt den må kaldes det ene eller det andet, men det er afledt af den debat. Jeg besluttede mig ganske enkelt for, at prøve at finde ud af hvad der var op og ned på denne navne forvirring fordi det interesserer mig og- fordi jeg selv har Montipora ”jedi mind trick” stående.
Montipora "Jedi Mind Trick". Billedet er taget med mobil en tidlig formiddag, for at undgå blåfarvning. Håber det går alligevel.
Montipora "Jedi Mind Trick". Billedet er taget med mobil en tidlig formiddag, for at undgå blåfarvning. Håber det går alligevel.
Montipora "Jedi Mind Trick" Lidt tættere på. Den har en kalkrørorm, som voksede på discen. De slås lidt om pladsen, så den skal klippes af.
Montipora "Jedi Mind Trick" Lidt tættere på. Den har en kalkrørorm, som voksede på discen. De slås lidt om pladsen, så den skal klippes af.
Ud fra det jeg har kunne finde frem til, er den nævnte koral en farvevariant (amerikanerne kalder det en morph) af Montipora undata. http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0278" onclick="window.open(this.href);return false;
Den beskrives som en morph af Montipora true undata. Hvorfor det ”true” lige skal med ved jeg ikke. Det er nok også et ”popnavn”. Det har jeg ikke undersøgt endnu.
Montipora "true undata". Billedet taget på samme måde som med mind trick, for at undgå blåfarvning
Montipora "true undata". Billedet taget på samme måde som med mind trick, for at undgå blåfarvning
Jeg startede med at prøve at finde ud af, hvem der har givet korallen navnet ”Jedi mind trick”.
Jeg kom frem til to mulige navngivere. Denne ene er Steve Tyree, der via hans firma Reeffarmers har opformeret denne morph, kaldet ”Emma´s Jedi Mind Trick”. Altså ikke ”Tyree Jedi Mind Trick”.
Steve Tyree er bare manden som ejer og driver Reeffarmes. Koraller der kommer fra Reeffarmers kaldes ofte for Tyree koraller, men kunne i princippet lige så godt have heddet Reeffarmer koraller.
Emma´s Jedi Mind Trick fra Reeffarmer (Tyree)
Emma´s Jedi Mind Trick fra Reeffarmer (Tyree)
Den anden mulige navngiver er Oceans, Reefs & Aquariums kaldet ORA i daglig tale.
De giver som regel deres koraller ”popnavne” og har ikke altid (sjældent) det fulde videnskabelige navn på de koraller de sælger på deres hjemmeside. Faktisk har jeg kun kunne finde de mere ”åbenlyse” koraller benævnt med både slægts- og art/type navn. F.eks. er der inden for slægten Montipora kun nævnt digitata og capricornis.

ORA kalder deres morph af Montipora undata ”Jedi mind trick” for ORA Mind Trick Montipora og har altså udeladt JEDI. Dette bunder i rettigheder. Termen JEDI er lavet af George Lucas og er sikkert ejet af Disney.
ORA-Mind Trick Montipora.
ORA-Mind Trick Montipora.
Alle (de fleste) i Danmark kender eller har hørt om Disneys nidkærhed over for deres Brand.
Bandet Disneyland after dark måtte ændre navn til DAD, efter en henvendelse fra Disney.
Denne henvendelse begyndte sikkert ikke med ”Kære venner” efterfulgt af en høflig forespørgsel om ikke nok de ville ændre navn, ellers ville Disney blive SÅ kede af det.
Så for ikke at skulle modtage et ”Kære venner” brev, betale royalties eller imødese juridiske repressalier , valgte ORA at udelade JEDI og kaldte korallen for ORA Mind Trick Montipora i stedet.

Der er en tredje mulighed og det er Jason Fox og hans firma Signature Corals. Men de sælger deres som en Tyree LE Jedi Mind Trick. Det er sikkert aflæggere af Reeffarmers koral, så det er nok den samme koral.
Jason Fox LE Tyree Jedi Mind Trick (Signature Corals)
Jason Fox LE Tyree Jedi Mind Trick (Signature Corals)
Jason Fox LE Jedi Mind Trick..jpg (272.61 KiB) Vist 6491 gange
Signature corals sælger både egne koraller og koraller fra andre firmaer. De sælger både ORA og Tyree/reeffarmer koraller. Så navnet er næppe deres idé.

Det er ret interessant at læse rundt på Reeffarmers hjemmeside, for de har en historie om stort set alle de koraller de har i deres sortiment.
Omkring Emma´s Jedi Mind trick skriver de, at de fik deres LE og deres moderkoral ( grundlaget for moderkorallen) fra en fyr der hedder Mark Poletti fra Sacramento i Californien. (Le = limited edition)
Den stammer oprindelig fra Mike Palettas private samling og der er kun solgt to fragmenter af denne koral fra den samling. Det ene havnede så hos Mark Poletti. De første to frags af Mark Poletti´s moderkoral, er dem der danner grundlaget for reeffarmers stamme.
Navnet Emma stammer fra Mark Polettis datter der hedder Emma.

Alle kan få en koral indlemmet i Reeffarmers ”stald”. Vi i Danmark kan også få det.
Det eneste man skal gøre er, at har man har en særlig smuk koral, der skiller sig ud fra standarden og helst på en heldig måde. Hvis man feks har en lyserød ”bali slimer” og er sikker på at den er sund og rask. Så tager man et par gode vellignende macrobilleder af den og sender dem til Reeffarmer.
Beslutter de sig for at den har det fornødne potentiale, så skal de have to små fragmenter af korallen.
Det ene fragment beholder Reeffarmer og det danner grundlag for deres fremtidige stamme. Det er deres ejendom og alle frags herfra er deres. Det andet fragment sælges på auktion som en Limited edition, LE.
Beløbet herfra får den oprindelige ejer, fratrukket en vis procentdel til Reeffarmer.

Disse LE er der selvsagt et begrænset antal af. Den første burde der kun være én af.
De bliver selvfølgelig dyre, når de bliver solgt på en auktion. Der laves så efterfølgende auktioner på edition 2, 3, 4 osv. Det er muligvis nogle af dem Signature Corals sælger aflæggere fra og kalder LE.

Når man har fået en koral i ”stalden” hos Reeffarmer, så er den det der kaldes en Tyree eller Reeffarmer koral. Det betyder nok mere i US end det gør her i EU formoder jeg.
Jeg læste en artikel om en farmer der lige havde fået en koral ”ophøjet” til en Tyree koral. Manden var revnefærdig af stolthed. Inden man trækker for meget på smilebåndet, skal man tænke på, at der kan ligge års arbejde bag denne registrering. År med skuffelser og set backs. Men det er ikke særlig dansk.
Den tidligere ejer må stadig gerne sælge fragmenter af korallen ,nu er det bare en Tyree koral. Det vil sige – det er den samme som dem Reeffarmer (Tyree) sælger, for originalen kom fra dem. Den har bare ikke prædikatet Tyree koral stående på sig, for den er jo ikke købt hos Tyree.
Meen - det giver nok lidt ekstra i kassen.

Summa summarum, så er det rigtige nok, at det er en Montipora undata ”true undata - jedi mind trick”.
Det er bare besværligt at skrive og sige.
De eksemplarer vi har her i Danmark, stammer nok oprindeligt derovre fra. Men det er sikkert de færreste der kan sige, at de har været i USA og købe en ”first hand”. Vores kan være aflæggere/frags fra en af de mange der har købt dem i US. Reeffarmer sælger til hele USA, så de er sikkert nået vidt omkring. Så vi er ude i rigtig mange led og generationer før de er havnet her. De originale fra Mike Paletta er der, som sagt,kun delt to eksemplarer ud af (april 2008).
Hverken Reeffarmer, ORA, eller Signature Corals sender til EU.

Min er fra Claus lh i Taastrup, der forærede mig et frag, da jeg havde taget nogle koraller med til ham fra Jylland. Jeg tror også at den koral som debatten gik på, stammer fra Claus.
For mit eget vedkommende tror jeg ikke, at jeg vil kalde den Tyree, Reeffarmer eller ORA ”Jedi Mind Trick.
Men man må godt, ligesom man må opkalde den efter sin hamster eller ens nye foodprocessor.
Det giver bare ingen mening, ligesom det ikke giver mening at kalde den for Tyree eller ORA.
Så min hedder slet og ret Jedi Mind Trick.

Men en opfordring herfra er, at kigge rundt på Reeffarmers side. Der er mange interessante beretninger om de forskellige koraller.
http://www.reeffarmers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reeffarmers.com/auctionedemm ... dtrick.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.aquanerd.com/2013/11/ora-mi ... ipora.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jasonfoxsignaturecorals.com/ ... p/m-35.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Carsten »

Det var en meget interessant artikel du der havde fået strikket sammen!!
Og det må have taget sin tid at finde baggrunds stoffet frem, og siet fakta fra fiktion
Mener at når man snakker nomenklatur, så i det tilfælde her burde korallen hedder Montipora undata undata, og evt. andre underarter så hedde M. u. xx.
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraller med historie.

Indlæg af mchr »

Spændende artikel, thumbs up!
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Wiinberg »

Rigtig fint indlæg, og et yderst interessant emne. Og som Carsten også nævner, imponerende "fodarbejde".
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Allan M »

Skide spændende. Tak :GO :GO
Life is a beach and then you dive.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Jesper ØH »

Super godt skrevet Erik :) Det lyder som om du er blevet påvirket i slem grad af spec koraller GG
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Bingocaller »

Godt gået! Lidt samme kan sættes op bare hvornår det er en M. Danae og ikke er

Super spændende
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3732
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Koraller med historie.

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt indlæg Erik :) Tak for det.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2925
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Gino »

Spændene indlæg og fedt man er blevet det klogere;-)

Fornøjelse som altid Erik!
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Koraller med historie.

Indlæg af peder »

Som altid en fornøjelse at læse dine indlæg!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Tutter »

Spænende læsning. :y
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Anden »

Flot skrevet.
Billede
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraller med historie.

Indlæg af MoG »

Godt og interessant indlæg Erik! Som altid! :GO
Morten
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Koraller med historie.

Indlæg af nbd »

Flot arbejde, Erik - tak fordi du deler det med os :beer:

Morphers farvevariation skyldes både arv og miljø. Jeg kender ikke genetikken bag korallers farver, men det et sikkert en kombination af en lang række gener, som tilsammen udtrykker en bestemt farve. En morph kan have en helt unik farve (f.eks. Emma´s Jedi Mind Trick fra Reeffarmer Tyree) pga. en særlig genkombination (evt. mutation). Men miljøet spiller også en rolle. Koraller kan farvetunes (se anden tråd på forum). Her spiller vandkvalitet, lys og fodring en rolle.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Anden »

Det er også meget små variationer i miljø der giver forskellig udsene, jeg har 5 stk jedi mind trick i mit 125liters og de ser alle forskelige ud i farver og også form men fælles er at de kræver ret meget lys i forhold til andre montipora.
Billede
Jesper ØH
Reactions:

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Jesper ØH »

Lige til rettelse så er en true undata IKKE en jedi mind trick. Og de typer vi ser her er det en mind trick ??? De rigtig sjældne koraller over there, er ikke udspringere af noget, men specielle og sjældne samleobjekter. Og om det er danae eller tuberculosa er så en anden sag, men de navne på korallerne er jo navnene på dem. Navnene før og efter er jo irrelevant, med mindre man ved hvor korallen er købt, og det ikke bare er et gæt ??? Mine specielle koraller er så rimelig nemme at genkende, og se de er specielle i handel. Da de jo ikke springer frem i DK når man søger. Så Setosa og Sunset mm er jo som det er, men man kan jo ikke bare finde en US eller anden koral på nettet, og syntes ens egen koral ligner og dermed kalde den US eller Tyree, ORA eller andet.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Anden »

Fire polyp undata bliver bliver også solgt som jedi mind trick montipora men fire polyp undata den har hvid vækst kant og ik blå/lilla.
Billede
Jesper ØH
Reactions:

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Jesper ØH »

Jesper ØH skrev:Lige til rettelse så er en true undata IKKE en jedi mind trick. Og de typer vi ser her er det en mind trick ??? De rigtig sjældne koraller over there, er ikke udspringere af noget, men specielle og sjældne samleobjekter. Og om det er danae eller tuberculosa er så en anden sag, men de navne på korallerne er jo navnene på dem. Navnene før og efter er jo irrelevant, med mindre man ved hvor korallen er købt, og det ikke bare er et gæt ??? Mine specielle koraller er så rimelig nemme at genkende, og se de er specielle i handel. Da de jo ikke springer frem i DK når man søger. Så Setosa og Sunset mm er jo som det er, men man kan jo ikke bare finde en US eller anden koral på nettet, og syntes ens egen koral ligner og dermed kalde den US eller Tyree, ORA eller andet.
Vil lige uddybe min besked lidt. Da jeg fik mine US koraller, kan jeg se nu hvad der er blevet sat gang i. Kan huske hvordan folk ikke troede på det, men da bestemte (Gamle i faget) så korallerne faldt de på røven over dem. Jeg fik utrolig og får stadig mange beskeder fra folk der spørger "om denne koral er speciel eller ej" og dengang også om det var en US koral ? Kan huske og nok finde PB, netop ang en montipora, som lignede en montipora jedi mind trick, og jeg nævnte jeg også syntes den lignede, gør det så denne ene koral til en jedi mind trick ? Jeg er vild med saltvand, og syntes alt er pænt minus brunt og grønt GG Men igen specielt er jo specielt, ligegyldigt hvordan man vender og drejer det.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Carsten »

Anden skrev:Fire polyp undata bliver bliver også solgt som jedi mind trick montipora men fire polyp undata den har hvid vækst kant og ik blå/lilla.
Fire?? Som 4 eller som ild?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Koraller med historie.

Indlæg af ole kekkonen »

Godt skrevet,jeg läste den i gaar aftes paa Sengen.
En god Artikel efter min mening Burde Göres som sticky SAA de Ikke forsvinder i salgs Annoncer.
Havde selv en stübers acropora Brun Med blaa spidser og den mener jeg var opkalldt efter en tysk akvarist der Havde succes med denne:)egentlig siger Saadan et Navn efter longipenis Ikke ret meget om korallen:)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Carsten »

ole kekkonen skrev:Godt skrevet,jeg läste den i gaar aftes paa Sengen.
En god Artikel efter min mening Burde Göres som sticky SAA de Ikke forsvinder i salgs Annoncer.
Havde selv en stübers acropora Brun Med blaa spidser og den mener jeg var opkalldt efter en tysk akvarist der Havde succes med denne:)egentlig siger Saadan et Navn efter longipenis Ikke ret meget om korallen:)
Jeps! Det var en Stübers Acropora du havde, og formentlig en du har fået fra mig af.
Den blev opkaldt efter den tyske akvarist, som hed Stüber. Fordi har var en af de første der fik dem til at overleve og vokse i akvarier.
Det menes at være en A. Formosa, men efter hvad jeg har læst, så har den ændret sig så meget at den ikke længere ligner en formosa, men heller ingen andre kendte.
Egentligt underligt at tænke på at for 25 år siden var det MEGET usædvanligt at koraller var levende i akvariet
Jesper ØH
Reactions:

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Jesper ØH »

Hvis det er den samme A.formosa jeg havde for en del år siden, så er det en meget kedelig koral, som gror som skidt. Her står den til højre i baljen. Sorry det lidt gamle billede :)
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Koraller med historie.

Indlæg af PoulD »

Jeg synes også det er et rigtig godt initiativ Erik. Det er tydeligt, at du har lagt en del arbejde i det :GO . Også rart at se der faktisk bliver oprettet andet end salgstråde.

Personlig er min tilgang til koraller måske en smule anderledes. Historien betyder ikke så meget for mig og jeg er SÅ ligeglad med om en koral er fra Tyree, ORA eller Mads Dinesens koralfarm og endnu mere ligeglad med om den hedder "Luke Skywalker Oatmeal" eller "Genuine Megan Fox sun-kiss freckles" :wink:

Det der betyder noget for mig er, om korallen - i mine øjne - er smuk. En sjælden gang ser man en koral som ligner en milliard og skiller sig vildt ud fra andre koraller som man måske ellers ville forvente burde være fuldstændig magen til, fordi de er præcis samme slags og kommer fra det samme sted. Man kan være heldig at finde en sådan koral i naturen og i nogen udstrækning også en sjælden gang i en forhandlers koralø.

For mig er der ikke noget vildt attraktivt ved sjældne US koraller fremstillet ved aseksuel reproduktion. En klon kan vel aldrig være unik? Og findes der 30 kloner, kan det vel også diskuteres om den egentlig er sjælden?

I mine øjne er en attraktiv koral, en der skiller sig ud fra mængden på en fascinerende måde. Gerne på samme måde som Sharbat Gula, den Afghanske pige med de vildt fascinerende øjne som Steve McCurry fik på forsiden af National Geographic for en menneskealder siden:
Billede
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Koraller med historie.

Indlæg af crazy seahorse »

Først, tak til alle for den fine respons på artiklen. Jeg vil nok tillade mig, at gå ind og rette lidt sproglige forbistringer og kommafejl. Det kommer ikke til at ændre ved indholdet – kun udseendet. Jeg kan simpelthen ikke holde ud at se på det. Det sker når jeg har lidt tid til det.
Det er mere hvis der pludselig står at der er blevet rettet i det, så er I klar over at det er grunden.

Jeg er enig med Jesper ØH, at det lyder underligt med en farvevariant af ”True undata”, benævnt Montipora undata ”True undata – Jedi mind trick”. Men i materialet fra en af farmerne (Reeffarmer eller ORA) blev den netop nævnt som en sådan. Altså, at det var en farvevariant af "true undata".
Jeg kunne bare ikke blive enig med mig selv, om den rette måde at skrive det på. Men enig, det ser ikke rigtigt ud. Paranteser kunne vel komme på tale, men bare ikke i denne sammenhæng – det er jo ikke en ligning.

Så vidt jeg husker, var der en debat frem og tilbage omkring navnet. Claus, Jesper og jeg selv + sikkert flere andre, talte frem og tilbage om, hvad det kunne være for en koral. Det er sikkert den Pb-korrespondance du kan huske, Jesper.
Jeg mener faktisk, at det var dig (JØH) der bragte navnet ”Jedi Mind Trick” i spil og vi blev enige om, at det sagtens kunne være den der var tale om.
Da vi ikke præcist ved hvor Claus har den fra, så er og bliver det et gæt. Claus nævnte i hvert fald ikke, at han havde været i US eller fået den sendt derfra via kurér. Jeg er dog rimelig sikker på, at det må være en Montipora. Det er mit bedste gæt.

Samtidig har jeg svært ved at se, at den skulle være nært beslægtet med ”True undata”, udover at de begge er encrustende. Det kræver nok en nærmere analyse af nogle skeletter – og det er måske at gøre for meget ud af det.
Idéen med, at den også kunne høre til Montipora danae eller tuberculosae komplekset er ikke helt skæv. Det synes jeg bestemt også lyder som en mulighed. Umiddelbart synes jeg ikke, at jeg kan huske nogle af de typer der ligner i farverne.
Men det kunne man jo kigge lidt på.

Det får mig til at tænke på, at det er vel lidt den samme situation med den” gyldne monti”. Ud fra det du fortalte mig, Jesper, så kom den også i en anonym pose uden identifikation på.
Vi to har jo igennem en periode talt frem og tilbage om, hvilken Montipora der mon kunne være tale om. Du mente at det måtte være Montipora ”slow burn”, men den er jo også kun bestemt ud fra et billede så. Det kan sagtens være rigtig id, ingen tvivl om det.
Men, som med ”jedi mind trick” er ”slow burn” ikke kommet hertil i en pose med en label, hvor der stod at det var ”slow burn”. Billedet der har givet ”vores gyldne monti” navnet ”slow burn” er af en Signature Corals (Jason Fox) koraller.
Nu må du endelig korrigere mig, Jesper, men jeg mener at det var dette billede der danner grundlag for identifikationen af ”slow burn”. Husker jeg rigtigt?
Jason-Fox-Slow-Burn-Monti.jpg
Jason-Fox-Slow-Burn-Monti.jpg (290.65 KiB) Vist 6052 gange

Der er en tråd (ikke ret lang) på Reef Central. I deres sps id forum, bliver der spurgt om en koral er en JF slow burn Montipora.
Som man kan læse, bliver den her foreslået at være en Montipora verrucosa eller en Montipora palawanesis. Så den glydne monti eller ”slow burn” KUNNE være en af de to, rent videnskabeligt, bare en farvevariant. Det er i hvert fald det forslag der kommer i tråden.
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2494904" onclick="window.open(this.href);return false;

For dem som ikke er med på Reef Central lægger jeg det billede der omtales ind her.
JF "slow burn" montipora - måske
JF "slow burn" montipora - måske
@Ole Jeg har aldrig hørt om en koral med popnavnet ”longipenis”. Men inden for Killi hobbyen er det ikke ubekendt. Det er oven i købet ikke et popnavn, men det korrekte videnskabelige navn.
Pterolebias (det navn kan også være ændret) longipinnis. En stor sydamerikansk killi, meget imponerende med store finner. Det er en af de annuelle arter, hvor æggene kræver en forholdsvis lang tørretid.
Sæsonen for tørke er fra august – november. Æggene skal ligge fra 3 – 6 mdr før de klækkes og man kan stadig få unger af tørv der har ligget længere.
Pterolebias longipinis
Pterolebias longipinis

Med hensyn til hypen omkring US koraller, så er det jo koraller der oprindelig er kultiveret i USA. Så betegnelsen US koraller må vel, i mine øjne, siges at være god nok. Om de er finere end andre koraller er så et spørgsmål.
Faktum er, at de er væsentlig sværere at få fat på. De sender dem ikke til EU og de kommer som regel kun hertil via kurér og så er de gerne smuglet ind. Det gør dem sjældent sete og de er ret sjældent i handelen.
Samtidig er det i sagens natur ulovligt at smugle koraller gennem tolden, så der er også en vis risiko ved det. Det påvirker prisen, da folk gerne tager sig betalt for at løbe en risiko.

Som jeg har forstået det, så er LE korallerne MEGET dyre. Der findes jo kun et yderst begrænset antal, så det er vel ikke unaturligt. Men prisen burde falde jævnt efterhånden som de pågældende koraller bliver fragmenteret. Det er jo også kun et vist antal auktioner der bliver lavet (edition 2, 3, osv). Herefter sælges de på normal vis, som når man ser Reeffarmers koraller blive solgt hos Signature Corals (Jason Fox) Og når de så når ud til forhandlerne, så er prisen faldet yderligere - for så er det så at sige, hver mands eje.

Jeg synes heller ikke at der er noget galt i, at gøre opmærksom på at det er en speciel koral man sælger fragmenter af. Så længe man ikke smykker sig med ”lånte fjer”, men kalder den det man selv har fået den som, så synes jeg det er legitimt.
Samtidig er der dog ingen grund til at videreføre en vildfarelse. Ved man at en ID er forkert, så bør man rette det.
Man sælger jo heller ikke en Suzuki som en Ferrari, bare fordi der sidder et Ferrari skilt på bagsmækken. Men HAR man en Ferrari, så er der jo ingen grund til at sætte et Suzuki skilt bag på den, bare for ikke at folk ikke skal se skævt til en.

Jeg fik selv på et tidspunkt en Anacropora. Men det skulle have været en Acropora ”horrida”. Men der var altså en Anacropora i posen. Så duer det ikke stædigt at markedsføre den under et forkert navn. Så må man rette det, når man bliver opmærksom på det.
Et par billeder af de her nævnte koraller. Man skal næsten være blind for at forveksle dem.
Anacropora spec.
Anacropora spec.
Acropora horrida. Det er den lille blå, lige under den røde plade monti.
Acropora horrida. Det er den lille blå, lige under den røde plade monti.
En Anacropora har ingen axial collites (polyp i grenenes længde retning for enden) Det er et af de sikre kendetegn for den type. http://www.coralhub.info/terms/corallit ... orallites/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det bør man vide når man sælger koraller professionelt, men det gik måske lidt vel rask den dag.

Jeg synes at US koraller er fine koraller. Det er ikke finere end andre – de er bare sværere at få fat på og så koster de noget mere. De vokser ikke så hurtigt, men er ellers nemme nok. Så mon ikke prisen vil bevæge sig nedad.
Jeg har de fleste af de arter der er tilgængelige og har lavet fragmenter af mange af dem. Jeg har også delt nogle stykker ud. For mig at se, så gælder det om at sikre arterne her hos os i DK og det gør vi bedst ved at sprede dem til så mange dygtige akvarister som muligt.
Der kunne jo ske et eller andet hos Jesper ØH eller nogle af de andre der har disse arter, mig selv incl. Det kan man aldrig vide. Så vi må prøve at sikre os så godt vi kan.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Jesper ØH »

Igen rigtig fint skrevet Erik. Ja det var mig der nævnte det kunne ligne en Jedi mind trick, men det var ud fra et dårligt billede, og det gør den vel ikke til en Jedi mind trick, bare fordi jeg siger det kunne ligne ? Det billede af slow burn du har sat ind, ja det er det billede som jeg sendte til dig, og skrev det var den :) Kunne også sende dig billederne af red planet, og mystic Sunset, setosa, LE Sunset mm. Da jeg ved hvor de er fra, men tror jeg springer over :) Jeg kan kun tale for de US jeg har, og er der andre ? Så er det super fede koraller, der ikke ses i handlen så tit endnu, da de ikke er spredt så meget. Jeg håber folk vil holde korallerne på en fin pris, da det er langsomt groende og super fede farverige koraller. Dem jeg har taget 500kr for, kan jeg kun sige alt for billigt. Folk kan se billede her hos mig hvad jeg fik GG Håber folk får en god grorate på korallerne herfra, som Erik siger så er det med at holde dem i live, og glæde sig over så flotte koraller.
PS. Og husk det er jo kun koraller GG
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Koraller med historie.

Indlæg af PederP »

Jesper ØH skrev:Igen rigtig fint skrevet Erik. Ja det var mig der nævnte det kunne ligne en Jedi mind trick, men det var ud fra et dårligt billede, og det gør den vel ikke til en Jedi mind trick, bare fordi jeg siger det kunne ligne ? Det billede af slow burn du har sat ind, ja det er det billede som jeg sendte til dig, og skrev det var den :) Kunne også sende dig billederne af red planet, og mystic Sunset, setosa, LE Sunset mm. Da jeg ved hvor de er fra, men tror jeg springer over :) Jeg kan kun tale for de US jeg har, og er der andre ? Så er det super fede koraller, der ikke ses i handlen så tit endnu, da de ikke er spredt så meget. Jeg håber folk vil holde korallerne på en fin pris, da det er langsomt groende og super fede farverige koraller. Dem jeg har taget 500kr for, kan jeg kun sige alt for billigt. Folk kan se billede her hos mig hvad jeg fik GG Håber folk får en god grorate på korallerne herfra, som Erik siger så er det med at holde dem i live, og glæde sig over så flotte koraller.
PS. Og husk det er jo kun koraller GG
Tjae. Self. skal man kunne få noget ekstra for de koraller man har lagt kassen for. Men samtidig er der jo eksponentiel vækst i dem, så man må vel forvente et "drop" i prisen pr. led i kæden, hvor man self. tager højde for væksthastighed. Noget kan aldrig blive helt billigt.

Det er det jeg sætter priser efter. Ville også føle det var forkert hvis en koral tjener sin indkøbspris ind flere gange om året..
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Anden »

Clauslh havde sin jedi mind trick fra dejong og jeg har både min egen og den fra clauslh har jeg også lidt frag's tilbage af men jeg købte hele hans moder som blev et fint skelet på ca et halvt kg.
Clauslh har købt sin som m.undata fra dejong og selv fundet id på den.

Min er købt som LE tyree montipora jedi mind trick og de er umulige at se forskel på hvis det bliver blandet og de står sine om side uden at slås.
Billede
Jesper ØH
Reactions:

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Jesper ØH »

PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Igen rigtig fint skrevet Erik. Ja det var mig der nævnte det kunne ligne en Jedi mind trick, men det var ud fra et dårligt billede, og det gør den vel ikke til en Jedi mind trick, bare fordi jeg siger det kunne ligne ? Det billede af slow burn du har sat ind, ja det er det billede som jeg sendte til dig, og skrev det var den :) Kunne også sende dig billederne af red planet, og mystic Sunset, setosa, LE Sunset mm. Da jeg ved hvor de er fra, men tror jeg springer over :) Jeg kan kun tale for de US jeg har, og er der andre ? Så er det super fede koraller, der ikke ses i handlen så tit endnu, da de ikke er spredt så meget. Jeg håber folk vil holde korallerne på en fin pris, da det er langsomt groende og super fede farverige koraller. Dem jeg har taget 500kr for, kan jeg kun sige alt for billigt. Folk kan se billede her hos mig hvad jeg fik GG Håber folk får en god grorate på korallerne herfra, som Erik siger så er det med at holde dem i live, og glæde sig over så flotte koraller.
PS. Og husk det er jo kun koraller GG
Tjae. Self. skal man kunne få noget ekstra for de koraller man har lagt kassen for. Men samtidig er der jo eksponentiel vækst i dem, så man må vel forvente et "drop" i prisen pr. led i kæden, hvor man self. tager højde for væksthastighed. Noget kan aldrig blive helt billigt.

Det er det jeg sætter priser efter. Ville også føle det var forkert hvis en koral tjener sin indkøbspris ind flere gange om året..
Jeg mener du har købt Sunset af mig, den vokser meget langsomt her, og også en koral der er sart, som de fleste af mine US. Man vil helt klart kunne sælge stag horn frags, og få meget mere ind for den, eller bytte, alt efter hvad man er til ? Jeg har hørt fra flere af dem der har købt, at de syntes det er billigt for så stort et stykke, og når korallerne er så sjældne. Man skal jo huske på at det bare er prisen på en standart koral i butikker, og skal man havde noget bare lidt ud over det sædvanlige, så er det jo minimum 1-2 gange mere.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Koraller med historie.

Indlæg af Jesper ØH »

Anden skrev:Clauslh havde sin jedi mind trick fra dejong og jeg har både min egen og den fra clauslh har jeg også lidt frag's tilbage af men jeg købte hele hans moder som blev et fint skelet på ca et halvt kg.
Clauslh har købt sin som m.undata fra dejong og selv fundet id på den.

Min er købt som LE tyree montipora jedi mind trick og de er umulige at se forskel på hvis det bliver blandet og de står sine om side uden at slås.
Kan se nu at det faktisk er mig selv der har kommet til at navngive korallen, da jeg er kommet til at sige den kunne ligne GG Og pludselig er den fra DJ, men din egen der ligner på en prik er købt som Tyree Le montipora jedi mind trick GG (Husk lige Tyree først)
Jeg kan så lære af det, og aldrig sige en koral ligner noget specielt til nogen GG
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Koraller med historie.

Indlæg af PederP »

Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Igen rigtig fint skrevet Erik. Ja det var mig der nævnte det kunne ligne en Jedi mind trick, men det var ud fra et dårligt billede, og det gør den vel ikke til en Jedi mind trick, bare fordi jeg siger det kunne ligne ? Det billede af slow burn du har sat ind, ja det er det billede som jeg sendte til dig, og skrev det var den :) Kunne også sende dig billederne af red planet, og mystic Sunset, setosa, LE Sunset mm. Da jeg ved hvor de er fra, men tror jeg springer over :) Jeg kan kun tale for de US jeg har, og er der andre ? Så er det super fede koraller, der ikke ses i handlen så tit endnu, da de ikke er spredt så meget. Jeg håber folk vil holde korallerne på en fin pris, da det er langsomt groende og super fede farverige koraller. Dem jeg har taget 500kr for, kan jeg kun sige alt for billigt. Folk kan se billede her hos mig hvad jeg fik GG Håber folk får en god grorate på korallerne herfra, som Erik siger så er det med at holde dem i live, og glæde sig over så flotte koraller.
PS. Og husk det er jo kun koraller GG
Tjae. Self. skal man kunne få noget ekstra for de koraller man har lagt kassen for. Men samtidig er der jo eksponentiel vækst i dem, så man må vel forvente et "drop" i prisen pr. led i kæden, hvor man self. tager højde for væksthastighed. Noget kan aldrig blive helt billigt.

Det er det jeg sætter priser efter. Ville også føle det var forkert hvis en koral tjener sin indkøbspris ind flere gange om året..
Jeg mener du har købt Sunset af mig, den vokser meget langsomt her, og også en koral der er sart, som de fleste af mine US. Man vil helt klart kunne sælge stag horn frags, og få meget mere ind for den, eller bytte, alt efter hvad man er til ? Jeg har hørt fra flere af dem der har købt, at de syntes det er billigt for så stort et stykke, og når korallerne er så sjældne. Man skal jo huske på at det bare er prisen på en standart koral i butikker, og skal man havde noget bare lidt ud over det sædvanlige, så er det jo minimum 1-2 gange mere.
Yup. Har en sunset fra dig jeg købte i Marts. Og jeg er self. tilfreds med prisen - ellers havde jeg ikke købt den :beer:
Er stor liberalist når det kommer til stykket, så alle må sælge hvad de vil, til hvad pris de vil. Det er friviligt at købe.

Min kommentar gik på det med at håbe prisen blev holdt høj.. Fra en koral er sjælden ejendom, til den bliver hvermands eje og kalkreaktormedie er IMO kun et spørgsmål om tid. Og det syntes jeg også der er noget smukt ved.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"