"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mere ozon spørgsmål !!!

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Mere ozon spørgsmål !!!

Indlæg af Brian »

Her kommer lige et par spørgsmål mere.....

1) Den gamle blå model Sander 50 ozonisator - er der nogle som har den eller andre der ved hvordan man rengører og lige gejler en sådan op fra brugt stand af ?

2) Indkobling af ozonisator - Nogle har en selvstændig slange der kører ind på skummeren sammen med den der suger luft og andre kører med et T-stykke på luftslangen. Men kan man ikke bare sætte ozonisatoren direkte på luftslangen, uden T-stykke ? Så trækker skummeren jo bare luft igennem ozonisatoren hele tiden og får kun ozon når den er tændt ??? Eller er der en mening med T-stykket ??

Takker :P
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Min er lige på skummerens luftindtag. Virker fint, de perioder den er i brug.
Mvh.

Lars Mogensen
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Brian, hele ideen bag t-stykket var, at det var den generelle opfattelse at Sanders Ozonisatorer var lavet med for små luftudtag.
Dermed blev skummerens funktionalitet nedsat, pga at den ganske simpelt ikke kunne suge lige så meget luft ind som tidligere.

Om et t-stykke er nødvendigt er vel op til den enkelte at vurdere, men du kan jo prøve at koble skummerens luftslange til den slukkede ozonisator, og se om skummerens sugeevne mindskes.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Tak begge to !

Jeg har lige forsøgt indkoblingen og skummeren går jo nærmest i stå ;) Så jeg køber et T-stykke !

Så mangler jeg bare at hører fra nogle der ejer en af de gamle Sander modeller om de skal/kan rengøres ?
Hvornår ved man desuden om det er tid til at skifte røret ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Nå jeg fik den splittet ad i atomer og det var groet helt sammen. Alt er nu renset og jeg har samlet den igen.
Kan det passe den skal summe lidt - det lyder da til at der sker noget !

Nu vil jeg prøve med 20mg og se om skabet kommer til at lugte som et server/printer rum ;)

Tak for hjælpen for nu !

Mangler dog stadig lige at høre hvornår folk skifter deres rør i ozonisatoren ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Sander har sendt mig en manual på deres gamle model ozonisator. Jeg har lagt den op på fil databasen, i under katagorien Manualer, til fremtidig benyttelse for alle :

http://www.saltvandsforum.dk/dload.php
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

Hej Brian
Jeg har også en sander ozon og deltec skummer og her blev jeg opmærksom på at ikke "drosle" luftslangen, med en ventil og T stykke.
Hvordan har du monteret din ozonisator til skummeren nu?
jeg har planer om et T som har store huller mage til den sorte slanges udvendige dia. og på den ene sætter jeg så ozonen til, som bliver pustet lidt bagi af en lille luftpumpe, derved tror jeg at luftindtaget vil suge masser af luft og "sniffe" til ozonen. Hvad mener du om denne løsning?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg har pt blot snittet slangen fra ozonen skrå og så stoppet den lidt ned i den sorte silikone slange - så kan det justeres op og ned ;)

Du bør ikke bruge en luftpumpe den skulle selv sagtens kunne suge det !

Pt. kører mit hver nat i 1½ time med 30mg - hvad med jeres på hvor mange liter vand ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

ok jeg er bare ikke helt sikker på om skummer skal suge igenmen ozonen eller blot
"sniffe" til den.

jeg har kørt med 20mg altid, hele døgnet. ved hjælp af T stykke og ventil på indsugning, således at skummer blandede luft og ozon.
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Jeg har en sander C100 og en Deltec APF600, ozonisatoren er for stor derfor har jeg den på ca halv ytelse, og det kjører 24/7.
I begynnelsen var jeg usikker på om skummeren klarte å suge til seg all ozonen, og dermed monterte jeg på en liten luft pumpe mot innsuget på ozonisatoren og en slange fra utblåsingen inn i den sorte slangen på skummeren, og det fungerer fint.
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

ok christian, men din skummer sugede stadig alm. luft uden ozon også ikke?
Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 152
Tilmeldt: søn 30. jan 2005 01:01
19
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Henrik S. »

Min gamle Sander 50 sidder direkte på min skummer. Ingen problemer med at suge luft.
Ja, den er sgu´lidt bøvlet at skille af, jeg fik også tilsendt manualen fra Sander.
Min kører et par timer eller 3 et par gange om ugen.
Mvh.

Henrik S.
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Tobber skrev:ok christian, men din skummer sugede stadig alm. luft uden ozon også ikke?
Det er helt riktig Tobber, slangen fra skummeren er mye tykkere, enn den fra Ozonisatoren, det er ca halve diameteren, så den suger luft ekstra så mye den bare orker.

Mvh
Christian...
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

jeg har nu prøvet mange muligheder, med pumpe osv. syntes bare at man hele tiden kan lugte ozonen. (>10mg)det eneste jeg ved har virket uden lugt, er hvis jeg bruger et T med en lille hane på den ene afgang, og drosler denne så skummeren suger mere fra ozonisatoren. Ulempe: mindre skumning på grund af jeg lukker lidt for luften.
er der nogle er jer som har haft lignede problem?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"