Omlægning af sump eller lave en ny
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Århus
Omlægning af sump eller lave en ny
Som det ser ud lige nu skal jeg have ændret rumopdelingen i min sump da jeg forsøger at overgå til et triton system og samtidig gerne vil have plads til min nye skummer.
Jeg har lidt svært ved at få hentet noget langt hjemmefra da jeg ikke ejer en bil. Så derfor tænker jeg at jeg enten skal igang med en hobbykniv og ny ruminddeling i min eksisterende sump, hvilket vil betyde at systemet skal køre uden sump medens jeg skærer, limer og det tørre. Det er jo ikke særlig optimalt. Derfor har jeg også overvejet at bestille glas og slev give mig i kast med at Lime en sump fra bunden af.
Er det noget der er til for en nybegynder? Og hvor kan man bestille glas her på fyn? Og i hvilken tykkelse?
Sumpen skal være 600 x 500 x 350 mm
Mvh Mads
Jeg har lidt svært ved at få hentet noget langt hjemmefra da jeg ikke ejer en bil. Så derfor tænker jeg at jeg enten skal igang med en hobbykniv og ny ruminddeling i min eksisterende sump, hvilket vil betyde at systemet skal køre uden sump medens jeg skærer, limer og det tørre. Det er jo ikke særlig optimalt. Derfor har jeg også overvejet at bestille glas og slev give mig i kast med at Lime en sump fra bunden af.
Er det noget der er til for en nybegynder? Og hvor kan man bestille glas her på fyn? Og i hvilken tykkelse?
Sumpen skal være 600 x 500 x 350 mm
Mvh Mads
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hillerød
Re: Omlægning af sump eller lave en ny
jeg ville koble sumpen fra og flytte lidt rundt på væggene hvis det var mig, så lang tid er det jo hellere ikke og akvariet kan sagtens køre med cirkulation og lys.
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Jeg vil anbefale 6 mm glas. Jeg HAR prøvet at et underdimensioneret hjemmelimet glasakvarium springer i bundpladen... 

-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hillerød
glas kan du få lavet hos din lokale glarmester hvis det er, men det er altså nemmere lige at flytte de eksisterende vægge vil jeg mene
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Århus
tak skal i have. Det kunne da godt være man skulle genoverveje at flytte skillerummene istedet for at lave en ny.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Akvariet tager ikke skade af ikke at have sump på et par dage.
Og så er det jo da langt billigere at ændre på sumpen end at købe ny
Og så er det jo da langt billigere at ændre på sumpen end at købe ny
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Hej Mads, jeg ville også flytte væggene.
Jeg har med Fordel brugt både guitar strenge og ostehøvl strenge til at skære gl glas ud af sump. Pas MEGET på i de hjørner hvor rumdeler glasset støder op til eksisterende silikone fuge i selve akvariet, så du ikke får skadet denne unødigt.
Husk at afspritte nyt glas med eddike, acetone eller sprit og lad det dampe af inden du limer det sammen med akvariet. For at fjerne fedt fingre.
Jeg har med Fordel brugt både guitar strenge og ostehøvl strenge til at skære gl glas ud af sump. Pas MEGET på i de hjørner hvor rumdeler glasset støder op til eksisterende silikone fuge i selve akvariet, så du ikke får skadet denne unødigt.
Husk at afspritte nyt glas med eddike, acetone eller sprit og lad det dampe af inden du limer det sammen med akvariet. For at fjerne fedt fingre.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;