"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Krabbe id ??????

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Krabbe id ??????

Indlæg af Preben »

Hej
Jeg så igår at jeg har lidt stor krabbe.
Sort med stribet ben, og lidt store klør, men ingen hår.
God dårli ?
Kan den være der til den bliver støre eller er det ud nu
Kan man få en krabbe fælde?
Mvh Preben
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Krabbe id ??????

Indlæg af Anden »

Med de meget få oplysninger vil jeg gætte på den du har er ok lidt i nu men den vokser hurtig og vil blive stor og så skal den ud eller holdes helt mæt og husk ingen krabber er helt reef-safe når de er sultne/store.
Det er nok en slags mithrax men der er jo ik til at sige uden foto.

Søg evt på black crab hitchhiker og find den der.
Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Krabbe id ??????

Indlæg af PoulD »

Enig med Anden.
Det er ret enkelt at lave en krabbefælde selv. Skær en tom vandflaske over lidt højere end midten og sæt den øverste del omvendt ned i bunden. Drop så f.eks. list store reef pearls, lidt muslingekød eller lign. ned i flasken og sæt / læg flasken så åbningen ligger op ad stenene, nær der hvor krabben holder til.
Krrabber har en rigtig god lugtesans og hvis det ikke er en mithrax men derimod en udpræget carnivore fætter, skal den nok vise interesse. Hvis det derimod er en sort mithrax og den ikke er fuldvoksen og du ellers har alger nok, så er det ikke sikkert den overhovedet er interesseret i kød, men så gør den jo heller ingen skade i din balje.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: Krabbe id ??????

Indlæg af Preben »

Tak for jeres svar
Fik desvære ikke et billede af den, og så den ikke helt
Men den er vel allerede 3-4 cm. Så jeg må have haft den et stykke tid.
Har før lavet en flaske fælde til fisk,så den prøver jeg igen.
Mvh Preben
Billede kommer når den er fanget
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 538
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Krabbe id ??????

Indlæg af MortenL »

Tak for idé omkring krabbefælde, vil også se om jeg kan fange min krabbe. Har kun set den en gang, men mener det er en mithrax, så den er måske ikke så slem.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Krabbe id ??????

Indlæg af Carsten »

Det plejer desværre bare aldrig at være Mitrax krabber eller andre nyttige man få ind. Det plejer desværre altid at være dem der laver ballade man får.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Krabbe id ??????

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:Det plejer desværre bare aldrig at være Mitrax krabber eller andre nyttige man få ind. Det plejer desværre altid at være dem der laver ballade man får.
Og Mithrax kan også sagtens lave ballade. Jeg fik på et tidspunkt boblealger i baljen. Jeg købte et par Mithrax som forbavsende hurtigt fik udryddet samtlige boblealger. Et stykke tid efter de havde ædt sig store og fede og jeg ellers mente der ikke var flere boblealger, blev jeg en dag temmelig chokeret over at se, at hele baljen stod og rokkede voldsomt fra side til side . . argh. jeg må vel næsten huske en smule forkert, kan godt være det kun var en enkelt af dekorationerne som. . . okay, så da i hvert fald en enkelt koral som rokkede helt vildt. Ud mellem et par monti skiver kom der med ganske regelmæssige mellemrum en krabbearm med en stor klo og hver gang snuppede den lige en grøn boble. Det kedelige var bare at alle de grønne bobler den snuppede ikke var helt kugleformede og i øvrigt sad for enden af tentaklerne på en Euphyllia.
Okay tænkte jeg, hvis du er så glad for hammer så skal jeg sku give dig hammer. Således endte den stakkels Mithrax krabbe sine dage, flad mast i en frostpose mellem køkkenbordsplade og kødhammer.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Krabbe id ??????

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:
Carsten skrev:Det plejer desværre bare aldrig at være Mitrax krabber eller andre nyttige man få ind. Det plejer desværre altid at være dem der laver ballade man får.
Og Mithrax kan også sagtens lave ballade. Jeg fik på et tidspunkt boblealger i baljen. Jeg købte et par Mithrax som forbavsende hurtigt fik udryddet samtlige boblealger. Et stykke tid efter de havde ædt sig store og fede og jeg ellers mente der ikke var flere boblealger, blev jeg en dag temmelig chokeret over at se, at hele baljen stod og rokkede voldsomt fra side til side . . argh. jeg må vel næsten huske en smule forkert, kan godt være det kun var en enkelt af dekorationerne som. . . okay, så da i hvert fald en enkelt koral som rokkede helt vildt. Ud mellem et par monti skiver kom der med ganske regelmæssige mellemrum en krabbearm med en stor klo og hver gang snuppede den lige en grøn boble. Det kedelige var bare at alle de grønne bobler den snuppede ikke var helt kugleformede og i øvrigt sad for enden af tentaklerne på en Euphyllia.
Okay tænkte jeg, hvis du er så glad for hammer så skal jeg sku give dig hammer. Således endte den stakkels Mithrax krabbe sine dage, flad mast i en frostpose mellem køkkenbordsplade og kødhammer.
Som du dog kan beskrive det :)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Krabbe id ??????

Indlæg af Anden »

Reef Compatible: With Caution

Der skulle stå "hvis du har råd"
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Krabbe id ??????

Indlæg af Carsten »

Anden skrev:Reef Compatible: With Caution

Der skulle stå "hvis du har råd"
Ikke nødvendigvis om man har råd. Nogle af krabberne kan godt finde på at snappe en fisk hvis muligheden er der.
Den er ikke nødvendigvis så dyr som en koral.
Men eller er vi enige
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"