Bedst vækst og farve til koraller for bygyndere

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Bedst vækst og farve til koraller for bygyndere

Indlæg af TRG »

Hejsa,
Jeg har jo mit lille 54L akvarie, med lidt koraller i nu.
Dem vil jeg selvfølgelig gerne have til at stå så flot i farverne som muligt - så hvad gør man for at holde dem flotte, og få dem flottere? :f1:
Har læst mig til, at stabile værdier er vigtigt, men hvordan holder man nemmest det? Er det bare jævnligt vandskift? PT skifter jeg et par liter vand 2 gange om ugen.

Skal man tilsætte noget i vandet, der kan gøre noget ved farver, eller måske fodre korallerne?

Af koraller har jeg en candy cane, en hammer koral - som jeg synes er blevet lidt svag i farverne - et par zoas, Stylophora milka, Montipora digitata.
Har en Tunze 9004 skummer, og en Maxspect Razor 60W, som pt kører på 50% max, da korallerne ellers fik for meget.

Håber jeg kan lære en masse om koraller og koral pleje her, da det virkelig er noget jeg gerne vil vide mere om :beer:
DBH
Tim
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Bedst vækst og farve til koraller for bygyndere

Indlæg af jonas _sandager »

Måler du NO3 og PO4? Og hvad med KH, Ca og Mg?
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Det var det jeg glemte :-)
Min mg er lidt høj, 1540. Ca er 465 og KH er 9,3.
No3 er 4 og har desværre ikke et po4 test
DBH
Tim
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Okay. De værdier er ikke helt i skoven, men måske alle sammen lidt til den høje side. Gør du noget for at holde KH, Ca og Mg stabile, eller er det bare vandskift? Med mindre korallerne vokser meget, kan det nok godt være nok med vandskift, vil jeg tro. Prøv at lave en måling før og efter et vandskift og se hvor meget værdierne svinger.
NO3 vil nok være fin at få sænket til ca. 1.
Hvor længe har det kørt? Hvis korallerne lige er kommet i, skal de jo lige falde til :)
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Indlæg af Emils Far »

Hvad måler dit salt? Måske det ligger lidt for højt.
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Jeg kører kun med vandskifte. Blandt andet derfor denne tråd, for at se om jeg kan gøre andet, for at få dem så flotte som muligt, og for at få mere stabile værdier? Kan, og skal jeg det? :beer:

Den no3 måling er lige før vandskifte, så den faldt nok efter :GO
Jeg har lavet test af vand før og efter seneste vandskifte, og der er da lidt forskel.
CA gik fra 490 til 465.
KH ændrede sig ikke, var 9,3.
Mg gik fra 1575 til 1545.

Min salt er på 1.025-26.

Korallerne har kun været i, i små 2 uger - og det kan godt ses på dem. De skal lige falde helt til, men det går den rigtige vej :GO
DBH
Tim
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Har du osmolator på?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

TRG skrev:Jeg kører kun med vandskifte. Blandt andet derfor denne tråd, for at se om jeg kan gøre andet, for at få dem så flotte som muligt, og for at få mere stabile værdier? Kan, og skal jeg det? :beer:

Den no3 måling er lige før vandskifte, så den faldt nok efter :GO
Jeg har lavet test af vand før og efter seneste vandskifte, og der er da lidt forskel.
CA gik fra 490 til 465.
KH ændrede sig ikke, var 9,3.
Mg gik fra 1575 til 1545.

Min salt er på 1.025-26.

Korallerne har kun været i, i små 2 uger - og det kan godt ses på dem. De skal lige falde helt til, men det går den rigtige vej :GO
Okay. Ud fra dine målinger, ser det jo ikke ud til at du har noget forbrug af de tre hellige (KH, Ca og Mg), tvært imod, da de faktisk faldt ved vandskiftet. Derfor skal du nok ikke begynde at tilsætte noget, men lige vente og følge udviklingen. Umiddelbart vil jeg tro at du kan holde værdierne ret stabile blot med vandskift, i hvert fald indtil du får god vækst og korallerne begynder at forbruge mere. Når det sker, skal du til at dosere. Det kan enten være med balling (eller lignende), "two part", kalkwasser eller kalkreaktor (hvilket nok ikke er vældig relevant med et akvarie i den størrelse. Dog, så længe du ikke kan måle et forbrug er det ikke tid til at gøre nogen af ovenstående endnu.
En ting der springer mig i øjnene er dog at dine værdier jo faldt ved vandskift. Det kunne f.eks. skyldes at du har skiftet vand med en lavere salinitet end det der var i akvariet. Generelt skal du helst ramme ca samme saltkoncentration som du har i akvariet, da du ellers stresser korallerne, hvilket jo er det modsatte af hvad du vil. Hvad bruger du til at måle salt med? Flydemålere har det desværre med at være ret unøjagtige...
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Indlæg af Emils Far »

Hvad måler du dit salt med?
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Tak for svarende :GO
Jeg har ikke en osmolator endnu, men fylder manuelt akvariet med osmosevand 1-2 gange dagligt.
Mit saltindhold bliver målt med Refractometer - som er kalibreret og kalibreret korrekt :T

Lige præcist det vandskifte jeg brugte som eksempel her, var med vand med forholdsvis lav saltkoncentration, pga den var for høj i akvariet i forvejen.
Jeg målte det ny blandede vand, og der var værdierne i orden.

Men som jeg læser det, så skal jeg bare blive ved med vandskifte, og hvis jeg ser de begynder at bruge meget - og jeg får en for lav mg, ca og KH - så kan jeg overveje tilsætning? :f1:
DBH
Tim
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"