"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lys mængde / blege koraller

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Lys mængde / blege koraller

Indlæg af Thue »

Jeg har længe studset over hvorfor lps feks bleger. Vi ved jo alle at med led lys feks så har vi oplevet at lps kan være svære og holde farverne på da vi jo antager at led lys er meget kraftigt. Og vi derfor rykker dem lidt ind i skyggen.

Men kan nu ikke lade være med og studse over om det evt kunne være noget andet.

Grunden til jeg studser over det, er at jeg holder mange lps og lige gyldigt om jeg har kørt med store hqi og t5 ved siden af så har jeg altid kunne holde farverne på alle mine lps. For nylig har jeg skiftet til en ati powermodul hvor jeg har bygget lidt led i. Og efter skiftet har jeg oplevet at nogle af mine lps er bleget, og tænker da straks at det er pga de måske får for meget lys, men lyset i dag er mere blåt end jeg nogen sinde har kørt med før da jeg kørte hqi.

Så det jeg går og tænker meget over er om feks det ikke kun er noget med lys mængden og gøre. Om det kan være fordi ens lys ligger for meget i den blå ende af skalaen. Om man skulle prøve og køre lyset mere efter den gule ende.

Tanken går på koraller jo bruger klorafyllerne til optagelse og om ens lys så forvirre dem mere end at hjælpe med med fotosyntesen.

Så håber i er frisk på en Lille debat, da vi jo ser mange steder folk får bleget deres lps. Og de fleste led lamper i dag kører jo rigtig meget blåt. Så kunne være spændene og høre hva folk har af erfaringer. Med blege koraller. Feks så de fleste t5 rør der er tilgængelige i dag ligger jo fra 16000 og op så måske der rent faktisk mangler noget feks lidt 6500 og 10000k

Vi ser jo mange tråde som også omfatter at feks meget blåt lys giver cyano og andre alger, og hvis de får det rigtige/forkerte lys, kunne man bo tænke at feks lps ikke får det rigtig lys.

Næste gang jeg skifter rør vil jeg i hvert fald prøve og finde nogle 10000k rør og sætte i for og se om det ændre noget.

Hva siger i, kan blege koraller have noget og gøre med vores lys spectrum ??

Mvh thue
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"