Cirkulation mv.
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7190 Billund
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Billund
Cirkulation mv.
Cirkulation:
Da jeg har et overløb midt i min tank, vil jeg forsøge at holde glasset i akvariet fri for pumper. Jeg har derfor sat et powerhead (Eheim 2000 L/T) på overløbet, men skaber det mon cirkulation nok sammen med retrur vandet fra sumpen (Tunze 1073.040 3000 L/T)? Spørgsmålet er om om jeg skal have et kraftigere powerhead?
Og hvad så med bølger?
Var det bedre at investere i en Jebao RW-4 (eller lign.), og placere den hvor powerhead nu er placeret. Ville det lave nok cirkulation i tanken?
Jeg har meget lille afstand fra vandoverflade til kanten af akvariet, og vil gerne beholde det sådan. Kan det overhovedet lade sig gøre med en Jebao RW-4 eller anden "bølge pumpe" uden at bølgerne ryger over kanten?
Da jeg har et overløb midt i min tank, vil jeg forsøge at holde glasset i akvariet fri for pumper. Jeg har derfor sat et powerhead (Eheim 2000 L/T) på overløbet, men skaber det mon cirkulation nok sammen med retrur vandet fra sumpen (Tunze 1073.040 3000 L/T)? Spørgsmålet er om om jeg skal have et kraftigere powerhead?
Og hvad så med bølger?
Var det bedre at investere i en Jebao RW-4 (eller lign.), og placere den hvor powerhead nu er placeret. Ville det lave nok cirkulation i tanken?
Jeg har meget lille afstand fra vandoverflade til kanten af akvariet, og vil gerne beholde det sådan. Kan det overhovedet lade sig gøre med en Jebao RW-4 eller anden "bølge pumpe" uden at bølgerne ryger over kanten?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Cirkulation mv.
Man siger generelt at der skal være minimum 20x akvariet størrelse i cirkulation, og gerne mere.
Normalt medregner man ikke returpumper i mængden. for langt de fleste pumper har tabt ganske meget at pusten ved at løfte vand op, og hvor meget er der tilbage i den??
En pumpe duer nok ikke. Der vil blive alt for mange steder hvor slammet kan ligge i læ. 2 stk. der er modsat rettet er meget bedre.
Normalt medregner man ikke returpumper i mængden. for langt de fleste pumper har tabt ganske meget at pusten ved at løfte vand op, og hvor meget er der tilbage i den??
En pumpe duer nok ikke. Der vil blive alt for mange steder hvor slammet kan ligge i læ. 2 stk. der er modsat rettet er meget bedre.
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
Så er spørgsmålet bare om jeg skal se på powerheads eller bølgepumper 

- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Så fyldt som dit akvarium er, vil jeg anbefale at droppe bølger. Ellers ender du med vand på gulvet 

- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
@nbd: Det tænkte jeg nok, jeg må have fat i et par powerheads i stedet.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Har du ikke mulighed for at trykke overløbs kammen 1 cm ned? Det er MEGET højt vandet står
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
Det kan jeg ikke, vandet løber over glaset på overløbet, kammen er lavere. Den mulighed jeg har er at begrænse flowet fra sumpen en smule så kan jeg sænke vandstanden et par mm
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Sorry, den fangede jeg ikke lige.Kraede skrev:Det kan jeg ikke, vandet løber over glaset på overløbet, kammen er lavere. Den mulighed jeg har er at begrænse flowet fra sumpen en smule så kan jeg sænke vandstanden et par mm
Glasset er vel lavere end kammen. Ellers prøv at pille selve kammen af. Så det bare løber over den nederste del af kammen.
For ikke at få fisk og andre dyr i overløbet. Så kan du sætte noget tagrende net over
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
Glasset er lavere end tænderne på kammen, men ikke lavere end bunden af kammen.net kunne være en mulighed 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: amager
Det så sådan ud hos mig og synes vandstanden var perfekt og havde lydløst overløb
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
Overløbet siger heller intet hos mig, og jeg kan godt lide højden på vandstanden, men den giver ikke mulighed for at lave de vilde bølger som jeg ser det