Advarsel

Jeg startede min tank for knapt to aar siden nu.
Helt fra starten af var jeg ikke helt saa god som jeg burde have vaeret til at researche mit nye project saa nogle daarlige inkoeb gjorde at min tank er blevet noget dyrere end den burde have vaeret.
Jeg snakkede med men folk og fandt at jo stoerre jo bedre saa jeg valgte et 75 gallon akvarie, dertil fik jeg et wet/dry filter med bioballs og indbygget venturi skimmer. Jeg fik at vide at med en 4x65w power compact lampe kunne jeg stort set alting.
Her ses tanken lige efter den blev sat op.

Jeg havde paa det tidspunkt ca. 80lbs liverock og tre-fire cm sandbund.
Derefter fik jeg koebt nogle fisk, en gul kirurgfisk som er den eneste tilbage af de originale fisk. Jeg havde en kamp med ich (Cryptocaryon) som jeg tabte.
Men jeg laerte en masse, blev ved med at pumpe penge i tanken og et stykke tid senere havde jeg udskiftet mit wet/dry filter med et 20 gallon refugium. Den indbyggede skimmer blev udskiftet med en Coralife Superskimmer 125 en "billig" med helt ok skimmer.
Jeg fik udskiftet lampen med et 2x175w metal halide saet fra Odyssea. Meget billigt og det endte da ogsaa med at ballasten gik ned i flammer.
Her er tanken noget senere.

Her endnu senere, stadig med Odyssea lys. Men her har jeg lige faaet 45lbs liverock mere.

Her er min tank saa som den har set ud i lang tid. ca. otte maaneder efterhaanden. Dvs. indtil for to uger siden hvor mit nyeste project blev sat igang. Mit nuvaerende lys er 2x250HQI med 20,000k paerer. naar de skal udskiftes bliver det med 10,000k istedet da lyset er meget mere brugbart for sps koraller.

Lige nu er jeg igang med at udskifte alt mit liverock med en ny type. Jeg udskiftede den foerste halvdel for to uger siden og vil udskifte resten her mellem jul og nytaar.

Udstyr som det er lige nu er 2x250w HQI, Coralife Superskimmer 125, 2 x Seio 620. Jeg har retur pumpen, en Mag9.5 fra refugiet sat til en SCWD og ialt mener jeg at jeg har ca. 25x turnover af vand. Jeg vil gerne have det lidt hoejere men det kan vente.
Jeg skifter 20 gallons vand hver 14 dag ca plus udskifter carbon en gang hver 3. uge.
Derudover har jeg en chiller for at holde temperaturen nede. Her bliver meget varmt i sommer maanederne.
Og til sidst en 18w UV sterilizer.