UV filter
- Martin J
- Klovnfisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 6870 Ølgod
- Saltvand siden?: 2013
UV filter
Hej.
Jeg går med tankerne at montere uv filter på mit akvarie, ikke fordi der er noget galt mere bare for forebyggelse af parasitter og så skulle det også give lige lidt mere klart vand.
mit akvarie er på små 500l incl sumpen.
Jeg fik et uv filter med til akvariet på 20w den ligner fuldstændig en deltec også med t5 rør. sådan en her http://www.deepoceanshop.dk/teknik/delt ... 0-ltr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men er det nok med 20w mod parasitter?
Eller vil den kun hjælpe mod alger.
Deepocean skriver jo godt nok den kan klare op til 1000l
Jeg tænkte at sætte en lille 500l pumpe til at køre igennem uv filterte så der ikke er for kraftig flow i den når den ikke er større.
Jeg går med tankerne at montere uv filter på mit akvarie, ikke fordi der er noget galt mere bare for forebyggelse af parasitter og så skulle det også give lige lidt mere klart vand.
mit akvarie er på små 500l incl sumpen.
Jeg fik et uv filter med til akvariet på 20w den ligner fuldstændig en deltec også med t5 rør. sådan en her http://www.deepoceanshop.dk/teknik/delt ... 0-ltr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men er det nok med 20w mod parasitter?
Eller vil den kun hjælpe mod alger.
Deepocean skriver jo godt nok den kan klare op til 1000l
Jeg tænkte at sætte en lille 500l pumpe til at køre igennem uv filterte så der ikke er for kraftig flow i den når den ikke er større.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: UV filter
Over 55w eller 39/40w hvis det er t5 .. 20w kommer du ikke langt med, Ang. Parasitter ..
Morten
- Martin J
- Klovnfisk
- Reactions:
- 11
Ja jeg har godt hørt nogen mener at de skal være på min 50w.
men der er også mange der køre med små 20w, hvad er der af erfaring med dem.
Eller er de små slet ikke uv sterilisator.
Er de kun mod alger.
men der er også mange der køre med små 20w, hvad er der af erfaring med dem.
Eller er de små slet ikke uv sterilisator.
Er de kun mod alger.
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
Jeg vil sige at et UV filter på 39w T5 vil passe fint til dit system.
Jeg har selv 2 stk koblet på mit, som så er tændt en uge inden tilførslen af nye fisk, samt 2 uger efter...
Hos mig er de koblet på et bypass fra returpumpen og der kan flowet styres med en kuglehane.
God fornøjelse.
Jeg har selv 2 stk koblet på mit, som så er tændt en uge inden tilførslen af nye fisk, samt 2 uger efter...
Hos mig er de koblet på et bypass fra returpumpen og der kan flowet styres med en kuglehane.

God fornøjelse.
Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
- Martin J
- Klovnfisk
- Reactions:
- 11
Det kunne godt være jeg må have fat i et min 39w så.
Nu havde jeg jo bare den her 20w liggende.
Nu havde jeg jo bare den her 20w liggende.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Spørgsmålet er hvad du vil opnå ved brugen af uv filteret?
Eller sagt på en anden måde, har du brug for det???
Jeg er så gammel i gårde, at jeg aldrig har haft et UV filter, og agter heller ikke at få det.
Rigtigt mange af de ting som et UV filter kan hjælpe på, kan klares lige så godt uden.
Det er jo primært pletter på fiskene som man bruger Uv filteret mod, men
ved at kigge godt på fisken inden man køber den kan man MEGET langt hen ad vejen undgå pletterne. Køb aldrig fisk som ser sløve/slatne ud eller er tynde, hverken i bugen eller over nakken.
Kirurger kan få pletter, men de forsvinder som regel meget hurtigt igen, hvis akvariets forhold er iorden.
En sund fisk har et så tykt slimlag på kroppen, at parasitterne ikke kan trænge igennem
Eller sagt på en anden måde, har du brug for det???
Jeg er så gammel i gårde, at jeg aldrig har haft et UV filter, og agter heller ikke at få det.
Rigtigt mange af de ting som et UV filter kan hjælpe på, kan klares lige så godt uden.
Det er jo primært pletter på fiskene som man bruger Uv filteret mod, men
ved at kigge godt på fisken inden man køber den kan man MEGET langt hen ad vejen undgå pletterne. Køb aldrig fisk som ser sløve/slatne ud eller er tynde, hverken i bugen eller over nakken.
Kirurger kan få pletter, men de forsvinder som regel meget hurtigt igen, hvis akvariets forhold er iorden.
En sund fisk har et så tykt slimlag på kroppen, at parasitterne ikke kan trænge igennem
- Martin J
- Klovnfisk
- Reactions:
- 11
Tanken var at holde Parasitter nede på et min. og så giver det jo også lidt mere klart vand.
Muræner kan godt nok ikke få pletter som er hovedformålet med min tank
Men der er jo så efterfølgende kommet fisk i også.
Ja og så er jeg lige blevet tilbudt en STOR sund plet kirug, den vil jeg ikke være vild med at få uden uv.
Om det så bare er mig.
Muræner kan godt nok ikke få pletter som er hovedformålet med min tank

Men der er jo så efterfølgende kommet fisk i også.
Ja og så er jeg lige blevet tilbudt en STOR sund plet kirug, den vil jeg ikke være vild med at få uden uv.
Om det så bare er mig.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Hvis du er ude efter et deltec 39w t5 , så sælger nesnej herinde et til 1300kr... Så vidt jeg husker ..
Morten
- Martin J
- Klovnfisk
- Reactions:
- 11
Ja jeg har godt set den, min er også lige kommet til salg nu 
Men jeg har fået tilbudt en TMC 110w måske lidt stor, men den skal jo heller ikke køre hele tiden.

Men jeg har fået tilbudt en TMC 110w måske lidt stor, men den skal jo heller ikke køre hele tiden.
- Martin J
- Klovnfisk
- Reactions:
- 11
Jeg har haft den store tmc 110w kørende i 2 døgn nu, men jeg syntes ikke man kan se nogen forskel, kan jeg så ikke godt regne med der ikke er mere power i rørne?
Det jeg hænger mig i er når man kigger igennem ende glasset til den anden ende (1,5m) ud mod et vindue så kan se vandet er lidt grønt pga alger i vandet.
Det jeg hænger mig i er når man kigger igennem ende glasset til den anden ende (1,5m) ud mod et vindue så kan se vandet er lidt grønt pga alger i vandet.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg har aldrig hørt om svævealger i saltvand.
Er den grønfarvning ikke blot glasset farve?
Er den grønfarvning ikke blot glasset farve?
- Martin J
- Klovnfisk
- Reactions:
- 11
Okay, det troede jeg da var helt normalt også i saltvand.
Mener du glassets egen farve, eller alge på glasset? Jeg syntes ellers glasset må være rent nok for aler.
Der er jo spild af strøm hvis rørne har tabt deres effekt.
Det var bare en tanke hvis nu den ikke kan fjerne alger tager den jo nok heller ikke parasitter.
Mener du glassets egen farve, eller alge på glasset? Jeg syntes ellers glasset må være rent nok for aler.
Der er jo spild af strøm hvis rørne har tabt deres effekt.
Det var bare en tanke hvis nu den ikke kan fjerne alger tager den jo nok heller ikke parasitter.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Almindeligt glas har en svag grønfarvning.
Der findes da også svævealger i saltvand, det ses jo ved kysterne, men i akvarier har jeg aldrig hørt om det.
Sådan nogle uv rør skal skiftes fra tid til anden. Men det er hvert år.
Og i den størrelse er de nok ikke helt billige
Der findes da også svævealger i saltvand, det ses jo ved kysterne, men i akvarier har jeg aldrig hørt om det.
Sådan nogle uv rør skal skiftes fra tid til anden. Men det er hvert år.
Og i den størrelse er de nok ikke helt billige
- Martin J
- Klovnfisk
- Reactions:
- 11
Jo svagt grønt er det kun, og kun når man ser igennen enderne 2 glas plader, forfra kan man intet se. Jeg havde altid bare troet det var alger 
Men så dyre er rør faktisk ikke til den 200 pr rør.
Men jeg kender ham jeg fik den af og der skulle den kun være brugt et par timer fordi han ville lave rørføring om til den, det blev så aldrig til noget og den kom aldrig på igen og har bare lagt 3-4 år.

Men så dyre er rør faktisk ikke til den 200 pr rør.
Men jeg kender ham jeg fik den af og der skulle den kun være brugt et par timer fordi han ville lave rørføring om til den, det blev så aldrig til noget og den kom aldrig på igen og har bare lagt 3-4 år.