"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Jones »

Kører du med twin controller Jonas?
o_O
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Marco R »

Jeg ved godt, at den/ de er dyrere, men jeg havde måske kigget på to af den nye Tunze 6040 (http://kortlink.dk/google/fnbv" onclick="window.open(this.href);return false;), som har en controller, månelys og kan sættes sammen med en mere :happy:

Super fed pumpe synes jeg :happy:
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Jones »

Men de er også større.
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Wiinberg »

jonas _sandager skrev:Den der tunze 6020 ser ret fed ud. Smart at den har et design då den kan gemmes!
Med hensyn til jebao, så tror jeg at det er helt perfekt. Husk at man kan køre to pumper på deres twin controller. Det fylder mindre og der bliver aldrig bøvl med sync :)
Virker de også til RW? Jeg troede kun det var til WP pumperne. For så skal jeg da have fat i sådan en :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af jonas _sandager »

Jeps, jeg kører med en twin controller. Har en RW8 og en WP10 koblet på, og det spiller bare derudaf :)
Det eneste man lige skal være obs på er, at man skal huske at købe en større strømforsyning end dem der hører med de enkelte pumper. De sælger nogen på fishstreet til en ganske fornuftig pris, så det er ikke et decideret problem - bare noget man skal huske ;)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af jonas _sandager »

...6040 ser helt bestemt også rigtig fede ud!
Kender man tunze ret, er det bare kram :)

Dog kan man, i hvert fald efter hvad jeg kan se på controlleren, kun lave pulse mode op til 10 sek. Hvis Jones vil køre pumperne på skift i hver sin retning, er det jo smart at Jebao har netop denne funktion indbygget. Jo så dog kun op til et minut
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Mikkel E »

Jeg er helt enig, du skal have pulse mode på.
Idéen med gyre er sikkert fin, men med de LPS'er du har kommer det til at se dumt ud at de i en halv time vender den ene vej og derefter en halv time i den anden...
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Jones »

Som det er lige nu, så står mine euphylliaer og er helt vindblæste, da de kun modtager cirkulation fra én og samme side. Bode Tunze 6040 og Jebao RW4 med twin controller ser interessante ud. Oplever I nogle døde zoner ved brug af to RW4 pumper? For så er det jo lige så godt som en gyre effekt. Alt vandet skal bare i bevægelse så der ikke ligger lort under sten og andre steder på bunden.
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Wiinberg »

Skidt under sten og hvor der ellers er skarpe kanter og sprækker vil der altid være. Også selvom man bruger gyre, vil jeg vove at påstå. Jeg har ikke kunne se nogle døde zoner i mit, der er pænt flow over det hele. Også bag sten og imellem dem, hvor flowet ellers bliver brudt.
Løfter jeg mine sten, ligger der helt sikkert skidt under dem. Det tvivler jeg på kan undgåes, uanset cirkulationen. Det være sig sten der ligger tæt mod glasset forståes.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Jones »

Ja det kan nok ikke undgås helt, men jeg vil gerne have så effektive pumper som muligt. Skal jeg også gå efter det økonomiske valg, så bliver det nok RW4 med twin controller og kraftigere strømforsyning. Så er der da mulighed for diverse indstillinger. Og jeg kan jo se at I andre er glade for dem.
o_O
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af jonas _sandager »

Så er du da også HELT sikker på at have pumpekraft nok. Men de kan jo selvfølgelig skrues ned :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Jones »

Man skal aldrig gå ned på udstyr.
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Wiinberg »

Helt sikkert :GO
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Jones »

Et par billeder. Min palet trives og er begyndt at blive rund. Den var meget tynd da den blev købt, men foder 2-4 gange dagligt har hjulpet. Alger døjer jeg ikke længere med. På det punkt har min ATS været guld værd. Mine caulastrea er stadig i dårlig forfatning, men jeg håber at rutiner og mindre lys kan hjælpe.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 54 liter mixed nano. Nye billeder 10. Jan

Indlæg af Kewin »

Ser godt ud! Er vild med dine Euphylliaer... Skal have skaffet mig sådan en flot glabrescens igen...
/Kewin - 160L
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter mixed nano. Nye billeder 10. Jan

Indlæg af jonas _sandager »

Det ser godt ud, Jonas :) Fedt at ATS'ens virkning kan begynde at ses :)
Min eneste anke er paletten i et 54-liters akvarie - lille eller ej - men det behøver du jo ikke at være enig i ;)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Nye billeder 10. Jan

Indlæg af Jones »

Brugernavn: "Jones", Navn: Johan :)

Anyway....... Min lille palet kommer helt fra Kenya hvor den, ud fra sin adfærd indtil nu, har været ren planktonivor. I dag observerede jeg så et af naturens små mirakler. Fisken begyndte at spise alger. Jeg har både set den nappe til lidt på en sten, samt til det noritang jeg straks puttede i akvariet. Tilskyndet af min store klovnehun blev den mere og mere modig og spiser nu som en maskine. Alt dette på under 30 min. Jeg ville bare lige dele dette med jer da jeg selv er vildt begejstret. De fleste brugere på sitet har eller har haft paletter, men at se en palet på 2 cm gennemgå sådanne udviklinger, fra jeg fandt den underernæret i butikken, til nu er fantastisk.

Jeg ved godt at mange bliver provokeret af at se en palet i et 54 liter akvarie, men forestil jer dens chancer i et 500 liter system, hvor den skal kæmpe med mange, og store, fisk om maden, samt indgå i det sociale hieraki. I mit lille nano er den beskyttet og jeg kan observere den helt tæt på hver eneste dag. Jeg har haft mulighed for at holde godt øje med dens øjenskade, som i øvrigt er så godt som helet, samt følge dens udvikling fra meget tynd til nærmest tyk. Jeg har et 300 liter akvarie stående i kælderen, så en opgradering sker når behovet er der. Bliver paletten for stor inden jeg er klar til at opsætte den nye balje, vil den naturligvis blive solgt. Enden på historien er at paletten nok var død hvis den var blevet i butikken. Hos mig fik den en chance og den er pt sund og rask. Jeg vil gøre mit for at den forbliver i denne stand og, at den ikke kommer til at lide grundet for småt akvarie.

Mvh Johan
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: 54 liter mixed nano. Det kenyanske mirakel i DK. 11 jan.

Indlæg af Anden »

Vokser de store fisk ordenligt i så små akvarier?
Mange ferskvands fisk vil ik blive pæne eller store hvis de er fodret op i små akvarie vil de blive tykke eller skæve, det har ikke altid med rent vand at gøre selv ved evige vandskift vil nogle vokse dårligt eller skvæt men om det virker på samme måde i saltvand hvor de fleste fisk har en 3-10gange så lang levealder og er noget længere tid at blive "voksene".
Billede
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: 54 liter mixed nano. Nye billeder 10. Jan

Indlæg af Kimkjaer »

Jones skrev:Brugernavn: "Jones", Navn: Johan :)

Anyway....... Min lille palet kommer helt fra Kenya hvor den, ud fra sin adfærd indtil nu, har været ren planktonivor. I dag observerede jeg så et af naturens små mirakler. Fisken begyndte at spise alger. Jeg har både set den nappe til lidt på en sten, samt til det noritang jeg straks puttede i akvariet. Tilskyndet af min store klovnehun blev den mere og mere modig og spiser nu som en maskine. Alt dette på under 30 min. Jeg ville bare lige dele dette med jer da jeg selv er vildt begejstret. De fleste brugere på sitet har eller har haft paletter, men at se en palet på 2 cm gennemgå sådanne udviklinger, fra jeg fandt den underernæret i butikken, til nu er fantastisk.

Jeg ved godt at mange bliver provokeret af at se en palet i et 54 liter akvarie, men forestil jer dens chancer i et 500 liter system, hvor den skal kæmpe med mange, og store, fisk om maden, samt indgå i det sociale hieraki. I mit lille nano er den beskyttet og jeg kan observere den helt tæt på hver eneste dag. Jeg har haft mulighed for at holde godt øje med dens øjenskade, som i øvrigt er så godt som helet, samt følge dens udvikling fra meget tynd til nærmest tyk. Jeg har et 300 liter akvarie stående i kælderen, så en opgradering sker når behovet er der. Bliver paletten for stor inden jeg er klar til at opsætte den nye balje, vil den naturligvis blive solgt. Enden på historien er at paletten nok var død hvis den var blevet i butikken. Hos mig fik den en chance og den er pt sund og rask. Jeg vil gøre mit for at den forbliver i denne stand og, at den ikke kommer til at lide grundet for småt akvarie.

Mvh Johan
Det er jo en smuk historie :crybaby: :GO
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Det kenyanske mirakel i DK. 11 jan.

Indlæg af Jones »

Man kan opdrætte laks i små kar og også få dem til at vokse under små forhold. Som skrevet skal paletten ikke blive i dette akvarie, så den vil der ikke blive problemer med.

Kim - snup en tudekiks og læs historien igen :D
o_O
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter mixed nano. Det kenyanske mirakel i DK. 11 jan.

Indlæg af jonas _sandager »

Hehe. Angående dit brugernavn, er jeg ret sikker på at jeg faktisk skrev "jones". Min stavekontrol må have rettet det, eller sådan noget. Jeg må indrømme at jeg altid vil have dig til at hedde Jonathan i stedet for Johan, men jeg kan godt huske at vi ikke er navnebrødre ;)

Du må ikke tage min kommentar om paletten alt for alvorligt :)
Jeg er helt sikker på at du gør lige præcis det, du mener er bedst for dine fisk. Og om de har det godt, er du jo nok i en hel del bedre position end mig ;)
Jeg er nok blevet lidt indoktrineret af the tang police, og derfor er tiltaler det mig simpelthen, rent æstetisk ikke med kiruger i så små akvarier, uanset om de faktisk har en størrelse hvor det fint kan gå. Dét var såmænd alt, der lå i min kommentar.

...og dejligt at høre at den trives :)

Alt godt herfra :)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: 54 liter mixed nano. Det kenyanske mirakel i DK. 11 jan.

Indlæg af Anden »

Jeg spurte jo bare og der var ingen bagtanke bag mit spørsmål det kunne jo være det var noget du havde forstand på.

Kan oprette lax i små kar uden brug af hormoner? Det var jo mere akvarie fisk jeg mente og ik de arter der vejer over et par kilo.

Da jeg selv avler kampfisk skal jeg ik fortælle andre hvor meget plads deres fisk skal have. Nogle arter vokser jo fint bare de har rent vand.
Billede
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Det kenyanske mirakel i DK. 11 jan.

Indlæg af Jones »

Jeg har besøgt en svensker som laver øko fisk. Der er en konstant gennemstrømning af rent vand hvorfor det kan lade sig gøre.

Jeg tror at det har været en fordel for paletten at være under observation i dette lille kar. Det kan vel sammenlignes med folk som sætter en fisk i karantæne. Skal vi se på fiskens nuværende størrelse vs akvariet, så har den meget mere plads end de fleste kirurger, ejet af burgere på dette forum. 2 cm fisk, 60 cm akvarie. Det svarer til at folk med kirurger på 10 cm har et 3 meter langt akvarie. Hvis fisken er 20 cm skal de have 6 meter akvarie.

Jeg forstår godt dine tanker Jonas, men i dette tilfælde har fisken virkelig forbedret sin tilstand. Jeg ser frem til at få den i noget større men tror, og håber, at den kan være i dette akvarie frem til sommer. Og så skal den ellers "på dybt vand" i et større akvarie.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Det kenyanske mirakel i DK. 11 jan.

Indlæg af Jones »

Så kom jeg hjem fra Thailand. Min acropora er død og min glabrescens har mistet et hoved. Begge caulastrea er så godt som døde også. De sidste hoveder er skrumpet ind til små rosiner. Jeg prøver at måle værdierne i morgen og se hvad der er skævt. Overfodring er en del af forklaringen, da min genbo ikke har sparet på foderet. Bortset fra dette er resten af korallerne samt alle tre fisk i fin stand. Min ATS gik amok imens jeg var udenlands. Havde slukket skummeren så genboen ikke skulle tømme koppen. Næste skridt er jebao rw4, at tilslutte doseringspumpen, tilføje rowa og begynde at få sps i systemet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 54 liter mixed nano. Efter Thailand

Indlæg af pederrevnørd »

Velkommen hjem,

Jeg kan ikke se den døde Acropora, men min antagelse udfra dit billede er at din Caulastrea ikke har klaret at stå i så kraftig belysning - det er en koral som trives bedre i bunden af baljen.

Ellers er resten jo smukt og sundt at se på, kunne have været meget værre

Husk at måle :)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Efter Thailand

Indlæg af Jones »

Jeg tror at du har ret i at caulastreaen får for meget lys. Den gik amok og voksede helt vildt da jeg havde den i et fluval edge med sparsom belysning. Har flyttet den ene om på siden af stensætningen og den ser en smule bedre ud, men ikke meget. Dog er den skærmet for kraftig belysning. Hakkede den døde acro af stenen. Den var ellers groet godt fast over det sidste år, men sådan kan det jo gå. Efter turen til Thailand, samt inspiration fra andre rev jeg har besøgt rundt om i verden, har jeg besluttet at jeg gerne vil ide lidt mere i sps. Har fundet nogle fine nano sps akvarier, med nogenlunde samme udstyrsliste som min. Jeg overvejer derfor at tømme akvariet og starte forfra. Føler ikke at jeg har kontrollen længere. Skiver og zoas/paly's lever deres eget liv og vokser ustyrligt alle steder. Der ligger en del detritus på bunden og bruger jeg kraftigere cirkulation trækker hammerkorallerne og Duncan sig sammen. Lyset er for kraftigt til caulastrea men godt til de andre koraller. Baljen er desuden for lav til at jeg kan rykke misfornøjede koraller ned på dybere vand hvor lyset ikke er så kraftigt. Kenyatræet, anemonen og også de andre koraller brænder desuden alt omkring sig. Alle disse modstridende faktorer gør at jeg har et ønske om at ensrette baljen, således at korallerne deri stiller samme krav. Kraftig belysning og god cirkulation. Dvs sps, men det skal være hurtigtvoksende og sps i den nemmere og billigere ende.
o_O
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: 54 liter mixed nano. Efter Thailand

Indlæg af Johnny »

.
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Ny plads

Indlæg af Jones »

Akvariet har fået ny plads i stuen. Korallerne er i bedring efter at være blevet brændt af det stærke lys. Om en måneds tid bliver doseringsmaskinen sat til og så skal der tilføjes sps. Den blå palet er flyttet hjem til Lars i Middelfart og har dermed fået masser af plads.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 54 liter mixed nano.

Indlæg af Nicki Henriksen »

Ser godt ud Johan. Og godt a se du er med i BR klubben :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano.

Indlæg af Jones »

Tak. Det begynder at blive godt igen. Og jeg glæder mig til at få sps i. Vil også gerne have nogle orange ricordea Florida. Yes, fætter BR er cool nok.
o_O
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"