Hurtig hjælp søges - klovn trigger

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Låst
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Hurtig hjælp søges - klovn trigger

Indlæg af Chrissy62 »

Kenney fik jo en klovn trigger på ca. 20 cm i lørdags. Den kom ned i et 128L akvarium, som blev rigget til samme aften.

Vi købte 50L modnet saltvand hos DecOcean og lavede en ny saltblanding af hans hanevand for resten, samt de 15L den selv gik i, fra DecOcean. Den fik frostmad lørdag aften og søndag morgen.

Den havde det fint lørdag, og søndag indtil om eftermiddagen, hvor den fik en reje med skal på, som Kenney fodrede den med en pincet. Herefter lagde den sig på siden nede i bunden og så sløj ud.

Den kom dog på op senere og så bedre ud.

Her til morgen, da Kenney gik på arbejde var den meget bleg og så sløj ud.

Han tog nogle test, som han har fra ferskvand, den viste et lille udslag af klor....

Vi skal ind til ham NU, og købe et andet akvarium på 300L, og LS samt sand og hjælpe med at flytte den.

Hvad kan være i vejen?

Hvad kan vi gøre?

Jeg kan ikke forestille mig det er rejen. Det kan være hans hanevand fra Albertslund, der er noget skidt, men det er lidt svært at ændre lige pt. på sigt, kan vi nok finde et osmoseanlæg, men lige NU skal vi gøre noget.

Vi tager 25L osmosevand med ind til ham.
En kop sand fra vores store balje, så der kommer lidt bakterier i sandet.

Vi tager refraktometer med, og andre testsæt.

Hurtig hjælp søges. Vi kan kigge herinde, mens vi kører til Kbh, og se, hvad I foreslår at gøre.
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hurtig hjælp søges - klovn trigger

Indlæg af MoG »

Hej Christina.. Det er blot et bud. Men jeg tror simpelthen at det er stress! Det er meget små forhold for sådan en stor aftrækker . Desuden er det måske også sådan lidt hu-Hej derud af . Så stor en fisk der kommer hjem i sådan et lille Akvarie , hvor der ingen ls eller noget er.. :wink: måske ikke de helt optimale betingelser... Sådan en fisk af denne kaliber, skulle nok have været i et stort velindkørt Akvarie .. Men jeg håber den klare den! :wink:
Morten
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Tak, Morten. Men den gik jo i et endnu mindre akvarium inde hos Carsten, og der var den ikke stresset eller bleg, hvor der heller ikke var nogen sten, eller huler...

Hvordan kan den så blive mere stresset, af at komme ned i et dobbelt så stort som det den kom fra?
Mvh

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Det har du ret i. Jeg ved det ikke, men jeg tænker bare at den trods det lille salgsakvarie , gik den jo et velindkørt system? Det er blot et bud!:-) her bliver den flyttet til et nyt sted = stress.
Senest rettet af MoG man 19. maj 2014 13:10, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Ja, det må være vandkvaliteten, den er gal med..men what to do?
Mvh

Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Klovneaftrækkere kan lynhurtigt skifte til en bleg farve alt efter humør(stress, frygt andre faktorer). Jeg ville tage fisken op af det forurenede vand (HVIS det er forurenet) og putte den i en spand/balje med vand fra jeres store revakvarie. Alternativt kan den komme i sumpen på det store system indtil dens eget system er klart. Personligt synes jeg at det virker useriøst at købe så stor en fisk UDEN at have tingene klar til den. Det kan også være at den ender med at dø af stress pga al denne flytten rundt. Nå, men nu har I fisken og sådan er det. Sørg for at den kommer i rent vand og få så dens system sat op. Når det er helt klar til den kan I sætte den i. Brug google og youtube til at se hvordan folk holder denne fisk. Der er ikke mange i DK, der har rigtig erfaring med den. Jeg havde selv en lille klovneaftrækker i en periode, men endte med at sælge den videre. Tror at de fleste klovneaftrækkere ender som vandrefisk indtil de dør og de færreste når den størelse jeres har.
o_O
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Indlæg af michael26 »

Stres og man bliver jo selv lidt stresset af det i skriver ☺️
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Syntes desværre ikke det er de bedste forhold i kan tilbyde aftrækkeren , og heller ikke på sigt den fisk burde have haft omkring 1000l velindkørt saltvand og boltre sig i , da det er en meget svømmeglad fisk det virker lidt som et impulskøb i har foretaget her , tænk på fiskens ve og vel og få afleveret den evt. til den blå planet eller andet stort offentligt akvarie inden det er for sent ( Dette skal ikke opfattes negativt , men tænk på fiskens fremtid og trivsel ) mvh. Michael :beer:
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Mit råd må også helt klart være, enten aflevere den hos den blå planet eller tilbage til decocean, i kan ikke gøre noget lige her og nu som vil få den til og trives, det akvarie den er komme i har jo aldrig fået en balance op og køre da det er alt for nyt.
Gør det rigtig for fisken og aflevere den så den har en chance
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

ammonium i vandet er det bedste akutte bud pga. de dårlige forhold I har budt den.
Senest rettet af nielsk man 19. maj 2014 20:12, rettet i alt 1 gang.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

tænker også det bedste er at køre den tilbage til Decocean igen- sådan en stor fisk skal man være klar til... den er ikke egnet til et impulskøb...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Mon ikke det gik lidt stærkt da i købte fisken.
En oventligt forhandler havde heller ikke solgt jer fisken hvis han viste hvad i havde i tankerne med den ang de forhold i tilbyder den.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft

Indlæg af MarkBruhn »

Det ses desværre alt for tit at forhandlere ikke tænker på dyrenes behov og ikke rådgiver ordentligt omkring dem.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af Steen »

MarkBruhn skrev:Det ses desværre alt for tit at forhandlere ikke tænker på dyrenes behov og ikke rådgiver ordentligt omkring dem.
Mon ikke Carsten havde andet at tænke på i lørdags. Hvis man købte den i dag hvor roren havde lagt sig og der var tid til at snakke om det var dette aldrig sket.
Brugeravatar
decocean
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 4370 Store Merløse
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Store Merløse
Kontakt:

Indlæg af decocean »

Til Steen og Mark.

Hvis enhver anden bruger på dette forum, havde kommet med jeres udtalelser, så var jeg blevet sur og havde reageret. Når det er jer to, så bliver jeg mere end sur. Vi ved alle sammen hvem I holder hånd med til hverdag, så jeres udtalelser her, er endnu et tiltag i den såkaldte ”forhandler-krig”.
I var ikke til stede i butikken den pågældende dag, men kan åbenbart vide hvad der er sket og sagt? Fandme flot gået!!!
Selvom der var sindssygt travlt på dagen, så havde jeg tid og overskud til at fortælle Christina at det påtænkte akvarie ikke var optimalt til fisken. Christina er en sød og god kunde, men når hun har taget en beslutning om noget, så er hun meget svær at ændre holdning hos.
De her indlæg fra jer to, er af den sædvanlige negative slags. Jeg glæder mig til den dag I kommer med et positivt og konstruktivt indlæg
Vi ses i butikken

Mvh. Carsten
DecOcean Aquarium
http://www.decocean.dk
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft

Indlæg af MarkBruhn »

MarkBruhn skrev:Det ses desværre alt for tit at forhandlere ikke tænker på dyrenes behov og ikke rådgiver ordentligt omkring dem.
Synes nu min udtalelse burde læses som en generel ting som er kendt blandt manges meninger omkring mange forhandlere og ikke som et direkte angreb på dig. Synes det er synd du tager det så negativt og som et direkte angreb...
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

lad nu ikke Christina's råb om hjælp ende i skænderier- det er vist ikke det hun har brug for lige nu...
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Jeg har selv haft en klovntrigger i mange år og det er en sej og hårdfør fisk.
Så der er håb endnu. Det er ikke unormalt at den skifter farve til ligbleg eller grålig bleg. Det sker hvis den skræmmes, eller er utryg. Den vil elske en hule den kan gemme sig i og sove i . Der klemmer fisken sig fast med ryg piggen om natten når den skal sove. God plads og god cirkulation er et must, og så bør den fodres hver dag. Held og lykke :-)
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Balist ... nspicillum" onclick="window.open(this.href);return false;
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hvor bor jeres søn henne?
Jeg har i givet fald kraftige Tunzepumper 6205 han gerne må låne, spørgsmålet er blot om de vil blæse bagruden ud.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af Steen »

decocean skrev:Til Steen og Mark.

Hvis enhver anden bruger på dette forum, havde kommet med jeres udtalelser, så var jeg blevet sur og havde reageret. Når det er jer to, så bliver jeg mere end sur. Vi ved alle sammen hvem I holder hånd med til hverdag, så jeres udtalelser her, er endnu et tiltag i den såkaldte ”forhandler-krig”.
I var ikke til stede i butikken den pågældende dag, men kan åbenbart vide hvad der er sket og sagt? Fandme flot gået!!!
Selvom der var sindssygt travlt på dagen, så havde jeg tid og overskud til at fortælle Christina at det påtænkte akvarie ikke var optimalt til fisken. Christina er en sød og god kunde, men når hun har taget en beslutning om noget, så er hun meget svær at ændre holdning hos.
De her indlæg fra jer to, er af den sædvanlige negative slags. Jeg glæder mig til den dag I kommer med et positivt og konstruktivt indlæg
Carsten du vil åbenbart ikke læse alt hvad jeg skriver. Men fred være med dette du er åbenbart blind.
At du selv nævner forhandler krig kender jeg intet til da jeg ikke er forhandler men blot undgår at handle alle steder grunden burde du selv vide.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Nu da der er "svaret igen" kan I tage resten pr pb, tak!!!
Hjælp hellere Christina med at finde en løsning...
dyr200
Reactions:

Indlæg af dyr200 »

Ro på drenge næsten alle forhandler køber alligevel alle deres koraller og fisk af Carsten så han behøver ikke nævne nogen krig for han sælger alligevel til de andre
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Kære alle!

Tak for de mange gode og velmenende råd. :)

Alt i går var meget akut, og skulle gå hurtigt. Jeg skrev tråden her i håb om at få nogle råd der kunne bruges nu og her. Desværre kan jeg se, at den udviklede sig til alt muligt andet, om hvad jeg burde have gjort istedet for, hvad jeg rent faktisk skulle gøre nu skaden var opstået.

Reflektioner og lærdom får vi alle, og denne vil jeg gerne dele med jer i den anden tråd om "Joe", som den nu hedder :)

Vi tog heldigvis ind til Carsten i DecOcean som det første og spurgte ham til råds. Han kunne sige at det nok 99% var ammonium, der var årsagen, og vi købte en ammoniumtest, og kunne også konstatere at den lå på 0,5, hvilket ikke var godt.

Hans råd var, at nu, hvor den kom i et 300L så ville ammonium jo fortyndes, og Kenney skulle lave vandskift på 25L hver dag, den næste uge, for at få ammonium ud af systemet.

Samtidig skulle fodring minimeres, indtil systemet er mere stabilt, uanset om fisken så vil sulte og dermed blive aggressiv. Dette er bedre, end at ammonium opstår fordi systemet ikke er velindkørt.

JEG ØNSKER TRÅDEN LUKKET NU!
Mvh

Låst

Tilbage til "Sygdom"