Mængde salt når man blander vand?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Mængde salt når man blander vand?

Indlæg af Nicklossi »

Hej alle herinde på SF :-)

Jeg har igennem et stykke tid været en meget ivrig læser herinde på dette geniale forum.

Jeg har fået skaffet mig et akvarie, og har fået det op at køre, men jeg har lige et spørgsmål mht. salt.
Til mit akvarie har jeg jo min saltmåler til at måle saltindholdet i vandet, men hvordan sørger man for at ramme den korrekte mængde salt ved vandskifte?

Lad os nu sige at jeg sigter efter en salinitet på 1.026 og jeg skifter 10 liter vand, hvordan kan jeg så regne ud hvor meget salt jeg skal have i? :-)

Håber mit spørgsmål er forståeligt, og på forhånd tak for svar :-)
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Re: Mængde salt når man blander vand?

Indlæg af mipe »

Du skal havde blandet salt i de 10 liter og målt de 1.026, inden du hælder det i akvariet!

Når du så har gjort det 2-3 gange, så har du også fundet ud af hvor meget salt der skal i de 10 liter, for at få 1.026
Senest rettet af mipe fre 14. feb 2014 11:35, rettet i alt 2 gange.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Hareskov »

Hej Nicklossi

Der skulle gerne stå et mål på saltet, feks 352G pr 10 L ellers står der hvor meget din pose / spand er beregnet til og så må du regne ud fra det. Da det alligevel er bedst at lave vandet til vandskiftet 1 -2 dage før det skal bruges, så det lige kan opløses helt og ikke er så skrapt. Så kan du kontrolmåle inden du hælder det på. Det er ihvertfald sådan jeg gør. Og husk du tager saltvand ud, så det skal bare have de sædvanlige 1.026 hvis det er det du kører med

Mvh Hareskov
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Det virker jo logisk nok, og også noget i den stil jeg havde tænkt mig :-)

Men det kunne jo godt være at der var noget der sagde at x mængde salt i x mængde vand gav salinitet x :P
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Macdoo »

Nicklossi skrev:Det virker jo logisk nok, og også noget i den stil jeg havde tænkt mig :-)

Men det kunne jo godt være at der var noget der sagde at x mængde salt i x mængde vand gav salinitet x :P
Det kommer an på saltet. Hvis det er en salt med en høj ca/kh skal der puttes mere i for at saltinholdet er den rigtige.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Selvfølgelig da :-)

Tak for svar alle sammen :-)
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Hareskov »

PS et lille tip. Jeg var så heldig at arbejde et sted hvor jeg mødte "mælkemanden" hver morgen, og de levere faktisk til flere virksomheder i 10L dunke, så jeg spurgte på det, og de smider dem bare ud, så for en pakke cigaretter til , mælkemanden fik jeg 10 tomme dunke han tog med fra de andre firmaer. De er perfekte til at blande i
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"