"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af PoulD »

Hvis du nu ender med at tage den ud alligevel, ville jeg kaste 10mm polystyren under den
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Lennart »

Ja det er ret træls jeg ikke har fået det gjort, når jeg nu endda har gjort det under DT og har mere plade liggende. Men det vil jeg gøre hvis jeg beslutter at tørre op under den.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Lennart »

Der er en anden ting jeg har svært ved at greje. Når man kører med sump og der sker fordampning, er det så kun i sumpen vandstanden falder, eller falder den også i DT eller begge steder ?

Har netop bestil en osmolator til at holde styr på vandmængden ved fordampning, den skal vel bare pumpe ud i sumpen ?
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af PoulD »

Lennart skrev:Der er en anden ting jeg har svært ved at greje. Når man kører med sump og der sker fordampning, er det så kun i sumpen vandstanden falder, eller falder den også i DT eller begge steder ?

Har netop bestil en osmolator til at holde styr på vandmængden ved fordampning, den skal vel bare pumpe ud i sumpen ?
Vandstanden bør kun falde i returkammeret i sumpen, ingen andre steder (måske kan den også ændre sig ganske lidt i DT, men ikke noget af betydning)

Ja!
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Lennart »

Ok mange tak for svar :0)
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Lennart »

Så blev jeg i store træk færdig med at stille op, putte vand i, salt, varme, cirkulation osv. Nu begynder man at kunne se det færdige resultat. :)

I dag vil jeg putte de første levnede sten i sumpen :f2:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: lør 5. okt 2013 11:58
10
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Haderslev

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af soffer »

Feeeddddd..... Bliver spændene at se hvordan det går med det :)
Vh
Søren
61 60 02 64

Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af PoulD »

Skal det forstås sådan, at det er det første og eneste hold vand du har tænkt at køre videre med?
Jeg ville have ladet det køre i en dag elller to med ferskvand, som jeg bagefter ville have pumpet direkte i den store Bing og Grøndahl. For at være helt sikker på at komme af med eventuelle grimme kemikalier fra PVC limen, fra produktion af PVC og glas og ikke mindst fra dine dekorationer.
Det kan jo stadig gøres men det koster dig selvfølgelig 10 kg salt.
Kan også godt være jeg er FOR hysterisk. Måske andre vil sige hvad de ville gøre?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af AndersBoerglum »

Hov! De metalspændebånd er no go.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: lør 5. okt 2013 11:58
10
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Haderslev

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af soffer »

AndersBoerglum skrev:Hov! De metalspændebånd er no go.
Heller ikke vis de er rustfri ??
Vh
Søren
61 60 02 64

Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Lennart »

De er jo ikke nede i vandet spændebåndende men måske alligevel ? Jeg forstår ikke helt ?

Og hvad er alternativet de kan jo let udskiftes.
Senest rettet af Lennart ons 12. feb 2014 09:57, rettet i alt 1 gang.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Lennart »

PoulD skrev:Skal det forstås sådan, at det er det første og eneste hold vand du har tænkt at køre videre med?
Jeg ville have ladet det køre i en dag elller to med ferskvand, som jeg bagefter ville have pumpet direkte i den store Bing og Grøndahl. For at være helt sikker på at komme af med eventuelle grimme kemikalier fra PVC limen, fra produktion af PVC og glas og ikke mindst fra dine dekorationer.
Det kan jo stadig gøres men det koster dig selvfølgelig 10 kg salt.
Kan også godt være jeg er FOR hysterisk. Måske andre vil sige hvad de ville gøre?
Øhhh ja. Det var planen at det her vand er det endelige vand :rolleyes: det kommer lidt uventet det du siger, men interessant i grunden :y spørgsmålet er så som du siger hvor hysterisk man skal være.
Og nej ikke kun ti kilo salt, men også 350 liter osmosevand det har taget en lille uge at producerer :hehe: så det vil godt nok trække tænder ud at skulle hælde det i den store telefon.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Petercw »

Det begynder at se godt ud.
Jeg ville ikke turde lade min sump stå på en træ plade, uden noget under. Fx flamingo. Træ arbejder og du kan næsten være sikker på, at står dit møbel længe nok, så vil bunden flække før eller senere. Sker det når du ikke er hjemme, så går alt teknik i sumpen, lige til skraldespanden.

Jeg ville få lagt noget under den sump :GO
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Lennart »

Fire stk "no go" (spændebånd :naughty: )fjernet fra systemet, slanger holder fint tæt uden dem :beer:

Der er lidt overraskende allerede en smule slam i skummeren, måske den hiver lidt kemikalier ud ?
Vandet er ellers helt rent, men måske der kommer en smule skidt fra pumpen, og skummeren selv da begge maskiner er helt nye samt en smule fra makroalgerne der trods alt allerede er kommet i.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af PoulD »

Alternativ til spændebånd er plastikstrips. Jeg ville ikke turde lade det være helt uden, og gerne 2 strips ~1 spændebånd.
Vil du slippe for larm så brug silikoneslange mmellem returpumpe og PVC rør
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Lennart »

Spændebåndene var ikke nede i vandet, men 10 cm over vandoverfladen på sumpen, tænker der måske var en lille mulighed for at der kunne komme fugt op på dem som herefter ville dryppe ned i vandet igen.

Tak for info Poul, jeg sætter strips på :0) til alt held har jeg ikke støj. Blot en svag brummen, tænker det er fra cirkulationspumperne. Og naturligvis giver hvert lille apparat en smule lyd fra sig.

Eneste lille detalje er at nedløbet godt kan give en svag dryppelyd. Bettina sagde hvad er det der drypper, det lyder faktisk nøjagtig som om der drypper vand ned i en pyt. Men lyden er der ikke hele tiden.
Senest rettet af Lennart ons 12. feb 2014 10:53, rettet i alt 1 gang.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Lennart »

Petercw skrev:Det begynder at se godt ud.
Jeg ville ikke turde lade min sump stå på en træ plade, uden noget under. Fx flamingo. Træ arbejder og du kan næsten være sikker på, at står dit møbel længe nok, så vil bunden flække før eller senere. Sker det når du ikke er hjemme, så går alt teknik i sumpen, lige til skraldespanden.

Jeg ville få lagt noget under den sump :GO
Jeps det må jeg lige få ordnet, når jeg får hidset mig op til det i nærmeste fremtid. Trænger lige til at sidde lidt ned, indtil videre har det tage en uge at få sat det hele op. Mega træls at glemme den plade, jeg ved det jo godt.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Lennart »

Vil der komme en protein overflade i returkammeret med tiden ?

Er det et problem ? Kan forestille mig at der med tiden vil havne en del støv og overflade snask i netop det rum.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: lør 5. okt 2013 11:58
10
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Haderslev

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af soffer »

Var lige en tur nede ved Lennart i mandags for at se hans tank, den er godt nok blevet flot da helt sikkert :)

Jeg blev helt misundelig på hans akvarie at jeg gik lige hjem og bestilte et magen til bare lidt større så nu skal jeg igang med det bliver spændene :)
Vh
Søren
61 60 02 64

Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Carsten »

Spændende bagrunds plader. Men de der 3 små søjler, dem må du kunne lave bedre.
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Lennart »

Ja de blev lidt kransekageagtige med en plade øverst. Jeg kan godt se de er lidt kedelige.
Den ene er taget ud og erstattet af en kæmpeplade fra en ægte koral.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Hareskov »

Hej Lennart

Tillykke med det nye akvarie FEDT :y :y . Lige en ting jeg sidder og tænker på: Hvor meget hænger akvariet ud over skænken på bagsiden?? . Det ser ud som om den gør på billederne, og det ville jo være surt at gentage nollesurfer uheldige situation : http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=63143" onclick="window.open(this.href);return false;

Glæder mig til at følge akvariet
Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Carsten »

De baggrunds plader, er det egen kreation, eller noget der er købt?
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Lennart »

Carsten skrev:De baggrunds plader, er det egen kreation, eller noget der er købt?
De er hjemmelavede, flamingoplader, PU skum, koralgrus. :)
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Lennart »

Hareskov skrev:Hej Lennart

Tillykke med det nye akvarie FEDT :y :y . Lige en ting jeg sidder og tænker på: Hvor meget hænger akvariet ud over skænken på bagsiden?? . Det ser ud som om den gør på billederne, og det ville jo være surt at gentage nollesurfer uheldige situation : http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=63143" onclick="window.open(this.href);return false;

Glæder mig til at følge akvariet
Anders
Mange tak for de pæne ord, ja det hænger et pænt stykke ud over kanten. Vil tro 10-15 cm. :f2:

Og ja sikke en historie med det andet, det var dog skrækkeligt. Ved ikke hvor langt sådan et akvarie kan holde sig selv, men lidt risikabelt er det vel.
Nu har jeg målt præcist på det. Det hænger 16 centimeter ud over kanten, det er 38 cm højt, og 120 cm langt, der "hænger" altså 69 liter vand.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Hareskov »

Hej Lennart

Jeg ved det heller ikke, men hvis du alligevel finder ud af du vil skifte vandet, kunne en lægte / Bjælke sat på vægen, måske hjælpe på det. Eller alternativt en tyk vandfast MDF plade under akvariet. Så er man da sikker.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Lennart »

Ja nu har jeg spurgt Bima ad ( som har lavet det), han mener nok det skal holde, grundet den relativt lille højde. Men ja der er en risiko, og jo mere man tænker på det jo mere nervøs blir man sgu...... Jeg gør nu ikke noget før jeg en dag alligevel har vandet ude, der er så flere muligheder, den enkleste er vel at rykke det lidt ind på pladen, så det stikker lidt ud i begge sider. Men naturligvis kan man også understøtte det med en lægte eller lignende.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af PoulD »

Blot hvis tvivlen nager for meget: En lægte under baljen inde ved væggen ville jo ikke nødvendigvis behøves at gøres fast til noget. Den kunne jo ligge ovenpå et par lodrette lægter som gik ned til gulvet under hvert akvariehjørne. Kunne formentlig sagtens laves uden at skulle tømme vand af (men glem endelig ikke at komme polystyren imellem hvis du gør det)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Lennart »

PoulD skrev:Blot hvis tvivlen nager for meget: En lægte under baljen inde ved væggen ville jo ikke nødvendigvis behøves at gøres fast til noget. Den kunne jo ligge ovenpå et par lodrette lægter som gik ned til gulvet under hvert akvariehjørne. Kunne formentlig sagtens laves uden at skulle tømme vand af (men glem endelig ikke at komme polystyren imellem hvis du gør det)
Ret god ide i virkeligheden, især den med flamingo til at tage det direkte pres lidt af.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lennarts 288 shallow reef i Åbenrå

Indlæg af Carsten »

Det vil ikke være smart at rykke det frem, så det også rager ud foran.
Så er det langt mere udsat for stød når du roder rundt med støvsuger og alt muligt andet.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"