Montipora: Hvad, hvordan og – hvorfor.
: man 23. dec 2013 00:40
Alle saltvandsakvarister har et ønske om at få et sundt akvarium med en rigdom af farvestrålende fisk og koraller. Når man har overstået de første ”begynderfejl”, som vi nok alle har skulle igennem, så melder ønsket sig, om at prøve kræfter med de lidt mere vanskelige koraller – nemlig SPS.
Til dem hører bla. Acropora, Stylopora, Seriatopora, Pocillopora – og Montipora.
Jeg har flere af alle disse i mit system og finder dem både fascinerende og interessante. Det er spændende at få dem til at vokse og udvise de smukke farver. Det kan dog give visse udfordringer. For én ting er, at man køber en smuk, farvestrålende koral, som lige er kommet hjem, nyimporteret. Noget helt andet er, om man er i stand til at kunne få den til at trives, vokse og stadig beholde sit smukke udseende. Farverne har en tendens til at ændre sig efter et stykke tid, når man har fået den hjem.
Hvordan forholder man sig, hvis man vil have dem til at beholde deres smukke farver?
En af de arter som indeholder alt hvad man kan ønske sig af udfordringer, både for begynderen, men også for den mere erfarne saltvandsnørd er – Montipora. Jeg har en stor forkærlighed for både Acropora og altså også for Montipora.
Begge disse arter kan smide deres farver kort efter hjemkomsten og deres vækst kan være næsten ikke eksisterende. Og det kan være et slid, at få begge dele tilbage igen.
Montipora rummer alt hvad man kan ønske sig. Den er smuk, meget smuk, den kan være drilsk, men den kan også være eftergivende og tolerant. De tolerante er ret gode ”begynder koraller”. Typer som M.digitata, M.capricornis og M.confusa er ikke så vanskelige at få til at lykkes. Til gengæld kan andre typer være vanskelige og give selv den erfarne akvarist mange udfordringer.
Men hvad er Montipora egentlig for en størrelse?
Der findes 75 - 87 kendte Montipora typer. Jeg har set lidt varierende antal, men det ligger deromkring. De er ret vanskelige at identificere og skelne fra hinanden og selv eksperter kan have svært ved det. Mange af dem vi ser benævnt som M.capricornis er måske en anden art, men bliver for nemheds skyld kaldt for M.capricornis. I USA kalder man ofte plademontier under et, for Monti caps (for capricornis). M.digitata forveksles ofte med M.samarensis og sådan er det med rigtig mange af typerne.
Et godt eksempel til at belyse denne navneforveksling er den blå M.digitata, som kan købes i både tykgrenede og i en tynd version. Den tynde har et skrøbeligt, nærmest glasagtigt skelet, hvilket den tykgrenede ikke har. Den tynde type vokser digitat (fingeragtigt, deraf navnet), mens den tykgrenede vokser aborescent (træagtigt). De ligner faktisk ikke hinanden ret meget og der er måske tale om to forskellige typer, alligevel går de under fællesbetegnelsen Blå Montipora digitata. Det er måske en del af forklaringen på, at der er usikkerhed om det nøjagtige antal typer.
Også på tværs af arterne kan der opstå tvivl. Feks forveksles Montipora ind i mellem med Porites og Anacropora, da de ligger tæt op af hinanden rent taksonomisk. At de er nært beslægtede kan også ses af den lille pudsighed, at Montipora spisende nøgensnegle også kan finde på, at forgribe sig på de to andre arter.
Montipora lever i alle tropiske have og findes både i beskyttede laguner, hvor vandet er lavere og næringsindholdet er højere end i det frie vand og der er masser af direkte lys, samt på dybere vand, hvor lysintensiteten ikke er lige så høj og hvor næringsindholdet er knap så stort. De arter som findes i laguner kan klare ret svingende vandkvaliteter, mens dem som vokser på revkanter er tilpasset ekstremt kraftigt lys og det kraftige flow der er hen over en revkant. De typer som vokser på lavere dybder er blandt dem, som kan danne de store pladelignede formationer. Hvilket de gør for at opsuge/fange så meget af det mere sparsomme lys som muligt.
Hvordan holder man så Montipora?
Montipora indeholder en utrolig variation af farver, former og størrelser. Den tilpasser sig for de fleste typers vedkommende akvarieforhold ret godt.
Det eneste der kræves i første omgang er, at man har en god akvarie hygiejne og at ens værdier er stabile.
Ved at sætte sig lidt ind i hvad det er for en koral man har – eller vil købe, så kan man nemt holde dem. Og man skal ikke være bange for, at prøve sig frem.
Begynder en Montipora at vise tegn på at den ikke trives, den mister lidt farve eller bliver bleg, så skal man ikke tøve med at flytte den til et andet sted i akvariet. Det kan de, i de fleste tilfælde, sagtens holde til.
Lys.
De kan fint klare sig med det lys, som vi almindeligvis bruger over vores akvarier, T5, HQI og LED.
Nogle typer skal have rigtig meget lys, mens andre ikke er så lyskrævende. Her må man selv eksperimentere. Men som hovedregel kan siges, at skal de have rigtig smukke farver, skal der godt med lys til. Bliver de bleget, får de for meget og skal rykkes nedad i revet. Lidt tilvænning til kraftigere lys kan være nødvendigt.
Flow.
Montipora skal have godt med flow. Specielt dem som vokser i pladeformation skal have rigeligt, for at fjerne affaldsstoffer fra deres overflade. Samtidig bringer flowet næring til polypperne, så flowet har en dobbeltfunktion. På samme måde som det har med tableform Acroporaerne.
De kan ikke tåle direkte flow, men det kan næsten ingen stenkoraller. Dog kan de revkant voksende typer klare ret meget flow. De står i en konstant skiftende, kraftig strøm, men det kan de godt holde til. Polypperne på M. danae typerne er godt beskyttet i små fordybninger i overfladen der gør det muligt for dem at klare de ret voldsomme turbolenser der er på en revkant.
Værdier.
Det anbefales at holde værdierne i den højere ende, af det vi regner som normal værdier.
Ca. 400 – 450
Kh. Min på 9,1
Mg på min 1300 – 1350
Ph bør ligge mellem 8,1 – 8,4
Det anbefales også at man bestræber sig på at holde Strontium mellem 8 – 10,0.
Strontium er et microsporelement som lagres i Montiporas skelet, men der advares samtidig kraftigt i mod at tilsætte det, uden en løbende test med et pålideligt testsæt. Overdossering kan medføre en ophobning med alvorlige skader til følge. Dette gælder i øvrigt for alle microsporelementerne.
Red Sea anbefaler også et systematisk ugentligt testregime for alle disse stoffer, hvis man ønsker at tilsætte dem. DET er et slid. Det er ganske mange forskellige stoffer, som der skal testes for ugentligt og som derefter skal reguleres ind. Her synes jeg, at vandskift er nemmere. I de typer salt vi kører med normalt er der alle de sporelementer som findes i havvand til stede, i de rette afstemte mængder. Så her kan man ikke gøre noget galt.
Strontium indholdet i korallernes skelet varierer meget og kan være forskelligt fra koloni til koloni af den samme art, som står med få meters mellemrum. Derfor er der uenighed om vigtigheden af niveauet af Strontium og ligeså om nødvendigheden af at tilsætte dette ekstra. Det skal tages i betragtning, at man også tilfører Strontium ved det regelmæssige vandskift.
Hvordan holder man farverne?
Jeg vil her komme med mine egne erfaringer med de enkelte typer af Montipora som jeg har i mit DT og min fragtank. Det vil sige, at det er rent subjektive betragtninger og jeg kan ikke garantere, at det virker hos andre – men på den anden side kan jeg ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre.
Hvis alle værdier holder sig indenfor de i afsnittet Værdier nævnte og man passer sine ugentlige vandskift, behøver Montipora ikke andre tilsætninger efter mine erfaringer. Herefter er det kun lys og flow der hos mig har haft betydning. Begge dele er vigtige. De fleste arter er glade for lys, jo mere jo bedre. Derfor kan de sagtens placeres højt oppe i revet.
De nemme arter som, M. digitata og M. confusa bliver meget kraftigt farvede og får kraftig polypudfoldelse her.
Plademontiporaerne, under ét kaldet M.caps, trives fint med fuldt lys. Nogle af typerne, som den blå cap viser faktisk først sine kraftige blå farver, når står helt oppe under overfladen. Rykkes den ned i revet kan den blive brun. Min blev rykket 10 – 15 cm ned i forbindelse med en ombygning og den blev brun på under én uge. Men den vokser stadig og trives fint – men er altså brun. Den røde type kan blive bleg, hvis den får for meget lys – hvis ikke flowet følger med. Jeg har den stående, både på en revkant 1 cm under vandoverfladen, samt længere nede i revet. Begge steder er den smuk rød. Det virker som om det kraftige flow på revkanten, gør at den bevarer farverne her. Den grønne trives både oppe og nede og det samme gælder den lilla. Montipora danae typerne hører til de lidt mere drilske. Specielt kan det være vanskeligt at få farve på både bund og polypper. Dette skyldes typisk at bunden og polypperne skal have forskellige nm for at vise deres optimale farver. Undersøgelser viser at det tyder på at M.”superman” har den største aktivitet i fotosyntesen ved værdier omkring PAR ~400 µmol•m²•sec Ved PAR værdier derover/under, falder aktiviteten. Ved lavere værdier vokser korallen fint nok, men har ikke den samme fart i fotosyntesen og derved knap så kraftige farver.
Kraftigt lys og flow - mine erfaringer med Montiopora danae typerne:
Typer som ”pokerstar”, ”reverse pokerstar”, ”superman”, ”Purple haze”, (?)rød bund røde polypper) og ”Rainbow”, skal have masser af begge dele for at få de flotte farver. Hos mig trives de også længere nede i revet og vokser godt, men kan ikke holde bundfarven. Jeg har ”Purple Haze” stående på en revkant, lige under overfladen og den trives fantastisk. Den stikker oven i købet ovenud jævnligt pga min waveboks, det går ud over de yderste polypper, men resten af korallen trives fint med det – og den holder bundfarven.
Hvis man har M.”superman” og den får en lidt ”mudret” farve, så kan det være fordi man har fået en M.”superman” fra Bali. Det synes som om den er mere flad i farverne. M.”Superman” fra Tonga har de kraftige skarpe kontrast farver(som man kender fra Supermans dragt i tegneserierne). Farverne er her meget afhængige af lyset sammensætning. De røde polypper skal have højere nm (611 nm) for at blive kraftigt flouriserende end den blå bund (489 nm), så her er det et spørgsmål om at finde den rigtige middelvej.
Montipora ”rainbow” virker som om det er en M.”pokerstar” type i virkeligheden. De opfører sig på samme måde og ser ret ens ud. Polypperne står meget tæt. Den nye vækst på en M.”pokerstar” ligner en M. "superman" (blå bund og røde polypper) mens den på M.”rainbow” har orange, grønne og røde polypper på blå bund. Men selve korallen får grønne polypper på blå bund. M.”pokerstar” er mere ”ren” i farven, mens M.”rainbow” er mere uens, den får en blanding af grønne og orange/rødlige polypper og har noget af bundfarven (blå) mere synlig i mellem polypperne - i hvert fald hos mig.
Jeg har begge stående og de ser ret ens ud, bortset fra den nye vækst og de ovennævnte små differencer.
Den eneste Montipora af disse typer, som hos mig, har reageret helt anderledes er M.”sunset”. Det er nok den af montierne, som har givet mig flest udfordringer. Mine bryder sig ikke om direkte skarpt lys. Der er ingen eller sparsom polypudfoldelse og de bliver mindre og mindre, når de står som de andre. Men sættes den længere ned i revet eller hvis den får diffust lys/lidt skygge, evt i skygge under en anden koral, så den får lyset gennem grenene. Så får den fuld polypudfoldelse. En anden type som har givet lidt udfordringer er M.hispida. Den virker ikke til at være glad for kraftigt flow. Moderat flow virker til at passe den fint. Derudover er dens opbygning, meget formationsagtig, en invitation til angreb fra Montipora spisende snegle. Jeg har haft virkelig mange problemer, specielt med denne og de har da også gjort et stort indhug i den. De er næsten umulige at finde i alle de furer og fremspring der er på korallen, så der smutter altid nogle. Selv under lup og kraftigt lys, kan de gemme sig. M.mollis har jeg haft meget svært ved at holde. Der er et billede af den på månedens akvarium (MA) for januar 2013. Den skal have meget lys for at få sin flotte blå farve, men så forsvinder den lige så stille. Den bliver bare mindre og mindre. Sættes den længere ned i revet, så forsvinder farven og den bliver langsomt brun og er kun blå på de små områder som er tættest på lyset. Jeg har kun en lille bid tilbage, som er ved at blive overtaget af en M.”superman”. Dén type har jeg ikke knækket endnu. Billeder og farver.
Inden man ærgrer sig for meget og evt føler sig snydt når man får en koral hjem, som ikke ligner den på billedet, skal man tænke på følgende:
De billeder man ser på diverse salgstråde fra de udenlandske web-shops er altid taget ”ned af bakke og med vinden i ryggen”. Dem som tager dem er ekstremt dygtige til at finde det rigtige lys, så de får de rigtige farver frem. Og så er de bare blændende dygtige fotografer.
Igen, på MA for januar 2013 er der et billede af min M.”sunset”. Den har orange bund og grønne polypper. Men jeg har også et billede magen til, hvor bunden er mere rødbrunlig. Den er ikke fotoshoppet, så farverne er gode nok, men der er stillet på kameraet, så det bedre opfanger de orange nuancer. Jeg fik forklaringen, men har glemt det. Tror det er hvidbalancen eller noget i den stil. Men det er en smuk koral alligevel.
Alle billeder i tråden er fra de akvarier jeg har stående her. Jeg har fravalgt billeder ”udefra” , da dette er en tråd om mine erfaringer. Det er svært at lave gode billeder, men de valgte håber jeg kan illustrere, hvad jeg taler om. Får jeg lavet bedre billeder, vil jeg lægge dem ind i tråden.
Jeg vil gerne understrege, at det her er mine betragtninger. Det er bygget på egne observationer fra mit eget set up. Andre kan have oplevet noget andet mht. farver, lys og flow. Ikke to akvarier reagerer ens. Montipora spisende snegle.
Det er en af de største problem skabere, hvis man ønsker at holde Montiporaer. De kan rydde et helt akvarium for alt hvad der er af denne art.
Hos mig har en kombination af gule Gylter Halichoeres chysus, en Mandarin fisk Synchiropus splendidus, hjulpet på vej af manuel bekæmpelse, gjort at jeg ikke er plaget af dem Pt. Men - de kommer igen i ny og næ. Men det dæmper angrebene og kan måske, på sigt, fjerne dem helt.
Jeg lægger nogle links ind med mere info omkring dem, samt et link med min kamp mod dem. Der er mange gode kommentarer og tips.
http://www.qualitymarine.com/News/Featu ... udibranch-(02/04/11" onclick="window.open(this.href);return false;)
http://reefkeeping.com/issues/2007-09/eb/" onclick="window.open(this.href);return false; En artikel om Eric Borneman´s forsøg med kemisk bekæmpelse. ( tak Schwensen)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=56102" onclick="window.open(this.href);return false; Min og andres kamp.
Udover det er der en del info at hente i Bingocallers tråd om Montipora danae. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=55618" onclick="window.open(this.href);return false;
Yderligere info omkring lys og flow hos Montipora ”superman”. http://www.advancedaquarist.com/2008/2/aafeature2" onclick="window.open(this.href);return false;
Yderligere informationer omkring arten Montipora kan findes på denne side:
http://marinebio.org/search.asp?cx=0107 ... earchmbbt=" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle linket drille, så prøv her: http://kortlink.dk/kortlink.php?id=derr" onclick="window.open(this.href);return false;
Yderligere kilder:
http://www.advancedaquarist.com/2008/1/aafeature2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.qualitymarine.com/News/Speci ... 8/27/13%29" onclick="window.open(this.href);return false;
Til dem hører bla. Acropora, Stylopora, Seriatopora, Pocillopora – og Montipora.
Jeg har flere af alle disse i mit system og finder dem både fascinerende og interessante. Det er spændende at få dem til at vokse og udvise de smukke farver. Det kan dog give visse udfordringer. For én ting er, at man køber en smuk, farvestrålende koral, som lige er kommet hjem, nyimporteret. Noget helt andet er, om man er i stand til at kunne få den til at trives, vokse og stadig beholde sit smukke udseende. Farverne har en tendens til at ændre sig efter et stykke tid, når man har fået den hjem.
Hvordan forholder man sig, hvis man vil have dem til at beholde deres smukke farver?
En af de arter som indeholder alt hvad man kan ønske sig af udfordringer, både for begynderen, men også for den mere erfarne saltvandsnørd er – Montipora. Jeg har en stor forkærlighed for både Acropora og altså også for Montipora.
Begge disse arter kan smide deres farver kort efter hjemkomsten og deres vækst kan være næsten ikke eksisterende. Og det kan være et slid, at få begge dele tilbage igen.
Montipora rummer alt hvad man kan ønske sig. Den er smuk, meget smuk, den kan være drilsk, men den kan også være eftergivende og tolerant. De tolerante er ret gode ”begynder koraller”. Typer som M.digitata, M.capricornis og M.confusa er ikke så vanskelige at få til at lykkes. Til gengæld kan andre typer være vanskelige og give selv den erfarne akvarist mange udfordringer.
Men hvad er Montipora egentlig for en størrelse?
Der findes 75 - 87 kendte Montipora typer. Jeg har set lidt varierende antal, men det ligger deromkring. De er ret vanskelige at identificere og skelne fra hinanden og selv eksperter kan have svært ved det. Mange af dem vi ser benævnt som M.capricornis er måske en anden art, men bliver for nemheds skyld kaldt for M.capricornis. I USA kalder man ofte plademontier under et, for Monti caps (for capricornis). M.digitata forveksles ofte med M.samarensis og sådan er det med rigtig mange af typerne.
Et godt eksempel til at belyse denne navneforveksling er den blå M.digitata, som kan købes i både tykgrenede og i en tynd version. Den tynde har et skrøbeligt, nærmest glasagtigt skelet, hvilket den tykgrenede ikke har. Den tynde type vokser digitat (fingeragtigt, deraf navnet), mens den tykgrenede vokser aborescent (træagtigt). De ligner faktisk ikke hinanden ret meget og der er måske tale om to forskellige typer, alligevel går de under fællesbetegnelsen Blå Montipora digitata. Det er måske en del af forklaringen på, at der er usikkerhed om det nøjagtige antal typer.
Også på tværs af arterne kan der opstå tvivl. Feks forveksles Montipora ind i mellem med Porites og Anacropora, da de ligger tæt op af hinanden rent taksonomisk. At de er nært beslægtede kan også ses af den lille pudsighed, at Montipora spisende nøgensnegle også kan finde på, at forgribe sig på de to andre arter.
Montipora lever i alle tropiske have og findes både i beskyttede laguner, hvor vandet er lavere og næringsindholdet er højere end i det frie vand og der er masser af direkte lys, samt på dybere vand, hvor lysintensiteten ikke er lige så høj og hvor næringsindholdet er knap så stort. De arter som findes i laguner kan klare ret svingende vandkvaliteter, mens dem som vokser på revkanter er tilpasset ekstremt kraftigt lys og det kraftige flow der er hen over en revkant. De typer som vokser på lavere dybder er blandt dem, som kan danne de store pladelignede formationer. Hvilket de gør for at opsuge/fange så meget af det mere sparsomme lys som muligt.
Hvordan holder man så Montipora?
Montipora indeholder en utrolig variation af farver, former og størrelser. Den tilpasser sig for de fleste typers vedkommende akvarieforhold ret godt.
Det eneste der kræves i første omgang er, at man har en god akvarie hygiejne og at ens værdier er stabile.
Ved at sætte sig lidt ind i hvad det er for en koral man har – eller vil købe, så kan man nemt holde dem. Og man skal ikke være bange for, at prøve sig frem.
Begynder en Montipora at vise tegn på at den ikke trives, den mister lidt farve eller bliver bleg, så skal man ikke tøve med at flytte den til et andet sted i akvariet. Det kan de, i de fleste tilfælde, sagtens holde til.
Lys.
De kan fint klare sig med det lys, som vi almindeligvis bruger over vores akvarier, T5, HQI og LED.
Nogle typer skal have rigtig meget lys, mens andre ikke er så lyskrævende. Her må man selv eksperimentere. Men som hovedregel kan siges, at skal de have rigtig smukke farver, skal der godt med lys til. Bliver de bleget, får de for meget og skal rykkes nedad i revet. Lidt tilvænning til kraftigere lys kan være nødvendigt.
Flow.
Montipora skal have godt med flow. Specielt dem som vokser i pladeformation skal have rigeligt, for at fjerne affaldsstoffer fra deres overflade. Samtidig bringer flowet næring til polypperne, så flowet har en dobbeltfunktion. På samme måde som det har med tableform Acroporaerne.
De kan ikke tåle direkte flow, men det kan næsten ingen stenkoraller. Dog kan de revkant voksende typer klare ret meget flow. De står i en konstant skiftende, kraftig strøm, men det kan de godt holde til. Polypperne på M. danae typerne er godt beskyttet i små fordybninger i overfladen der gør det muligt for dem at klare de ret voldsomme turbolenser der er på en revkant.
Værdier.
Det anbefales at holde værdierne i den højere ende, af det vi regner som normal værdier.
Ca. 400 – 450
Kh. Min på 9,1
Mg på min 1300 – 1350
Ph bør ligge mellem 8,1 – 8,4
Det anbefales også at man bestræber sig på at holde Strontium mellem 8 – 10,0.
Strontium er et microsporelement som lagres i Montiporas skelet, men der advares samtidig kraftigt i mod at tilsætte det, uden en løbende test med et pålideligt testsæt. Overdossering kan medføre en ophobning med alvorlige skader til følge. Dette gælder i øvrigt for alle microsporelementerne.
Red Sea anbefaler også et systematisk ugentligt testregime for alle disse stoffer, hvis man ønsker at tilsætte dem. DET er et slid. Det er ganske mange forskellige stoffer, som der skal testes for ugentligt og som derefter skal reguleres ind. Her synes jeg, at vandskift er nemmere. I de typer salt vi kører med normalt er der alle de sporelementer som findes i havvand til stede, i de rette afstemte mængder. Så her kan man ikke gøre noget galt.
Strontium indholdet i korallernes skelet varierer meget og kan være forskelligt fra koloni til koloni af den samme art, som står med få meters mellemrum. Derfor er der uenighed om vigtigheden af niveauet af Strontium og ligeså om nødvendigheden af at tilsætte dette ekstra. Det skal tages i betragtning, at man også tilfører Strontium ved det regelmæssige vandskift.
Hvordan holder man farverne?
Jeg vil her komme med mine egne erfaringer med de enkelte typer af Montipora som jeg har i mit DT og min fragtank. Det vil sige, at det er rent subjektive betragtninger og jeg kan ikke garantere, at det virker hos andre – men på den anden side kan jeg ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre.
Hvis alle værdier holder sig indenfor de i afsnittet Værdier nævnte og man passer sine ugentlige vandskift, behøver Montipora ikke andre tilsætninger efter mine erfaringer. Herefter er det kun lys og flow der hos mig har haft betydning. Begge dele er vigtige. De fleste arter er glade for lys, jo mere jo bedre. Derfor kan de sagtens placeres højt oppe i revet.
De nemme arter som, M. digitata og M. confusa bliver meget kraftigt farvede og får kraftig polypudfoldelse her.
Plademontiporaerne, under ét kaldet M.caps, trives fint med fuldt lys. Nogle af typerne, som den blå cap viser faktisk først sine kraftige blå farver, når står helt oppe under overfladen. Rykkes den ned i revet kan den blive brun. Min blev rykket 10 – 15 cm ned i forbindelse med en ombygning og den blev brun på under én uge. Men den vokser stadig og trives fint – men er altså brun. Den røde type kan blive bleg, hvis den får for meget lys – hvis ikke flowet følger med. Jeg har den stående, både på en revkant 1 cm under vandoverfladen, samt længere nede i revet. Begge steder er den smuk rød. Det virker som om det kraftige flow på revkanten, gør at den bevarer farverne her. Den grønne trives både oppe og nede og det samme gælder den lilla. Montipora danae typerne hører til de lidt mere drilske. Specielt kan det være vanskeligt at få farve på både bund og polypper. Dette skyldes typisk at bunden og polypperne skal have forskellige nm for at vise deres optimale farver. Undersøgelser viser at det tyder på at M.”superman” har den største aktivitet i fotosyntesen ved værdier omkring PAR ~400 µmol•m²•sec Ved PAR værdier derover/under, falder aktiviteten. Ved lavere værdier vokser korallen fint nok, men har ikke den samme fart i fotosyntesen og derved knap så kraftige farver.
Kraftigt lys og flow - mine erfaringer med Montiopora danae typerne:
Typer som ”pokerstar”, ”reverse pokerstar”, ”superman”, ”Purple haze”, (?)rød bund røde polypper) og ”Rainbow”, skal have masser af begge dele for at få de flotte farver. Hos mig trives de også længere nede i revet og vokser godt, men kan ikke holde bundfarven. Jeg har ”Purple Haze” stående på en revkant, lige under overfladen og den trives fantastisk. Den stikker oven i købet ovenud jævnligt pga min waveboks, det går ud over de yderste polypper, men resten af korallen trives fint med det – og den holder bundfarven.
Hvis man har M.”superman” og den får en lidt ”mudret” farve, så kan det være fordi man har fået en M.”superman” fra Bali. Det synes som om den er mere flad i farverne. M.”Superman” fra Tonga har de kraftige skarpe kontrast farver(som man kender fra Supermans dragt i tegneserierne). Farverne er her meget afhængige af lyset sammensætning. De røde polypper skal have højere nm (611 nm) for at blive kraftigt flouriserende end den blå bund (489 nm), så her er det et spørgsmål om at finde den rigtige middelvej.
Montipora ”rainbow” virker som om det er en M.”pokerstar” type i virkeligheden. De opfører sig på samme måde og ser ret ens ud. Polypperne står meget tæt. Den nye vækst på en M.”pokerstar” ligner en M. "superman" (blå bund og røde polypper) mens den på M.”rainbow” har orange, grønne og røde polypper på blå bund. Men selve korallen får grønne polypper på blå bund. M.”pokerstar” er mere ”ren” i farven, mens M.”rainbow” er mere uens, den får en blanding af grønne og orange/rødlige polypper og har noget af bundfarven (blå) mere synlig i mellem polypperne - i hvert fald hos mig.
Jeg har begge stående og de ser ret ens ud, bortset fra den nye vækst og de ovennævnte små differencer.
Den eneste Montipora af disse typer, som hos mig, har reageret helt anderledes er M.”sunset”. Det er nok den af montierne, som har givet mig flest udfordringer. Mine bryder sig ikke om direkte skarpt lys. Der er ingen eller sparsom polypudfoldelse og de bliver mindre og mindre, når de står som de andre. Men sættes den længere ned i revet eller hvis den får diffust lys/lidt skygge, evt i skygge under en anden koral, så den får lyset gennem grenene. Så får den fuld polypudfoldelse. En anden type som har givet lidt udfordringer er M.hispida. Den virker ikke til at være glad for kraftigt flow. Moderat flow virker til at passe den fint. Derudover er dens opbygning, meget formationsagtig, en invitation til angreb fra Montipora spisende snegle. Jeg har haft virkelig mange problemer, specielt med denne og de har da også gjort et stort indhug i den. De er næsten umulige at finde i alle de furer og fremspring der er på korallen, så der smutter altid nogle. Selv under lup og kraftigt lys, kan de gemme sig. M.mollis har jeg haft meget svært ved at holde. Der er et billede af den på månedens akvarium (MA) for januar 2013. Den skal have meget lys for at få sin flotte blå farve, men så forsvinder den lige så stille. Den bliver bare mindre og mindre. Sættes den længere ned i revet, så forsvinder farven og den bliver langsomt brun og er kun blå på de små områder som er tættest på lyset. Jeg har kun en lille bid tilbage, som er ved at blive overtaget af en M.”superman”. Dén type har jeg ikke knækket endnu. Billeder og farver.
Inden man ærgrer sig for meget og evt føler sig snydt når man får en koral hjem, som ikke ligner den på billedet, skal man tænke på følgende:
De billeder man ser på diverse salgstråde fra de udenlandske web-shops er altid taget ”ned af bakke og med vinden i ryggen”. Dem som tager dem er ekstremt dygtige til at finde det rigtige lys, så de får de rigtige farver frem. Og så er de bare blændende dygtige fotografer.
Igen, på MA for januar 2013 er der et billede af min M.”sunset”. Den har orange bund og grønne polypper. Men jeg har også et billede magen til, hvor bunden er mere rødbrunlig. Den er ikke fotoshoppet, så farverne er gode nok, men der er stillet på kameraet, så det bedre opfanger de orange nuancer. Jeg fik forklaringen, men har glemt det. Tror det er hvidbalancen eller noget i den stil. Men det er en smuk koral alligevel.
Alle billeder i tråden er fra de akvarier jeg har stående her. Jeg har fravalgt billeder ”udefra” , da dette er en tråd om mine erfaringer. Det er svært at lave gode billeder, men de valgte håber jeg kan illustrere, hvad jeg taler om. Får jeg lavet bedre billeder, vil jeg lægge dem ind i tråden.
Jeg vil gerne understrege, at det her er mine betragtninger. Det er bygget på egne observationer fra mit eget set up. Andre kan have oplevet noget andet mht. farver, lys og flow. Ikke to akvarier reagerer ens. Montipora spisende snegle.
Det er en af de største problem skabere, hvis man ønsker at holde Montiporaer. De kan rydde et helt akvarium for alt hvad der er af denne art.
Hos mig har en kombination af gule Gylter Halichoeres chysus, en Mandarin fisk Synchiropus splendidus, hjulpet på vej af manuel bekæmpelse, gjort at jeg ikke er plaget af dem Pt. Men - de kommer igen i ny og næ. Men det dæmper angrebene og kan måske, på sigt, fjerne dem helt.
Jeg lægger nogle links ind med mere info omkring dem, samt et link med min kamp mod dem. Der er mange gode kommentarer og tips.
http://www.qualitymarine.com/News/Featu ... udibranch-(02/04/11" onclick="window.open(this.href);return false;)
http://reefkeeping.com/issues/2007-09/eb/" onclick="window.open(this.href);return false; En artikel om Eric Borneman´s forsøg med kemisk bekæmpelse. ( tak Schwensen)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=56102" onclick="window.open(this.href);return false; Min og andres kamp.
Udover det er der en del info at hente i Bingocallers tråd om Montipora danae. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=55618" onclick="window.open(this.href);return false;
Yderligere info omkring lys og flow hos Montipora ”superman”. http://www.advancedaquarist.com/2008/2/aafeature2" onclick="window.open(this.href);return false;
Yderligere informationer omkring arten Montipora kan findes på denne side:
http://marinebio.org/search.asp?cx=0107 ... earchmbbt=" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle linket drille, så prøv her: http://kortlink.dk/kortlink.php?id=derr" onclick="window.open(this.href);return false;
Yderligere kilder:
http://www.advancedaquarist.com/2008/1/aafeature2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.qualitymarine.com/News/Speci ... 8/27/13%29" onclick="window.open(this.href);return false;