Acropora - guide til farvetuning
: man 11. nov 2013 14:27
Farvetuning og guide til Acropora Species
Kære alle,
Som i ved er jeg nærmest SPS fanatiker - men en art skiller sig ud i min bevidsthed, og det er Acropora.
Jeg vil i den efterfølgende tekst forsøge at komme med mine bud på at lave farvetuning (fremme farver) på disse.
Jeg er i øvrigt imponeret over hvor smukke farver der findes i mange akvarier på vores lille forum - rigtigt mange har 'knækket' koden - og flere er på vej.
Dette indlæg indeholder formentlig intet nyt for de garvede, men hjælper forhåbentligt de nyere - og samtidig er det en tråd, hvor vi alle kan debattere, samt lægge billeder af vores Acros udvikling, dvs før og nu billeder.
ydermere opdager vi til stadighed nye ting om denne facinerende koral.
Farvetuning ? er den blå ikke bare blå, og den brune ikke bare brun - og de har da samme behov ? Nej
Med andre ord, så indeholder den Acropora du ser til salg i butikken helt anderledes farver, når den behandles ordentligt - stabilitet og pleje belønnes. Den mørkebrune er måske endda billigere, og er typisk velernæret - hvilket betyder større chance for overlevelse.
Jeg beder jer ikke om at udelukkende købe brune koraller - men blot at bruge mere tid på at se jer for, da flere koraller ved eftersyn er meget mere interessante - og kan ende op med at vise de smukkeste farver, når den i din balje udfolder sin skønhed og sundhed.
Enkelte vil måske endda finde visse udtalelser ukorrekte - men fx mener jeg at en brun Acropora kan vise sig at være det bedste køb du nogensinde har gjort.
Farvetuning er måske et lidt voldsomt ord, men alligevel kræver disse koraller speciel attention mht
lys, vandkvalitet, vandbevægelse, placering/akklimatisering, sporestoffer og næring og mangel på samme.
Jeg vil ikke gå i dybden på hvert af disse områder - idet disse er beskrevet utallige gange på vores dejlige forum - dog vil jeg ikke undlade at komme kort ind på disse områder.
Vær opmærksom på at det er mine personlige erfaringer og meninger der danner grundlag for dette - hvad jeg videregiver her er ikke den eneste vej til Rom.
Mine anbefalinger på salinity og temperatur er 2x26. Dvs temp. 26 grader, og salinity 1,026.
Udover 'the basics' som jeg kort omtaler, vil jeg efterfølgende beskrive de forskellige farver, og de tiltag vi som akvarister kan gøre, for at fremhæve disse på min yndlingskoral, Acroporaen.
Det skal også siges at dette ikke er en ZEOguide - ønsker man totalt udsultede pastelfarvede koraller, så er dette her ikke tråden.
Det skal ydermere bemærkes at dette ikke er en 'salgstråd' hvor forskellige metoder anbefales, og visse producenter forfordeles fremfor andre.
Sidst men ikke mindst - Acropora bør ikke sættes i baljer som er mindre end 6 måneder gamle.
Lys:
Langt de fleste Acroporaer kræver meget lys- og lys af det korrekte spektrum. Kvalitet og kvantitet er afgørende - ligeså er hvileperioden. Overdriv ikke lystiden, som bør ligge mellem 8-12 timer dagligt.
A. Suharsonoi og andre Acroporaer som lever dybere på revet, kræver naturligvis mindre lysstyrke.
Problemet med valg af lys idag er ikke stort - udbuddet er enormt.
T5
Såfremt jeg havde en shallow reef balje, ville jeg personligt vælge T5, det lys bringer smukker farver frem i de fleste koraller og Acropora, og risikoen for at brænde korallerne er langt mindre.
HQI
HQI er en fantastisk lyskilde, men er blevet overhalet indenom af LED - primært pga udgiften til strøm.
Pålidelighed og spredning af lyset er dog stadig i top med disse pærer - specielt 250W og 400W giver et lys som koraller og DONG elsker.
LED
LED er en forholdsvis ny teknologi, og vi har idag så kraftigt lys(PAR) at vi ofte er nødsaget til at nedjustere lyset, eller hvis muligt hæve afstand fra lampe til akvariet. Husk at jeres koraller skal bruge tid på at vænne sig til nyt lys!
Vandkvalitet:
De 3 hellige skal være stabile og indenfor scope.
KH 7-10(personligt foretrækker jeg 7-8)Højere KH giver hurtigere vækst, men også porøse koraller.
CA 420-440
MG 1350-1450
Korallerne er ligeglade om denne stabilitet leveres ved hjælp af reaktor eller balling. Det er op til ens egne personlige præferencer, hvad man finder bedst.
For at holde sporeelementer stabile og fjerne overskud af næring ,er vandskifte(ugentlige) den måske vigtigste faktor.
Så længe du bruger kvalitetssalt, er korallen ligeglad med om mærket hedder X eller Y.
Vandbevægelse:
Alle Acroporaer elsker(kræver) massiv vandbevægelse. Skiftende, varieret og med et bredt blødt flow.
Heldigvis er teknologien fra førende pumpeleverandører blevet optimeret til præcist at levere dette - at have bølgebevægelsen, som i naturen er vital.
Korallen kræver vandbevægelsen - den er ligeglad med hvilket mærke du køber. Det er op til din egen pengepung og personlige preferencer. Husk at kvalitet ofte holder længere.
Placering og akklimatisering:
En af mine kæpheste for at få nyindkøbte til at overleve er korrekt placering. Og det er første gang, at den skal placeres korrekt..
Acroporaen er meget stresset i forvejen, og det sidste den har behov for er at blive flyttet rundt, uge efter uge. Når jeg foretager nyindkøb, sidder jeg altid foran baljen i 5-10 minutter, for at vurdere hvilket område i baljen der vil passe korallen bedst - ikke mit syn på design, men korallens optimale placering, således at den får størst mulig chance for at overleve.
Check altid Acroporaen for AEFW og krabber før den sættes i baljen. Trapezia krabber(har ofte pastelfarver) er undtaget.
Sporestoffer:
Sporestoffer som er vitale for fremmelse af en farve tages under hver enkelt farvekategori:
Næring:
Acroporaer er agressive rovdyr - ikke stillestående 'planter' som blot lever af sukkerstoffer gennereret fra Zooxantellerne. Korallen optager i naturen store mængder småt plankton. For optimal vækst og farve skal Acroporaer fodres med tilsvarende, fx østersæg etc i samme størrelse. Hver aften når lyset er gået ned giver jeg en kombi af dette, samt Reefpearls - udover næring tilegnet SPS på flaske, indeholdende næring, vitaminer, bakterier og aminosyrer.
Brun Acropora:
Hvis vi ser bort fra de cremede koraller fra Caribien(som i øvrigt er forbudte) så indeholder den typiske kedelige brune Acropora masser af muligheder for at blive ufattelig smuk.
Giv den ovenstående betingelser, og den vil give dig din investering tifold tilbage.
Jeg mener at meget få Acroporaer skal være mørkebrune - selv de cremefarvede får florucerende farver under optimale forhold.
En brun Acro er typisk brun fordi :
1) den står ikke i optimale betingelser
2) den er plaget af skadedyr, fx krabber eller AEFW
3) den er skadet efter transport
Kig den derfor grundigt igennem for skadedyr, og er den fri for dette, så placer den i den nederste trediedel eller i midten af baljen - således at den får mulighed til at vænne sig til de nye betingelser.
Du vil blive positiv overrasket allerede efter et par uger - der vil den begynde af blive renere i farven, mindre brun - og begynde at vise dens reelle farver.
Den er iøvrigt typisk billigere i indkøb, så der er flere grunde til at se korallerne godt igennem inden købet.
No3 bør ikke overstige 5, og Po4 mindre end 0,03.
Grøn Acropora:
Grøn Acropora er typisk den 'letteste' at holde.
Har du succes med de grønne, så kan du gå skridtet videre i farveskalaen.
Bliver den gullig og falmer lidt, mangler den typisk Fe(jern) og/eller næring.
Den tåler stærkt lys, men må ikke som nyindkøbt placeres lige under vandoverfladen.
Midt i baljen er normal passende. No3 bør ikke overstige 5, og Po4 mindre end 0,03.
Hvid med blå spidser:
Ofte en lidt kedelig brun koral ved indkøb, men idag en af mine yndlinge.
Den simple farvekombination af hvid bund og kraftige blå spidser gør denne til en ren lækkerbidsken.
Den viser hverken de blå eller hvide farver hvis No3 og Po4 ikke er på det optimale niveau.
Ellers dejligt let Acropora at holde. Vær opmærksom på at det ikke er den kostbare og noget sværere Echinata jeg taler om her.
Pink/lyserød Acropora:
Denne farve Acropora ønsker lidt mere N end de blå og lilla farver.
No3 bør ikke overstige 10, og Po4 mindre end 0,03.
Til gengæld kræver den ekstra meget vandbevægelse(A. Hyacinthus) og Jod er vital for at bibeholde den smukke farve. Er der mere end 0,03 i P bliver denne koral først grønbrun, for ved endnu højere værdier at blive kedelig brun.
De ses i ny og næ til salg som meget lyse pink - og det er endnu ikke lykkedes mig at bibeholde den pastelfarve. Hos mig har den gennemgået en meget langsom forvandling. Fra smuk pink til mere neutral i farven -til nu efter et år i baljen at begynde at få rød og pink tilbage.
Korallen har konstant vokset , haft polypudfoldelse, men at holde den smukke lyserøde farve, har for mig været meget besværlig.
Den behøver ikke ligeså meget lys som de blå, lilla og grønne.
Blå Acropora:
Den blå Acro stiller højere krav til vandkvaliteten end den grønne. der skal ikke meget Po4 til førend den ikke er klart blå. Kalium og Jod er vitale sporeelementer for at holde dens farve.
Normalt er vandskifte nok til at vedligeholde disse sporeelementer, men i tæt besatte baljer, skal der ofte doseres. Kalium bør ligge på 380-420. Jod er flygtigt, og du kan bedst vurdere det udfra farverne på korallen. Mangel på kalium ses typisk ved at polypperne 'ser ud som om de har været ude af vandet' , Monipora bliver mere udvaskede i farven - og ved alt for lav værdi vil der ske STN fra bunden af Acroporaen. Den blå Acropora elsker meget lys, men igen, skal den vænnes langsom til denne.
No3 bør ikke overstige 2, og Po4 mindre end 0,03.
Lilla og tricolor:
Lilla og tricolor er nogen af de sværeste farver at fremdrive. Ofte går det langsomt i den rigtige retning, og man er jublende glad, men selvom denne koral er længe om at udfolde sig i sin smukkeste pragt, så kan den til gengæld på 2 dage blive kedelig brun - blot ved en forbigående stigning i Po4, over det tilladte 0,03 niveau. Sker det først, er det derefter perfekte værdier de næste 2 måneder, førend den igen viser sig i al sin pragt.
De kan næsten ikke få for meget lys, men husk at dæmpe belysningen ved akklimatisering.
No3 bør ikke overstige 2, og Po4 mindre end 0,03.
Gul Acropora:
Mange eksperter på RC beskriver denne som den letteste af alle Acropora at holde, og den beskrives som baselinen i farvetuningen.
Jeg er personligt uenig. Jeg har til dato ikke lykkedes med ægte skriggule Acros, som man nogle gange ser til salg. Hver gang jeg har forsøgt med disse er de endt op i at blive grønne - og jeg mistænker at korallen har mistet zoox under transport, for derfor at se gul ud.
Alternativet er jo selvfølgelig at jeg ikke er dygtig nok til at holde den ellers fantastisk smukke koral.
Jeg imødeser derfor gerne råd fra andre omkring denne.
Hvid tabletop XL og Humulis:
Er efter min mening nogle af de sværeste Acropora at holde, og specielt i akklimatiseringsfasen er de ømfindtlige. Jo større de er, des sartere er de også.
Jeg synes personligt at de er lettest at holde under T5 lys. Vandbevægelse kan nærmest ikke blive for kraftig med disse koraller. Husk dog at det skal være afvekslende - men turbolent.
For at fremme den hvide farve med strejf af andre farver kræver den No3 på omkring 1-2, og Po4 lavere end de andre Acroporaer. Po4 må aldrig være på rent nul. Bare rolig, det er den ikke selvom jeres testkit viser at den ikke er målbar - rent nul opnåes kun ved overdreven brug af enten Rowaphos eller Seaklear, og det er ikke ønskeligt.
Det var så mine input om forskellige farver på Acroporaer. Jeg håber i finder tråden interessant, og vil deltage samt lægge billeder ind.
Mvh
Peder
Kære alle,
Som i ved er jeg nærmest SPS fanatiker - men en art skiller sig ud i min bevidsthed, og det er Acropora.
Jeg vil i den efterfølgende tekst forsøge at komme med mine bud på at lave farvetuning (fremme farver) på disse.
Jeg er i øvrigt imponeret over hvor smukke farver der findes i mange akvarier på vores lille forum - rigtigt mange har 'knækket' koden - og flere er på vej.
Dette indlæg indeholder formentlig intet nyt for de garvede, men hjælper forhåbentligt de nyere - og samtidig er det en tråd, hvor vi alle kan debattere, samt lægge billeder af vores Acros udvikling, dvs før og nu billeder.
ydermere opdager vi til stadighed nye ting om denne facinerende koral.
Farvetuning ? er den blå ikke bare blå, og den brune ikke bare brun - og de har da samme behov ? Nej
Med andre ord, så indeholder den Acropora du ser til salg i butikken helt anderledes farver, når den behandles ordentligt - stabilitet og pleje belønnes. Den mørkebrune er måske endda billigere, og er typisk velernæret - hvilket betyder større chance for overlevelse.
Jeg beder jer ikke om at udelukkende købe brune koraller - men blot at bruge mere tid på at se jer for, da flere koraller ved eftersyn er meget mere interessante - og kan ende op med at vise de smukkeste farver, når den i din balje udfolder sin skønhed og sundhed.
Enkelte vil måske endda finde visse udtalelser ukorrekte - men fx mener jeg at en brun Acropora kan vise sig at være det bedste køb du nogensinde har gjort.
Farvetuning er måske et lidt voldsomt ord, men alligevel kræver disse koraller speciel attention mht
lys, vandkvalitet, vandbevægelse, placering/akklimatisering, sporestoffer og næring og mangel på samme.
Jeg vil ikke gå i dybden på hvert af disse områder - idet disse er beskrevet utallige gange på vores dejlige forum - dog vil jeg ikke undlade at komme kort ind på disse områder.
Vær opmærksom på at det er mine personlige erfaringer og meninger der danner grundlag for dette - hvad jeg videregiver her er ikke den eneste vej til Rom.
Mine anbefalinger på salinity og temperatur er 2x26. Dvs temp. 26 grader, og salinity 1,026.
Udover 'the basics' som jeg kort omtaler, vil jeg efterfølgende beskrive de forskellige farver, og de tiltag vi som akvarister kan gøre, for at fremhæve disse på min yndlingskoral, Acroporaen.
Det skal også siges at dette ikke er en ZEOguide - ønsker man totalt udsultede pastelfarvede koraller, så er dette her ikke tråden.
Det skal ydermere bemærkes at dette ikke er en 'salgstråd' hvor forskellige metoder anbefales, og visse producenter forfordeles fremfor andre.
Sidst men ikke mindst - Acropora bør ikke sættes i baljer som er mindre end 6 måneder gamle.
Lys:
Langt de fleste Acroporaer kræver meget lys- og lys af det korrekte spektrum. Kvalitet og kvantitet er afgørende - ligeså er hvileperioden. Overdriv ikke lystiden, som bør ligge mellem 8-12 timer dagligt.
A. Suharsonoi og andre Acroporaer som lever dybere på revet, kræver naturligvis mindre lysstyrke.
Problemet med valg af lys idag er ikke stort - udbuddet er enormt.
T5
Såfremt jeg havde en shallow reef balje, ville jeg personligt vælge T5, det lys bringer smukker farver frem i de fleste koraller og Acropora, og risikoen for at brænde korallerne er langt mindre.
HQI
HQI er en fantastisk lyskilde, men er blevet overhalet indenom af LED - primært pga udgiften til strøm.
Pålidelighed og spredning af lyset er dog stadig i top med disse pærer - specielt 250W og 400W giver et lys som koraller og DONG elsker.
LED
LED er en forholdsvis ny teknologi, og vi har idag så kraftigt lys(PAR) at vi ofte er nødsaget til at nedjustere lyset, eller hvis muligt hæve afstand fra lampe til akvariet. Husk at jeres koraller skal bruge tid på at vænne sig til nyt lys!
Vandkvalitet:
De 3 hellige skal være stabile og indenfor scope.
KH 7-10(personligt foretrækker jeg 7-8)Højere KH giver hurtigere vækst, men også porøse koraller.
CA 420-440
MG 1350-1450
Korallerne er ligeglade om denne stabilitet leveres ved hjælp af reaktor eller balling. Det er op til ens egne personlige præferencer, hvad man finder bedst.
For at holde sporeelementer stabile og fjerne overskud af næring ,er vandskifte(ugentlige) den måske vigtigste faktor.
Så længe du bruger kvalitetssalt, er korallen ligeglad med om mærket hedder X eller Y.
Vandbevægelse:
Alle Acroporaer elsker(kræver) massiv vandbevægelse. Skiftende, varieret og med et bredt blødt flow.
Heldigvis er teknologien fra førende pumpeleverandører blevet optimeret til præcist at levere dette - at have bølgebevægelsen, som i naturen er vital.
Korallen kræver vandbevægelsen - den er ligeglad med hvilket mærke du køber. Det er op til din egen pengepung og personlige preferencer. Husk at kvalitet ofte holder længere.
Placering og akklimatisering:
En af mine kæpheste for at få nyindkøbte til at overleve er korrekt placering. Og det er første gang, at den skal placeres korrekt..
Acroporaen er meget stresset i forvejen, og det sidste den har behov for er at blive flyttet rundt, uge efter uge. Når jeg foretager nyindkøb, sidder jeg altid foran baljen i 5-10 minutter, for at vurdere hvilket område i baljen der vil passe korallen bedst - ikke mit syn på design, men korallens optimale placering, således at den får størst mulig chance for at overleve.
Check altid Acroporaen for AEFW og krabber før den sættes i baljen. Trapezia krabber(har ofte pastelfarver) er undtaget.
Sporestoffer:
Sporestoffer som er vitale for fremmelse af en farve tages under hver enkelt farvekategori:
Næring:
Acroporaer er agressive rovdyr - ikke stillestående 'planter' som blot lever af sukkerstoffer gennereret fra Zooxantellerne. Korallen optager i naturen store mængder småt plankton. For optimal vækst og farve skal Acroporaer fodres med tilsvarende, fx østersæg etc i samme størrelse. Hver aften når lyset er gået ned giver jeg en kombi af dette, samt Reefpearls - udover næring tilegnet SPS på flaske, indeholdende næring, vitaminer, bakterier og aminosyrer.
Brun Acropora:
Hvis vi ser bort fra de cremede koraller fra Caribien(som i øvrigt er forbudte) så indeholder den typiske kedelige brune Acropora masser af muligheder for at blive ufattelig smuk.
Giv den ovenstående betingelser, og den vil give dig din investering tifold tilbage.
Jeg mener at meget få Acroporaer skal være mørkebrune - selv de cremefarvede får florucerende farver under optimale forhold.
En brun Acro er typisk brun fordi :
1) den står ikke i optimale betingelser
2) den er plaget af skadedyr, fx krabber eller AEFW
3) den er skadet efter transport
Kig den derfor grundigt igennem for skadedyr, og er den fri for dette, så placer den i den nederste trediedel eller i midten af baljen - således at den får mulighed til at vænne sig til de nye betingelser.
Du vil blive positiv overrasket allerede efter et par uger - der vil den begynde af blive renere i farven, mindre brun - og begynde at vise dens reelle farver.
Den er iøvrigt typisk billigere i indkøb, så der er flere grunde til at se korallerne godt igennem inden købet.
No3 bør ikke overstige 5, og Po4 mindre end 0,03.
Grøn Acropora:
Grøn Acropora er typisk den 'letteste' at holde.
Har du succes med de grønne, så kan du gå skridtet videre i farveskalaen.
Bliver den gullig og falmer lidt, mangler den typisk Fe(jern) og/eller næring.
Den tåler stærkt lys, men må ikke som nyindkøbt placeres lige under vandoverfladen.
Midt i baljen er normal passende. No3 bør ikke overstige 5, og Po4 mindre end 0,03.
Hvid med blå spidser:
Ofte en lidt kedelig brun koral ved indkøb, men idag en af mine yndlinge.
Den simple farvekombination af hvid bund og kraftige blå spidser gør denne til en ren lækkerbidsken.
Den viser hverken de blå eller hvide farver hvis No3 og Po4 ikke er på det optimale niveau.
Ellers dejligt let Acropora at holde. Vær opmærksom på at det ikke er den kostbare og noget sværere Echinata jeg taler om her.
Pink/lyserød Acropora:
Denne farve Acropora ønsker lidt mere N end de blå og lilla farver.
No3 bør ikke overstige 10, og Po4 mindre end 0,03.
Til gengæld kræver den ekstra meget vandbevægelse(A. Hyacinthus) og Jod er vital for at bibeholde den smukke farve. Er der mere end 0,03 i P bliver denne koral først grønbrun, for ved endnu højere værdier at blive kedelig brun.
De ses i ny og næ til salg som meget lyse pink - og det er endnu ikke lykkedes mig at bibeholde den pastelfarve. Hos mig har den gennemgået en meget langsom forvandling. Fra smuk pink til mere neutral i farven -til nu efter et år i baljen at begynde at få rød og pink tilbage.
Korallen har konstant vokset , haft polypudfoldelse, men at holde den smukke lyserøde farve, har for mig været meget besværlig.
Den behøver ikke ligeså meget lys som de blå, lilla og grønne.
Blå Acropora:
Den blå Acro stiller højere krav til vandkvaliteten end den grønne. der skal ikke meget Po4 til førend den ikke er klart blå. Kalium og Jod er vitale sporeelementer for at holde dens farve.
Normalt er vandskifte nok til at vedligeholde disse sporeelementer, men i tæt besatte baljer, skal der ofte doseres. Kalium bør ligge på 380-420. Jod er flygtigt, og du kan bedst vurdere det udfra farverne på korallen. Mangel på kalium ses typisk ved at polypperne 'ser ud som om de har været ude af vandet' , Monipora bliver mere udvaskede i farven - og ved alt for lav værdi vil der ske STN fra bunden af Acroporaen. Den blå Acropora elsker meget lys, men igen, skal den vænnes langsom til denne.
No3 bør ikke overstige 2, og Po4 mindre end 0,03.
Lilla og tricolor:
Lilla og tricolor er nogen af de sværeste farver at fremdrive. Ofte går det langsomt i den rigtige retning, og man er jublende glad, men selvom denne koral er længe om at udfolde sig i sin smukkeste pragt, så kan den til gengæld på 2 dage blive kedelig brun - blot ved en forbigående stigning i Po4, over det tilladte 0,03 niveau. Sker det først, er det derefter perfekte værdier de næste 2 måneder, førend den igen viser sig i al sin pragt.
De kan næsten ikke få for meget lys, men husk at dæmpe belysningen ved akklimatisering.
No3 bør ikke overstige 2, og Po4 mindre end 0,03.
Gul Acropora:
Mange eksperter på RC beskriver denne som den letteste af alle Acropora at holde, og den beskrives som baselinen i farvetuningen.
Jeg er personligt uenig. Jeg har til dato ikke lykkedes med ægte skriggule Acros, som man nogle gange ser til salg. Hver gang jeg har forsøgt med disse er de endt op i at blive grønne - og jeg mistænker at korallen har mistet zoox under transport, for derfor at se gul ud.
Alternativet er jo selvfølgelig at jeg ikke er dygtig nok til at holde den ellers fantastisk smukke koral.
Jeg imødeser derfor gerne råd fra andre omkring denne.
Hvid tabletop XL og Humulis:
Er efter min mening nogle af de sværeste Acropora at holde, og specielt i akklimatiseringsfasen er de ømfindtlige. Jo større de er, des sartere er de også.
Jeg synes personligt at de er lettest at holde under T5 lys. Vandbevægelse kan nærmest ikke blive for kraftig med disse koraller. Husk dog at det skal være afvekslende - men turbolent.
For at fremme den hvide farve med strejf af andre farver kræver den No3 på omkring 1-2, og Po4 lavere end de andre Acroporaer. Po4 må aldrig være på rent nul. Bare rolig, det er den ikke selvom jeres testkit viser at den ikke er målbar - rent nul opnåes kun ved overdreven brug af enten Rowaphos eller Seaklear, og det er ikke ønskeligt.
Det var så mine input om forskellige farver på Acroporaer. Jeg håber i finder tråden interessant, og vil deltage samt lægge billeder ind.
Mvh
Peder