"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Gode råd til fodring af pincetfisk

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: ons 22. dec 2004 11:39
19
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Gode råd til fodring af pincetfisk

Indlæg af Ulrik »

Hej
Jeg har en lille pincetfisk, som jeg tror får for lidt foder. Den napper en del til stenene men der er vist ikke helt nok, da den er ved at være lidt tynd.
Så søger nogle forslag til frost eller andet, hvis I har nogle erfaringer med det.
Tak :y
Hilsen
Ulrik
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Gode råd til fodring af pincetfisk

Indlæg af MoG »

Er det en chelmon rostratus ? Den kan godt være svær på længere sigt... Har selv haft en der spiste både flage og frost! Og en der kun nippede af stenene... Den rørte ingenting andet! Den døde også... Du kan evt. Prøve med noget hakket musling eller noget, som kun den kan nå med "næbbet".. Så ingen andre fisk æder det!

Men søg herinde .. Det har været oppe en del gange !
Morten
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Gode råd til fodring af pincetfisk

Indlæg af KasperT »

Min bliver håndfodret med mysis og artemia.
Den lærer ret hurtigt at fingre i vandet betyder mad og så kan man fodre den uden at de andre fisk hugger dens mad :-)
Sluk evt cirkulationen, den skal helst lige lure på maden inden den spiser det, så det går ikke hvis det flyver rundt.

Køb evt. noget godt vitamin beriget frost til den.
/Kasper

Website: Reef App
larsappel
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 5. jun 2012 15:13
11
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: København NV

Re: Gode råd til fodring af pincetfisk

Indlæg af larsappel »

Hej Ulrik,
Købte for, er det 14 dage eller 3 uger siden, en lille pincet hos Carsten, Decocean. Fantisk lille fisk, der går og napper i stenene konstant. Desværre er den lidt kræsen og spiser i et tempo, som havde den hele dagen. Den får hård konkurrence om foderet fra mine Anthias og min palet, så indtil videre fodres den på følgende 2 måder.

1) Har finthakket frisk musling med artemia, mysis, cyclops, hummeræg og lidt forskelligt flagefoder. Dette har jeg presset ind i luftrørstykker på ca 1½cm og frosset. Sætter stykket i en muslingeskal som den så kan hente det ud fra.
Ps. de andre for desværre også stor glæde af dette :-(
Har valgt at blande lidt forskelligt i, da jeg håber den med tiden også vil få smag for flagefoderet.

2) Den får dagligt 10 minutters frirum i min fiskefælde, hvor den i ro og fred kan spise lidt mysis, artemia og hummeræg - flagefoderet nipper den til, men spytter det som regel ud igen, men det skal nok ryge med ned på et tidspunkt :-)

Min stortrives og er i fin foderstand - ber til at det fortsætter !!

Ps. har haft fiskefælden hængende i ca 3 uger, da jeg forsøger at fange min fridmani, der som eneste selvfølgelig ikke går derind :-( Alle andre fisk opholder sig jævnligt i fælden for at se om der skulle være noget foder at hente.
2013.03.24 fisk 004.JPG
2013.03.24 fisk 054.JPG
Opstart (igen igen :-)pinse 2017: 460L Decocean ( L110 D70 H60 ), Pacific Sun Hyperion R2 , ATI Power Cone 200I, Maxspect Gyre 150, skimz returpumpe, Deltec osmolator.
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Gode råd til fodring af pincetfisk

Indlæg af palamo123 »

Hvad er det for en fiskefælde du har dig der?
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Gode råd til fodring af pincetfisk

Indlæg af crazy seahorse »

Smut ned forbi Neonfisken på Frederikssundsvej i Brønshøj.
De har levende artemia i en pæn stor størrelse. Hentede selv i lørdags og der var der flere tilbage.
De får hver onsdag - torsdag.
Med mindre den er gået helt i sultestrejkemode, så burde den tage levende artemia.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: ons 22. dec 2004 11:39
19
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Gode råd til fodring af pincetfisk

Indlæg af Ulrik »

Tak for de gode input.
Specielt din ide Lars med det lille stykke luftrør i en musling skal prøves. Jeg har nok købt min pincet på nogenlunde samme tid hos Carsten.
De muslinger I taler om der er finthakket, er det alm blåmuslinger fra supermarkedet ?
Tak igen
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Gode råd til fodring af pincetfisk

Indlæg af Bingocaller »

Ellers er der klassikeren med at gnide en grydesvamp ind i frost og binde den til en sten - så kan den gå hele dagen og pille i det
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"