"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ejaas 194L lime Zoa heaven

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
Ejaas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 136
Tilmeldt: søn 8. jan 2012 18:33
12
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2012

Ejaas 194L lime Zoa heaven

Indlæg af Ejaas »

Efter 1,5 år med mit gamle 120l akvarium og adskillige forhandlings måneder med min kone fik jeg endelig lov til at opgradere.
Den gamle balje var blevet lidt en torn i øjet på både min kone og jeg da der med en sending zoa sten var en blind passager som synes vores balje var et fantastisk spisekammer. jeg håbede i denne ombæring at ved et flytte at jeg kunne komme denne til livs , men nej ! den lille mantis er der skam endnu trods forskellige fangst forsøg.
Ved flyttet var der ikke så meget liv ud over koraler så det gik forholdsvis smertefrit med gode råd fra Carsten hos Decocean.

Jeg var nødsaget til at lave et direkte skifte fra det gamle akvarium til det nye da fruen i huset ikke kunne acceptere 2 baljer i stuen på en gang.
Jeg hældte først friskblandet vand i baljen lavede et direkte flyt af keramik og koraler, inden da havde jeg tappet ca 70 liter vand af det gamle som skulle genbruges i det nye til efterfyldning. Alt sand blev pillet op fra bunden og renset grundigt og overhældt med kogende osmosevand. derefter blev dette proppet i den nye balje. jeg har kun oplevet et lille boom i alger men disse er på kraftig retur.

Akvariet er af en lidt anden natur end hvad der er normen og et resultat af forhandling med konen , kravet var at akvariet skulle have ny placering i stuen samt at kabinet og lampe skulle males limegrøn hvilket jeg ikke var meget for men hvad gør man ikke for en ny større balje.

Teknik / data

194L super lækkert helglas akvarium fra Decocean
Bordet er porsa med mdf plader , skal dog laves om til et lidt kraftigere bord med tiden.
Skummer / filter : Tunze reefpack 250
Tunze nano osmilator
1 stk. Tunze 6015
1 stk Tunze 6055
1 stk Tunze 7092
1 stk 120W led med sunrise computer , kinamodel der er modificeret med farvede led´s for fuldt farve spektrum.
Er i gang med at lave plexiglas holder til lampen , den første version knækkede ved første produktions forsøg, så midlertidigt bliver der brugt kosteskaft.

Fisk:

2 stk. Chromis viridis
2 stk. Amphiprion ocellaris
1 stk. Halichoeres chrysus
1 stk. Pseudocheilinus hexataenia

Andet liv:

1 stk. meget uønsket mantis ( men kan ikke fange den )
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Ejaas lør 25. maj 2013 07:58, rettet i alt 1 gang.
Saltvands / Zoa Junkie
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Ejaas 194L lime reef

Indlæg af Dyhr »

Det' pænt.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Ejaas 194L lime reef

Indlæg af Michael_F »

Flot akvarie - men mystifistisk farve! Hvorfor lige limegrøn?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Ejaas 194L lime reef

Indlæg af Bingocaller »

Fed tank! Men hvad sker der for farven ? :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Ejaas 194L lime reef

Indlæg af PoulD »

Kan I ikke se det er samme farve som Yoda's lyssværd :biggrin:

Morten, de der lister over akvariet, er de skruet fast på lampen? Syn's det umiddelbart ligner noget der kunne indebære risiko for, en dag du har besøg af ham kinøjseren og han har fået lidt for mange Tsingtao, og skal vise sin kønne datter dine fisk, at han ved et uheld kunne få skubbet til det, så lampen ender i baljen

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Ejaas 194L lime reef

Indlæg af Kasper j. »

Fed balje men jeg ville nok også gøre noget ved den lampe. Kan den ikke hænges i en wire?

Farven er vel en smagssag.

Har du selv malet lampen ?
Brugeravatar
Ejaas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 136
Tilmeldt: søn 8. jan 2012 18:33
12
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2012

Re: Ejaas 194L lime reef

Indlæg af Ejaas »

Tak for kommentar :T

Ja farve er en smagssag , farven på billedet er ikke helt retfærdigt i forhold til virkeligheden.
som skrevet i teksten var det min kone ville have den farve hvis tanken skulle være større , og hvad gør man så ikke for at få en større tank ??? jaa i kan se resultatet :-)

Men er nu blevet helt glad for farven selv :y

Ja lampen er hjemmemalet men skal slibes ned igen da der er fejl i malingen , så den får en tur under sprøjtepistolen.

Tjoo det er vel lidt risky at lade lampen ligge på kosteskaft , men nu kommer lyn kineseren jo ikke forbi hver dag !! :clap:
Lampeholderen er snart færdig , men i kan da lige på et glimt af den første som knækkede under produktion pga. for lidt varme da jeg skulle lave det sidste buk :G Igen en anderledes løsning.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Saltvands / Zoa Junkie
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Ejaas 194L lime Zoa heaven

Indlæg af dyne »

jojo syntes da farven måske kunne være være kommer jo an på resten af stuen
den lampe holder skal nok blive fin det er jeg sikker på
hvad bruger du til at varme den op med
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Ejaas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 136
Tilmeldt: søn 8. jan 2012 18:33
12
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2012

Re: Ejaas 194L lime Zoa heaven

Indlæg af Ejaas »

Jeg bruger en varmepistol , det tager lidt tid men det er forholdsvis nemt , ni skal der bare købes en ny plexi plade til endnu et forsøg. :y
Saltvands / Zoa Junkie
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"