"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Amino acid

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 544
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 21:29
15
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Amino acid

Indlæg af flzak »

Skal til at tilsætte AA. Min plan er at tilsætte 1 gang ugentlig, 3 dråber.
Har før brugt AA dagligt fra 1-3 dråber, men det gav alger så denne gang bliver der gået mere forsigtig til værks.
Ville det være bedre at nedsætte mængde og så tilføje 2-3 gange ugentlig istedet?

Skal egentlig bare lige bekræftes i at det ikke er for lidt med 1 gang ugentlig.
Råd ell vejledning modtages meget gerne.

På forhånd tak.
Glenn.
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Amino acid

Indlæg af hellfish »

Hvad med 1 dråbe hver anden dag ? Det giver næsten det samme som 3 dråber ugentligt men mere ligeligt fordelt :)?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Amino acid

Indlæg af crazy seahorse »

Er der en bestemt grund til at du vil tilsætte AA?
Ikke fordi det nødvendigvis er dårligt, men som du selv beskriver gav det dig lidt opblomstring af alger tidligere.
Da jeg tilsatte bla AA kiggede jeg meget på mit frontglas og brugte det som indikator og regulerede efter det.
De alger som sætter sig på glasset får korallerne ihvert fald ingen glæde af.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 544
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 21:29
15
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Re: Amino acid

Indlæg af flzak »

crazy seahorse skrev:Er der en bestemt grund til at du vil tilsætte AA?
Ikke fordi det nødvendigvis er dårligt, men som du selv beskriver gav det dig lidt opblomstring af alger tidligere.
Da jeg tilsatte bla AA kiggede jeg meget på mit frontglas og brugte det som indikator og regulerede efter det.
De alger som sætter sig på glasset får korallerne ihvert fald ingen glæde af.

Erik
Tilsætter i forvejen pohls extra, men syntes stadig der mangler lidt i forhold til korallernes trivsel.
Jeg tilsætter 4ml dagligt og måler stadig ingen nitrat. Har dog farve på korallerne, men det er pastel farver så det er nok en dybere farve jeg søger via AA.
Jeg tænker måske også lyset kunne være en factor. Kører T5 og rørene er ca 3/4 år gamle.
Jo mere de mangler af lys jo mere næring kræver de vel, da jeg syntes 4ml til de få sps jeg har er meget.
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Amino acid

Indlæg af crazy seahorse »

flzak skrev:
crazy seahorse skrev:Er der en bestemt grund til at du vil tilsætte AA?
Ikke fordi det nødvendigvis er dårligt, men som du selv beskriver gav det dig lidt opblomstring af alger tidligere.
Da jeg tilsatte bla AA kiggede jeg meget på mit frontglas og brugte det som indikator og regulerede efter det.
De alger som sætter sig på glasset får korallerne ihvert fald ingen glæde af.

Erik
Tilsætter i forvejen pohls extra, men syntes stadig der mangler lidt i forhold til korallernes trivsel.
Jeg tilsætter 4ml dagligt og måler stadig ingen nitrat. Har dog farve på korallerne, men det er pastel farver så det er nok en dybere farve jeg søger via AA.
Jeg tænker måske også lyset kunne være en factor. Kører T5 og rørene er ca 3/4 år gamle.
Jo mere de mangler af lys jo mere næring kræver de vel, da jeg syntes 4ml til de få sps jeg har er meget.
At du ikke kan måle No3 selvom du tilsætter PE skal du ikke lade dig snyde af. Du kan kun måle det der er frit tilgængeligt i vandet, er det bundet eller optaget af eks algerne kan du ikke måle det.
Er du i tvivl om PE virker ifht No3, så prøv at tilsætte en dråbe i noget osmosevand og test på det. ( det er allerede gjort, du må kunne finde det i Thomaas indlæg ved at søge på hans profil)
Det er en udbredt misforståelse at man skal kunne måle for noget for at det er der.
Jeg har selv ikke målbar No3 og minimal Po4, men alligevel har jeg alger på frontglasset, Bryopsis alger ved revkanter og pumper og mine Caulastrea står oppustede som små trompeter.
Alle tegn på at der er No3 og Po4 tilstede, men ikke så meget at jeg kan måle det - for det er allerede optaget.

4ml kan lyde af meget. Jeg tilsatte da det var mest 9 ml til 1500L og jeg fik prompte alger på ruderne, men kunne ikke måle No3.

Du har ret i at lyset spiller en afgørende rolle. Farverne er jo en slags beskyttelse for korallerne og jo kraftigere lys, jo mere beskyttelse.
Nu er det længe siden jeg har beskæftiget mig med T5 rør (og det var kun de blå), men 3/4 år gamle rør lyder som om de måske burde skiftes snart.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Amino acid

Indlæg af joekill »

Med jævnlige vandskift med kvalitets salt burde det, med så få sps'er, egentlig ikke være nødvendigt at tilsætte noget andet. Tror mere det er din lyskilde der er for svag. 6x39w t5 lyder ikke af meget. For lidt lys får de fleste typer sps til at fremstå lidt "fesne".
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Amino acid

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg overvejer selv at prøve med AA, men er i tvivl om hvilket jeg skal købe.
Nogen anbefalinger? (gerne fra DecOcean's webshop)
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Amino acid

Indlæg af Moente »

Bobbe88 skrev:Jeg overvejer selv at prøve med AA, men er i tvivl om hvilket jeg skal købe.
Nogen anbefalinger? (gerne fra DecOcean's webshop)
Carsten har ikke det, jeg vil anbefale på nettet, men han har det i butikken.
Ellers Moby: http://www.deepoceanshop.dk/amino-acid-concentrate.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Tobias
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Amino acid

Indlæg af Bobbe88 »

Mange tak :)
Jeg blev også anbefalet en med blå tud, så det passer vidst meget godt med den.

Ærgeligt, at Carsten ikke har det på sin webshop, da jeg skal have noget derfra alligevel.
Hvad er der galt med et produkt som fx dette her:
http://www.decocean.dk/shop/p/455" onclick="window.open(this.href);return false;
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Amino acid

Indlæg af Moente »

Bobbe88 skrev:Mange tak :)
Jeg blev også anbefalet en med blå tud, så det passer vidst meget godt med den.

Ærgeligt, at Carsten ikke har det på sin webshop, da jeg skal have noget derfra alligevel.
Hvad er der galt med et produkt som fx dette her:
http://www.decocean.dk/shop/p/455" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har kun prøvet de blå flasker og det er derfor det eneste, jeg kender til, men jeg er ovenud tilfreds. Nok er det dyrere i indkøb, men det er mere koncentreret og derfor billigere i længden. Der går mange dråber til 1 ml.
Mvh Tobias
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: Amino acid

Indlæg af mcnats »

Amino syrer er ganske enkelt nedbrudt protein, så jeg tror ikke man får noget ud af at tilsætte det, som man ikke får ved ganske almindelig fodring.
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Amino acid

Indlæg af Bobbe88 »

mcnats skrev:Amino syrer er ganske enkelt nedbrudt protein, så jeg tror ikke man får noget ud af at tilsætte det, som man ikke får ved ganske almindelig fodring.
Dette må der være delte meninger om, da jeg har læst flere der har benyttet det med tilfredshed.
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Amino acid

Indlæg af pederrevnørd »

Bobbe88 skrev:
mcnats skrev:Amino syrer er ganske enkelt nedbrudt protein, så jeg tror ikke man får noget ud af at tilsætte det, som man ikke får ved ganske almindelig fodring.
Dette må der være delte meninger om, da jeg har læst flere der har benyttet det med tilfredshed.
I har faktisk begge ret
Men, Ved ulns er fodring alene ikke nok(personlig erfaring)
Ellers har Bobbe såmænd ret - hvis N blot hæves lidt :-)
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Amino acid

Indlæg af Bobbe88 »

pederrevnørd skrev: I har faktisk begge ret
Men, Ved ulns er fodring alene ikke nok(personlig erfaring)
Ellers har Bobbe såmænd ret - hvis N blot hæves lidt :-)
Mvh
Peder
Det må jeg lige bede dig om at uddybe lidt ;)
Er ikke helt med på forkortelserne
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Amino acid

Indlæg af hellfish »

Ulns - ultra low nutrient system
N - no3, nitrat ...

Peder er doven når det kommer til no3 og po4, så han skriver bare n og p :D
Senest rettet af hellfish tirs 21. maj 2013 16:47, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Amino acid

Indlæg af Bobbe88 »

hellfish skrev:Ulns - ultra low nutrient system
N - no3, nitrat ...

Peder er doven når det kommer til no3 og no4, så han skriver bare n og p :D
Tak :GO

I mit setup kører jeg minimal fodring ca. hver anden dag (4-5 forskellige slags tørfoder) og vandskifte med osmose vand hver 14. dag (er ved at skifte fra Aqua Light Salt til SPS Ultragrate salt). Derudover benytter jeg mig af Ca, Mg og Kh booster og PO4 removal i filtersok.
Vil i sige, at jeg vil kunne få glæde af amino syre?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Amino acid

Indlæg af hellfish »

Så ville jeg bruge pengene til en po4 reaktor i stedet :)!

Men det kommer jo helt an på dine koraller
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Amino acid

Indlæg af Bobbe88 »

hellfish skrev:Så ville jeg bruge pengene til en po4 reaktor i stedet :)!

Men det kommer jo helt an på dine koraller
Hvis jeg havde plads, stod det helt sikkert også på ønskelisten, men min nuværende løsning virker fint. Min PO4 er på omtrent 0.03
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Amino acid

Indlæg af Bobbe88 »

Er der ikke en som vil beskrive (eller linke til) hvad amino syre gør i vores akvarie og hvad det skulle gavne? Fx i forhold til jod?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Amino acid

Indlæg af pederrevnørd »

Bobbe88 skrev:Er der ikke en som vil beskrive (eller linke til) hvad amino syre gør i vores akvarie og hvad det skulle gavne? Fx i forhold til jod?

Kig halvvejs nede af siden her - der beskrives flere forskellige produkters brug

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Zeovit" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Amino acid

Indlæg af crazy seahorse »

Aminosyrer kaldes naturens byggesten.
De indgår i alle organismers - også korallers, vækst.

På revene får korallerne primært deres aminosyrer og kulhydrater via den fotosyntese som opstår i zooxantellerne (de symbiotiske alger der lever i korallernes væv).
Det er en nødvendig del for dannelsen af kalkskelettet.
Jfr. denne: http://module.cromadynamics.dk/index.ph ... le&aid=227" onclick="window.open(this.href);return false;

Dvs at korallerne primært får de nødvendige aminosyrer via lyset.
Jeg tror man skal være meget forsigtig med at tilføre ekstra aminosyrer, hvis man ellers har lys nok over akvariet.
Der tales jo også i Zeo linket om tegnene på overdossering, som altså godt kan forekomme - men kun hvis man selv tilfører ekstra.
Jeg tror ikke man vil opleve en overdossering som følge af lyset alene.

Som i så mange andre sammenhænge i vores hobby, så er det vi ofte tolker som manglende "et eller andet", måske snarere et tegn på for meget af noget.
De ser vi jo ofte i forbindelse med Po4 og No3, men også med carbon og - altså også med aminosyrer.

Efter min mening så burde det ikke være nødvendigt med yderligere tilsætning af aminosyrer, hvis man har nok lys over.
Men det er jo kun min egen holdning til det, men hvorfor komme noget i som man ikke med sikkerhed ved mangler?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Amino acid

Indlæg af Bobbe88 »

pederrevnørd skrev:Kig halvvejs nede af siden her - der beskrives flere forskellige produkters brughttp://www.saltvandswiki.dk/wiki/Zeovit" onclick="window.open(this.href);return false;
De sidste par dage, har jeg henvist mange andre til wiki'en og så glemmer jeg selv at kigge ;) Pinligt!
crazy seahorse skrev:men hvorfor komme noget i som man ikke med sikkerhed ved mangler?
Erik
Tak for den uddybende forklaring, det var præcist hvad jeg manglede :beer:
Jeg blev anbefalet at komme det i. Forstod det som et supplement til storestoffer.
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Amino acid

Indlæg af pederrevnørd »

Helt enig med Erik,

Amino skal udelukkende bruges i ulns - ellers giver det algeopblomstringer.
Kører man ulns, og ikke kommer det i, dør korallerne af sult.

Selv tilsætter jeg det, men ca 25% af anbefalet dosis :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Amino acid

Indlæg af Bobbe88 »

pederrevnørd skrev:Helt enig med Erik,

Amino skal udelukkende bruges i ulns - ellers giver det algeopblomstringer.
Kører man ulns, og ikke kommer det i, dør korallerne af sult.

Selv tilsætter jeg det, men ca 25% af anbefalet dosis :-)

Mvh
Peder
Jeg stræber efter, at have PO4, NO3 m.m. så lavt som muligt, og det går meget godt.
Algebestanden tyder også på lavt næringsindhold, da jeg har ingen alger på mine sten og først efter en uge eller lignende kan jeg begynde at ane algevækst på glasset.

Men eftersom ULNS er et nyt begreb for mig, så er jeg meget i tvivl om, hvornår man kan betegne ens system som det? Hvad er kriterierne?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Amino acid

Indlæg af crazy seahorse »

Bobbe88 skrev:
pederrevnørd skrev:Kig halvvejs nede af siden her - der beskrives flere forskellige produkters brughttp://www.saltvandswiki.dk/wiki/Zeovit" onclick="window.open(this.href);return false;
De sidste par dage, har jeg henvist mange andre til wiki'en og så glemmer jeg selv at kigge ;) Pinligt!
crazy seahorse skrev:men hvorfor komme noget i som man ikke med sikkerhed ved mangler?
Erik
Tak for den uddybende forklaring, det var præcist hvad jeg manglede :beer:
Jeg blev anbefalet at komme det i. Forstod det som et supplement til storestoffer.
Jeg tror at der kommes alt for mange tilsætninger i de forskellige akvarier, ud fra den bedste mening selvfølgelig.
Jeg mener, vi kan jo ikke måle for det så det bliver lidt på "fornemmeren" når vi tilsætter. For hvornår er det for meget?

Det er da lidt bekymrende - og måske også sigende, at Wikki angiver tegnene for overdossering. Det er vel et tegn på, at det er uendeligt vanskeligt at dossere i de rigtige mængder. KZ tilsætter selv mindre end den anbefalede mængde af flere af deres produkter i deres showtanke, som ellers er tungt belastede med koraller. Der burde jo være et ekseptionelt stort forbrug.

Hvis man passer sine vandskift, så burde tilsætninger - hverken sporelementer eller amino være nødvendige. Der er det der skal være i det salt vi blander det op fra.
Jeg har selv kørt udelukkende med vandskift i næsten ét år nu - ingen andre tilsætninger og det fungerer pt hos mig. Hvis det ændrer sig, så må jeg kigge på det. Men som sagt ingen tilsætninger.
Det er forøvrigt både nemmere og billigere. Selv om de blå flasker er meget koncentrerede, så er det billigere at købe 20 - 22 kg salt end at skulle købe x-antal flasker, hvor du er nødt til at kigge efter OD symptomer fordi der ikke findes en egentlig korrekt dossering angivet.

Jeg synes lidt det svarer til, at vi jo får en del af vores D vitamin fra sollyset. Men mange vælger at supplere med solarie for at få en flottere kulør.
Solarieproducenter- og udlejere fortæller igen og igen at det skam ikke er skadeligt, mens sundhedssektoren er ubøjelig omkring farerne.

Producenterne af sporelementer til akvarier slår jo på de samme mekanismer, det skal de gøre. De mener at behovet er der.
I mine øjne vil der i heldigste fald ikke komme nogen reaktion (og man har spildt sine penge), i værste kommer der bivirkninger eller deciderede skader på korallerne.

Men det er jo nok en følelsessag, hvad man vælger og det er vel ok, blot man gør det med omtanke.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: Amino acid

Indlæg af mcnats »

Bobbe88 skrev:
mcnats skrev:Amino syrer er ganske enkelt nedbrudt protein, så jeg tror ikke man får noget ud af at tilsætte det, som man ikke får ved ganske almindelig fodring.
Dette må der være delte meninger om, da jeg har læst flere der har benyttet det med tilfredshed.
Undskyld det sene svar.

Som jeg skrev er aminosyre blot nedbrudte proteiner, som der som bekendt er masser af i foder, og som vi ihærdigt prøver at fjerne med skummer, vsv mm. Jeg siger ikke at man få gode resultater ved at tilsætte aminosyre til sit akvarie men blot at man formentlig vil få samme effekt ved at fodre mere, eller at skrue ned for skummer/vsv/biopellets.


Vh
Jonas
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"