DIY-LED udbygning af gammel t5-lampe

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

DIY-LED udbygning af gammel t5-lampe

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg nævnte i dag, for min hjertens udkårne, at jeg havde planer om et nyt gør det selv projekt. Dét faldt ikke i god jord :naughty:
Jeg tror dog mest det var delen med at have stålwires i stuen, der ikke faldt helt i hendes smag. Derfor kom vi fælles på ideen, at jeg vil prøv at tømme min dual t5 lampe, og i stedet komme en heatsink i den, med tilhørende LEDs, selvfølgelig. Umiddelbart er jeg selv ret glad for ideen. Spørgsmålet er jo bare om det kan lade sig gøre...
Det første problem bliver selvfølgelig at finde en køleplade der passer i lampen. Lampen måler 55x7x3cm, sådan ca. Profilen ser sådan her ud
IMG_20130430_210506.png
Jeg har fundet denne her
http://www.aquastyleonline.com/products ... tsink.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Andre bud modtages gerne :)
8 Royal Blue
4 Blue
3 Neutral White (4500K)
3 Cool White (10000K)
3 Artinic Violet
2 Cyan
1 Red
De blå drevet for sig og resten på en anden driver. Begge drivere af denne type
http://www.aquastyleonline.com/products ... 29x3w.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror I det kan lade sig gøre? Og vil det blive en ok lampe?

En alternativ køleplade ville være den fra diy-aqualight.dk på 50x7.8x3.5cm, men den er jeg ikke sikker på at jeg kan få til at være i kassen, specielt ikke i højden.
Senest rettet af jonas _sandager tirs 7. maj 2013 09:34, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Re: DIY-LED til indbygning i gammel lampe

Et anden udfordring, jeg skal have fundet en løsning på, er hvordan jeg skal få kølepladen til at sidde i kassen. Den kommer ikke til at side som paskram i hullet, så der skal en eller anden mere eller mindre kreativ løsning til...
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Gizze »

Det eneste spørgsmål jeg har er... Hvorfor ?????
Jeg har et par gange været forbi din tråd og jeg synes dit lys er pisse flot til den balje!!!
Er der noget du ikke kan holde under det nuværende lys ?
Kommer du til at spare strøm ?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hey. Relevant spørgsmål! :)
Simpelthen fordi jeg har fået at vide, at jeg ikke vil kunne holde SPS under det jeg har nu. Hvid dette ikke er tilfældet, og andre har erfaringer med at det godt kan lade sig gøre, ville det selvfølgelig også være utrolig rart at få at vide før jeg får splittet den gamle lampe ad ;)

Det skal dog siges at de baljer på den størrelse, jeg har set med SPS og i stor grad også med flotte LPS for det meste har haft mindst 3 t5 rør, eller LED. Derfor er jeg tilbøjelig til selv at tvivle.

EDIT: Og, nåh ja, så må jeg nok også krybe til korset, og indrømme at jeg er lidt en sucker for sådan noget meget blåligt amerikanerlys, man tit ser på nano-reef.com og lignende sider :lipssealed:
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Nu plejer du jo ikke at være den der vælger den dyreste løsning.... såå hvad med en "hybrid" lampe? og så bare nøjes med en række led imellem de 2 rør du allerede har? For så er det da ikke meget andet end en U aluminiums skinne der skal til. Det er da noget billigere end at skulle til at købe en eller anden special køleprofil hjem.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hehe. Nej, det gør jeg jo ikke. Jeg har også overvejet hybridløsningen, ikke mindst da jeg tror den kunne give et rigtig lækkert lys, men der er bare meget lidt plads mellem rørene, 2-3cm, vil jeg tro, så allerede der, bliver det ikke en nem løsning. Det bliver nok også rimeligt varmt mellem sådan 2 rør?
Med fragt, told (hvis den bliver taget ud) og så videre, kommer det til at stå mig i mindre end 1350, så vidt jeg kan regne ud, så det er nu heller ikke så galt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis der blot er 2 cm er det ok. En diode på stjerne er 20mm i diameter.
Tror ikke at den varme der kommer fra lysrørene har nogen betydning for dioderne, de varmer selv mindst lige så meget
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hmm. Det kunne da være at det var en mulighed at undersøge. Har I nogen idé om hvor man kan skaffe en U-profil i den rette størrelse?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Nja. Fik pillet lampen af og målt, og der er kun 15 mm imellem rørene. Så det var desværre ikke en mulighed alligevel
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

nu ikke fortvivle. Stjerne som dioderne siddr på er 20 mm, men rørene er jo ikke firkantede. Der oppe i bunden af lamperne vil der med meget stor sikkerhed være mere end de 20mm. Selve dioden er atl efter fabrikat fra 5mm og ned til ca 3 mm i diameter.
Hvis du skal bruge noget til at montere dioderne på, så kan du bruge sådan en liste
http://www.porsa.dk/products/alubyggesy ... tetilglas/" onclick="window.open(this.href);return false; med bunden nedad. så er der også plads til at trække ledninger i den.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af kodyl »

Du kan få alle mulige slags aluminiums profiler i Bauhaus hvis det er den løsning du vælger.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Det lyder faktisk som en ret fin løsning. Jeg bliver nok lige nødt til at undersøge hvor varm min lampe bliver der hvor dioderne kommer til at sidde. Men ellers skulle det nok kunne lade sig gøre at montere dem imellem, men over, rørene.

Dog har jeg i mellemtiden, igennem denne tråd, fået et godt tilbud på en helt anden lampe, som jeg lige vil tjekke.
Men indtil videre tusind tak for gode ideer. Det er helt klart noget jeg vil gå videre med, hvis lampen ikke duer :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Okay. Den lampe viste sig ikke at være brugbar.

Tror I man ville kunne lime en liste på den bagerste del af lampen (der hvor det ligner at der sidder en blæser på billedet), og så sætte 12 LEDs der? 12 LEDs er nok rimeligt overkill, men de fleste drivere kan jo tage op til 12, og så kan man jo lige så godt udnytte det.

Som jeg ser det, er der den fordel, at jeg ikke kommer til at skulle ændre på reflektorer og opsætningen inde i lampen, plus at risikoen for overophedning er lidt mindre når de har bedre ventilation omkring sig.
På den negative side, kommer de til at sidde ca 6 cm over vandoverfladen, så jeg ved ikke om risikoen for vandsprøjt bliver for stor?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det er svært at svare på dit spørgsmål, uden at have set undersiden af lampen.
Mit umiddelbare bud er nej, for det ser ud til at kanten er rund, og dioderne skal sidde på et plant underlag.
Men hvis du kan finde en vinkelprofil, og lime den fast. så dioderne monteres fladt. Kan det nok lade sig gøre.

Du kan sagens få drivere der trækker færre end 12 dioder.
Denne trækker 2-3 3w dioder:
http://www.ebay.com/itm/Waterproof-IP65 ... 1c2574a696" onclick="window.open(this.href);return false;
3-5 3w dioder:
http://www.ebay.com/itm/IP65-Waterproof ... 4ab9548d10" onclick="window.open(this.href);return false;
7-10 3w dioder:
http://www.ebay.com/itm/Constant-Curren ... 4ab954a0de" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hej carsten
Du har selvfølgeligt ret i begge dele :-)
Det var netop meningen med en aluprofil til at montere dioderne på. Hverken inden i eller udenpå kan det vist lade sig gøre uden. Netop på grund af buerne i designet.
Og ang. drivere, så er det jo også rigtigt. Dog kan man få en dæmpbar 7-12led driver hos diy-aqualight. Så syntes jeg næsten ikke at det kan betale sig at risikere told og gebyrer :-)
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Alt under 80kr skulle meget gerne bare ryge igennem :)
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af kodyl »

Kan du ikke smide et billede op af undersiden på den lampe? nægter næsten at tro på at der ikke kan monteres et eller andet i den.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Jamen, jeg knipser lige et billede når jeg kommer hjem fra uni. Jeg er også sikker på at det kan lade sig gøre - det er jo bare lige med at finde den bedste løsning :-)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Så er der et par billeder
Billede
Billede
Det er så på den bagerste cylinder (der i dagens anledning vender udad mod fronten), jeg påtænker at montere en aluprofil med en rælle LEDs på.
Skal de monteres oppe i lampen kommer de jo i karambolage med reflektoren og for en stor del bliver de skygget af rørene. Begge dele kan nok lade sig gøre. Så kom endelig med jeres tanker :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Syntes din plan lyder super! Go for it!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Synes også det lyder som en fornuftig plan
Mads Bay
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Mads Bay »

Jeg har brugt vinkel profiler og U profiler, det fungere skide godt og er dejligt nemt at arbejde med. Der er lidt billeder af det her - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=59036" onclick="window.open(this.href);return false;
211 L shallow + 94 L sump :
DIY led, DIM4 controller, DIY bord/lampe kasse, Skimz 181, Tunze silence 2400, 2 x Jebao WP-25, DIY PO4 filter

viewtopic.php?f=92&t=59036
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Fedt, Mads. Og du har ikke problemer med varmen? Jeg kommer nok ikke til at kunne montere en blæser, så det skal helst kunne køles passivt.
Ellers virker det jo til at være vejen frem. Så er der lige et spørgsmål tilbage. Hvilke farver dioder?!?
Jeg vil jo gerne have det lidt mere dybt blåt, end det er nu, så hvad tror I om 4 royal blue, 4 cool white, 2 blue og 2 violet? Er det helt i skoven?
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Næ det sys jeg lyder meget fint ! Vil lige i indskyde st mange kører led t5 Conbo i staterne og det skulle korallerne godt kunne lide :)! Så god plan !

12 led'er laver dog en del varme så måske du skulle prøve og så evt fjerne 2-3 hvis varmen bliver for meget
Mads Bay
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Mads Bay »

Tror det er en fin kombi. Måske en uv ville være godt. Jeg kører mine violet og uv på samme kanal og det giver et sindssygt fedt lys.

Kan du ikke monterer blæsere i enden af den lampe? Der hvor der er gitter?
211 L shallow + 94 L sump :
DIY led, DIM4 controller, DIY bord/lampe kasse, Skimz 181, Tunze silence 2400, 2 x Jebao WP-25, DIY PO4 filter

viewtopic.php?f=92&t=59036
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hmm. Måske en rb kunne erstattes af en uv?
Nu du siger det, kunne man nok godt montere en 30mm blæser. Det skal prøves, i hvert fald.
@Hellfish: Tak. Jeg tror egentlig også at det er en god løsning, I har hjulpet mig frem til :-)
Og ja, varmen bliver helt klart noget der skal holdes øje med. Jeg håber en lille blæser kan hjælpe på det.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Re: DIY-LED udbygning af gammel t5-lampe

Jeg har fundet en alu-liste på 8x20mm. Det burde godt kunne lade sig gøre at få linserne til at være derpå, ikke?

LEDs er bestilt. Det blev til 3xRB, 2xBlue, 4xCW, 2xArtinic Violet og 1xUV, og en dæmpbar Maxwellen driver. En god bivirkning ved denne løsning, frem for min oprindelige idé, er at det bliver samme pris at købe det i dk, som i fjernøsten. Skønt at kunne handle lokalt, uden at skulle gå grædende i banken bagefter :D

Jeg har ligeledes bestil ekstra termisk lim til at lime listen fast på lampen. Men er det egentlig overhovedet kraftigt nok til at bruges til det?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

jonas _sandager skrev:Jeg har fundet en alu-liste på 8x20mm. Det burde godt kunne lade sig gøre at få linserne til at være derpå, ikke?

LEDs er bestilt. Det blev til 3xRB, 2xBlue, 4xCW, 2xArtinic Violet og 1xUV, og en dæmpbar Maxwellen driver. En god bivirkning ved denne løsning, frem for min oprindelige idé, er at det bliver samme pris at købe det i dk, som i fjernøsten. Skønt at kunne handle lokalt, uden at skulle gå grædende i banken bagefter :D

Jeg har ligeledes bestil ekstra termisk lim til at lime listen fast på lampen. Men er det egentlig overhovedet kraftigt nok til at bruges til det?
Termisk lim er ret holdbart. Det er kun en ganske lille smule der skal bruges pr. stk. Og dioden trykkes så helt ned på listen. Når det er tørt burde du ikke have problemer med at løfte listen i dioderne
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Super. Så skulle det jo også nok kunne holde listen på plads på lampen. Tak for hjælpen :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Så er lampen bygget, og hænger over baljen i et par strips. Den bliver limet på med termisk lim når lyset slukker i aften, og det hele er kølet lidt ned.
Indtil videre er jeg spændt på at se om det kan holde en fornuftig temperatur, men på det niveau den kører lige nu, ser det ikke ud til at være et problem. Men det er selvfølgelig også på meget lavt blus, for at sikre mig at korallerne kan følge med. Jeg prøvede lige at give den fuld gas, og der må jeg sgu nok sige at lysshowet i hele stuen var lige i overkanten. Det var jo lige som at have en psykadelisk discokugle hængende, med alle de farver der skinder igen fra overfladen. Ligeledes er der lidt problemer med at LEDsene blænder ud i stuen, hvis man kommer ned i højde med dem - f. eks. fra sofaen, så der skal lige arbejdes på noget afskærmning.
Når det er sagt, så HOLD DA KÆFT, de giver noget fedt lys!
Når den kører på ren LED, er shimmer-effekten lige i overkanten til min smag, men blandet op med rørene, er det lige i skabet. Selvom lyset ikke var dårligt før, sagde min kæreste, da jeg slukkede for LEDsene, at "det da lignede at der var en der havde pisset i akvariet". Jeg kan kun give hende ret. Jeg skal forsøge at følge op med lidt fotos :)
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"