Lyserøde/lilla pletter på klovn

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Lyserøde/lilla pletter på klovn

Indlæg af jonas _sandager »

Siden en dag eller to efter jeg fik mine klovne, har hunnen haft nogle små lyserøde/lilla plamager (det kunne godt ligne kalkalge vækst). Umiddelbart ser det ud til at være små rifter. Hun svømmer fint rundt og er mindst lige så aktiv som hannen, og spiser også rigtig godt. Jeg er jo ret grøn, og har derfor ikke nogen videre erfaring med klovnfisk, men jeg vil vove den påstand at hun opfører sig som en rask fisk. Derfor har jeg heller ikke spurgt om råd før nu. Det først mærke hun fik gjorde også at hun mistede farven på en del af rygfinnen. Denne plet er dog gradvist forsvundet og farven er kommet igen på finnen. Dog er der kommet en ny plet, der også er ved at forsvinde igen og en ny igen-igen.

Jeg har prøvet at knipse et billede, men det er ikke lykkes mig endnu, at få et hvor det bare er nogenlunde tydeligt. Her er dog et af den første plet.
Billede

Så vidt jeg kan måle er vandværdierne gode (NO2 og NO3 = 0). Dog er både Ca og Mg lige i toppen af hvad jeg kan måle med mine salifertsæt.

Jeg har søgt på nettet efter forklaringer, men har simpelthen ikke kunne finde noget.

Er der nogen der har haft lignende på deres fisk, eller har en idé til diagnose? :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Lyserøde/lilla pletter på klovn

Indlæg af crazy seahorse »

Det sker fra tid til anden at en af mine fisk har en plet eller en forreven finne.
Det er skrammer fra en mindre uoverensstemmelse med en medfisk.
Det plejer at gå over af sig selv.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hej Erik.
Tak for svaret :)
Det var også min oprindelige tanke - og rimeligvis også det der faktisk er skyld i det.
Grunden til at jeg lige vil høre om der var nogen andre bud, er at det ser ud til at komme igen. Der er heller ikke andre fisk i akvariet, så hvis det skal være derfor, må det være fordi hannen bider fra sig. Lad os håbe at hun snart får vænnet ham af med det :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Er du sikker på det er hunnen der får smæk? (Hustruvold betyder måske slet ikke det man tror :-))
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Altså, det er jeg egentlig ret sikker på at det ikke er :)
Jeg har kun kønsbestemt dem ud fra størrelse, og det er ikke fordi der er specielt stor forskel. Men altså, det er den største der har mærkerne som jeg mener er sår. Alle de gange jeg har set at der har været ballade, har det altid været den store (hunnen) der har 'banket' den lille (hannen), hvilket har resulteret i at den har lavet en række rystebevægelser som tegn på underkastelse. Efter hvad jeg har kunnet finde ud af, er det ganske almindelig opførsel. Men det forklarer jo ikke hvorfor hunnen har fået sår, når det nu er hende der deler øretæver ud :)

ps. Som en sidebemærkning kan jeg sige at min kæreste virkede MEGET interesseret i klovnfiskenes kønsroller. Heldigvis er adfærden dog blevet i akvariet, indtil videre i hvert fald.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Jeg er selv lidt af a la dovne Robert og må af og til minde konen om, hvordan det gik Nille da hun lod Mester Erik danse på rygstykkerne af Jeppe :biggrin:

Det her er bare et vildt gæt, men hvis dine klovnfisk er næsten lige store kunne man måske tænke sig, at de endnu ikke er 100% enige om hvem der skal have bukserne på :shock: .
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Præcis min tanke :)
Men så længe begge fisk svømmer frisk og frejdigt rundt, vil jeg ikke bekymre mig om det.
Tak for svarene, begge to :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

PoulD skrev:Jeg er selv lidt af a la dovne Robert og må af og til minde konen om, hvordan det gik Nille da hun lod Mester Erik danse på rygstykkerne af Jeppe :biggrin:

Det her er bare et vildt gæt, men hvis dine klovnfisk er næsten lige store kunne man måske tænke sig, at de endnu ikke er 100% enige om hvem der skal have bukserne på :shock: .
Ja, det gamle ord om "at man kan sparke sin hund så meget, at den til sidst vender sig om og bider" kunne måske også være tilfældet her :wink:

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hmm. De har desværre stadig mærkerne, og er begyndt at få flere. Også over i det noget mørkere - nærmest sorte. På samme tid har de også begge to fået lidt hvide pletter.
Jeg måler stadig nul i både NO2 og NO3, og de er heller ikke så meget efter hinanden mere. Dog svømmer de stadig fint rundt, og tager også stadig godt med føde, så var det ikke for pletterne, ville jeg ikke tro at de fejlede noget.
Jeg har sat fodringen lidt op, da jeg har sparet på det indtil nu. Jeg tænker at lidt mere sul på kroppen kun kan være godt, hvis de er ved at blive syge, og på samme tid holder jeg også øje med værdierne, så de ikke lige pludselig løber løbsk.

Men hvis der er nogen der har en idé til hvad de kan fejle, så lytter jeg hellere end gerne :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Rent gætteri igen, men måske et par muligheder:
Kunne det måske være du har en meget giftig koral som de opholder sig i?

Du kunne evt. også prøve lige at se om nogle af disse billeder ligner dine fisk: http://www.google.com/search?q=Clownfis ... 13&bih=503" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller nogen af disse: http://www.google.com/search?hl=da&site ... 2bjEXmfXCE" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hej Poul. Det er et rigtig godt bud. Tak! :-) De ligner lidt de mindre hårdt ramte, faktisk. Jeg har også før læst at det kunne være grunden, et eller andet sted, så vidt jeg husker. Problemet i teorien er bare at jeg ikke har nogen koraller der burde kunne gøre det. Måske en lille euphyllia, men den har jeg nu aldrig set dem i nærheden af.
Jeg har haft rigtig mange glasroser. Kan det være dem, de bliver brændt af?
Besvar

Tilbage til "Sygdom"