"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

søgræs akvarie update

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af hellfish »

Nu findes der jo mange slags saltvandsbiotoper.. Fordi nogle synes det er fedt at samle enhver lille farverig koral fra alle revene.. Så der jo stadig folk det prøver sig med koldt saltvand fra Danmark, eller Ole som tager et søgræs biotop og genskaber! Nu ved jeg ikke om du ikke har fulgt med herinde særligt meget, men så vidste du at Ole. tager enormt mange billeder af pods og andre kribledyr under mikroskop, og i en DSB med søgræs er der jo rigt mulighed for at samle en masse små dyr!
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af AndersGS »

Hej igen Ole - long time no see :)

Godt at se du stadig har gang i akvariet - jeg skal da love for der er gang i din sandbund WOAW!

Smukt er det, og det er så fedt med din Chromis stime - det er da bare det helt rigtige fiskevalg til sådan et akvarium!
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af PederP »

Fedt at du er tilbage Ole, og godt at se der stadig er gang i baljen :)

Tænkte på dit akvarium dengang DR2 havde rev-tema. Der viste de et smukt tæppe søgræs med en stime Neoglyphidodon oxyodon. Det så bare SÅ fedt ud.
Ærgerligt det ikke går an i et akvarium.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af ole kekkonen »

Tror jeg har holdt ipadden paa hovedet,pröver at Vende billedet om :hehe:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af kanstrup »

Nej det er jo sikkert spændende nok, det var også kun visuelt jeg mente at det var kedeligt. Så derfor MÅTTE der jo være en anden grund til at lave dette akvarie.? :-) Ja den med søheste vidste jeg godt, men han har jo kommet chromis i, som lige umiddelbart hører til på et koral rev hvor de kan gemme sig.?

Blev dog stadig ikke helt klog på årsagen til at lave et græs akvarie, eller hvad det indebære? Men Ole får jo helt sikkert noget spændende ud af det siden han har lavet det. :-) Jeg må prøve at google søgræs en dag og selv finde svaret. :-)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af ole kekkonen »

aargh!! jeg prøver med en video om lidt hvis den også vender på hovedet opgir jeg
@pederp
jeg havde kig på stegastes partitus men de bliver for store
se så sød den her er og passer på LOL
" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af kanstrup »

hellfish skrev:Nu findes der jo mange slags saltvandsbiotoper.. Fordi nogle synes det er fedt at samle enhver lille farverig koral fra alle revene.. Så der jo stadig folk det prøver sig med koldt saltvand fra Danmark, eller Ole som tager et søgræs biotop og genskaber! Nu ved jeg ikke om du ikke har fulgt med herinde særligt meget, men så vidste du at Ole. tager enormt mange billeder af pods og andre kribledyr under mikroskop, og i en DSB med søgræs er der jo rigt mulighed for at samle en masse små dyr!
Nej jeg har ikke fulgt med her. Kender ikke Ole eller hans interesser? Men med andre ord så interessere han sig en del for de organismer/små dyr der lever i omkring og selv danner liv i havet?
Og det er så meningen med det her akvarie, at lave et miljø til små kravl?
Har læst i en anden tråd at Ole kom med en temmelig teknisk og imponerende forklaring på en nøgen snegl. Hatten af for hans viden. :GO

Og hvis Ole har misforstået det jeg har skrevet som negativt, og føler sig stødt over at jeg ikke lige umiddelbart kunne se noget "pænt" farver osv i akvariet. Så beklager jeg meget, det var blot ren og skær nysgerighed der fik mig til at skrive.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af Carsten »

kanstrup skrev:Nej det er jo sikkert spændende nok, det var også kun visuelt jeg mente at det var kedeligt. Så derfor MÅTTE der jo være en anden grund til at lave dette akvarie.? :-) Ja den med søheste vidste jeg godt, men han har jo kommet chromis i, som lige umiddelbart hører til på et koral rev hvor de kan gemme sig.?

Blev dog stadig ikke helt klog på årsagen til at lave et græs akvarie, eller hvad det indebære? Men Ole får jo helt sikkert noget spændende ud af det siden han har lavet det. :-) Jeg må prøve at google søgræs en dag og selv finde svaret. :-)


Det er nu ikke korrekt at Chromis hører til på en koralrev. Jeg har i hvert fald set dem i Phang nga bugten i Thailand, hvor der ikke er nogen større vækst af koraller, men stort set kun sandbund.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af kanstrup »

Okay jeg var bare af den overbevisning at småfisk holdt til i områder med gemmesteder. Koral rev klippe grund osv. (Koraller eller ej)

Ole hvis du bruger Ipad til at tage billeder så prøv at vend billedet om i Iphoto og så send det til dig selv, det gjorde jeg på et tidspunkt hvor det også bøvlede dog på en anden side. Men det virkede for mig.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af ole kekkonen »

jeg har fundet den her http://www.whitecorals.com/shop/de/-Ult ... 18_27.html" onclick="window.open(this.href);return false;
men det næste træk bliver nok mere sand en fod dyb kunne være helt fantastisk :GO
også
fik jeg lavet video over den nuværende situation LOL,græsset bliver meget kortere og tykkere med hqi,hvis man genfører med den anden video jeg uploadet igår inden jeg luget ud kan det også tydeligt ses at det højere ud til siderne,ellers har jeg efterladt nok til at fiskene kan gemme sig :biggrin:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af PederP »

ole. skrev:aargh!! jeg prøver med en video om lidt hvis den også vender på hovedet opgir jeg
@pederp
jeg havde kig på stegastes partitus men de bliver for store
se så sød den her er og passer på LOL
" onclick="window.open(this.href);return false;
Har prøvet at vende computeren på hovedet, men så bøvler jeg lidt med teksten.. 8)

He he, den passer på. Flot fisk med god selvtillid.
Der er godt nok mange flotte damsel fisk som er svære at få hjem i stuen..
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af ole kekkonen »

[video][/video]
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af PoulD »

Hej Ole,

Som andre også siger, dejligt du er tilbage igen.
Hvad er det for en fisk der ligge er ude af græsset i ca. 1 sek. ca. 20 sek. inden i videoen?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af AndersGS »

kanstrup skrev:Nej det er jo sikkert spændende nok, det var også kun visuelt jeg mente at det var kedeligt. Så derfor MÅTTE der jo være en anden grund til at lave dette akvarie.? :-) Ja den med søheste vidste jeg godt, men han har jo kommet chromis i, som lige umiddelbart hører til på et koral rev hvor de kan gemme sig.?

Blev dog stadig ikke helt klog på årsagen til at lave et græs akvarie, eller hvad det indebære? Men Ole får jo helt sikkert noget spændende ud af det siden han har lavet det. :-) Jeg må prøve at google søgræs en dag og selv finde svaret. :-)
Hvis du tror det er svært at holde koraller, så skulle du prøve at holde liv i søgræs - der er en grund til de offentlige akvarier bruger grønt gavebånd ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af ole kekkonen »

poul@
det er Fille,han har været hos mig et styk tid,den anden filfisk jeg har haft men annerledes i farver og aftegninger men sikkert samme tomentosus bare i anden regions morph
anders@det er endel job med det specielt det første år
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af pederrevnørd »

ole. skrev:poul@
det er Fille,han har været hos mig et styk tid,den anden filfisk jeg har haft men annerledes i farver og aftegninger men sikkert samme tomentosus bare i anden regions morph
anders@det er endel job med det specielt det første år
FEDT billede Ole,
Sku kigge 2 gange, før jeg så fisken :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af Ryom »

Hehe det samme her. Først tænkte jeg - det er da godt nok en flot snegl på det blad der....
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af ole kekkonen »

bladet er fra da jeg havde caulerpa prolifera i baljen og fisken er det bedste imod glasroser.
godt bud på smuk snegl,hvem siger koldt saltvand ikke har farver :wink: http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... ulatum.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af kanstrup »

AndersGS skrev:
kanstrup skrev:Nej det er jo sikkert spændende nok, det var også kun visuelt jeg mente at det var kedeligt. Så derfor MÅTTE der jo være en anden grund til at lave dette akvarie.? :-) Ja den med søheste vidste jeg godt, men han har jo kommet chromis i, som lige umiddelbart hører til på et koral rev hvor de kan gemme sig.?

Blev dog stadig ikke helt klog på årsagen til at lave et græs akvarie, eller hvad det indebære? Men Ole får jo helt sikkert noget spændende ud af det siden han har lavet det. :-) Jeg må prøve at google søgræs en dag og selv finde svaret. :-)
Hvis du tror det er svært at holde koraller, så skulle du prøve at holde liv i søgræs - der er en grund til de offentlige akvarier bruger grønt gavebånd ;)
Jeg tror skam ikke det er svært at holde liv i koraller......
Jeg har ingen anelse om hvad du mener med at offentlige akvarier bruger gavebånd???
Men det undrer mig ikke at det er svært at holde det der søgræs, og som jeg også spørger ind til så er det måske en af grundene til at Ole syntes det er spændende, bla pga udfordringen? Men jeg tror sgu han misforstod og så blev tøse sur over det jeg skrev? Han er ihvertfald den eneste i den her tråd der ik gider svare mig nu, men så er det da dejligt at i andre gider forklare lidt. :-) Iøvrigt så ser den godt nok spøjs ud den grønne fisk, og den har præcis samme farve som det græs der.! :-)
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af AndersBoerglum »

De offentlige akvarier kan ikke holde liv i søgræs, så de bruger attrap i form af ganske alm gavebånd, som de så klipper i længde og "planter" i deres akvarier :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af kanstrup »

AndersBoerglum skrev:De offentlige akvarier kan ikke holde liv i søgræs, så de bruger attrap i form af ganske alm gavebånd, som de så klipper i længde og "planter" i deres akvarier :)
Nå for f.... På den måde. :-) haha billige tricks :-)
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af kanstrup »

Hvordan får man så fat på det søgræs når nu det er så svært at holde liv i? Det er vel næppe noget man kan købe ens lokale forhandler biks tænker jeg?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af PoulD »

kanstrup skrev:Hvordan får man så fat på det søgræs når nu det er så svært at holde liv i? Det er vel næppe noget man kan købe ens lokale forhandler biks tænker jeg?
Jamen det kan man da få her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=62633" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller . . . måske ikke sikkert DU kan :T :K
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af Thue »

Hej Ole

Det ser rigtig godt ud dit akvarie, det må være spændende og følge :-) du skriver det tager ca 1/2 år og vælte en DSB men hvordan ser man den vælter eller kører dårligt ?

Mvh Thue
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af ole kekkonen »

cyano er et godt tegn på noget er galt eller akvariet har vœltet/og mangel på liv/diversitet,folk ville skide i tøjet hvis de vidste hvor meget jeg fodret akvariet,jeg kørte også uden skummer for ligesom at hjælpe til,så man kan kalde det ude af balance på den rigtige måde,ha ha lyder måske mærkelig.
men et koralrev bliver det aldrig selvom det frister med et,søgræs skal stå i mudder og koralrev bryder sig ikke om mudder,græsset skal bruge fosfat og som vi ved trives kalkalger ikke med fosfat i vandet.jeg har prøvet at liste et par sps ind imellem græsset men hver gang er de blevet kvalt af slimalger.man kan ikke få både pose og sæk som man siger og jeg kan ikke forvandle hele lejligheden til et undervands laboratorium heller lol så jeg prøver at finde en kompromi her med baljen jeg nu bruger.Jeg har kigget på et par søjler men syntes ikke de var pene så vil jeg heller starte med en fragment hylde,men det tror jeg først bliver når jeg ser nogen kalkalger i baljen selvom det betyder på græsset også
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af kanstrup »

PoulD skrev:
kanstrup skrev:Hvordan får man så fat på det søgræs når nu det er så svært at holde liv i? Det er vel næppe noget man kan købe ens lokale forhandler biks tænker jeg?
Jamen det kan man da få her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=62633" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller . . . måske ikke sikkert DU kan :T :K
Haha :T Nej det kan jeg sg nok ikke.? :wc:
Men jeg tror nu heller ik det er noget for mig, jeg kan ALTID finde et eller andet der lige skal ordnes i mit akvarie. Så jeg keder mig ikke nok til også at blive sø "gartner" :T
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af ole kekkonen »

hvad skal det til for?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af pederrevnørd »

ole. skrev:hvad skal det til for?
Tror det var sjovt ment Ole,
Og selvom din biotop kræver større evner og viden end det de fleste af os andre sysler med, så er det jo ikke alle som værdsætter det.

Når det så er sagt, synes jeg dine indlæg og din balje er helt i top på SF :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af nbd »

Jeg er glad for at du er tilbage, Ole! Din tilgang til saltvand er så befriende anderledes :y

Det gør ikke noget at billedet vender på hovedet - jeg bor pt. Down Under :wink:
Brugeravatar
IAmNotGr33n
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: fre 11. jan 2013 17:40
11
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: søgræs akvarie update

Indlæg af IAmNotGr33n »

Ole, gøder du slet ikke?
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"