"Gate valves" ???
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Silkeborg
"Gate valves" ???
Hej
På de fleste udlandske hjemmesider og fora'er, og i det meste af den tilgængelige akvarie litteratur, skelnes der typisk mellem "ball valves" (kuglehaner) og "Gate valves", hvor "Gate valves" anbefales til finjustering af vandflowet gennem PVC-rørene og "Ball valves" til den mere grove justering (on/off justering)
Jeg har dog vanskelig ved at finde andet end kuglehaner ("Ball valves") herhjemme. Hvorfor, og hvad anvender i ?
På de fleste udlandske hjemmesider og fora'er, og i det meste af den tilgængelige akvarie litteratur, skelnes der typisk mellem "ball valves" (kuglehaner) og "Gate valves", hvor "Gate valves" anbefales til finjustering af vandflowet gennem PVC-rørene og "Ball valves" til den mere grove justering (on/off justering)
Jeg har dog vanskelig ved at finde andet end kuglehaner ("Ball valves") herhjemme. Hvorfor, og hvad anvender i ?
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 2007
Re: "Gate valves" ???
De såkaldte "gate valves", på dansk skydeventil, har jeg kun set i ø 50 mm som det mindste og det bruges vist mest i havedamme...
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
vil det sige at de fleste anvender kuglehaner selvom de frarådes til finjustering af flowet til diverse filtre og skummeren ?
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Jeg bruger en kuglehane, og det tror jeg de fleste gør.
Den er ikke nem at justere flowet med, men det kan lade sige gøre.
Den er ikke nem at justere flowet med, men det kan lade sige gøre.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
- Saltvand siden?: 2007
pedersen skrev:vil det sige at de fleste anvender kuglehaner selvom de frarådes til finjustering af flowet til diverse filtre og skummeren ?
Ja.. Det kan sagtens lade sig gøre at justere flowet, men det kunne da være interessant at finde ud af om der overhovedet nogen her på forummet der bruger skydeventiler....?!
Jeg har dog aldrig hørt, at man ligefrem fraråder at bruge kuglehaner. Jeg vil gætte på at omkring 99 procent bruger kuglehaner..

- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Hvis du har behov for at finjustere, kan du også anvende nåleventiler.
Dem kan du justere meget nøjagtigt.
Erik
Dem kan du justere meget nøjagtigt.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Kan man få nåle-ventiler til PVC ? De ser interessante ud
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Jeg synes skydeventiler har en tendens til at lække lidt, i hvert fald dem jeg har haft med at gøre, men de blev så også brugt en del.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Det kan du sådan set godt.pedersen skrev:Kan man få nåle-ventiler til PVC ? De ser interessante ud
Vertex laver en, som godt nok er lavet til kalkreaktorer, så der er en begrænsning i størrelsen.
Mig bekendt er det den eneste nåleventil der er til saltvand, elles er de af messig og er lavet til feks Co2
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Grunden til at ingen bruger skydeventiler er jo da størrelsen. Kender ingen der bruger 50mm fittings hverken på nedløbet og slet ikke på returen
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
selvom skydeventiler kun findes ned til 50 mm kan de jo sagtens monteres på rør med mindre diametre vha. diverse fittings
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Korrekt, men de er jo heller ikke lige frem plads besparende.pedersen skrev:selvom skydeventiler kun findes ned til 50 mm kan de jo sagtens monteres på rør med mindre diametre vha. diverse fittings
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Fik her i påsken en oplysning som var ny for mig.pedersen skrev:Kan man få nåle-ventiler til PVC ? De ser interessante ud
En af vores gode venner her på Forummet havde købt en nåleventil magen til dem jeg har.
Han har ændret på tilførslen og har boret nye, lidt større studse i.
Det nye er, at det er en gatevalve!!!! Han kunne kigge ind i den da han borede en op og kunne se pladen.
Det er jo så et mysterium, hvorfor de kalder den for en Prescission needle valve?
Anyway, de fungerer fint og er nemme at arbejde med, uanset hvad de hedder og hvordan de nu er opbygget.
Erik
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Hvor kan de købes til PVC ?
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg har mine fra Moby, men du skal nok modificere dem lidt.pedersen skrev:Hvor kan de købes til PVC ?
Erik