"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Durso? - Starter stort op igen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1006
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 18:15
15
Postnummer: 5000 Odense C

Durso? - Starter stort op igen

Indlæg af Dan-P »

Efter en nogle års nedgradering, bytter jeg endelig mit nano ud med et 430L og starter stort op igen. :)
Der er i overløbet boret 2stk. 20mm og 1stk 16mm.
Det er ved at være 4-5 år siden jeg sidst har rodet med overløb, og sump. Det smarteste ville uden tvivl være at bruge 16mm hullet til returvandet fra sumpen, og på de 2stk 20mm skal der bare to "nedløbsrør" på, hvor det ene er et sikkerhedsrør, der bare skal være kortere end dursoen... right?
Dursoen er det rør overløbsvandet primært skal rende igennem - og hvilket rør vandet løber hurtigst i, styrer jeg med de kuglehaner jeg sætter på begge "nedløbsrør"..?
Har jeg fat i den rigtige ende eller...? :)
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Durso? - Starter stort op igen

Indlæg af AndersGS »

Udover jeg synes at 2 x 32 og 1 x 25 mm lyder noget bedre - så jo :)

Vigtigt er det dog, at du kun sætter en kuglehane på dursoen og bruger den til at regulerer med, dit andet rør er jo sikkerhedsrøret og der skal altså være 100 % fri passage, da det skal kunne tage alt vandet i tilfælde af af dursoen bliver blokket af en eventyrlysten snegl eller lign.
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Durso? - Starter stort op igen

Indlæg af pasex »

jeg bruger 3 x 25 mm det er mere end rigeligt her, ville syntes 20 mm og 16 mm ville være for småt...

jeg bruger ikke alt det der durso osv, hvorfor skal det til.? mit overløb siger intet, hoved røret er 20 cm fra bunden af overløbskassen og sikkerheds røret er lige under vandspejlet i display tanken, på hovedrøret har jeg så lukket kuglehanen så vandet står lige under sikkrrheds røret, så kommer der først lyd i overløbet er det fordi der er noget galt og vandet er steget op til sikkerheds røret...
ivanj
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: man 27. okt 2008 19:01
15
Postnummer: 7800 Skive

Re: Durso? - Starter stort op igen

Indlæg af ivanj »

sikkerhedsrøret skal være længst
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durso? - Starter stort op igen

Indlæg af amddurin »

pasex skrev:jeg bruger 3 x 25 mm det er mere end rigeligt her, ville syntes 20 mm og 16 mm ville være for småt...

jeg bruger ikke alt det der durso osv, hvorfor skal det til.? mit overløb siger intet, hoved røret er 20 cm fra bunden af overløbskassen og sikkerheds røret er lige under vandspejlet i display tanken, på hovedrøret har jeg så lukket kuglehanen så vandet står lige under sikkrrheds røret, så kommer der først lyd i overløbet er det fordi der er noget galt og vandet er steget op til sikkerheds røret...
- Jeg gør næsten det samme, jeg lader bare kuglehanen være lukket den lille bitte smugle mere af, så det pibler lidt vand ned igennem sikkerhedsrøret, så er jeg sikker på at vandstanden ikke falder over tid i overløbet... (Det vil nemlig give plaskelyde, når vandet falder for langt ned fra kan til overfladen i overløbet - ca 2cm fald er fint, mit sikkerhedsrør er tilpasset i højden dertil...)

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 114
Tilmeldt: lør 24. nov 2012 09:12
11
Postnummer: 4532 Gislinge
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Holbæk

Re: Durso? - Starter stort op igen

Indlæg af Elliott »

Billede og forklaring på Durso finder Du her: http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Durso" onclick="window.open(this.href);return false;
Elliott

720 balje/ 140 bundkar / Under construktion
Min balje: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p544044
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Durso? - Starter stort op igen

Indlæg af Ryom »

Er det ikke nogle meget små gennemføringer til den størrelse akvarie? Det bliver en meget lille returpumpe der skal til.
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1006
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 18:15
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Durso? - Starter stort op igen

Indlæg af Dan-P »

Jo det må jeg give dig ret i ryom - men det var hvad der var lavet da jeg købte det. Lidt træls. Jeg ville gerne have haft det lidt større... Men jeg må jo bare få det bedste ud af det - og så kan jeg spare lidt i strøm på en mindre retur pumpe hehe :)
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durso? - Starter stort op igen

Indlæg af amddurin »

Folk siger jo osse at retur skal passe til skummer, så der er vel ingen grund til at tæske 5000L/H fordi en skummer der alligevel kun tager 1000L vand ind i timen...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1006
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 18:15
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Durso? - Starter stort op igen

Indlæg af Dan-P »

jeg tænker at jeg vil sætte en 14-1700l/t returpumpe på, og et ordentligt røvhul af en skummer.
Så passere vandet langsommere igennem sumpen, og vandet har mere tid til at komme igennem skummer...? :)
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Durso? - Starter stort op igen

Indlæg af PoulD »

amddurin skrev:
pasex skrev:jeg bruger 3 x 25 mm det er mere end rigeligt her, ville syntes 20 mm og 16 mm ville være for småt...

jeg bruger ikke alt det der durso osv, hvorfor skal det til.? mit overløb siger intet, hoved røret er 20 cm fra bunden af overløbskassen og sikkerheds røret er lige under vandspejlet i display tanken, på hovedrøret har jeg så lukket kuglehanen så vandet står lige under sikkrrheds røret, så kommer der først lyd i overløbet er det fordi der er noget galt og vandet er steget op til sikkerheds røret...
- Jeg gør næsten det samme, jeg lader bare kuglehanen være lukket den lille bitte smugle mere af, så det pibler lidt vand ned igennem sikkerhedsrøret, så er jeg sikker på at vandstanden ikke falder over tid i overløbet... (Det vil nemlig give plaskelyde, når vandet falder for langt ned fra kan til overfladen i overløbet - ca 2cm fald er fint, mit sikkerhedsrør er tilpasset i højden dertil...)

:beer:
På den anden side er det vel mere væsentligt at få en alarm hvis hovedrøret stopper? Det kan man få på den måde at sikkerhedsrøret stopper 10-15 cm over vandoverfladen i sumpen, så får man en akustisk alarm (plasken) hvis der begynder at løbe vand i sikkerhedsrøret
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"