Afkalke skummer med 32% eddikesyre???

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Afkalke skummer med 32% eddikesyre???

Indlæg af Petercw »

Hey,

Jeg skal have afkalket min pumpe i min skimz sm161

Jeg talte med carsten (decocean) og han sagde at jeg skulle bruge eddikesyre. Det har jeg så købt nu, men skal det blandes op eller skal jeg bare fylde en skål med de 32% eddikesyre og alde det stå?

Hvor længe må det i øvrigt stå?

kan noget af elektronikken / ledninger tage skade, hvis det står for længe?

Håber på hurtig hjælp, for skummeren har ikke kørt flere dage :crybaby:
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Gambi
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Afkalke skummer med 32% eddikesyre???

Indlæg af Gambi »

tag noget lunkent vand og bland det 1-4 og lad det ligge ½-1 time i blandingen. så burde alt kalk være opløst

mvh. Martin
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

hvordan gør i det så rent bagefter?

Jeg kan forestiller mig at selv små mængder i akvariet kan smadre det hele?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Gambi
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Indlæg af Gambi »

jeg skyllede mine under vandhanen, indtil de ikke lugtede af eddike mere.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Alternativt brug citronsyre, det lugter overhovedet ikke.
Efter sigende skulle eddikesyre være hårdere ved ledningerne end citronsyre
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Okay det vil jeg da overveje næste gang Carsten :GO

Grunden til at jeg afkalker nu, er fordi skummeren ikke køre ordentlig.
Det virker som pumpen har svært ved at skubbe vandet højt nok op i koppen. Samlingen mellem skummer og kop slutter heller ikke tæt.

For at få lidt vand op i koppen, så skal jeg lukke så meget for "ventilen" (der hvor vandet siver ud af skummeren igen), sådan at der kun er ½-1 mm. åben. Ellers skummer den ikke op i koppen.
Det drejer sig om en Skimz sm161 hedder den vidst.

Er der nogen af jer som har oplevet noget lign. før?

Den første 1½-2 mdr kørte den fint og skummede en masse sort snask.
Nu vil den ikke rigtig mere, trods jeg har eksperimenteret med vandstand osv.

Tænkte at motoren måske var kalket til, men det havde kun kørt 2-3 mdr og jeg kunne ikke se kalk nogle andre steder i systemet.

Nogle idé'er? :)
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
15
Postnummer: 2740 Skovlunde

Indlæg af permadsen12 »

Hvordan gik det her - hjalp det at afkalke ?
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Det har ikke ændret noget at afkalke den desværre. Det har nok ikke været problemet.

Kan det have noget med vandet i systemet at gøre, at den ikke vil skumme?
Når jeg har haft skummeren skilt ad, så kan jeg ikke se at der skulle være problemer.

Hvis motoren var i stykker, så kunne den vel slet ikke køre?
Skummet kan stadig ikke rigtig nå koppen, uden at jeg lukker ventilen 95% og så lækker det fra samlingen. Det er noget mystisk.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Ser det ud til der er luft nok? I toppen af lyddæmperen er der vist en ekstra justering til luft. Er den tilstrækkelig åben? Eller kan luftindtaget måske være delvis stoppet i venturien (der hvor slangen sidder på i nederste ende). Lyder måske banalt men. . . . .
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

PoulD skrev:Ser det ud til der er luft nok? I toppen af lyddæmperen er der vist en ekstra justering til luft. Er den tilstrækkelig åben? Eller kan luftindtaget måske være delvis stoppet i venturien (der hvor slangen sidder på i nederste ende). Lyder måske banalt men. . . . .
Jeg fornemmer at mere luft giver lavere vandstand og mindre "gang i skummeren"
Jeg har selv skruet luft indtaget forholdsvis tæt, netop for at kunne få lidt op i koppen. Hvis jeg giver mere luft ind, så falder vandstanden i skummere.

Jeg har også tjekket slange og luft indtag. Der er intet som stopper.

Skummeren er jo næsten ny (kun brugt ca 2 mdr), så det undre mig bare hvis der skulle være noget galt med den.
Et eller andet gør dog at jeg ikke kan skumme.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af PoulD »

Petercw skrev:
PoulD skrev:Ser det ud til der er luft nok? I toppen af lyddæmperen er der vist en ekstra justering til luft. Er den tilstrækkelig åben? Eller kan luftindtaget måske være delvis stoppet i venturien (der hvor slangen sidder på i nederste ende). Lyder måske banalt men. . . . .
Jeg fornemmer at mere luft giver lavere vandstand og mindre "gang i skummeren"
Jeg har selv skruet luft indtaget forholdsvis tæt, netop for at kunne få lidt op i koppen. Hvis jeg giver mere luft ind, så falder vandstanden i skummere.

Jeg har også tjekket slange og luft indtag. Der er intet som stopper.

Skummeren er jo næsten ny (kun brugt ca 2 mdr), så det undre mig bare hvis der skulle være noget galt med den.
Et eller andet gør dog at jeg ikke kan skumme.
Uden overhovedet at kende noget til denne skummer, synes jeg ikke det lyder rigtigt, at der skal være næsten helt lukket for luften. Jeg ville forsøg at åbne halvt for luften og derefter forsøge at justere vandindtaget så indvendig vandhøjde bliver som den skal være. Den burde kunne skumme med den indstilling. Senere ville jeg så fin-tune på luft / vandindtag.
r dit udvendige vandniveau indenfor specs?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Min vandstand er lige nu 21 cm. Jeg har også prøvet med 20. Det er indenfor rammen :GO

Jeg har forsøgt mange forskellige indstillinger. Dette over lang tid selvfølgelig. Det er ikke sådan at jeg skruer på den hele tiden. Det er de seneste 10-14 dage jeg har forsøgt med forskellige indstiller.

Den "lem" som jeg styre vandstanden med, den har jeg næsten helt lukket, netop for at hæve vandstanden inde i skummeren. Uden den indstilling, så når vandet kun halvvejs inde i skummeren og kommer slet ikke i nærheden af koppen.

Jeg har lagt mærke til (som skrevet ovenfor), at mere luft giver mindre vand. Det er jo nok fordi at procent delen af den volume der kommer op, indeholder mere luft jo højere ventilen er skruet op. Så hvis jeg lukker lidt mere for luften, så kommer der mere vand op.

Om det er den rigtige måde at gøre det på, det tvivler jeg selv stærkt på.
Uden så står vandet dog kun halvvejs oppe i skummeren.

Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre.

Jeg har prøvet med luft ventilen i midten, men så falder vandstanden blot :wc:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
13

Indlæg af PoulD »

Jeg ville da tro, at størst mulig vandgennemstrømning kombineret med størst mulig luftmængde var det som gav størst mulig afskumning.

Når du har lukket næsten helt for både vand og luft kan jeg ikke se hvordan der skulle kunne dannes skum af betydning.

Tror der må være noget der er helt galt. jeg har bare ingen ide om hvad. Der må andre på banen.

Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Det giver god mening det du skriver Poul, jeg kan bare ikke få det til at virke i praksis.

Den har virket, den første 1½ måned kørte den super godt. Lydsvag, god afskumning, sort snask hver dag. Nu sker der bare ingenting.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
12

Indlæg af Petercw »

Hej igen,

Nu har jeg forsøgt følgende efter at have talt med nogle hjælpsomme sjæle.

I går åbnede jeg lidt mere for ventilen, således at den var ca. 40% åben.
Jeg åbnede også mere for luft ventilen, så den var ca. 75% åben.

Før havde jeg kun ventilen (den klap hvor vandet kommer ud af nederst på skummeren) ca. 10% åben, for at forsøge at få vand i koppen.
Jeg havde ligeledes min luft ventil næsten helt lukket. På den måde kunne jeg med lidt held få vandet til at stige lidt i skummeren.

Det har ikke hjulpet at ændre på noget af det.
Jeg har sågar prøvet at hæve og sænke vandstanden.

What to do?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"